Skip to content

Μηχανισμός Στήριξης: Η Επόμενη Μέρα

Posted by (Regular StockWatch Contributor) on July 2nd, 2012 - 47 Comments
avatar

Όταν πέρσι τον Αύγουστο έγραφα από αυτή τη στήλη ότι είναι ορατή η ένταξη στο μηχανισμό στήριξης, λίγοι με πίστευαν.  Τα προβλήματα ήταν γνωστά από τις αναλύσεις των οίκων αξιολόγησης (ναι, δεν συνωμοτούσαν εναντίον μας).  Δημοσιονομικός εκτροχιασμός, προβλήματα τραπεζών, ανταγωνιστικότητα και αναχρηματοδότηση βραχυπρόθεσμου εξωτερικού χρέους, ήταν οι μόνιμες ανησυχίες, σε μεγαλύτερο ή μικρότερο βαθμό, από το καλοκαίρι του 2010.  Το γεγονός ότι είχαμε ήδη μπει σε διαπραγματεύσεις το καλοκαίρι του 2011 για είσοδο στο Ρωσσικό μηχανισμό στήριξης για να πληρώσουμε μισθούς του 2012 λίγο φαινόταν να απασχολεί το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης.  Ευτυχώς, με το διορισμό του κ. Καζαμία στο Υπουργείο Οικονομικών τον Αύγουστο του 2011, πάρθηκαν μέτρα το Δεκέμβριο του 2011. Μέτρα που αν παίρνονταν δύο χρόνια πιο πριν, τουλάχιστον το κράτος θα είχε τα €2 δισ. για να ανακεφαλαιοποιήσει τη Λαϊκή Τράπεζα.  Και ίσως να γλύτωνε και από το Ρωσσικό και από τον Ευρωπαϊκό μηχανισμό στήριξης επειδή μία σημαντική κριτική των οίκων αξιολόγησης, που κάπως μπορούσαμε να ελέγξουμε, θα είχε αντιμετωπιστεί.  Ίσως τότε να μειώναμε την ταχύτητα των υποβαθμίσεων των κυπριακών ομολόγων σε μη-επενδύσιμα μέσα σε 20 μήνες (η αρχή έγινε στις 16/11/2010 και ολοκληρώθηκε και από τους 3 κύριους οίκους στις 25/06/2012).  Με όλα τα αρνητικά συνεπακόλουθα που είχε αυτή η κατρακύλα προς διαβάθμιση στο κόστος χρήματος για τις τράπεζες, και άρα για την οικονομία μέσω των επιτοκίων.

Η ανάλυση των οίκων αξιολόγησης είναι ακόμη εκεί και μας λέει τι πρέπει να κάνουμε.  Θα πρέπει να προσθέσω ότι το μεγάλο πρόβλημα της Κύπρου είναι ο συνολικός δανεισμός.  Μέχρι το τέλος του 2011, το ιδιωτικό χρέος των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων προς ΑΕΠ ήταν 288%.  Αν προστεθεί σε αυτό το χρέος της κυβέρνησης (72%) τότε η Κύπρος είναι μία από τις περισσότερο χρεωμένες χώρες στον κόσμο.  Δυστυχώς δεν έχουμε ικανοποιητικά στοιχεία για το ενεργητικό, την αξία των σπιτιών, επιχειρήσεων και γενικά την αξία της «Κύπρος ΛΤΔ».  Αλλά σε μία περίοδο που θα μας αναγκάζουν να περιορίσουμε τη δημόσια κατανάλωση και η αβεβαιότητα περισσότερο θα μειώσει την ιδιωτική κατανάλωση και θα πρέπει αναγκαστικά να γίνει μια μεγάλη απομόχλευση της χώρας (κυβέρνησης και ιδιωτών), είναι αναπόφευκτο ότι η ύφεση θα βαθαίνει.  Είναι εμπειρικά σωστό, ότι υφέσεις συνοδευόμενες με μεγάλη απομόχλευση, διαρκούν περισσότερο και είναι βαθύτερες.

Άρα, θεωρώ ότι αυτή θα είναι η χειρότερη ύφεση από το 1974, σε μέγεθος και διάρκεια.  Όσα ευχολόγια και αν πούμε θα είναι δύσκολο να πιάσουν.  Η ανεργία και η παρατεινόμενη ύφεση μαθηματικά θα οδηγήσει πολλούς πολίτες (συμπεριλαμβανομένου και του υποφαινόμενου) είτε να (ξανα)μεταναστεύσουν, είτε να μη γυρίσουν σύντομα στη χώρα τους λόγω του παρατεινόμενου οικονομικού μαρασμού.  Πως λύνονται αυτά τα προβλήματα; Αυτό πιστεύω είναι το καίριο ερώτημα που θα έπρεπε να ανησυχεί την κυβέρνηση (και την αντιπολίτευση) μέρα νύκτα και σε αυτό το ερώτημα θα έπρεπε να προσπαθεί να βρεί απαντήσεις.

Δυστυχώς, ταυτόχρονα με τις κάκιστες διεθνείς και τοπικές οικονομικές εξελίξεις, η κλασσική κυπριακή αισιοδοξία έχει δεχθεί καίρια πλήγματα με τα γεγονότα του περσινού και φετινού καλοκαιριού.  Για να αντιμετωπιστεί αυτή η κατάθλιψη θα πρέπει να βρεθεί το ανάλογο οικονομικό όραμα που να είναι τουλάχιστον κάπως πιθανό να πραγματοποιηθεί.  Θεωρώ ότι ένας τρόπος λύσης των προβλημάτων που έρχονται είναι η έξυπνη δημοσιονομική πολιτική, μέσω της οποίας θα μπορεί να υλοποιηθεί το όραμα της πραγματοποιήσιμης ανάπτυξης. Έξυπνη δημοσιονομική πολιτική είναι αυτή που βοηθά την ανταγωνιστικότητα, χωρίς απαραίτητα μεγάλα έξοδα (ναι, λεφτά δεν υπάρχουν).  Αν γίνουμε ανταγωνιστικοί, τότε θα μπορούμε να λύσουμε τις λεγόμενες μακροοικονομικές ανισορροπίες (ότι καταναλώνουμε περισσότερο από ότι παράγουμε και άρα ότι είμαστε υπερχρεωμένοι).  Ποιοί είναι οι τομείς που θέλουμε να είμαστε, και μπορούμε να είμαστε, ανταγωνιστικοί; Και πώς μπορεί η κυβερνητική πολιτική να βοηθήσει προς αυτή την κατεύθυνση; Ποιοί είναι οι πιθανοί ανταγωνιστικοί τομείς της οικονομίας την επόμενη δεκαετία που θα μπορούσαν να μειώσουν την ανεργία και να ανεβάσουν το βιοτικό επίπεδο ολόκληρου του λαού για να περιοριστεί το επερχόμενο κύμα μετανάστευσης;

Πιστεύω έχουμε τρία συγκριτικά πλεονεκτήματα τα οποία πρέπει να αξιοποιήσουμε σαν χώρα.  Το πρώτο είναι ότι έχουμε εξαιρετικό καιρό και όμορφη πατρίδα.  Το οποίο σημαίνει ότι μπορούμε να πείσουμε πολύ κόσμο να έρθει εδώ για επενδύσεις, τουρισμό και μόνιμη εγκατάσταση.  Το δεύτερο είναι η πρόσφατη ανακάλυψη φυσικών πόρων.  Το τρίτο, και μακροπρόθεσμα πολύ περισσότερο σημαντικό όμως, είναι το ανθρώπινο κεφάλαιο της χώρας.  Δεν το περιορίζω αυτό μόνο στους μόνιμους κάτοικους της Κύπρου αυτή τη στιγμή αλλά περιλαμβάνω στο μυαλό μου όλους τους κύπριους της διασποράς που θα μπορούσαν να πειστούν, είτε να επαναπατριστούν είτε να βοηθήσουν να φτιαχτούν γέφυρες επικοινωνίας με τεχνολογικά αναπτυγμένες εταιρείες, πανεπιστήμια και χώρες.

Θα σας δώσω ένα συγκεκριμένο παράδειγμα άμεσης μορφής που θα μπορούσε να μεγεθύνει χρονικά την τουριστική περίοδο.  Για την ανάπτυξη συνεδριακού τουρισμού, χρειαζόμαστε ένα συνεδριακό κέντρο με αίθουσες για 15 παράλληλες διαλέξεις και χώρο για αμφιθεατρική αίθουσα χωρητικότητας 1500 ατόμων.  Για παράδειγμα, η αδειοδότηση καζίνο (όχι αυτών που βλέπουμε σε κάθε γειτονιά) μπορεί να έρθει με την υποχρέωση να γίνουν αυτοί οι συνεδριακοί χώροι.  Το μόνο κόστος για την κυβέρνηση θα είναι η αδειοδότηση και ο έλεγχος οποιονδήποτε κοινωνικών επιπτώσεων.  Αυτό είναι ένα παράδειγμα έξυπνης δημοσιονομικής πολιτικής που μπορεί να επιμηκύνει την τουριστική περίοδο και δεν κοστίζει χρηματικά στην κυβέρνηση.  Δεν ξέρω αν αυτή είναι η λύση για την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου.  Αλλά αν δεν αρχίσουμε να συζητούμε πιθανές λύσεις, λύσεις από μόνες τους δε θα βρεθούν ποτέ.

Υπάρχουν και άλλα παραδείγματα, που χρησιμοποιούν περισσότερο εξειδικευμένο ανθρώπινο κεφάλαιο, στα οποία θα αναφερθώ μελλοντικά.  Χρειάζεται όμως δουλειά, φαντασία, ανοικτό μυαλό και κυβέρνηση βοηθητική προς την κυπριακή επιχειρηματικότητα.  Δυστυχώς πλέον δεν έχουμε άλλες επιλογές.  Είμαστε πλέον υποχρεωμένοι να γίνουμε ανταγωνιστικοί.  Είναι, απλά, θέμα επιβίωσης.

Ο Αλέξαδρος Μιχαηλίδης είναι καθηγητής χρηματοοικονομικών στο Πανεπιστήμιο Κύπρου.

Categories → Οικονομία

47 Comments
  1. avatar
    Savvakis Savvides on July 2, 2012 - (permalink)

    Η ανταγωνιστικότητα δεν έρχεται με ευχολόγια. Όπως πολύ σωστά επισημαίνεις, η Κύπρος είναι καταχρεωμένη και αυτό μας βάλλει σε ένα φαύλο κύκλο που οδηγεί σε χειρότερα. Κατά την γνώμη μου το τι πρέπει να γίνει, και να γίνει άμεσα είναι τα ακόλουθα:

    • Δραστική σμίκρυνση του κράτους και του ευρύτερου δημόσιου τομέα. (Με πρόωρες αφυπηρετήσεις και μηδενικές προσλήψεις). Τέρμα στις σπατάλες του κράτους και στα επιδόματα πάρα μόνο σε βασικές ανάγκες (π.χ. για ηλικιωμένους και άπορους). Κανείς δεν θα ρισκάρει να επενδύσει σε μια χώρα που διατηρεί και συντηρεί μια τεράστια κρατική μαύρη τρύπα που μπορεί ανά πασά στιγμή να ρουφήξει τα πάντα.

    • Η άμεση σύσταση ανεξάρτητου χρηματοδοτικού οργανισμού κατηρτισμένου με ειδικευμένο και έμπειρο προσωπικό το οποίο να μελετά και να αξιολογεί και να διαχειρίζεται όλες τις προτεινόμενες επενδύσεις (πέραν του €1 εκατομμυρίου) που εμπλέκονται κρατικοί φορείς (άμεσα η έμμεσα) συμπεριλαμβανομένων και προτάσεων για concessions μέσω PPP (Private-Public Partnerships) η BOT (Build Operate and Transfer). Ο Χρηματοδοτικός Οργανισμός Έργων θα μπορεί να προσελκύσει και να διαχειριστεί σωστά αναπτυξιακούς πόρους από την Ευρωπαϊκή Ένωση και Multi-lateral Banks (π.χ. The European Investment Bank).

    • Το μεγαλύτερο κίνητρο για ανάπτυξη και επενδύσεις που μπορεί να δώσει η Κυβέρνηση είναι αν πειστικά και αμετάκλητα αποφασίσει και πείσει ότι δεν θα επεμβαίνει άμεσα η έμμεσα στην εφαρμογή των νόμων της ελεύθερης αγοράς στην Κύπρο. Όπως σωστά επισημαίνεις και στο άρθρο σου ο Θεός μας προίκισε με μια πανέμορφη χώρα με τέλειο καιρό και φιλόξενο και καλά μορφωμένο κόσμο, φυσικούς πόρους (που όμως πρέπει να διαχειριστούμε σωστά – κάτι που θα πρέπει οπωσδήποτε να εμπλακεί ο Ανεξάρτητος Επενδυτικός και Χρηματικός Οργανισμός που αναφέρω πιο πάνω) και όλα αυτά ενώ είμαστε στερεά εδραιωμένη ως μια χωρά της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

    Πιστεύω ότι αν γίνουν τα πιο πάνω, τα υπόλοιπα θα έρθουν μόνα τους και με σκληρή δουλειά, κάτι που ο Κύπριος ουδέποτε είχε πρόβλημα να κάμει.

    • avatar
      Επιλήσμων on July 2, 2012 - (permalink)

      An introduction to Laissez Faire Economics!

      • avatar
        Savvakis Savvides on July 3, 2012 - (permalink)

        Epilismon,

        I am for the free market in the real economy, but not for financial institutions and banks. These have to be totally transparent and properly regulated. Banks in particular should only be involved in normal banking activities of savings and lending.

        The universal fallacy has been created by skillfully using the free market ideas as a pretext to allow complete freedom to banks, hedge funds and financial intermediaries. The result is that they have manipulated the system for their own personal gain. Moreover, they have collaborrated with Governments to serve each other’s greed and in the process they have screwed up the real economy.

        In a free market economy, banks have a special role to play in competently placing savings into loans for viable competitive projects in the economy that demonstrate repayment capability. That is exactly what the present system has lost track of. I have been saying this long before this crisis broke out (see my working paper called “Banks should be Banks!” which I wrote in 2009 from the following link):

        http://ssrn.com/author=262460

        What is more important, before any bailouts are granted, banks should be made to divest from all other activities (insurance, private banking, equities/capital markets, and so on). This will reduce the size of the bailout, but most importantly, the bank will have to focus in properly executing its main function in the economy. The crazy thing is that we bail them out so that they will keep doing all the same stuff that brought us to the brink.

        And by the way, I really don’t know what you guys go on about. I do not live in the sixties. I do believe in the free market mechanism (always have) but I do not think that Economics is a matter of who in the two historical extreme schools of thought is right or not.

  2. avatar
    The Invisible Hand on July 2, 2012 - (permalink)

    Δεν έχετε επεκταθεί αρκετά στο ενεργητικό της Κυπρος Λτδ. Συμφωνώ ότι δεν είναι εύκολα μετρήσιμο. Όπως σε πολλά υπερχρεωμένα νοικοκυριά και επιχειρήσεις, η εκποίησις (μέρους) του ενεργητικού είναι ο μόνος τρόπος οικονομικής επιβίωσης και η μόνη βάσις για περαιτέρω ανάπτυξη. Με την έλλειψη εγχώριας ρευστότητας υποχρεωτικά θα κινηθούμε σε εκποίηση περιουσιακών μας στοιχείων σε ξένους επενδυτές και οργανισμούς. Θα φωνάζουν συντεχνίες και πατριώτες ότι ξεπουλούμε τα ασημικά της οικογένειας (έστω και αν ήδη πουλήσαμε τους υδρογονάνθρακες στο Noble και – φημολογείται- στους Ρώσσους). Θα επιμένει και η Τρόικα για ιδιωτικοποιήσεις και θα μας τες επιβάλει. Πενίαν αρετήν ποιούμενοι, τουλάχιστον ας το κάνουμε σωστά και με επαγγελματισμό, που ως τώρα δεν έχουμε επιδείξει.

    Για ανάπτυξη χρειάζονται δυστυχώς λεφτά. Για να ξανα-απορροφηθουν από την οικονομία 40,000 άνεργοι με όρους Ευρώπης και όχι Κίνας θα χρειαστούν τουλάχιστον €100,000 ανά νέα θέση εργασίας. Είναι εμφανές ότι μόνο με προσέλκυση σοβαρών ξένων επενδυτών μπορούμε να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα.

    Αν το κράτος δώσει τα σωστά κίνητρα στο ξένο κεφάλαιο (στους “αρχικλέφτες της υφηλίου” καθ’ ημάς) εκείνο θα βρεί τους ανταγωνιστικούς τομείς να επενδύσει προς όφελος του κεφαλαίου, των εργαζομένων και του κράτους.

    Είναι εφικτό;

  3. avatar
    αθηνα on July 2, 2012 - (permalink)

    Κύριε καθηγητά,δεν νομίζω ότι μπορεί κανένας,οικονομολόγος ή μή,εκτός απο τούς νυν κυβερνώντες,να αμφισβητήσει τα αυτονόητα που γράφετε.Εκεί όμως,που θα διαφωνήσω,είναι στην εισαγωγή σας.Πολλοί πιστεύαμε το περασμένο Αύγουστο ότι οδεύουμε σε μηχ. στήριξης.Εκτός πάλι απο τους κυβερνώντες και μερικούς καθηγητές-μάλλον έναν,γιά να είμαι ακριβέστερη,που έκανε τα στραβά μάτια για να πάρει την πολυπόθητη θεσούλα.

  4. avatar

    “Μέτρα που αν παίρνονταν δύο χρόνια πιο πριν, τουλάχιστον το κράτος θα είχε τα €2 δισ. για να ανακεφαλαιοποιήσει τη Λαϊκή Τράπεζα. Και ίσως να γλύτωνε και από το Ρωσσικό και από τον Ευρωπαϊκό μηχανισμό στήριξης επειδή μία σημαντική κριτική των οίκων αξιολόγησης, που κάπως μπορούσαμε να ελέγξουμε, θα είχε αντιμετωπιστεί”

    Αγαπητέ Μιχαηλίδη

    Οι πιο πάνω εκτιμήσεις σου είναι λάθος επιδή.

    1. εάν παίρναμε τα μέτρα που πήραμε μέχρι σήμερα ενωρίτερα απλά αντι έλλειμα 1100 εκ θα είχαμε έλλειμα 700 εκ το οποίο είναι μέχρι σήμερα για το 2012….

    2. Το κράτος δέν θα είχε 2 δις μετρητά να δώσει της Λαικής, αλλά θα είχε 1 δις λίγοτερο δανεισμό.

    3. Θα είμασταν και πάλι εκτός αγορών επιδή το πρόβλημα μας δέν είναι μόνον το κράτος αλλά και οι τράπεζες μας.

    4. Δέν είναι το απλό το πρόβλημα μας αλλά πολύ μεγάλο και δεν τελειώνει σε 2 χρόνια. Ουτε και τα προβλήματα των τραπεζών τελειώνουν σε 2 χρόνια…….Θέλει και η Κύπρου 500 εκ……θα ξαναχρειαστούν κεφάλαια οι τράπεζες….

    Το κράτος όφειλε να πάρει μέτρα ενωρίτερα, για να είναι σήμερα σε καλύτερη θέση. Το κράτος σε καμιά περίπτωση δεν έχει τους πόρους να αντιμετωπίσει αυτό που ήρθε…..ο δρόμος προς ΔΝΤ είταν αναπόφεκτος. Το κράτος όφειλε και οφείλει να γυρίσει πλεονασματικό το συντομότερο για να μπορεί να βοηθά την πραγματική οικονομία και για να έχει λιγότερα προβλήματα στο μέλλον…..

    όσο αφορά τα υπόλοιπα τα οποία ανάφερες οτι αυτή ειναι η μεγαλύτερη κρίση απο το 1974, κλπ κλπ συμφωνώ απόλυτα……και αυτό δένι ισχύει μονον για Κύπρο αλλά και για Ελλάδα, Ιταλια , Ισπανια,,,,κλπ κλπ

  5. avatar
    Pablo on July 2, 2012 - (permalink)

    Το τραγικό της όλης υπόθεσης είναι ότι πάλι ο απλός κόσμος τα πληρώνει τα σπασμένα. Φτάσαμε στο σημείο καθηγητές πανεπιστημίων, οικονομολόγοι και λοιποί “ειδικοί” να ξεχνούν και να αποκρύπτουν σκόπιμα ή μη το πιο βασικό πράγμα. ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΝΤΙΑ ΜΑΣ ΣΗΜΕΡΑ ΦΤΑΙΝΕ ΟΙ ΤΡΑΠΕΖΕΣ ΚΑΙ ΑΥΤΟΙ ΠΟΥ ΣΥΝΤΗΡΟΥΣΑΝ ΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ, περιλαμβανομένων και των καθηγητών, οικονομολόγων, λογιστών, δικηγόρων.

    Και για να μην βγεί κανεις να μου πεί ότι ξεχνάω την κυβέρνηση, η οποία άργησε ΠΟΛΥ να πάρει μέτρα, απλά θα κάνω την ρητορική ερώτηση “εαν δεν είχαν τα προβλήματα οι τράπεζες θα είμασταν εκτός αγορών, η μήπως τα προβλήματα της οικονομίας θα ήταν διαχειρίσιμα?”

    Η δική μου άποψη είναι ότι είναι καλό να λέμε το τι πρέπει να γίνει από εδώ και πέρα και να πούμε την αλήθεια στον κόσμο. Θα ήταν θανάσιμο λάθός να αγνοήσουμε ότι ο απλός φορολογούμενος είναι το μεγάλο θύμα αυτής της υπόθεσης και θα κληθεί να πληρώσει για τις ζημιές που προκάλεσαν αυτοί που έτρωγαν με 10 μασέλλες μέχρι σήμερα. Για να συστρατευθεί ο κόσμος και να σηκώσει τα μανίκια πάνω θα πρέπει να δει κάθαρση και όχι τα ίδια άτομα που οδήγησαν σε αυτη την τραγωδία να του λενε από καθέδρας το τι πρέπει και τι δεν πρέπει να γίνει.

    Κατά τα άλλα υπάρχουν ακόμα παπαγαλάκια που υποστηρίζουν και αρθρογραφούν υπέρ των τραπεζών. Αναρωτιέμαι πότε θα διαβάσω το επόμνενο άρθρο για το γιατί δεν έπρεπε να φύγει ο Ορφανίδης ή γιατί φταίει ο Χριστόφιας που δεν ζήτησε εξαίρεση από το PSI!! Ως πότε θα νομίζουν κάποιοι ότι ο κόσμος τρώει κουτόχορτο?

    • avatar
      Taylor on July 3, 2012 - (permalink)

      Pablo, Andreas and Savvas Ttantis are spot on yet again.

      We know the story of the parrots (journalists) of Orphanides well, the thing is nobody believes them anymore, even if our public finances were marginally better we would have still gone to the mechanism because of the huge losses of our banks…
      The classic case study is Ireland that had 34% Debt to GDP and was running budget surpluses for at least 5 years before the bank crisis and once they created this “fiscal space” and their banks failed, they overnight went into the EU support mechanism with debt 105%+ of GDP, so this fantasy of the parrot journalists that, “don’t blame the bank execs and Orphanides, regulate the banks as lightly as possible-they have zero blame” and that all the blame is the inefficient public sector is not just based on their conservative and Greenspanite Regulatory lite (or Orphanides non existant regulation) view of the world, it is based on tangible stuff…

    • avatar
      ARGYRIA on July 3, 2012 - (permalink)

      Historically speaking, for centuries now the banks have been financing the State. (Read “The Ascent of Money, By Niail Ferguson).

      The nexus between State and Finance has become a necessary evil in present-day society. Their symbiotic relationship is responsible for the growth we have witnessed so far – but no more. Now, there is no more money. Or said differently there are limits to growth (See, Donella Meadows)

      Policians and bankers have been sleeping together for ages, and ordinary people had no clear idea what was going on. The concept of democracy has stopped being a reality a long time ago. When you hand out credit to the masses, they inevitably lose their fundamental rights of freedom. They become slaves to the system of State-Finance.

      Only now that no money is readily available do people begin to question the system that not too long ago they worshipped!

    • avatar
      NAN on July 3, 2012 - (permalink)

      Παντως εγω για πρωτη φορα στη ζωη μου ακουω να ειναι η τραπαζες κατι ξεχωριστο και η οικονομια κατι αλλο. Πραγματικα η προπαγανδα σας εχει ξεπερασει καθε οριο. Οι κυβερνωντες εχουν καταντησει οπως τους μεταπωλητες μεταχειρισμενων αυτοκινητων. Το αυτοκινητο ειναι 3 Αλφα απλως η μηχανη ειναι λιγο καμενη. Αυτο θελετε να μας πειτε και εσεις μηπως? Αυτα να τα καταπεινετε στους καφενεδες σας και στις λεσχες σας για να παρηγοριεστε.

  6. avatar
    R on July 2, 2012 - (permalink)

    Η επόμενη μέρα;

    Χαίρομαι που η σκέψη σας πάει στο τι γίνεται από εδώ και πέρα. Όταν πιάσεις πάτο τότε σκέφτεσαι και βλέπεις προς τα πάνω.

    Δυστυχώς όμως δεν έχουμε ακόμα πατώσει! Έχουμε ακόμα δρόμο…

    Και ο δρόμος αυτός έχει και χρονικό ορίζοντα: 7 μήνες. Οι άνθρωποι δεν έχουν αντιληφθεί το κακό που έχουν κάνει στον τόπο τους.

    Έχουν το κομματικό συμφέρον πάνω από το συμφέρον της πατρίδας τους. Νομίζουν οι αφελείς ότι με το να υπηρετούν το κομματικό συμφέρον προσφέρουν και υπηρεσία στην πατρίδα τους.

    Ως εκ τούτου σε 7 μήνες θα έχουμε πιάσει πάτο.

    Το ερώτημα όμως πλανάται: Θα είναι ανατρέψιμη η κατάσταση μετά τον Φεβρουάριο του 2013;

    Απάντηση: Θα είναι ανατρέψιμη. Όμως θα είναι επώδυνη. Πολύ επώδυνη. Πιο επώδυνη από το 1974!

    Γι΄αυτό και ο καθένας πρέπει από τώρα να προετοιμάζεται. Τόσο ψυχολογικά όσο και οικονομικά ώστε να μπορέσει να αντεπεξέλθει των δύσκολων χρόνων που ακολουθούν. Να προετοιμάσει τον εαυτό του αλλά και την οικογένεια του.

  7. avatar
    Erol Riza on July 2, 2012 - (permalink)

    Dear Professor,

    I would like to suggest that a panel discussion with participants from the government, the employers and the business world be organised to discuss the issue raised since as you will apprciate the economic model on which Cyprus has been based over the last four decades is no longer sustainable. The reliance on selling Cyprus for its weather is no longer enough without an upgrade of the product and the infrastructure, the gas poetential is great if there is foreign direct investment and clear markets where to sell and human capital is good so long as it is employed.

    I would like to expand on your proposals since it is clear there is scope to use the winter months for either sports tourism or for health purposes (rehabilitation from northern Europe or Russia where the winter months are severe). In my experience in internaitonal finance conference toursim is not viable unless there are strong competitive reasons and I am not convinced these exist; moreover, Cyprus does not have direct flights from many countries and the investment may end up being financially not viable.
    As we all know the gas infrastructure will require a huge investment which Cyprus cannot afford. Hence there will be a need for foreign direct investment and this has to be sought after using BEST PRACTISE, and not the practise of the Qatar project. The multilaterals banks such as the EIB, which my learned friend Savvas alluded to, is defintely an institution that could particiapte but there will be a need for private capital and this can cherry pick where to invest. Hence the government has to be very transparent in how it deals with foreign investors and seek the aservices of professional advisors. Gas revenues will not be available until possibly 2018 and unforutnately (or fortunately) the govenment cannot monetise these at the moment.
    With regards to the excellent human capital I think this has to be gainfully be employed to produce and unless the service sector upgrades to value added services where Cyprus may have a comparative cost advantage I am afraid they may remain unemployed or emigrate. There are surely services which Cypriot business can develop given the membership of the EU but these must not be solely linked to tax and business set up. In the words of a former Minsiter from the UK, Cyprus may be the Singapore of the Mediterranean or the Hong Kong of Russia; it is up to the Cypriots to achieve what they want and this requires medium to long term planning. Moreover, it requires that projects be funded and in this there is a lot that can be done but there are vested interests which may not allow. Banks will surely not be the source of the funding they used to be since Basel III will change the use of capital by banks. Other sources of funding will have to be secured and Savvas has a point in what he suggests

  8. avatar
    ThomasT on July 2, 2012 - (permalink)

    Όταν πέρσι τον Αύγουστο ο κύριος Μιχαηλίδης πρόβλεπε ότι «είναι ορατή η ένταξη μας στο μηχανισμό στήριξης», αυτό το απέδιδε στις διαρθρωτικές αδυναμίες και στην αδυναμία του κράτους να συγκρατήσει τα έξοδα του και ΚΑΜΙΑ ΑΝΑΦΟΡΑ δεν έκανε για την «έκθεση των κυπριακών τραπεζών στην Ελληνική οικονομία» και τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια. Και αυτό παρά το γεγονός ότι προηγήθηκαν μερικές υποβαθμίσεις από τους Οίκους Αξιολόγησης με ένα από τα βασικά αιτιολογικά την έκθεση των κυπριακών τραπεζών στην Ελληνική οικονομία.
    Αντίθετα, τα έξοδα του κράτους συγκρατήθηκαν σε μεγάλο βαθμό και η προσφυγή στον μηχανισμό γίνεται κυρίως (αν όχι απολύτως) λόγω της ανάγκης στήριξης των τραπεζών (σε πρώτη φάση 2 δις για την Λαϊκή και 0,5 δις για την Τρ. Κύπρου).
    Και επειδή με βάση τον σύστημα της σκέψης του κύριου Μιχαηλίδη πάντα πρέπει να φταίει το κράτος και οι δημόσιες επιχειρήσεις και να αθωώνονται και εξυμνούνται οι αγορές και οι ιδιωτικές επιχειρήσεις, προτείνει μία εντυπωσιακή ταχυδακτυλουργική αναγωγή: Παρά το γεγονός ότι καταρρέουν οι αγορές (βλέπε Market Failures) και αποτυγχάνει ο ιδιωτικός τομέας (τράπεζες κτλ.), αυτός που φταίει στην πραγματικότητα είναι το κράτος διότι δεν έκοψε αρκετά από τους μισθούς των υπαλλήλων για να σώσει τους κερδοσκόπους των Δ.Σ. των τραπεζών. Εκπληκτικό…

    • avatar
      Andreas on July 2, 2012 - (permalink)

      Μα τζιαι να εκοφκε παλε φιλε μου ακομα παραπανω το κρατος παλε μπαινουμε ελεω τραπεζων!!!.
      Αλλα ελαλουσαν οι οικοι αξιολογησης αλλα καποιοι πολιτικαντηδες επελεγαν ν ακουν οτι εθελαν ν ακουν αφηνοντας εξω τις τραπεζες και τους τραπεζιτες.
      Τωρα που θα εχουν οι τραπεζες αμεση προσβαση στο μηχανισμο στηριξης , να υποθεσω εννα μας αφησουν ησυχους μιας και το ελλειμα μας στην χειροτερη θα κυμαινεται στο 3%?

    • avatar
      αθηνα on July 3, 2012 - (permalink)

      Συνεχίστε να σκέφτεστε όπως σκέφτεστε,και τα χειρότερα έπονται.Μα για ποιές περικοπές μισθών μιλάς φίλε μου.Η ουσία είναι ότι το κρατικό μισθολόγιο αυξάνεται.Κάπως έτσι αντιλαμβάνεστε και το σχέδιο…διάσωσης των Κυπριακών Αερογραμμών,με αυξήσεις μισθών!!!

      • avatar
        Andreas on July 3, 2012 - (permalink)

        Εν τζιεν εγω που το 2003 ειχα 2200 υπαλληλους!!!.
        Τωρα λαλουν για 800.Εστω εγω λαλω 1000.Ατε 1100.
        ΜΑ 2200????Κοιταξε τζιαι λλιο στο παρελθον.Τα χρεη εν τζιαι σβηνουνται αμαν αλλαξει κυβερνηση

  9. avatar

    Κύριοι stockwatch,γιατί δεν βάλατε το τελευταίο σχόλιο μου?

    • avatar
      Andreas on July 2, 2012 - (permalink)

      Φιλε σαββα τουτο εν τραγικο.Αντι να κοφκουν ασχετα σχολια με το θεμα , νατι να κοφκουν κανενα σχολιο αμα καποιος ηλιθιος ξιτιμασει , αντι να κοφκουν κανα σχολιο που καποιος πατα την κασεττουα και λαλει συνεχως τα ιδια , κοφκουν και σχολια επι του κειμενου.
      Λυπηρο…
      Τουλαχιστον μεν γραφει μεγαλα αρθρα να μεν παει και ο κοπος σου χαμενος

      • avatar
        αθηνα on July 3, 2012 - (permalink)

        Εισηγούμαι να κόβονται τα σχόλια που γράφονται σε ττοππουζο-κυπραί’ι’κη διάλεκτο.Οσο για το σχόλιο του κ.Τταντή,πιστεύω πως κόπηκε κατά λάθος.

  10. avatar
    R on July 2, 2012 - (permalink)

    Εδώ ο κόσμος χάνεται… βαρκούλες αρμενίζουν.

    Κύριοι,

    Η σημερινή ηγεσία είναι πιστή σε αυτά που λέει.

    Κάποτε είπε “να φκεί ο δικός μου τζιαί εν φακκώ πενιά”

    Το ίδιο και σήμερα: το κόμμα να είναι καλά τζιαί εν φακκούμε πενιά για τους υπόλοιπους.

    Έχουν μια μοναδική ικανότητα: Να δημιουργούν καταστάσεις “αλά Μαρί”.

    Θα επανέλθω μέχρι να σας πείσω για την επικινδυνότητά τους.

  11. avatar
    Σοφοκλής Μιχαηλίδης on July 2, 2012 - (permalink)

    Στις 9 Σεπτεμβρίου 2011, με αφορμή άρθρο του καθηγητή, υπόδειξα ότι όταν μελετούνται χρηματοοικονομικά θέματα σπανίζει η αντικειμενικότητα διότι τόσον τα προβαλλόμενα προβλήματα όσον και τα διαστήματα συγκρίσεών επιλέγονται με υποκειμενικά κριτήρια. Ο φίλτατος Αλέκος, αντί να ασχοληθεί με την ουσία των παρατηρήσεών μου, επέλεξε να απαντήσει απαξιωτικά ότι «Ο κόσμος αλλάζει, η επιστήμη προχωρά και εμείς πρέπει να προσπαθούμε να προχωρούμε μαζί της παρά να μένουμε σε αυτά που μάθαμε πριν 30 χρόνια»! Σε σχέση με το άρθρο Μηχανισμός Στήριξης: Η Επόμενη Μέρα έχω προσέξει πως:

    • ενώ μέμφεται το επιτελείο της κυβέρνησης για αδράνεια, αναβλητικότητα, κλπ, καταλήγει στο συμπέρασμα ότι «το μεγάλο πρόβλημα της Κύπρου είναι ο συνολικός δανεισμός» χωρίς να σχολιάζει πώς φθάσαμε σε αυτή την αξιοθρήνητη κατάσταση.
    • ενώ γνωρίζει ότι πρωταρχικό ρόλο διαδραματίζει η ικανότητα του δανειζόμενου να πληρώνει τα τοκοχρεολύσια, εν τούτοις θρηνεί ότι «δεν έχουμε ικανοποιητικά στοιχεία για το ενεργητικό, την αξία των σπιτιών, επιχειρήσεων, κλπ» ως αυτό να μας έσωζε.

    Η επιστημονική έρευνα αλλά και η δημοσιογραφική αρθρογραφία μπορεί να αξιολογηθούν καλύτερα όταν ο αναγνώστης μπορέσει να αποκαλύψει τα ενδόμυχα κίνητρα του ερευνητή ή αρθρογράφου. Θα χαιρόμουν ιδιαίτερα, αν χωρίς ειρωνείες, μου εξηγήσει της προαναφερθείσες παραλήψεις του, οι οποίες πλήττουν καίρια την σφαιρική θεώρηση της χρηματοοικονομικής πραγματικότητας.

  12. avatar
    Sifis on July 2, 2012 - (permalink)

    Ευχαριστούμε κ Μιχαηλίδη για ακόμη ένα εξαιρετικό άρθρο!
    Μια διευκρίνηση θα ήθελα. Όταν κοιτάζει κάποιος το indebteness μιας χώρας πρέπει να βλέπει και τη μεριά του ενεργητικού και του παθητικού τόσο του δημόσιου όσο και του ιδιωτικού τομέα για να εξάγει σωστά συμπεράσματα. Και για τα δύο υπάρχουν στοιχεία. Ιδιαίτερα για τον ιδιωτικό τομέα υπάρχουν τόσο για τα οικοκυριά όσο και για non-financial corps ( total assets με περαιτέρω ανάλυση σε cash -> κεντρική τράπεζα). Για την δε τελευταία κατηγορία θα πρέπει να ληφθεί υπόψη το γεγονός ότι η χρηματαγορά στην Κύπρο ως πηγή άντλησης κεφαλαίων δεν υφίσταται..

    Ένα άλλο σημείο επίσης. Όσον αφορά την ανάλυση της παραγωγικότητας. Δεδομένου ότι η Κύπρος είναι μια services- oriented economy. Πώς μπορεί να γίνει μια σωστή καταγραφή και κατά συνέπεια ανάλυση της παραγωγικότητας, κατά συνέλευση και της ανταγωνιστικότητας, στον τομέα των υπηρεσιών δηλ. το 70% περίπου του gross value added;

    θα σας ήμουν υπόχρεως αν μπορούσατε να μας καταθέσετε τις απόψεις σας επί των συγκεκριμένων θεμάτων. Σας ευχαριστώ πολύ εκ των προτέρων

  13. avatar
    chris roletis on July 3, 2012 - (permalink)

    Σε οσες χωρες μπηκε το ΔΝΤ οι χρηματιστιριακες αξιες μειωθηκαν μεχρι και πεντε φορες στην ελλαδα αμεσως πριν ανακοινωθει η επεμβαση της τροικας ο δηκτης ΧΑΑ ηταν κοντα στις τρεις χιλιαδες μοναδες και τωρα ειναι κοντα στις 600 και αυτες οι μειωσεις επεκτινοντε σε ολες τις αξιες οπως ακηνιτα και αλλες αξιες ενεργιτικου

  14. avatar
    chris roletis on July 3, 2012 - (permalink)

    Οσα χρηματα και να παρουν οι τραπεζες δεν υπαρχει καμια πιθανοτητα να οφεληθει η πραγματικη οικονομια . Δητε ποσα ποσα δισεκατομιρια αντλησαν απο το κοινο οι τραπεζες την τελευταια 20ετια χωρις να κτισουμε ως οικονομια κανενα ανταγωνιστικο πλεονεκτιημα περαν της προσελκισης φοροφυγαδων και ξεπλιμα χρηματος εχουμε εξελιχθει σε ενα απο τα μεγαλυτερα πληντιρια χρηματος της ευρωπης
    Γιατι σχεδον ολα τα υψηλοβαθμα στελεχη των τραπεζων εχουν γινει εκατομμιριουχοι την ωρα που οι μετοχες τους εχουν γινει κουρελλοχαρτα ?

  15. avatar
    Kosta P on July 3, 2012 - (permalink)

    Η ουσία είναι μια ο κος Ορφανίδης και οι έλλειψη βούλησης για εποπτεία μας έφεραν εδώ. Η ευθύνη κυβέρνησης υπάρχει αλλά είναι ελάχιστη μπροστά στην ανεύθυνη εποπτεία που θα μας στοιχήσει 6 δις. Να υπενθυμίσω και ένα άλλο παράγοντα το οποίο οι πλείστοι από εμάς που έχουν δάνεια το γνωρίζουν. Το κακό με τις τράπεζες ξεκίνησε από το 2009 όπου αντί τα επιτόκια να μειώνονται όπως σε όλη την Ευρώπη (αφού μας αρέσει η σύγκριση με την Ευρώπη) έμεναν τα ίδια γιατί οι τράπεζες αύξαναν το περιθώριο κέρδους τους για να παρουσιάζουν υπερκέρδη ενώ παράλληλα εξαντλούσαν τα νοικοκυριά και την οικονομία. Η εποπτική αρχή σε αυτό το πάρτι ασυδοσίας εις βάρος των νοικάρηδων ήταν απούσα και απλά δήλωνε πόσο υπέροχο είναι να έχεις μεγάλο χρηματοπιστωτικό σύστημα όπως το Λουξεμβούργο. Να υπενθυμίσω πως τότε το σχόλιο μου ήταν σε άρθρο του κου Δημητριάδη ότι κρίνοντας από τη ΧΑΚ 1999 οι τραπεζίτες μας μάλλον πως Ισλανδία πλευράς έγερναν πράγμα που αποδείχτηκε δυστυχώς και στην πράξη..

    • avatar
      Taylor on July 3, 2012 - (permalink)

      Spot on, Kosta P and Thomas T have also hit the nail on the head, it will be interesting as Sigma has again invited tomorrow the worst CBC governor ever, giving him more air time and Nick Pap is also inviting him to his Treasury house committee, I think it is abundantly clear that Orphanides is being used as a spokesman to create oposition (he likes to be in the spotlight though as he has a huge ego) unfortunately this wrong strategy by the opposition will backfire, you do not use a failed guy to convince people that the bankers and the CBC under Orph did nothing wrong. I await the independent investigation and possibly an Internal Audit of the CBC to see what went wrong!

      • avatar
        ARGYRIA on July 3, 2012 - (permalink)

        Myriads of congressional independent committees have been and continue to do so in the USA regarding the state of financial meltdown ….only so that they placate the people and give the appearance of democracy…

        Has anything changed, however? Nothing!!!!!

        But some of you have this romantic notion that the problem is lack of transparency etc….. the systemic problem of today’s financial system is so convoluted that even the engineers of said system cannot figure out how to fix it….they are simply finding short-term patch-up solutions …..

        • avatar
          Savvakis Savvides on July 3, 2012 - (permalink)

          This is why banks should be compelled by law to do savings and loans (and retail banking). What goes on today is not banking. It is almost a contradiction in terms to have banks being involved in equity positions (or to put it in its fancy name, “investment banking”).

          Banking is only about savings and loans. What banks do today is speculate in the big financial casino, gambling with its clients’ money. And when they inevitably fail, the tax payer (who is also the poor saver who they have just lost its money in the first place) is called to pick up the bill. This is crazy. No committee, no matter how well intended, can solve this problem. Only legislation restriciting the activities of a bank across the globe can do that.

          • avatar
            ARGYRIA on July 3, 2012 - (permalink)

            Correct me if I am wrong, but the banks in Cyprus are not investment banks as the ones in USA and Europe.

            In the States, the Glass-Steagall Act of 1933 which restricted commercial bank securities activities and affiliations between commercial banks and securities firms has been REPEALED in 1999 giving the banks free range to engage in both. After the 2008 disaster many critics blamed the disaster on the repeal of the Act and rightfully so, however the Obama administration did nothing to correct the problem. Moreover, the CEOs of these banks and investment firms are immune from any liability.

            In my humble opinion, it suits the bankers. And since it is the bankers that run the show, including politics, no legislative reform to the one you are referring will take place.

            Simply put: there is no democratic process to facilitate just laws.

            Only a revolution of some sort will shake things up. But who is willing to bear the cost, political or otherwise????

          • avatar
            Savvakis Savvides on July 3, 2012 - (permalink)

            It is rather depressing, you are right. The Chairman of Barclays today admitted in an interview to Skynews that he knew about the fiddling with the libor rate for two years! And he did nothing about it! So did the CEO who has just resigned under pressure from the Bank of England. They have also found evidence that the Bank of England knew about this and condoned it!

            Moreover, it seems it is a widespread practice that is not confined to London. In any case, by definition other banks must collaborate in order to successfully manipulate the libor rate. Barclays couldn’t do it on its own. So, it seems, as some of us suspected for some time, these guys would stop at nothing. But it is not just the people and their sick culture. Unfortunately, the system is set up so as to allow and encourage this mentality.

            I am rather pessimistic myself about how change will come about, especially as you very correctly point out most politicians are in one way or another into this scum. But people need to keep exposing them and hope that one day it can be done. That is, before they actually destroy everything…

  16. avatar
    ARGYRIA on July 3, 2012 - (permalink)

    Dr. Michaelides,

    You are a Professor of Finance and Economics.

    Your indulgence in political rhetoric is alarming.

    Offering solutions without explaining how we got here is equally alarming.

    Unless we know the cause of the problem and its consequences we cannot move forward with utopian economic models.

    Cyprus is not an island on to herself; she is part of a global banking system and thus unable forge forth her own destiny.

    Therefore, the three “advantages” that CY has – as mentioned in your article – are simply wishful thinking at the moment. With Troika calling the shots I see very little hope in any of your solutions being materialized in the foreseeable future.

    Unless the reforms as dictated by Troika are implemented immediately, tourism, natural gas and human capital are going to be sitting in the back burner for quite a while. Remember: money makes the world go around….and there is NONE.

  17. avatar
    ARGYRIA on July 3, 2012 - (permalink)

    And another thing Dr. Michaelides,

    your readers will benefit enormously in explaining the global financial system as it stands today…and its implications on all levels of society..

    …leave the chit-chatting solutions to ordinary people passing time and venting at the local kafenion….

  18. avatar
    chris roletis on July 3, 2012 - (permalink)

    Για το σημερινο καταντημα στις τραπεζες ευθυνονται η Δικαιωσινη , η Γενικη Εισαγκελια , τα ΜΜΕ , η κεντρικη Τραπεζα , οι αρχες οικονομικου εγκλιματος , η επιτροπη κεφαλαιαγορας , η διηκηση του ΧΑΚ , εκαστοτε εκτελεστικη εξουσια , η βουλη και πανω απο ολους οι διηκισεις των τραπεζων που εχουν εξελιχθει σε παρακρατος και χειραγογουν τους παντες σε αυτον τον τοπο
    Γιατι οι περισσοτεροι συγκενεις των μασονων εργοδοτουνται σε τραπεζες

  19. avatar
    The Invisible Hand on July 3, 2012 - (permalink)

    Γίνονται δυστυχώς πολλά σχόλια άσχετα με το κείμενο του Δρ Μιχαηλίδη, που εστιάζεται στο αύριο αντί στο χθες.

    Αλλά για μιά φορά όλοι θα συμφωνήσουμε με την επιθυμία του Taylor να γίνει μια ανεξάρτητη έρευνα για το πως καταντήσαμε εδώ. Ιδίως τώρα που οι ανεξάρτητοι ερευνητές θα είναι οι Τροικανοι και όχι το Τμήμα Αγκιτάτσιας και Προπαγάνδας του κόμματος που κατέστρεψε τον εργαζόμενο λαό αντί να τον ανορθώσει.

    Ίσως με αυτή την ανυσηχία να πρόσθεσε ο Taylor και την ελπίδα για internal audit στη Κεντρική, όπου μπορεί εύκολα να ακολουθηθεί ο κανόνας του καλού ράπτη αντί ο πιό σύνηθης κανόνας του Taylor για το πληθωρισμό.

    Όπως έχω ξαναγράψει:
    Άγει δε προς φως την αλήθειαν χρόνος.

  20. avatar
    αθηνα on July 3, 2012 - (permalink)

    Οσο και να προσπαθήσετε παιδιά,για να απαλλάξετε ευθυνών τη κυβέρνηση,η ουσία είναι μία : η Τρό’ι’κα βρίσκεται εντός των τειχών,και το πρώτο θέμα με το οποίο καταπιάστηκε,ήταν το συνταξιοδοτικό.Ακούτε Taylor & Co; Και αν τα 6 δις ισχυρίζεσαι right wing Taylor ,ότι είναι για τις τράπεζες,imagine φίλε μου τι θα γίνει με τα 13 δις που χρωστά το κράτος στο ταμείο Κοιν.Ασφαλίσεων.Κατά τα άλλα λύσαμε το πρόβλημα των Κοιν.Ασφαλίσεων μέχρι το 2050… ισχυρίζεται η Σωτηρούλα.

  21. avatar
    Green Field on July 3, 2012 - (permalink)

    So, viewing what is being written by many here, the system has failed its mission, politicians, bankers, entrepreneurs, the public sector etc, have all managed to bring us right at the end of the cliff and what is more alarming is that the architects of this system – which has provided societies with a relatively acceptable standard of living, at least for the developed and developing countries – cannot continue to do so. Well what is your suggestion then, scrap everything and establish/develop which economic system??… Do you believe this is possible even for those who see things from the “romantic” point of view?
    Dear friends the major cause of the situation we all go through today is the greediness of the human nature, the vanity of people who possess Napoleon’s syndromes, the notion of the majority of people to earn as much as possible without giving value back to the society and the inability/failure of any social system, so far, to control these. Any suggestions to on how to deal with these issues???

    • avatar
      NAN on July 4, 2012 - (permalink)

      ακριβως το αποτελεσμα ολων αυτων που ζουμε σημερα ειναι η απληστια του ανθρωπου. αυτο ειναι αδιαμφησβιτητο. η αποτυχια ολων των πολιτικων συστηματων ομως εγκειτε στο οτι δεν καταφεραν να εγκαταστησουν αποτελεσματικες διαδικασιες ελεγχου. αυτο ειναι πιο ευκολο να γινει στα σοσιαλιστικα ή καπιταλιστικα συστηματα απο το κρατος για να ελεγχει την ιδιοτικη προτοβουλια παρα τα αριστερα κουμμουνιστικα συστηματα αφου ειναι αδυνατο το κρατος να ελεγχει τον εαυτο του. Τρανο παραδειγμα η γενικος ελεγκτης της δημοκρατιας που καθε χρονο παρουσιαζει τα αποτελεσματα του ελεγχου της με χιλιαδες περιπτωσης καθαρης απατης στο δημοσιο αλλα καμμια περιπτωση δεν τιμωρειται. αλλα οταν ο ιδιος ο προεδρος της δημοκρατιας αποποιηται των ευθυνων του ποιος βλακας θα αναλαβει τις δικες του. Τουλαχιστον να πει οτι δεν θα παιρνει μισθο αφου εχουμε καταστραφει οικονομικα, αλλα και αυτο πως να γινει αφου ο μισθος του παει απευθειας στα ταμεια του ΑΚΕΛ.

  22. avatar
    R on July 3, 2012 - (permalink)

    Κύριοι,

    Η Τρόικα είναι εδώ!

    Πότε τελικά οι κυβερνώντες θα αντιληφθούν το κακό που έκαναν στον τόπο τους;

    Φαίνεται ότι και πολλοί από τους γράφοντες δεν έχουν αντιληφθεί το σημείο στο οποίο βρισκόμαστε!

    Το κάθε πρόβλημα ακολουθεί 4 στάδια:
    Α στάδιο: Άγνοια για την ύπαρξη του προβλήματος και ότι «το πρόβλημα αυτό δεν αφορά εμάς», «η κρίση δεν αγγίζει την Κύπρο» κ.α.
    Β στάδιο: Άρνηση ότι υπάρχει πρόβλημα όπως «η κρίση μας έχει προσπεράσει» κ.α.
    Γ στάδιο: Πλήρη αντίληψη του προβλήματος και κατάσταση πανικού για την αντιμετώπισή του.
    Δ στάδιο: Νηφάλια αντιμετώπιση και επίλυση του προβλήματος.

    Η αντιπολίτευση βρίσκεται εδώ και καιρό στο Δ στάδιο,
    Η κυβέρνηση και το ΑΚΕΛ βρίσκονται ακόμα στο Β στάδιο και
    Ο υπουργός Οικονομικών από την πρώτη μέρα που ανάλαβε το πόστο του βρίσκεται στο Γ στάδιο!

  23. avatar

    Σάββας Τταντής 4-6-2012 (blogs stockwatch)

    “Η πορεία είναι μη ανατρέψιμη, πάμε ολοισια ΔΝΤ , μακάρι να βρεθεί τρίτη χώρα να μας δανείσει τον Νοέμβριο……
    Γιατί συζητάμε ακόμα το θέμα του μηχανισμού στήριξης? εαν δεν δοθεί παράταση για τις αυξήσεις κεφαλαιών τότε θα πιάσουμε απο μηχανισμό το 10% του Αεπ που δικαιούμαστε . 1.7 δις. Το πρώτο εγκλημα είναι που βάλανε οι τράπεζες 32 δις στην Ελλάδα και το δευτερο εγκλημα που δεκτήκαμε αυξήσεις 23% του ΑΕΠ μας, μιας χώρα που ειταν σε υφεση? πώς θα πετύχαιναν οι αυξήσεις?
    ΔΙΑΦΩΝΩ με εκτιμήσεις/υποδειξεις ευρωπαικής επιτροπής για ¨”αποδεκτο” έλλειμα 2.5% του ΑΕΠ για το 2012. ( Ασε που συνεχίζω να το βγάζω πάω απο 3%) τι σημαίνει Ελλειμα? γιατι έλλειμα? και πώς θα μπούμε στις αγορές εαν έχουμε έλλειματα? ποιος θα μας επιστευτει το Νοεβριο που θα πρέπει να ετοιμάσουμε 3 δις για το 2013? το Ελλειμα σε μια χώρα της οποίας ο δανεισμός της έχει ξεπεράσει το 60-70% του ΑΕΠ ειναι αυτοκτονία……..
    Η πορεια μας ειναι ξεκάθαρη, ευκολα προβλέψιμη και μη ανατρέψιμη με τον τροπο που είμαστε δομημένοι και πως κινούμαστε. Θα πάμε ΔΝΤ, θα χάσουμε εθνική κυριαρχία και θα χάσουμε πολύτιμα περιουσιακά στοιχεια οπως το φυσικο αέριο (εάν έχουμε τις ποσότητες που υπολογιζουν οι εμπλεκόμενοι φορείς.)

    ειλικρινά διερωτάμε εαν είναι σύμπτωση όλα αυτά τα μαζεμένα λάθη, σε τόσο μικρό χρονικό διάστημα, ακόμα και εάν ειναι σύμπτωση , είμαι σίγουρος οτι οι ΓΥΠΕΣ θα τα εκμεταλευτούν ….το έργο σταμάτησε να ειναι ρομαντικό τέλος του 2007,,,,,απο τότε έγινε έργο αγωνίας, σε μερικούς μήνες θα γίνει έργο τρόμου………

  24. avatar

    H EΠΟΜΕΝΗ ΜΕΡΑ- ΤΟ ΔΝΤ ΣΤΗΝ ΚΥΠΡΟ

    Το ΔΝΤ είναι πλεόν εδώ.Ηρθανε 3 μήνες νωρίτερα απο οτι περίμενα . Μια απόλυτα φυσιολογική εξέλιξης. Τα τεράστια λάθη των τραπεζών μας, τα δομικά προβλήματα/στρεβλώσεις/ανωμαλίες της οικονομίας και η αδυναμία του κράτους να αντειληφθει την φύση/σοβαρότητα/διαρκεια αυτής της κρίσης μας οδήγησαν στην πτώχευση. Ευτηχώς που υπάρχει ο ευρωπαικός μηχανισμός στήριξης αλλιώς θα είχαμε άτακτη χρεωκοπία. Τι θα γίνει τώρα? τα ακόλουθα θα γίνουν στην Κύπρο (επιδή θα μας ζητήσουν να γίνουν)

    1. Δραστική μείωση των μισθών των υψηλόβαθμων τραπεζιτών.Μάλλον πάνε για μισθολογικές κλιμακες δημοσίων υπαλλήλων οι οποίες θα μειωθούν και αυτές. (η Λαική θα θεωρήτε πλέον κρατική-εκτιμώ οτι δεν θα δεκτούν να κεφαλαιοποιηθει η Κυπρου με χρεόγραφα αλλά με μετοχές για να περάσει και αυτή σε κρατικό έλεγχο/έλεγχο ΤΡΟΙΚΑΣ )

    2. Αποκρατικοποίηση ΑΗΚ, Cyta και μείωση υπαλλήλων σε ΡΙΚ και Κυπριακές αερογραμμές. Λογικά η Κυπριακές αερογραμμές είτε θα κλείσουν είτε θα πρέπει να πουληθούν.

    3. Επίσπευση της διαδικασίας δημιουργίας ΔΗΜΟΣΙΑΣ εταιρείας φυσικού αεριου και πώλησης της σε ξένα συμφέροντα για να πιάσουμε οτι μας δώσουν.

    4 Πλήρης παγοποίηση προσληψης δημοσίων υπαλλήλων και παγοποιήσης μισθών για καμπόσα χρόνια.

    5. Το υπουργείο οικονομικών θα γίνει μαριονέτα της Τροικάς η οποία θα έχει πλήρης έλεγχο των αποφάσεων του.Ολα τα υπόλοιπα υπουργεία θα πρέπει να λογοδοτούν στην Τροικα πρίν κάνουν κάποια δαπάνη.Το Ιδιο και οι τράπεζες (κύπρου -Λαική)
    6. Ο συνεργατισμός δεν θα μεινει ανεξάρτητος, πολλές ΣΠΕ ειτε θα σμίξουν είτε θα κλεισουν.

    7. Οι τράπεζες θα αλλάξουν μορφή,θα μειωθεί το μέγεθος τους(στο εξωτερικο) και θα απολυθούν υπαλλήλοι. (πρώτα στο εξωτερικό)

    Όλά τα πιο πάνω εννούσα οταν έλεγα οτι θα χαθεί Κυριαρχία. Επιμένω οτι η ανεργία τον Νοεμβριο-Δεκέμβριο θα είναι 12%+.

    Δέν είμαστε στον πάτο, έχουμε απλά ξεκινήσει την διαδικασία ανώμαλης προσγείωσης εδώ και 3 χρόνια, τώρα το καταλάβαμε που κοντευουμε τον πάτο. Ο Πάτος θα είναι εκεί που οι τράπεζες θα σταματήσουν να χρειάζονται κεφάλαια και οταν το κράτος θα έχει πρωτογενές πλεονασμα. Οσο πιο γρήγορα γίνουν ολα τα πιο πάνω , τοσο πιο γρήγορα θα τελειώσουμε με την κρίση στην Κύπρο.

    Χρονικά ο πάτος θα εξαρτηθεί τι θα γίνει με την Ελλάδα η οποία δεν θα τα καταφέρει να γυρίσει ουτε και με το τέλος του δευτερου μνημονίου. Θα εξαντληθούν τα κεφαλαια του δευτέρου μνημονίου (130 δις ) και η Ελλάδα θα έχει ακομα μεγάλα ελλειματα…..άρα οι τράπεζες μας θα έχουν πολλές ζημιες ακομα απο Ελλάδα…..(υπολογιζω ακόμα 5 δις) Δέν ειναι τυχαίο που οι Ευρωπαιοι μας συμβούλευσαν να πάρουμε βοήθεια 10 δις , οι αριθμοί δεν ειναι τυχαίοι…….

    • avatar
      ARGYRIA on July 3, 2012 - (permalink)

      ..8) το αφορολογιτο θα μειωθει αρχικα στις 10,000 ευρω?
      9) απολυση δημοσιων υπαλληλων?
      10) εφ απαξ υπαλληλων?
      11) μειωση συνταξεων?
      12) φορος ακινητων?
      13) αυξηση εταιρικου φορου?
      14) αυξηση ΦΠΑ?
      15) εκτακτα τελη?

      Greece will default, hence the bailout amount being over 10billion…it could get higher if we take into account that the cy banks in Greece are exposed at 25 billion in loans…

      Why couldn’t the present government take measures earlier? Why did we have to invite foreign lenders into our domestic affairs? Simply because the present government wanted this to happen!!!!

  25. avatar

    θα ήθελα επίσης να αναφέρω τα εξής για την περίπτωση της Κύπρου. Η Κύπρος όσο αφορά τα δημόσια οικονομικά είναι σε καλύτερη περίπτωση απο την Ελλάδα. Η Κυπρος θα τρέχει με έλλειμα 4% του ΑΕΠ ενώ οταν πήγε στην Ελλάδα το ΔΝΤ βρήκε Ελλειμα 13% του ΑΕΠ. Η Κύπρος έχει λίπος, μπορεί να τα καταφέρει να μειώσει το έλλειμα ευκολα. Θεωρώ οτι η Κύπρος για το ΔΝΤ θα είναι ευκολη υπόθεση και καλή “επενδυση” αφου το ρίσκο του ΔΝΤ θα είναι μικρό ενώ τα οφέλη που θα έχει θα είναι μεγάλα (βλέπε αέριο)
    Ευκολα θα διωρθώσει τις στρεβλώσεις στην οικονομία μας το ΔΝΤ.

    Η μεγαλύτερη προκληση για το ΔΝΤ θα είναι οι τράπεζες μας και τα μεγάλα λάθη που κάνανε. Εκει θα χρειαστουν χειρουργικές επεμβάσεις όπως τις ανάφερα πολλές φορες. Σπάσιμο/μειωση μεγέθους, μειώσεις μισθών/ απολύσεις κλπ κλπ

    στην Αρχή τα πράγματα θα είναι δυσκολα για πολλούς, μπορούμε ομως να βγούμε απο αυτή την κατάσταση εάν γίνουν οι σωστές κινήσεις (και θα γίνουν) , το λυπηρό ειναι οτι χάθηκαν πολλά, μαζι με την αξιοπρέπεια μας θα χαθούν πολύτιμα περιουσιακά στοιχεία,,,,,,,,οτι σπείραμε θα θερίσουμε, θα πάρουμε αυτά που μας αξίζουν τα υπόλοιπα θα τα πάρουν άλλοι……….

  26. avatar

    τώρα που διάβασα λίγο τα άρθρα πιο πάνω, έχει λεχθεί οτι η περίπτωση μας είναι οπως την Ιρλανδια…..ΟΧΙ, η περίπτωση μας είναι οπως η Ιρλανδια και η Ισλανδία σε ένα,,,,πακέτο ! έχουμε συνδιασμό των προβλημάτων των τραπεζών τους οι οποιες τις οδήγησαν στην πτώχευση. Φουσκα ακινήτων οπως ιρλανδια και εσφαλμένες επενδυσεις οπως Ισλανδια (δάνεια σε μεγαλομετόχους,δανεια για στήριξη μετοχώδάνεια για στήριξη πυραμιδων κλπ κλπ)

    τον Σεπτέμβριο του 2011,δημοσιευτηκαν 2 άρθρα μου στα οποία ανάφερα οτι κινδυνευουμε απο τις τράπεζες μας, ειπα οτι πρέπει να εξετάσουμε πολύ προσεκτικα την Ισλανδική Kaupthing, την Ισλανδικη τράπεζα που έδωσε το τελειωτικό κτύπημα στην Ισλανδια, έκει εννουσα την Λαική στα άρθρα, δεν έγραψα το ονομα Λαική επιδή δεν θα δημοσιευονταν τα άρθρα μου (και πάλι) . Τα άρθρα δημοσιευτηκαν ΠΡΙΝ ακομα αποφασιστεί το κούρεμα των Ελληνικων ομολόγων…….

  27. avatar

    Σεπτέμβριος 2011 Ελλάδα, Κυπρος,Κυπριακές τράπεζες, υπονοούμενο για Ισλανδία … Ιταλία, Ισπανία …δυστηχώς όλα σωστά,,,,,,,

    “Δεν θα ασχοληθώ με την οικονομία μας διότι κανείς δεν μπορεί να την βοηθήσει oυσιαστικά. Η δυνατότητα του κράτους να επηρεάζει την οικονομία μας (στον μικρό βαθμό που μπορεί) έχει περιοριστεί στο ελάχιστο λόγο των μεγάλων δημοσιονομικών ελλειμάτων. Εύχομαι στα επόμενα χρόνια η οικονομική δραστηριότητα στην πραγματική οικονομία να είναι παρόμοια με το 2010 και το 2011 παρόλο που αυτό θα είναι δύσκολο. Η Ελλάδα μάλλον θα χρεωκοπίσει. Είναι θέμα χρόνου διότι συνεχιζεί να έχει μεγάλο δημοσιονομικό έλλειμα (9% του ΑΕΠ) με αποτέλεσμα ο δανεισμός της να μην είναι διαχειρίσιμος πλέον. Πιστεύω ότι η επιδείνωση της οικονομικής κατάστασης της ελληνικής οικονομίας θα επηρεάσει αρνητικά τις κυπριακές τράπεζες και κατεπέκταση την κυπριακή οικονομία (εισηγούμαι όπως ξεκινήσουμε όλοι να μελετούμε την περίπτωση της Ισλανδίας). Η Ευρωπαική Νομισματική Ένωση θα έχει πρόβλημα αφού και άλλες χώρες μέλη της όπως η Ισπανία και η Ιταλία, είναι πολύ πιθανόν να μην μπορέσουν να εξυπηρετήσουν το δημόσιο χρέος τους…..”

  28. avatar

    Η Κεντρική τράπεζα Κύπρου φέρει μεγάλη ευθήνη , είταν ολα μπροστά στα μάτια τους……..

    Σάββας Τταντής 21-12-2011 (blogs stockwatch)

    “Στην Ελλάδα, το Ελληνικό κράτος φόρτωσε τις Ελληνικές τράπεζες ομόλογα , να αναφέρω την περίπτωση Εθνικής , όταν ο Πανανδρεου άλλαξε τον προηγούμενο διοικητη της Εθνικής, έβαλε ένα δικό του για να φορτωθεί ελληνικά ομολογα η Εθνική. Αυτό γονάτισε την εθνική επιδή η Ελλάδα χρεωκόπησε λογο δικου της μεγάλου χρεους έναντι του ΑΕΠ της
    Η Κύπρος δεν έχει τόσο μεγάλο χρέος σε σχέση με ΑΕΠ σε σύγκριση με Ελλάδα, συγκεκριμένα , η Ελλάδα έχει 150% του ΑΕΠ της και η Κύπρος 65% του ΑΕΠ μας χρέος. Συμπτωματικά, το χρέος μας είναι στο ίδιο ποσοστό οπως της Ιρλανδίας όταν αυτή αναγκάστηκε να δανειστεί να σώσει τις τράπεζες της , και ο δανεισμός της απο 65% του ΑΕΠ πήγε 95% και έτσι πήγε Τροικα…..
    ¨εχουμε επισης κάποια χαρακτηριστικά της Ισλανδίας οταν αυτή χρεωκόπησε , η οποία χρεωκόπησε για τις τράπεζες τις, για παράδειγμα έχουμε τα ιδια ποσοστα ΑΕΠ σε σχέση με περιουσιακά στοιχεια τράπεζών, επισης , η Iσλανδική τράπεζα Kaoupthing, η μεγαλυτερη Ισλανδικη τράπεζα που χρεωκόπησε και οδηγησε την Ισλανδια σε χρεωκοπία έχει τα ιδια “συμπτώματα ” με την Λαική………(δεν θα μπώ σε λεπτομέρειες για ευνόυτους λόγους π.χ δάνεια σε μεγαλομετόχους για αγορά μετοχών χωρις εξασφαλίσεις κπλ κπλ , δουλεία της Κεντρικής τράπεζας να τα βρεί και να ενημερώσει τον Υπουργο οικονομικών το συντομότερο δυνατόν)
    Επιμένω στην θέση οτι είμαστε και θα παραμείνει το κράτος εκτος αγορών για τις τράπεζες, ούτε και μετά τα τελευταία μέτρα που ψήφιας η Βουλή δεν θα μπούμε στις αγορές και πιστευω οτι h Fitch και οι άλλοι οικοι θα μας υποβαθμίσουν ξανά και οχι να μας αναβαθμίσουν παρολο που τα τελευταία μέτρα , Καλύτερες αξιολογίσεις θα έχουμε οταν σταθεροποιηθεί το Κυπριακό τραπεζικο σύστημα το οποίο κινήτε πάνω σε αμμο….μάλλον σε βάλτο….”

  29. avatar
    αθηνα on July 3, 2012 - (permalink)

    Οχι φίλε μου,δεν είπα ότι όλα τα προβλήματα δημιουργήθηκαν στη παρούσα διακυβέρνηση.Αλλά παρακολουθούσαμε τα τελευταία 4.5 χρόνια μιά κυβέρνηση που έσπρωχνε τα προβλήματα κάτω απο το χαλί,για να μην έχει πολιτικό κόστος,και όχι μόνο αυτό,αλλά ξόδευε αβέρτα σε επιδόματα,και αυτό ο κ.Ευαγόρου το έλεγε μαγκιά.Τώρα που το φάγαμε το κομπόδεμα του Τάσσου και το ρωσσικό δάνειο, το ρίξαμε σε μιά κακέκτυπη λιτότητα,κόβοντας αναπτυξιακές δαπάνες,όχι γιατί μας το επέβαλαν,αλλά γιατί είμαστε απένταροι.Ετσι σκοτώσαμε και την ανάπτυξη.Αυτά!

  30. avatar
    NAN on July 3, 2012 - (permalink)

    Το προβλημα μπορει να μην δημιουργηθηκε απο αυτη την κυβερνηση αλλα αυτη η κυβερνηση υποσχεθηκε να το λυσει και λογω των καταβολων της υποσχεθηκε να το κανει και με δικαιο τροπο στραβαρα τους. Οχι μονο δεν το ελυσε αλλα το εκανε χειροτερο κατα πολλαπλασιο βαθμο με τις μυριαδες ανεργων που εχουν ξετιναξει αυτα τα καποια ρευστα που διεθεται. Αληθεια θυμαται κανεις το πλακαζ με την επιταγη των διακοσιων εκατομυριων που οι μεγιστοι προπαγανδιστες επεδυκνυαν στα καναλια και την αλλη μερα παλι τα δανεισαν στο κρατος. Αμφιβαλλω αν ειχαν καν την τιμιοτητα να μεταφερουν εστω και για λιγες ωρες αυτα τα λεφτα στο ταμειο πριν να τα κατασπαραξουν.
    Και γιατι δεν αναφαιρει κανεις και τα 2 δισ που θα χρειαστει για ανακεφαλαιοποιηση των συνεργατικων? Η μηπως εξακολουθουν να ελπιζουν σε ενα θαυμα οτι θα αφησουν τα συνεργατικα να κανουν οτι θελουν. Ειμαι περιεργος, η κεφαλαιακη επαρκεια των συνεργατικων λαμβανοντας υποπση την πραγματικη αξια των επενδυσεων τουσ κυριως στα κυπριακα ομολογα, ειναι περισσοτερη απο 1%? Γιατι το 9% που απαιτηται για τις υπολοιπες τραπεζες ειναι πραγματικα γελοιο να το σκεφτουμε καν.

Leave a Reply

Note: XHTML is allowed. Your email address will never be published.

Subscribe to this comment feed via RSS