Skip to content

Πρόταση για την κρίση με ασφάλιση του ποσού μετατροπής

Posted by (Author) on March 22nd, 2013 - 14 Comments
avatar

Η ίδια ομάδα ακαδημαϊκών του Πανεπιστημίου Κύπρου που πρότεινε την «Πρόταση για την κρίση» με την οποία πιστεύουμε ότι επιτυγχάνεται με πολύ καλό τρόπο η ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών προτείνει επιπλέον σημεία στην πρόταση που πιθανόν βελτιώνουν την αρχική και επίσης είναι σχετικά με τις τελευταίες εξελίξεις.

Αναφέροντας στην αρχική πρόταση, τα κύρια σημεία της οποίας είναι:

1)    Η ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών μέσω μετατροπής μέρους των καταθέσεων άνω των €100,000 με μετοχές που να είναι προνομιακές (δηλαδή να έχουν προτεραιότητα έναντι των υπαρχουσών μετοχών) ούτως ώστε να διατηρείται η υπάρχουσα προτεραιότητα των καταθετών έναντι των μετόχων.

2)    Μέτρα όπως η επιβολή ανώτατου ορίου επιτοκίων στις καταθέσεις και κίνητρα για διατήρηση των κεφαλαίων στο κυπριακό σύστημα που αποβλέπουν αφενός στη σταδιακή μείωση του τραπεζικού συστήματος και αφετέρου στην αποφυγή άμεσων εκροών.

Όσον αφορά το πρώτο σημείο είναι προφανές ότι πρέπει να εξεταστούν οι όροι των νέων αυτών μετοχών για να τις καθιστούν εποπτικά κεφάλαια.  Οι προνομιακές μετοχές συνήθως δεν θεωρούνται εποπτικά κεφάλαια, παρ’ όλα αυτά σε περιόδους κρίσεων μειώνονται τα κριτήρια που καθορίζουν ποια κεφάλαια θεωρούνται εποπτικά και ένα από αυτά τα κριτήρια που πιθανών να αφαιρούνται σχετίζεται με τα προνόμια ενός είδος κεφαλαίου έναντι άλλων.  (Υπάρχουν παρ’ όλα αυτά και άλλοι τρόποι που μπορούν να επιφέρουν σχεδόν το ίδιο αποτέλεσμα ακόμα και με τη χρήση κοινών μετοχών.)

Τα νέα σημεία που προτείνουμε είναι τα ακόλουθα:

1)    Πιστεύουμε ότι ο διαχωρισμός μίας ή δύο τραπεζών σε καλή και κακή τράπεζα προκαλεί ετεροβαρείς επιπτώσεις στους επηρεαζόμενους καταθέτες που θα είναι δυσβάσταχτες με απρόβλεπτες και πιθανόν πολύ σοβαρές έμμεσες επιπτώσεις στην οικονομία γενικότερα.  Δεύτερον, δεν αποφεύγεται η ανάγκη για κούρεμα των καταθέσεων με πολύ σοβαρότερες επιπτώσεις στην αξιοπιστία του κράτους.  Επομένως συνεχίζουμε να πιστεύουμε ότι το να διατηρηθούν ζωντανές όλες οι τράπεζες με εσωτερική ανακεφαλαίωση μέσω της πρότασης που ήδη υποβάλαμε, δηλαδή με μετατροπή μέρους των καταθέσεων σε άλλης μορφής μετοχικό κεφάλαιο, είναι η λύση που μειώνει στο ελάχιστο το κόστος στους καταθέτες και επίσης διασφαλίζει την αξιοπιστία του χρηματοπιστωτικού μας συστήματος για το καλό όλης της οικονομίας.

2)    Τέτοια λύση μπορεί να μειώσει περαιτέρω τις αρνητικές επιπτώσεις στην αξιοπιστία του κράτους και κατ’ επέκταση την άτακτη εκροή κεφαλαίων προσφέροντας τη δυνατότητα μείωσης του κόστους στους καταθέτες με την προσφορά ασφάλισης για όλες τις καινούριες μετοχές που θα προέρθουν από τη μετατροπή των καταθέσεων.  Η ασφάλιση θα γίνει με το να προσφερθεί δικαίωμα πώλησης των νέων μετοχών (optiontosell) μετά από ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα στην ονομαστική τους αξία (ή, μικρότερη αξία, ανάλογα με το πόσο μπορεί να είναι το κόστος της ασφάλισης).  Η οντότητα που θα προσφέρει την ασφάλιση μπορεί να είναι το κράτος ή οποιαδήποτε άλλη αξιόχρεη οντότητα όπως το κοινό ταμείο αλληλεγγύης για το οποίο ήδη υπάρχει πρόταση για σύσταση του.  Προφανώς αν το κράτος δε μπορεί να επωμιστεί το κόστος τέτοιας ασφάλισης λόγω αύξησης του χρέους, κάτι που δεν θα μπορούσε εύκολα ν’ αποδεχτούν οι δανειστές μας, το κοινό ταμείο αλληλεγγύης μπορεί να προσφέρει αυτή την ασφάλιση.  Σε τέτοια περίπτωση το ύψος της ασφάλισης θα μπορεί να καθοριστεί με κριτήρια κόστους όπως επίσης και του χρόνου που χρειάζεται το ταμείο ν’ αντλήσει τα δικά του κεφάλαια.  Μετά τη δημιουργία του και μετά την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών το ταμείο θα μπορεί ν’ αγοράσει αυτές τις νέες μετοχές αν οι κάτοχοι τους το επιθυμούν και σύμφωνα με τους όρους της ασφάλισης.

3)    Τέλος θα θέλαμε να υπενθυμίσουμε ότι για την καλύτερη εφαρμογή της αναγκαστικής μετατροπής καταθέσεων σε μια άλλης μορφής μετοχικό κεφάλαιο, ακόμα και αν αυτή συνοδεύεται με την παροχή ασφάλισης του κεφαλαίου που θα μετατραπεί, πρόσθετα μέτρα για τη μετρίαση των αρνητικών επιπτώσεων από εκροές θα πρέπει να συνοδεύουν την απόφαση.  Έχουμε ήδη προτείνει την παροχή κινήτρων για κλείδωμα των καταθέσεων στο σύστημα, ίσως με αυξημένο ποσό ασφάλισης για μεγαλύτερες περιόδους κλεισίματος καταθέσεων.  Επίσης υπενθυμίζουμε την πρόταση για συμψηφισμό των υποχρεώσεων και καταθέσεων πελατών σε περίπτωση που υπάρχει πρόθεση του πελάτη ν’ αποσύρει τις καταθέσεις του (αυτό μπορεί να ρυθμιστεί νομοθετικά ή να εφαρμοστεί χωρίς νέα ρύθμιση για λογαριασμούς παρατραβήγματος), και τη μελλοντική επιβολή μέγιστου καταθετικού επιτοκίου που θ’ αποτρέψει σε μεγάλο βαθμό την επανάληψη πολλών λαθών που έχουν εμβαθύνει αυτή την κρίση.

Αντώνης Έλληνας3, Σταύρος Ζένιος1, Ειρήνη Καραμάνου1, Σωφρόνης Κληρίδης2, Σπύρος Μαρτζούκος1, Ανδρέας Μιλιδώνης1, Αλέξανδρος Μιχαηλίδης1, Γεώργιος Νησιώτης1, Κώστας Ξιούρος1.

1 :Τμήμα Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής

2  :Τμήμα Οικονομικών

3 :Τμήμα Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών

 

Categories → Οικονομία

14 Comments
  1. avatar
    Anonymous on March 22, 2013 - (permalink)

    ELLADA – Το εφιαλτικό ποσοστό του 29% θα αγγίξει κατά μέσο όρο το 2013 η ανεργία

    Enad favlos kyklos pou den tha telioso pote. I moni lisi ine exodos apo to evro.

    Paramoni sto evro, me to financial sector apoteliomeno ke tous eterous (o theos na tus kami) na mas kathorizun politikes den tha anapnevsume pote.

  2. avatar
    Harris on March 22, 2013 - (permalink)

    Οι πολιτικοί μας λειτουργούν με το συναίσθημα και όχι τη λογική. Τα περί ταμείου αλληλεγγύης είναι τουλάχιστον φαιδρά. Δύο είναι οι επιλογές μετά το όχι της Ρωσίας: είτε γερό κούρεμα των καταθέσεων άνω των 100 χιλιάδων για να εξασφαλιστούν τα 5.8δις (είτε και περισσότερα, όσο μεγαλύτερο το κούρεμα, τόσο μοκρότερο το δάνειο από την Τρόικα), είτε χρεωκοπία με ό,τι αυτό συνεπάγεται…

    • avatar
      Anonymous on March 22, 2013 - (permalink)

      simfono

      • avatar
        ΓιαννηςΠ on March 22, 2013 - (permalink)

        Συμφωνώ και εγώ απόλυτα με τον Χάρη. Αλλά δυστυχώς οι πολιτικοί μας ζούν στον κόσμο τους. Αλλά καλά να πάθουμε. Κάθε λαός έχει την ηγεσία που του αξίζει!

  3. avatar
    Αχιλλεας on March 22, 2013 - (permalink)

    Πραγματικά μένω έκπληκτος που ακόμα κάποιοι συζητούν κούρεμα καταθέσεων.
    Ολόκληρη η υφήλιος μας χειροκρότησε για πρώτη φορά για την σωστή απόφαση που πήραμε. Ακόμα και οι ίδιοι παραδέχτηκαν το λάθος τους και εμείς ακόμα το έχουμε στο τραπέζι. Η Κύπρος δεν τέλειωσε ακόμα ως επιχειρηματικό κέντρο απλά πληγώθηκε. Με το κούρεμα σίγουρα τελειώνει. Αν θέλαμε να μην τελειώσει η Κύπρος σαν επιχειρηματικό κέντρο έπρεπε να μπει νομοθεσία που να ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΙ την χρήση της λέξης κούρεμα.
    Ποια είναι η δυστυχής αλήθεια? Η Λαϊκή Τράπεζα χρεοκόπησε εδώ και καιρό. Έχει περάσει στις οικονομικές καταστάσεις της 3,6δις για το 2011 και ακόμα κάποια το 2012 Συμφωνώ ότι πρέπει να προσπαθήσουμε να διασώσουμε ότι σώζετε ειδικότερα τις θέσεις εργασίας. Αλλά προς θεού να μην χρεοκοπήσουμε μια χώρα για να ΠΡΟΣΠΑΘΗΣΟΥΜΕ να σώσουμε μια τράπεζα. Στο κάτω κάτω γιατί να πληρώσω εγώ που πούλησα τις μετοχές που κρατούσα στην Λαϊκή, που πήρα αλλού τις καταθέσεις μου, η που δεν είχα καμία απολύτως σχέση με μια χρεωκοπημένη τράπεζα. Ακόμα και όταν φάνηκε η χρεωκοπία έβλεπα κόσμο να αγοράζει μετοχές της, αξιόγραφα η να βάλει καταθέσεις για ψηλές αποδόσεις. Αυτό που λέω είναι ότι ΝΑΙ η Λαϊκή και όσοι είχαν και έχουν σχέση με Λαϊκή ΠΡΕΠΕΙ να συνεισφέρουν κάτι περισσότερο από τους άλλους.
    Χωρίς να ξέρω τις πρόνοιες τις νομοθεσίας που πηγαίνει στην βουλή η θέση μου είναι ότι από τα 5,8 δις
    1. το ποσό 2,3δις αποφεύγετε με την αναδιάρθρωση
    2. τα 2,5δις από ταμεία προνοίας μέσω του ταμείου αλληλεγγύης
    3. το υπόλοιπο 1,0 δις από έκτακτη εισφορά στους τόκους τον καταθετών και εξηγώ πιο κάτω :
    Δεσμεύονται όλες οι καταθέσεις για ένα χρόνο και παίρνει το κράτος μέρος τον τόκο. Πχ αν μια κατάθεση έχει επιτόκιο 4% παίρνει το 2% το κράτος και το άλλο 2% άλλο ο καταθέτης, τα ποσοστά θα αποφασιστούν ανάλογα με της ανάγκες για να συμπληρωθεί το 1δις. Σε περίπτωση που κάποιος θέλει να αποδεσμεύσει την κατάθεση πριν τον ένα χρόνο να μπορεί αλλά να πληρώνει ένα penalty πχ 3%. Με αυτό τον τρόπο δίνουμε επιλογή στους κατάθετες η τα αφήνουν για ένα χρόνο και παίρνουν κάποιο τόκο (πολλά λίγες χώρες δίνουν τόκους πέραν του 2%) η τα φεύγουν και συνεισφέρουν ένα μικρό ποσό. Σίγουρα θα είναι πολλή που θα τα κρατήσουν για να μην χάσουν κεφάλαιο και στον ένα χρόνο αν η κατάσταση είναι πιο σταθερή ίσως να τα κρατήσουν στην Κύπρο .

  4. avatar
    Σάββας Τταντής on March 22, 2013 - (permalink)

    Κύριε Ζένιο

    Η φιλοσοφία της πρότασης σας έχει κάποια λογική με βάση τα δεδομένα ΣΗΜΕΡΑ 22/3/2013. Ομως ΔΕΝ υπάρχει περίπτωση να δεκτεί η ΤΡΟΙΚΑ τις προνομιούχες μετοχές ώς ΕΠΟΠΤΙΚΑ κεφάλαια. Κάποιες πιθανότητες θα είχαμε εάν προτείναμε co co bonds.

    η ΛΥΣΗ είναι μόνον αυτό που επιμένω εδω και μήνες . Τον καταρτισμό ενός ολοκληρωμένου business plan για συγχώνευση των 2 τραπεζών.

    Κάποια στοιχεία του σχεδιου τα έχω αναφέρει πολλές φορες εδώ. Μάλλον σήμερα θα δημοσιευσω εδώ πλήρες ανάλυση της προτασης μου με όλα τα πλεονεκτήματα και όλες τις παραμέτρους. Θα περιμένω να δώ εάν τελικά σπάσει η ΛΑΙΚΗ σε καλή και κακή τράπεζα για να αλλάξω το Business Plan ανάλογα.

    Επίσης θα ξαναβάλω εδώ λεπτομέρειες του σχέδιο μου του Cyprus Financial Stability Fund το οποίο πρότεινα και δημοσιευστηκε εδώ στο stockwatch blogs πριν 1 1/2 χρόνια και δέν έγινε και τρέχουμε τώρα να το κάνουμε την τελευταιά στιγμή κάτω απο πολύ δυσμενές συνθήκες.

    θα αποκαλύψω και το εξής σήμερα. Το πλάνο αυτό για το Cyprus Financial stability Fund όπως επίσης και κάποια συγκεκριμένα στοιχεία για τους κινδύνους της Λαικής και την βεβαιώτητα με επειχηρήματα οτι το τραπεζικό μας σύστημα θα οδηγήσει την Κυπριακή Δημακρατία και την Κυπριακή οικονομία στην καταστροφή την έκφρασα σε συναντηση που ζήτησα και είχα με ανώτατο στέλεχος του Υπουργείου οικονομικών πριν 2 σχεδόν χρόνια. Τίποτα δέν έπραξε …….τώρα θα μαζευουμε συντρίμια και “θύματα” ………

  5. avatar
    Άλκης Ηρακλέους on March 22, 2013 - (permalink)

    Το νομοσχέδιο για το τέλος στις καταθέσεις ήταν απίστευτα πρόχειρο. Δυο άτομα με την ίδια συνολική κατάθεση σε ευρώ,σε διάφορους λογαριασμούς, θα πλήρωναν τελείως διαφορετικά ποσά, ανάλογα με την κατανομή των χρημάτων στους λογαριασμούς, επιβραβεύοντας τους πολλούς λογαριασμούς των 100000. Αν μπει γενικό τέλος πρέπει να είναι σε συνολικές καταθέσεις ανα άτομο σε όλο το χρηματοπιστωτικό σύστημα.

    Βασική αρχή είναι η ανακεφαλαιοποίηση να γίνει ανα ίδρυμα. Αν υπάρξει συνεισφορά από καταθέτες υγιών ιδρυμάτων να είναι πολύ μικρή. Αν δεν γίνει αυτό, δεν δίνεται κανένα κινητρο να είναι κάποιος καλός τραπεζίτης ή προσεκτικός πελάτης. Μια ξένη τράπεζα με καλή αξιόλογηση δεν θα άνοιγε παραρτημα στην Κύπρο και να εκθέτει τους πελάτες της σε τέτοιο ρίσκο.

  6. avatar

    Απολογούμαι, ήθελα να βάλω το πιο πάνω σχόλιό μου στο άρθρο “8+1 ερωτήματα στη βουλή”

  7. avatar
    Επιλήσμων on March 22, 2013 - (permalink)

    Δεν γνωρίζω ποιός ευθύνεται (είχε την φαεινή ιδέα) γιά την αποστολή/ές στη Ρωσία.
    Το πήγαινε-έλα τους τελευταίους μήνες στη Ρωσία αποτελούσε και αποτελεί πολιτικήν αφέλεια. Με τον ερχομό του κ. Σαρρρή σήμερα στην Κύπρο, πέφτει και αυτή η αυλαία.

    Και δεν είμαι “μετά Χριστόν Προφήτης”!
    Την 1ην Νοεμβρίου 2012 έγραψα εδώ στο blog: “Οι Ρώσοι δεν είναι το κυπριακό κούρεμα που φοβούνται αλλά την πολιτικήν αντιπαράθεση … με την Τρόικα και τις (πολιτικές) Δυνάμεις που την εκπροσωπούν…”.

    Η “αθηνα” ζήτησε διευκρινίσεις γιά το τι ακριβώς εννοούσα.
    Στις 2 Νοεμβρίου απάντησα:
    ” Η Ρωσία όσο και εάν μας αγαπά, ζυγίζει (πολιτικές) καταστάσεις. -Αυτό είναι η πιό απλή και βασική μορφή της πολιτικής, όλα τα Κράτη το κάνουν, εμείς είμαστε η εξαίρεση προς επιβεβαίωση του κανόνα – .
    Και μεταξύ Κύπρου και των άλλων πολιτικών δυνάμεων που είναι πίσω από την Τρόικα, δλδ Γερμανία και ΗΠΑ, υποθέτω δεν χρειάζεσαι εμένα να σου πω που θα βαρέσει η πλάστιγγα!”

    ΥΓ. Δεν σχολιάζω το άρθρο των Ακαδημαϊκών/Οικονομολόγων, καθώς το πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε τώρα, το έχουμε από μόνοι μας – με τις αδικαιολόγητες αναβολές και καθυστερήσεις μας – μετατρέψει σε πολιτικόν πρόβλημα. Και είναι γνωστόν τοις πάσι (εκτός Κύπρου) ότι στην πολιτική, η βαθμολογία μας είναι και ήταν πάντοτε κάτω από την βάση, δλδ απροβίβαστοι!

    Στο πνεύμα των ημερών είναι και το ποίημα του Καβάφη

    Η ΤΡΑΠΕΖΑ ΤΟΥ ΜΕΛΛΟΝΤΟΣ

    Την δύσκολη ζωή μου ασφαλή να κάνω
    εγώ στην Τράπεζα του Μέλλοντος επάνω
    πολύ ολίγα συναλλάγματα θα βγάλλω.

    Κεφάλαια μεγάλ’ άν έχη αμφιβάλλω.
    Κι′ άρχισα να φοβούμαι μη στην πρώτη κρίσι
    εξαφνικά τας πληρωμάς της σταματήση.

    Κ.Π.Καβάφης
    [1897]

  8. avatar
    A on March 22, 2013 - (permalink)

    I think the separation of banks into “good” or “bad” is actually a desirable part of any solution. Maybe your article is in response to a particular form of separation put forth by the government/central bank, so please elaborate when you can.

    The bad assets should leave the balance sheets of banks and be placed somewhere for “public view”. The way I see it, the separation will deal with issues of asset risk/opacity and concerns about counterparty risk within the system, and thus lower funding costs (both equity and capital) for the “good” banks as well as for the broader banking sector. In other words, the marginal cost of funding should be lower now because it will be applied to the well-capitalized “good” banks and not to the well-capitalized “mixed” banks. And the “good” banks will be I think large enough to support local demand for credit.

    The shareholding structure of the bad bank(s) could replicate the shareholding structure that would have resulted from item 4 in your previous proposal (though in a previous post I did express concerns about the impact this policy would have on Laiki depositors and the economy overall). The newly minted shareholders (uninsured depositors) will absorb losses from the bad assets regardless of whether these assets were on the balance sheet of a “bad” bank or a “mixed” bank.

    For the sake of argument, if we were to follow your previous proposals to the letter, but then break up the banks into “good” and “bad” ones by placing bad assets and the corresponding amount of equity in the bad banks, what do you see as being the cost that would outweigh the benefits I outlined above?

    By the way, I thank you for your willingness to put these ideas forth in such a public forum. Bashing of academics seems rather popular on this blog, but rest assured many of us appreciate the discussion and can filter through the noise.

    • avatar
      A on March 22, 2013 - (permalink)

      There could be ways to structure the bad bank as a non-depository SIV-type structure, which may allow it to operate under different liquidity requirements so that there would be no need to transfer liquid assets to it. This would dramatically improve the liquidity position of the good bank (though come to think about it, as an “all equity” structure, the bad bank shouldn’t really have any liquidity requirements to begin with…)

  9. avatar
    A on March 22, 2013 - (permalink)

    It would also be good if somebody with knowledge of the topic could discuss what is happening with the Greek branches of Cypriot banks. Presumably, on their own those branches are insolvent, so without a haircut imposed on their depositors who will shoulder the cost for their recapitalization? If I am not mistaken, the Greek fund that recapitalizes banks is in essence a credit line to the Greek government so I am having a hard time figuring out why they would draw on it before ensuring that somebody else (Cypriot banks/government) absorbs the losses first.

  10. avatar

    Μόνο ένα tete-a-queue μας σώζει. Ας σταματήσουμε τους ανόητους λεονταρισμούς και ας ψηφίσουμε ένα αποδεκτό κούρεμα.

  11. avatar
    Πολίνα on March 23, 2013 - (permalink)

    ‘Οι προνομιακές μετοχές συνήθως δεν θεωρούνται εποπτικά κεφάλαια, παρ’ όλα αυτά σε περιόδους κρίσεων μειώνονται τα κριτήρια που καθορίζουν ποια κεφάλαια θεωρούνται εποπτικά και ένα από αυτά τα κριτήρια που πιθανών να αφαιρούνται σχετίζεται με τα προνόμια ενός είδος κεφαλαίου έναντι άλλων’

    Αυτό γινόταν τους παλιούς καλούς καιρούς (2007, 2008) που η φιλοσοφία στην Ευρώπη ήταν να σώζονται οι τράπεζες at all cost. Τώρα η φιλοσοφία στην Ευρώπη είναι άλλη και έχει καιρό που δημιουργείται το νομικό και ρυθμιστικό πλαίσιο που θα την υλοποιήσει.

    http://ec.europa.eu/internal_market/bank/crisis_management/index_en.htm

    ‘Effective resolution will also address moral hazard as it will function as a strong element of discipline for the markets. Resolution is thus a vital complement to other work streams designed to make the financial system sounder, i.e. making banks stronger with higher levels of and better quality capital, greater protection of depositors, safer and more transparent market structures and practices, and better supervision’

    http://www.ecb.int/press/key/date/2013/html/sp130212.en.html

    ‘The treatment of legacy assets in the overall Banking Union project is an important issue, notably in connection with the European direct recapitalisation of banks. It has to be ensured that in the setting up of a European Resolution Mechanism, the losses of legacy assets, in accordance with good resolution principles, will be borne first by the banks’ shareholders and/or partly by the countries where they are domiciled, so that the use of any European funds do not raise issues of moral hazard and/or unjustified excessive mutualisation of losses coming from the past.’

    Για αυτό άλλωσε και το νομοσχέδιο εξυγίανσης είναι έτοιμο από καιρό…

    Η Ευρώπη θέλει να δείξει πως οι τράπεζες που αποτυγχάνουν κλείνουν και ότι δεν πληρώνουν πάντα το κόστος οι φορολογούμενοι για να τις διατηρήσουν εν ενεργεία, όπως γινόταν παλιά αλλά και στην αρχή της κρίσης λόγω συστημικών κινδύνων. Η Ευρώπη θέλει να δείξει πως οι άμεσα ενδιαφερόμενοι, δηλαδή η εκάστοτε κυβέρνηση αλλά και οι υπόλοιποι stakeholders στις τράπεζες, ακόμα και οι συγκεκριμένοι καταθέτες που ‘επένδυσαν΄στις εν λόγω τράπεζες (και στην Κύπρο λόγω των ψηλών επιτοκίων η κατάθεση = επένδυση για τους Ευρωπαίους) μοιράζονται το κόστος αποτυχίας στις τράπεζες. Η Ευρώπη θέλει να το δείξει πρακτικά να εφαρμόζεται αυτό για να αλλάξει η αντίληψη του ρίσκου. Η Ευρώπη θέλει να καθαρίσει τα legacy issues των τραπεζών στην Ευρώπη, μετά να αναλάβει την εποπτεία και μετά εάν έχει θέματα με τράπεζες να πηγαίνουν για ανακεφαλαιοποίηση απευθείας στον Ευρωπαικό μηχανισμό. Αυτά θέλει η Ευρώπη και αυτά θα εφαρμόσει γιατί έχει και το μαστίγιο και το καρότο…Και ήταν φανερό ότι αυτά ήθελε να εφαρμόσει εδώ και καιρό διότι οι απόψεις τους δημοσιεύονται με συγκεκριμένες νομοθετικές προτάσεις…Είχαμε χρόνο να λύσουμε τα προβλήματα από μόνοι μας με ίσως ένα διαφορετικό τρόπο, αλλά δεν το κάναμε, όταν μπορούσαμε.

    Καλές οι ιδέες, καλή και η προσπάθεια αλλά είμαστε αδιάβαστοι στην Κύπρο ως αφορά τα ρεύματα στην Ευρώπη και οι διάφορες ομάδες ανθρώπων (τραπεζίτες, λογιστές, δικηγόροι, ακαδημαικοί και πολιτικοί) δεν είχαν ποτέ σωστές και αδιάκοπες γέφυρες επικοινωνίας ώστε να προωθούνται σωστά τα κοινά μας συμφέροντα έναντι των ρευμάτων που διαμορφώνονται. Όλοι προσπαθούν να επηρεάσουν την κοινή γνώμη. Δυστυχώς η κοινή γνώμη δεν αποφασίζει. Αντιλαμβάνεται μόνο ένα μικρό μέρος των ιδεών, ο καθένας ανάλογα με αυτά που ξέρει και έτσι δημιουργείται ένας ατέρμονος διάλογος ο οποίος όμως δεν προκαλεί κανένα, μα κανένα απολύτως θετικό αποτέλεσμα εκτός ίσως από το ότι όλοι μαθαίνουμε από τις ιδέες και την ανταλλαγή απόψεων. Η Κύπρος όμως δεν βλέπω πως επωφελείται πρακτικά.

    Αυτή που αποφασίζει είναι η Ευρώπη. Αυτοί που μπορούν σε ένα πολύ μικρό βαθμό να επηρεάσουν την Ευρώπη είναι οι εκλελεγμένοι πολιτικοί και διορισμένοι τεχνοκράτες που διαπραγματεύονται με αυτήν. Με αυτούς έπρεπε οι διάφορες ομάδες να κτίσουν γέφυρες επικοινωνίας εδώ και καιρό. Δυστυχώς, ενώ η φιλοσοφία της Ευρώπης διαφαίνεται εδώ και καιρό, κανένας δεν ασχολήθηκε να την αντιληφθεί και να την επεξεργαστεί με τέτοιο τρόπο. Όλοι γνωρίζουμε το φιάσκο ανεπιτυχούς επικοινωνίας μεταξύ πρώην Διοικητή και Κυβέρνησης Χριστόφια που οδήγησε στην συγκατάθεση του κουρέματος των ελληνικών ομολόγων. Όλοι γνωρίζουμε την κακή επικοινωνία που υπήρχε μεταξύ πρώην Υπουργού Οικονομικού και πρώην Διοικητή. Ας μάθουμε από τα λάθη μας και ας μάθουμε να επικοινωνούμε καλύτερα μεταξύ μας και πιο εποιικοδομητικά πάντα με το βλέμμα στα ρεύματα που διαμορφώνονται στην Ευρώπη. Αφού εκεί ανήκουμε, αφού με αυτους συνδέσαμε άρρηκτα την μοίρα μας, καλώς ή κακώς…

    Επίσης οι ακαδημαικοί μας, ως οι πλέον ειδικοί, καλά θα ήταν να μελετήσουν την παρουσίαση που έκανε ο Draghi στην Σύνοδο Κορυφής στις 14/3 η οποία καταλήγει με τα εξης:


    1. Review of product and labour markets to see whether they are compatible with participation in monetary union
    2. Reform contracts for countries with pressing competitiveness problems
    3. Full implementation of Single Market legislation’

    Μου φαίνεται ότι αργά ή γρήγορα θα μας διώξουν από το ευρώ…Μακάρι να έχω λάθος…

    http://www.ecb.int/press/key/date/2013/html/sp130315.en.html

Leave a Reply

Note: XHTML is allowed. Your email address will never be published.

Subscribe to this comment feed via RSS