Skip to content

Χάσμα κουλτούρας: Η παλιά και η νέα Κύπρος αλληλοκοιτάζονται

Posted by (Regular StockWatch Contributor) on July 29th, 2013 - 27 Comments
avatar

Αδυνατώ να πιστέψω ότι οι πρόσφατες καταστροφικές για την ανώτατη εκπαίδευση αποφάσεις της βουλή μας είναι το θλιβερό αποτέλεσμα διαπλοκής οικονομικών και πολιτικών συμφερόντων.  Θέλω να πιστεύω ότι, τουλάχιστον στη περίπτωση των περισσότερων βουλευτών μας, πρόκειται απλώς για ένα χάσμα κουλτούρας.  Γιατί αν ισχύει το πρώτο, τότε όλα όσα πάθαμε ως χώρα είναι δική μας ευθύνη και τότε δεν υπάρχει καμιά ελπίδα. 

Νομίζω αυτό που βιώσαμε τις τελευταίες δυο βδομάδες είναι κατά κύριο λόγο σύγκρουση των δύο μορφών μιας διπλοπρόσωπης Κύπρου.  Της παλιάς Κύπρου, όπου το ρουσφέτι, η ανυπαρξία οράματος και πίστης στις προοπτικές για κάτι καλύτερο, και η έλλειψη αυτοπεποίθησης έκανε τους ανθρώπους να αφεθούν στη απελπισία μιας κυνικής αυτο-παράδοσης.  Τους οδήγησε στη σιωπηλή αποδοχή του αναπόφευκτου μιας μόνιμα τριτοκοσμικής κοινωνίας ντυμένης με ευρωπαϊκό εξώφυλλο.  Και από την άλλη, της νέας Κύπρου που προβάλλει ένα ανανεωτικό πρόσωπο, μιας Κύπρου που πιστεύει ότι μπορεί να κάνει υπερβάσεις, ότι μπορεί να συναγωνιστεί σε διεθνές επίπεδο και να τα καταφέρει.  Ότι μπορεί να πρωτοπορήσει, να επινοήσει δικές της μεθόδους και προσεγγίσεις για ένα καλύτερο μέλλον. 

Δεν είναι τυχαίο ότι σε αυτή τη σύγκρουση η νέα Κύπρος πήρε μορφή στο πρόσωπο των ακαδημαϊκών του Πανεπιστημίου Κύπρου, αφού οι περισσότεροι από αυτούς είναι επιστήμονες της διασποράς που επέστρεψαν στη Κύπρο με το όραμα της οικοδόμησης μιας νέας, σύγχρονης, δημιουργικής πατρίδας μετά από 50 χρόνια ανεξαρτησίας.  Οι άνθρωποι αυτοί δεν είναι μαθημένοι να δουλεύουν 7:30 με 2:30 για το επόμενο τσεκ.  Για πολλούς από αυτούς το επάγγελμα τους είναι λειτούργημα που τους ακολουθεί παντού και πάντα.

O αμερικανός οραματιστής και συγγραφέας του γνωστού βιβλίου «The Hero with a Thousand Faces: The Cosmogonic Cycle», Joseph Campbell, έχει πει ότι οι ερευνητές είναι οι ήρωες της εποχής μας.  Σε ένα κόσμο που κατακλύζεται από απάτες, βία, μίσος, διαπλοκές, που βομβαρδίζεται καθημερινά από τα κανάλια με φτηνές εκπομπές αποβλάκωσης και εξαθλίωσης, αυτοί μακριά από τη δημοσιότητα κτίζουν σιγά σιγά και αθόρυβα ένα νέον κόσμο.  Ζουν σε ρυθμούς που σε κάποιον που τους βλέπει από την πλευρά της παλιάς Κύπρου, φαίνονται εξωπραγματικοί και άρα απίστευτοι.  Μα είναι δυνατόν να εργάζεται κάποιος 14 ή 16 ώρες τη ημέρα; Μας πήραν για χαζούς; Μα είναι δυνατόν κάποιος να διαχειρίζεται εκατομμύρια ευρώ και να μην κλέβει; Είναι δυνατόν κάποιος να παραμελεί την προσωπική του ζωή για να εξασφαλίσει ακόμα ένα ερευνητικό πρόγραμμα και μάλιστα να το κάνει αυτό για το καλό του τόπου και όχι για το ατομικό συμφέρον; Είναι λοιπόν αυτό που ζούμε: Η σύγκρουση της παλιάς Κύπρου, που πιστεύει ότι δεν μπορεί ποτέ να ξεπεραστεί ο γνωστός οπισθοδρομικός κουτοπόνηρος και εγωκεντρικός εθνικός χαρακτήρας μας, με μια νέα Κύπρο που είναι ήδη ανάμεσα μας και ζει σε μια νέα πραγματικότητα. 

Από τη μια αυτοί για τους οποίους το ρουσφέτι, οι διαπλοκές, η κομματοκρατία είναι τα βιώματα που συναντούσαν ανέκαθεν στην καθημερινότητα τους και τα θεωρούν ως σταθερές συνισταμένες του κόσμου τους — γι’ αυτούς το Πανεπιστήμιο ΔΕΝ μπορεί να αποτελεί εξαίρεση.  Και από την άλλη, αυτοί που βλέπουν ως αυτονόητο ότι η Κύπρος του 2013 μπορεί και πρέπει να λειτουργεί ως μια σύγχρονη χώρα, γιατί μόνο έτσι έχει ελπίδα να επιβιώσει. 

Πως άλλως να εξηγήσω το πάθος και τη σιγουριά με την οποία κάποιοι περιγράφουν τους ακαδημαϊκούς ως τέρατα εγωισμού, ανηθικότητας, κλεψιάς; Ελπίζω ότι όταν ηρεμήσουν λίγο τα πνεύματα, μέσα από αυτή την έντονη δημόσια διαμάχη θα προκύψει η αντίληψη ότι ίσως υπάρχει ένα μεγάλο χάσμα νοοτροπιών και προσεγγίσεων.  Ελπίζω ότι θα υπάρξει ειλικρινής διάθεση από μέρους των κοινοβουλευτικών εκπροσώπων να μας επισκεφτούν ξανά και ξανά στο Πανεπιστήμιο Κύπρου για να δουν από κοντά την νέα Κύπρο να παίρνει μορφή στα πρόσωπα των νέων επιστημόνων και ερευνητών μας.  Το χρωστάνε όχι σε μας αλλά στη νέα γενιά.  Όπως και να έχει, να είναι σίγουροι, ότι ως αποτέλεσμα των τελευταίων γεγονότων, οι ακαδημαϊκοί έχουν συνειδητοποιήσει ότι έχουν χρέος να μην αφήσουν την παλιά Κύπρο να τραβήξει μαζί της στην άβυσσο την νέα Κύπρο.  Και για αυτό θα μας έχουν να επαναλαμβάνουμε φορτικά ίσως αυτά που δεν χαϊδεύουν τα αυτιά αλλά που καθαρίζουν τα μάτια.  

Ο Σταύρος Κάσινος είναι Αναπληρωτής Καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Κύπρου και Πρόεδρος του Τμήματος Μηχανικών Μηχανολογίας και Κατασκευαστικής.

Categories → Οικονομία

27 Comments
  1. avatar
    Christos Savva on July 29, 2013 - (permalink)

    Ενημερώνω τον κ Καθηγητή ότι και στο δημόσιο και ημικρατικό τομέα υπάρχουν αρκετοί επιστήμονες που επέστρεψαν από το εξωτερικό και εργάζονται 12-14 ημερησίως χώρίς να κλέβουν, και ασφαλώς με πολύ λιγότερες απολάβές…

    • avatar
      Σταύρος Κάσινος on July 29, 2013 - (permalink)

      Αγαπητέ κύριε Κώστα Σάββα,

      δεν διαφωνώ μαζί σου καθόλου για το γεγονός ότι στον δημόσιο τομέα υπάρχουν άριστοι επιστήμονες. Είχα την καλή τύχη να συνεργαστώ με κάποιους από αυτούς στα πλαίσια ερευνητικών προγραμμάτων, και πιστοποιώ τον επαγγελματισμό τους. Μια διαφορά μεταξύ του Δημόσιου τομέα ως σύνολο και το Πανεπιστήμιο Κύπρου είναι η έλλειψη ουσιαστικής και συνεχούς αξιολόγησης. Με αποτέλεσμα τα κόμματα να χρησιμοποιούν το Δημόσιο ως χώρο όπου εύκολα μπορούν να βολευτούν και προωθηθούν οι “ημέτεροι”. Έτσι το έργο των πολλών άριστων που εργάζονται στο δημόσιο χάνεται στο μέτριο έργο που κάνουν πάρα πολλοί άλλοι. Στο Πανεπιστήμιο Κύπρου έχουμε μέχρι τώρα καταφέρει να διαφυλάξουμε τις ακαδημαϊκές διαδικασίες αξιολόγησης από κομματικές παρεμβάσεις, παρά τις συνεχείς προσπάθειες που γίνονται. Η κοινωνία πρέπει να το καταλάβει αυτό, ότι αν αφήσουμε την ακαδημαϊκή ανεξαρτησία και δεοντολογία να θυσιαστεί στο Πανεπιστήμιο Κύπρου θα έχουμε χάσει ως κοινωνία ένα μεγάλο στοίχημα που έχουμε βάλει έναντι στον ίδιο μας τον χειρότερο εαυτό. Αυτόν τον εαυτό που ελπίζουμε να αφήσουμε πίσω στη παλιά Κύπρο…

  2. avatar
    ... on July 29, 2013 - (permalink)

    κύριε καθηγητά, έχετε προβληματιστεί γιατί κανένας από τους συναδέλφους σας σε χαμηλότερες βαθμίδες δεν έχει αντιδράσει όσο εσείς;

    • avatar
      Σταύρος Κάσινος on July 29, 2013 - (permalink)

      Δεν συμφωνώ μαζί σας. Επίκουροι Καθηγητές, αλλά ακόμα και ερευνητές και φοιτητές έχουν αρθρογραφήσει επί του θέματος. Επίσης οι νεώτεροι συνάδελφοι έχουν συνήθως πιο έντονα στραμμένη την προσοχή τους στην αναγνώριση του ερευνητικού και ακαδημαϊκού τους έργου μια και δεν έχουν ακόμα πλήρως καταξιωθεί στο νέο ίδρυμα που βρίσκονται . Είναι υποχρεωμένοι σε 3 χρόνια από την πρόσληψη τους να περάσουν από μια πολύ αυστηρή αξιολόγηση. Επίσης αρκετοί από αυτούς έχουν εγκατασταθεί πρόσφατα στην Κύπρο και ίσως να προσπαθούν να αποκωδικοποιήσουν τα όσα συμβαίνουν αυτές τις μέρες.

  3. avatar
    Κώστας on July 29, 2013 - (permalink)

    Τι σημαίνει αυτονομία ενός κρατικού πανεπιστημίου; Ενός πανεπιστημίου που ελέγχεται μέσω του ΔΣ από το κράτος, που πρέπει να περνά τον προϋπολογισμό του από τη βουλή και που χρηματοδοτείται σχεδόν εξολοκλήρου από το κράτος;

    Αυτό πρέπει να εξηγήσετε και για αυτό πρέπει να πείσετε.

    Αν εννοείτε να έχετε την ευχέρεια να ερευνάτε ό,τι θέλετε, δεν νομίζω να είπε κάποιος το αντίθετο.

    Αν εννοείτε να δαπανάτε τα χρήματα που ανήκουν στους φορολογούμενους όπως θέλετε, τότε αλλάζουν τα πράγματα, ιδίως αν μέρος των χρημάτων καταλήγει – ναι, ορθά – στις τζέπες σας.

    Αν θέλετε πραγματική αυτονομία, τότε να χρηματοδοτείστε από αλλού.

    • avatar
      Σταύρος Κάσινος on July 29, 2013 - (permalink)

      Αγαπητέ Κώστα,

      να προσθέσω ακόμα κάτι σε σχέση με την προσπάθεια της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παιδείας της Βουλής να ελέγξει τα εξωτερικά (κατά κύριο λόγο Ευρωπαϊκά) ερευνητικά προγράμματα. Θα επαναλάβω κάτι από πρόσφατο άρθρο μου (“Το Μετέωρο Βήμα της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παιδείας της Βουλής: ποια είναι η Στρατηγική;”):

      “Πιστεύω ότι η Βουλή αντιλαμβάνεται την παρανομία να επεμβαίνει σε συμβόλαια έργων στα οποία συμβαλλόμενοι είναι το Πανεπιστήμιο Κύπρου, η Ευρωπαϊκή Ένωση, και, ενίοτε, και πολλοί άλλοι διεθνείς οργανισμοί. Αν αυτό που αναζητούσε η Βουλή είναι πράγματι η επιβεβαίωση ότι δεν γίνονται καταχρήσεις, μπορούσε να ζητήσει από το Πανεπιστήμιο Κύπρου να της προωθήσει όλες τις εκθέσεις και τα πιστοποιητικά οικονομικού ελέγχου που εκδίδονται από εξωτερικούς και ανεξάρτητους ελεγκτικούς οίκους και κατατίθενται στους χρηματοδότες. Θα μπορούσε ακόμη να απευθυνθεί στο χρηματοδότη, την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, για να βεβαιωθεί για την χρηστή διοίκηση. Αυτά θα ήταν μια σχετικά απλή διαδικασία. Πιο σημαντικό είναι ότι μια τέτοια ενημέρωση της Βουλής θα ήταν ουσιαστική αφού θα πρόσφερε μια λεπτομερή περιγραφή του ελέγχου που γίνεται από ειδικούς και νόμιμη αφού η Βουλή δεν θα παρέμβαινε στην εκτέλεση των συμβατικών υποχρεώσεων του Πανεπιστημίου Κύπρου.”

      Αν γίνει δεκτή αυτή η πρακτική, τα κόμματα θα μπορούν με έμμεσο τρόπο να προωθούν, να σταματούν ή και να κατευθύνουν την Εμπλοκή του Πανεπιστημίου Κύπρου σε διεθνή ερευνητικά προγράμματα. Με δεδομένη την “άριστη” επιστημονική κατάρτιση μεγάλου μέρους των βουλευτών μας, καταλαβαίνεις και στη βάση ποιών κριτηρίων θα γίνονται αυτές οι παράνομες παρεμβάσεις.

    • avatar
      Christos Savva on July 29, 2013 - (permalink)

      Αν και θλιβερό, οφείλουμε να αναφέρουμε επίσης ότι ενώ οι αμοιβές των καθηγητών του Πανεπιστημίου Κύπρου είναι κατά μέσο όρο μεγαλύτερες ακόμα και από αυτές αξιοζήλευτων πανεπιστημίων παγκόσμιας φήμης, οι κατατάξεις του Πανεπιστημίου Κύπρου με βάση το Shanghai academic ranking είναι απογοητευτικές.

    • avatar
      MariosV on July 29, 2013 - (permalink)

      Μπράβο Κώστα ακριβώς αυτό είναι το θέμα, Δίδακτρα ίσως για όλους τους φοιτητές? Και γιατί όχι !

  4. avatar
    Micos on July 29, 2013 - (permalink)

    ” η νέα Κύπρος πήρε μορφή στο πρόσωπο των ακαδημαϊκών του Πανεπιστημίου Κύπρου ” !!!
    Ναι………ο εγκέφαλος αποφάσισε ότι το πιο έξυπνο όργανο του σώματος είναι ο εγκέφαλος !
    Και όλοι εμείς οι επιστήμονες οι μή-ακαδημαϊκοί και μή-κυβερνητικοί που εργαζόμαστε 12ώρα για 1/3 ή 1/4 του μισθού σας μας αρέσει το ρουσφέτι, οι διαπλοκές και η κομματοκρατία.
    Έχετε συνηθίσει και εσείς τόσο πολύ να απολαμβάνετε το σύστημα που στήθηκε γύρω σας που δεν βλέπετε εκτός των ορίων της “ακαδημαϊκής κοινότητας”. Η ανεργία δεν είναι μόνο στατιστικά ποσοστά και η εξαφάνιση των εισοδημάτων του ιδιωτικά εργαζόμενου ή αυτοεργοδοτούμενου είναι αλήθεια…ναι ..ναι.. αλήθεια. Η διαπλοκή και το ρουσφέτι είναι ο χειρότερος τους εφιάλτης διότι ποτέ κανένας δεν τους βόλεψε σε κανένα κυβερνογραφείο όταν προσπαθούν με την αξία τους να βρουν εργασία.
    Και όσον αφορά τη διαχείριση εκατομμυρίων από ευρωπαϊκά προγράμματα, καταλήγουν συνήθως στις ίδιες ακαδημαϊκές ομάδες. Κανένας δεν λέει ότι κλέβετε στη διαχείριση τους αλλά σίγουρα ελάχιστα χρησιμοποιούνται στην εμπλοκή επιστημόνων από τον ιδιωτικό τομέα, ανθρώπων που εξασκούν την επιστήμη τους καθημερινά και δεν παραμένουν απλώς στην ακαδημαϊκή θεωρία.
    Άρθρα σαν το δικό σας απλός ακολουθούν το μοτίβο των Δικαστών (που αποφάσισαν ότι οι περικοπές τους είναι παράνομες) και της Κεντρικής τράπεζας (που και αυτοί τα ίδια αποφάσισαν).

  5. avatar
    Σταύρος Κάσινος on July 29, 2013 - (permalink)

    Αγαπητέ Κώστα,

    σε Ευρωπαϊκό Επίπεδο υπάρχει o θεσμός της αυτονομίας των Πανεπιστημίων, είναι ορισμένος με αρκετή ακρίβεια, και δεν πρόκειται για εφεύρεση των ακαδημαϊκών του Πανεπιστημίου Κύπρου (π.χ. δες http://www.university-autonomy.eu). Υπάρχει λόγος που στην Ευρωπαϊκή κουλτούρα (γενικότερα στον δυτικό κόσμο) υπάρχει τόσο έντονη έμφαση στη ανεξαρτησία των Πανεπιστημίων. Ακριβώς για να διαφυλαχτούν ως φυτώρια νέας ανεξάρτητης σκέψης και αλλαγής από κομματικές και άλλες επιβουλές.

    Σε ότι αφορά στις δαπάνες από ερευνητικά προγράμματα: οι καθηγητές του Πανεπιστημίου Κύπρου δεν μπορούν να πληρωθούν από ερευνητικά προγράμματα του Ιδρύματος Προώθησης Έρευνας που είναι η βασική και σχεδόν μοναδική πηγή κρατικής χρηματοδότης για έρευνα στην Κύπρο. Άρα, δεν συζητάμε για αυτό. Δεν υπάρχει περίπτωση λεφτά του φορολογούμενου που προορίζονται για έρευνα να γίνουν μισθοί για τους καθηγητές. Υπάρχουν ορισμένες κατηγορίες Ευρωπαϊκών προγραμμάτων, όπου η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ρητά επιτρέπει και αναμένει την αμοιβή των συντονιστών από την χρηματοδότηση του προγράμματος. Εδώ όμως πρόκειται για μη-Κυπρϊακή χρηματοδότηση, και το κράτος και ο φορολογούμενος επωφελούνται έτσι και αλλιώς με τις φορολογίες και τις παρακρατήσεις. Το να επιχειρηματολογεί κάποιος ότι στην Κύπρο ειδικά πρέπει να απαγορεύσουμε στους συντονιστές Ερευνητικών προγραμμάτων να αμείβονται με Ευρωπαϊκά λεφτά, όταν αυτό συμβαίνει στην υπόλοιπη Ευρώπη, μόνο σε κακή αντίληψη του πως δουλεύουν οι ερευνητικοί οργανισμοί σε διεθνές επίπεδο μπορεί να αποδοθεί και σε ορισμένες περιπτώσεις και ίσως και σε φθόνο.

  6. avatar
    CPP on July 29, 2013 - (permalink)

    Ενα αρθρο για το Πανεπιστημιο Κυπρου, γραμμένο απο ενα καθηγητη του Πανεπιστημιου Κυπρου. Χωρις να ξερω τον αρθρογραφο, δεν μπορω παρα να βρω διασκεδαστικα τετοιου ειδους αρθρα τα οποια by default ΔΕΝ ειναι αμεροληπτα.

    Στο τελος της ημερας, οσο αδιαφθορο και παραγωγικο να ειναι το ΠΚ, το γεγονος ειναι οτι χωρις δυνατο μεσο, θεση εκει μεσα δεν βρισκεις. Το γνωριζω απο εμπειριες πολλων φιλων. Οταν ο κοσμος βαζει μαζικα μεσο για να παει καπου (βλεπε για παραδειγμα δημοσια υπηρεσια) τοτε ξερεις οτι κατι παει λαθος. Οταν ο κοσμος θελει να πιασει δουλεια καπου αλλα ποτε δεν σκεφτεται να παραιτηθει απο εκει (βλεπε ξανα για παραδειγμα δημοσια υπηρεσια) τοτε ξερεις οτι κατι παει λαθος. Ε, κατι παει λαθος και στο ΠΚ. Χωρις να λεω οτι το ΠΚ και η δημοσια υπηρεσια ειναι το ιδιο αμαρτωλοι.

    Ολα τα αλλα ειναι απλα για δημοσια καταναλωση.

    Και κατι τελευταιο. Ο κ. Αλεξανδρος Μιχαηλιδης τον οποιο σεβομαι ως επιστημονα, ειχε πει απο αυτο εδω το blog οτι δεν πρεπει να ξεχναμε οτι οι καθηγητες του ΠΚ ηρθαν στην Κυπρο διοτι τους εταξαν αυτους τους μισθους και γι αυτο ειναι αδικο να τους μειωσουν τους μισθους! Με την ιδια λογικη και στο δημοσιο τομεα πηγαν τοσοι και τοσοι διοτι τους εταξαν εκεινουν τους μισθους και benefits. Αλλα για καποιο λογο δεν ηταν τοσο συμπονετικος στη περιπτωση των δημοσιων υπαλληλων. Ενα παραδειγμα για να καταλαβουμε οτι ουτε και οι πανεπιστημιακοι σε αυτον το τοπο δεν μπορουν να σκεφτουν καθαρα και για το ευρυτερο καλο οταν ειναι οι ιδιοι που θα επηρεαστουν. Ευχαριστω.

  7. avatar
    pireefs on July 29, 2013 - (permalink)

    Βεβαίως κύριε καθηγητά δεν κλέβετε από το πανεπιστήμιο ή κατ’ επέκταση από το κράτος. Όμως, “κλέβετε” από το κέρδος που θα άφηναν τα ερευνητικά προγράμματα, μέσω των υπερβολικών ωρών, χρεώσεων και αμοιβών για τον “project leader” που διεκδικείτε από τα εν λόγω προγράμματα.
    Επίσης, εξηγείστε μας, πως είναι δυνατό το Πανεπιστήμιο Κύπρου να παίρνει τη μερίδα του λεόντος των προγραμμάτων σε σύγκριση με τα ιδιωτικά πανεπιστήμια; Άχρηστοι είναι οι ερευνητές των ιδιωτικών; Γιατί τότε τα άφησαν να γίνουν πανεπιστήμια;
    Εγώ δέχομαι να λαμβάνετε και τους μισθούς σας και τα επιδόματα σας, φτάνει να χρεώνετε δίδακτρα στο πανεπιστήμιο ούτως ώστε ο φορολογούμενος πολίτης να μην πληρώνει για δήθεν δωρεάν παιδεία. Θυμίζω ότι στην Αγγλία, η κυβέρνηση επέβαλε ουσιαστικές αυξήσεις στα δίδακτρα ως μέτρο μείωσης των δαπανών της. Αυτό επίσης θα ήταν σωστό και δίκαιο και θα έπρεπε εσείς, (τουλάχιστον οι πλείστοι καθηγητές του πανεπιστημίου είναι ) ως οι εραστές της ελεύθερης αγοράς να επιδιώκατε την πληρωμή διδάκτων και όχι να πληρώνει ο φορολογούμενος τα πάντα. Άρα, κάντε εσείς την εισήγηση για χρέωση διδάκτων και να είστε έτσι και επί ίσοις όροις με τα ιδιωτικά πανεπιστήμια. Αντιλαμβάνεστε φυσικά, ότι αν υπάρξει χρέωση διδάκτων θα είστε πολύ πιο ακριβό ίδρυμα από τα ιδιωτικά, κυρίως λόγω των μισθών και ωφελημάτων που έχει το προσωπικό και οι καθηγητές του πανεπιστημίου σε σύγκριση με αυτά που λαμβάνει το προσωπικό των ιδιωτικών πανεπιστημίων. Ιδού η ρόδος λοιπόν και κανένας μετά, δεν θα μπορεί να σας κατηγορεί για οτιδήποτε.

    • avatar
      Chris on July 30, 2013 - (permalink)

      Θα σταθώ μόνο στο σχόλιο “εξηγείστε μας, πως είναι δυνατό το Πανεπιστήμιο Κύπρου να παίρνει τη μερίδα του λέοντος των προγραμμάτων σε σύγκριση με τα ιδιωτικά πανεπιστήμια”. Τα προγράμματα αυτά δεν μοιράζονται, κερδίζονται. Το να πάρει κάποιος ένα τέτοιο πρόγραμμα γίνεται μετά από σοβαρή κρίση της πρότασης του. Ειδικά για τα ευρωπαϊκά προγράμματα ο ισχυρισμός ότι τα προγράμματα απλά δίνονται είναι τουλάχιστον αστήριχτος. Και ας μην ξεχνάμε ότι και τα προγράμματα του ΙΠΕ πάλι κρίνονται πριν ανατεθούν – όσα μάλιστα χρηματοδοτούνται από ευρωπαϊκά κονδύλια κρίνονται από μηχανισμούς της ένωσης.

  8. avatar
    Iacovos Aristidou on July 29, 2013 - (permalink)

    Πώς εξηγείται η δημιουργία του/των Πανεπιστημίων στην Κύπρο από την ‘παλιά Κύπρο’ αν υπήρχε τόσο χάσμα μεταξύ της και της ‘νέας’; Και πιστέψτε με δεν ήταν καθόλου εύκολη υπόθεση. Η παλιά Κύπρος απέδειξε σε πολλές περιπτώσεις (πριν και μετά την εισβολή) την εμμονή της στην ανάπτυξη του Τόπου. Η ‘νέα Κύπρος’ αναμένεται ακόμη να δείξει τον καλό εαυτό της.
    Ιάκωβος Αριστείδου

  9. avatar
    Σταύρος Κάσινος on July 29, 2013 - (permalink)

    Αγαπητέ CCP,

    αυτό που είναι διασκεδαστικό είναι σχόλια του τύπου “μου είπε ο κουμπάρος του φίλου μου ότι έκανε αίτηση και δεν τον πήραν επειδή δεν είχε μέσο.” Ο “αρθρογράφος” και επώνυμα παραθέτει τις απόψεις του αλλά και την σχέση του με το Πανεπιστήμιο Κύπρου κάνει γνωστή. Είναι ο ισχυρισμοί του τύπου “μου είπε κάποιος φίλος κάποτε” που δεν μπορούν ούτε να τεκμηριωθούν αλλά ούτε και προσθέτουν κάποιο ουσιαστικό στοιχείο στην συζήτηση. Μπορείς βέβαια να επιλέξεις να απορρίψεις τα λεγόμενα μου ως μη αμερόληπτα, αλλά ελπίζω να σε προβληματίσει έστω και λίγο η ουσία της παρέμβασης μου.

    Φιλικά,
    Σταύρος

    • avatar
      CPP on July 29, 2013 - (permalink)

      Κ. Κασινε,

      Εσυ επελεξες να στηριχθεις σε ενα και μονο σχολιο απο αυτα που εκανα. Μαλλον εσυ δεν προβληματιστικες απο την ουσια της δικης μου παρεμβασης.

      Καλη συνεχεια.

  10. avatar
    Exposure on July 29, 2013 - (permalink)

    «Όταν κυνηγούσαν τους ομοφυλόφιλους, εγώ δε μίλησα γιατί δεν ήμουν ομοφυλόφιλος..
    Όταν κυνηγούσαν τους κομμουνιστές , εγώ δε μίλησα γιατί δεν ήμουν κομμουνιστής..
    Όταν κυνηγούσαν τους Εβραίους, εγώ δε μίλησα γιατί δεν ήμουν Εβραίος..
    Τώρα που κυνηγούν εμένα δεν υπάρχει κανείς να με στηρίξει…»

    To pio pano sas teriazi apolita dioti oso dikea kai na einai ta aitimata sas den ehi noima dioti otan eprepe na aniksete to stoma sas na milisete siopisate dioti den sas piraksan esas. Distihos tora pou isopedothikan OLA min perimenete apo KANENA ipostiriksi alla oute kai katanoisi.

    To lipiro einai oti antiparavalete tin dithen nea kipro kai to katestimeno alla kai pali aftokatargiste kai aftodiapsevdeste apo tin aniparksia sas olo afto to kero. Distihos isaste komati tou katestimenou.

    • avatar
      Σταύρος Κάσινος on July 29, 2013 - (permalink)

      Αγαπητέ “Exposure”,

      μπορείς να μου εξηγήσεις γιατί είναι στα καθήκοντα ενός καθηγητή της μηχανικής ή της χημείας να κάνει κάθαρση στη χώρα; Γιατί δηλαδή ένας ερευνητής της μοριακής βιολογίας ή της γενετικής είναι σε θέση να γνωρίζει περισσότερα για τις διαπλοκές και την σαπίλα που σπάραξαν την χώρα από οποιονδήποτε άλλο και άρα είχε ξεχωριστεί υποχρέωση να μιλήσει; Γιατί δηλαδή περισσότερο από ότι είναι καθήκον ενός λογιστή ή ενός δικηγόρου ή οποιουδήποτε άλλου επαγγελματία; Δεν λέω ότι δεν πρέπει να το κάνει, αλλά μην το παρουσιάζετε ως αυτή να είναι η αποστολή ενός καθηγητή. Η βασική του αποστολή είναι η έρευνα και προσφορά σωστής παιδείας στις νέες γενιές επιστημόνων. Αν οι ακαδημαϊκοί ήταν κατά κύριον λόγο κοινωνικοί σταυροφόροι δεν θα είχαν το χρόνο να είναι ερευνητές. Έχουν όμως χρέος να υπερασπιστούν το μέλλον της ανώτατης παιδείας και της έρευνας γιατί για αυτά τα θέματα είναι σίγουρα σε θέση να γνωρίζουν πολύ περισσότερα από οποιονδήποτε άλλο και έχουν χρέος να μιλήσουν.

      Δεν πείραξαν “εμάς” αλλά όλους μας. Το Πανεπιστήμιο ανήκει σε ολόκληρη την κοινωνία και κυρίως στις νέες γενιές. Αν δεν μπορείτε να το αντιληφθείτε αυτό, τότε μπορείτε να συνεχίσετε να σφυρίζετε αδιάφορα. Φυσικά κάνοντας το αυτό, αυτό που γράψατε πιο πάνω μπορείτε να το διαβάσετε και στον εαυτό σας.

  11. avatar
    Zeus on July 29, 2013 - (permalink)

    Αγαπητέ κ. Κάσινε,
    παρουσιάζεις στο άρθρο σου την εικόνα των ακαδημαϊκών ως “αγγελικά” πλασμένων που θα αλλάξουν τις κακές νοοτροπίες που έχουν πλέον ενσωματωθεί στο DNA του Κύπριου. Προσωπικά δεν έχω πεισθεί, ούτε και έχω διαπιστώσει οι ακαδημαϊκοί να έχουν παίξει τον ρόλο που υπανίσσεσαι στο άρθρο σου ή που κατ’ εμένα θα έπρεπε να παίζουν. Αυτή είναι η εντύπωση μου, άν είναι δε λάθος, σημαίνει ότι αποτύχατε να δείξετε προς τα έξω το έργο σας. Ο κόσμος χρειάζεται πρότυπα που δυστυχώς δεν φαίνεται να υπάρχουν. Η διαπλοκή, το ρουσφέτι, η αρπαχτή και η αυθαιρεσία είναι τα χαρακτηριστικά του Κύπριου. Και αυτά υπάρχουν ανάμεσα και στους ακαδημαϊκούς. Παρήλασαν πολλοί απο αυτούς πρόσφατα, απο τα panel των τηλεοράσεων για να μας διαφωτίσουν για το τι έφταιξε και πήγαν όλα στράφι! Τόσο καιρό οι πάνσοφοι και άμεμπτοι ακαδημαϊκοί που ήσαν; Ο ρόλος του ηγέτη και του όποιου θα ήθελε να διαμορφώνει απόψεις, θα πρέπει να είναι προληπτικός. Χαρακτηριστικό μεγάλων ηγετών είναι η διορατικότητα, η δυνατότητα να βλέπεις μπροστά και να ενεργείς προληπτικά. Εκ των υστέρων σωτήρες δεν υπάρχουν.
    Κύριε Κάσινε είναι σημαντικό όταν αναπτύσσεις τα θέματα σου να είσαι διερευνητικός, να επιδιώκεις να αναλύεις σφαιρικά τα θέματα και να είσαι έτοιμος να κάνεις κριτική και για εκείνα που σε αγγίζουν ή είναι πολύ κοντά σου. Επίσης σημείωσε ότι δεν είναι μόνο οι ακαδημαϊκοί που εργάζονται 12-16-18 ώρες, αλλά και πολλοί άλλοι.
    Σ’ ευχαριστώ.

  12. avatar
    αθηνα on July 29, 2013 - (permalink)

    Κύριε καθηγητά,είναι πολύ εύηχοι οι χαρακτηρισμοί του τύπου ‘Νέα Κύπρος’, ή ‘αυτονομία των ακαδημα’ι’κών ιδρυμάτων’,αλλά είναι πολύ δύσκολο να πείσετε τη κοινή γνώμη ότι ‘ού περι χρημάτων τον αγώνα ποιείτε’.Διότι το φτωχικό μου μυαλουδάκι,δέν μπορεί να κατανοήσει πως θα πέσει η ποιότητα του ΤΕΠΑΚ,αν η πρύτανης μεταβαίνει στην εργασία της με δικά της έξοδα,και όχι με έξοδα του ιδρύματος,που συμποσούνται σε 43000 ευρώ ετησίως.

  13. avatar
    IoannisTakis on July 29, 2013 - (permalink)

    Αγαπητέ Σταύρο,

    Πρώτα να σε συγχαρώ για την τόλμη σου να αναπτύξεις έναν ειλικρινή διάλογο με τους εδώ συνομιλητές, κάτι που άλλοι αρθρογράφοι δεν επέλεξαν να κάνουν … ίσως όχι αδικαιολόγητα καθώς ένα από τα χαρακτηριστικά μας ως λαού είναι ότι δύσκολα αλλάζουμε τις απόψεις μας… κάτι βεβαίως που δεν είναι κατ’ανάγκην αρνητικό.

    Παρακολουθώ την εξέλιξη του Πανεπιστημίου Κύπρου σχεδόν από την πρώτη μέρα της ίδρυσης του όντας ένας από τους πρώτους αποφοίτους του. Θυμούμαι τις αντιδράσεις που υπήρξαν για τον διορισμό της προσωρινής διοικούσας το 1989 και για την αρχική επιλογή των καθηγητών του. Έρχονται επίσης στην μνήμη μου οι κινητοποιήσεις των φοιτητών (το 1995-1996) όταν είχε αποφασιστεί ότι ο διορισμός της πλειοψηφίας των μελών του Δ/Σ του πανεπιστημίου θα γινόταν από την Κυβέρνηση κάτι που όπως λέγαμε τότε ως Πανεπιστημιακή κοινότητα θα επηρέαζε την αυτονομία του Πανεπιστημίου. Τα πιο πάνω αναφέρονται απλά για να θυμίσω ότι αυτή η ιστορία με τις αντιδράσεις συγκεκριμένων κύκλων του Κυπριακού κατεστημένου κατά του Πανεπιστημίου και της αυτονομίας του πάντοτε υπήρχαν και πάντοτε θα υπάρχουν καθώς αυτές πηγάζουν από την αντίθεση των ομάδων αυτών κατά του εκκολαπτηρίου των λεγόμενων «ΝεοΚύπριων».

    Σε ότι αφορά την ουσία των γραφόμενων σου, θα συμφωνήσω μαζί σου εν μέρει και εξηγούμαι. Είναι πραγματικότητα ότι από την έναρξη της λειτουργίας του, το ΠΚ έφερε ένα νέο αέρα ο οποίος προερχόταν από την επαγγελματική νοοτροπία που έφεραν μαζί τους διακεκριμένοι καθηγητές της διασποράς οι οποίοι κράτησαν αποστάσεις από την Κυπριακή νοοτροπία, την κομματοκρατία, την Κυπριακή ρουσφετολογία κ.α. κακώς έχοντα της Κυπριακής κοινωνίας κρατώντας ένα ψηλό επίπεδο μόρφωσης αναπτύσσοντας συνεχώς τους τομείς της έρευνας και δημιουργίας νέων κλάδων σπουδών.

    Από την άλλη όμως θα πρέπει να δεχθείτε ως ακαδημαϊκή κοινότητα του ΠΚ ότι:
    1. Tο ΠΚ -εάν εξαιρέσεις τα χρόνια της πρυτανείας των κ.κ. Ζένιου και Χριστοφίδη- ήταν παρών-απών από τα δρώμενα της Κυπριακής Κοινωνίας για αρκετά χρόνια.
    2. Η αποκαλούμενη αυτονομία κερδίζεται με έργα και σεβασμό και όχι με απειλές για απεργίες και δηλώσεις.
    3. Η αυτονομία δεν μπορεί να ισοδυναμεί με ασυδοσία (δεν ισχυρίζομαι ότι αυτό ισχύει) ειδικά όταν το ΠΚ χρηματοδοτείται από το κράτος και τους φορολογούμενους πολίτες.
    4. Τέλος, η καλύτερη απάντηση στους κακεντρεχείς επικριτές σας (μην τους συγχύζετε με τους καλοπροαίρετους) είναι η πιο ενεργή συμμετοχή σας στα κοινά με την διατύπωση -προληπτικά και έγκαιρα- σαν αποτέλεσμα της έρευνας σας συγκεκριμένων προτάσεων και εισηγήσεων για βελτίωση του τρόπου λειτουργίας του Κυπριακού κράτους σε διάφορα επίπεδα και τομείς.

  14. avatar
    GL on July 30, 2013 - (permalink)

    Η βουλή σταύρωσε ερευνητικά κονδύλια που προέρχονται 100% από την ΕΕ. Δηλαδή ένας ακαδημαϊκός παίρνει ένα grant (κάποια από τα οποία είναι εξαιρετικά δύσκολο να δοθούν), ελέγχετε αυστηρότατα από την ΕΕ, και τώρα η βουλή βάζει χέρι σε αυτά τα χρήματα. Αυτό δεν συμβαίνει σε καμία άλλη χώρα του κόσμου.

  15. avatar
    Alex on July 30, 2013 - (permalink)

    GL αυτή είναι η πραγματικότητα και ότι δήποτε άλλο λέγετε είναι λαϊκισμός του χειρίστου είδους από θλιβερά ανθρωπάκια που βγάζουν χολή. Η Βουλή προσπάθησε να βάλει χέρι (το ονομάζουν έλεγχο) σε ξένα λεφτά που δεν ανήκουν καν στους καθηγητές, αλλά στους ερευνητές που εργοδοτούνται μέσω του πανεπιστημίου, θέτωντας σε κίνδυνο την περάτωση των προγραμμάτων.

    Όποιος δεν μπορεί να αντιληφθεί την παρανομία ή την ηλιθιότητα αυτής της πράξης (η οποία υπονομεύει τόσο την αυτονομία του ΠΚ, όσο και την Κυπριακή οικονομία μέσω των θέσεων εργασίας εκατοντάδων ερευνητών που χρηματοδοτούντε με ξένα λεφτά), τότε είναι είτε πραγματικά βλάκας (ή αδιάβαστος, ή χαιρέκακος (ζηλόφθονος και λαϊκιστής ή εξυπηρετεί αλλότρια συμφέροντα. Μερικοί από τους αναγνώστες όπως και κάποιοι από τους βουλευτές μας ανήκουν σε μία από τις τρεις κατηγορίες, Τα σχόλια και οι κατηγορίες μερικών αναγνωστών και βουλευτών δεν μπορούν να εξηγηθούν διαφορετικά. Τα πλείστα σχόλια δεν αναφέρονται καν στη παρανομία της πράξης του σταυρώματος ξένων κονδυλίων ή στην ανάγκη απομάκρυνσης του πολιτικού συστήματος από ένα ανεξάρτητο θεσμό, αλλά κινούντε στη λογική του “καλά να πάθουν γιατί ούτως η άλλως κάποιοι καθηγητές έπαιρναν μεγάλους μισθούς”

    Πραγματικά λυπάμε για το επίπεδο των βουλευτών μας και για το επίπεδο της συζήτησης που πέφτει σε ελεϊνά σχόλια του επιπέδου όσο σας χρηματοδοτεί η κυβέρνηση (αφού η βουλή αρνείτε να εισαγάγει δίδκατρα και να καταστήσει το ΠΚ αυτόνομο) τότε καλά να πάθετε.

    Δεν εργοδοτούμε, ούτε έχω φοιτήσει στο Π.Κ. και αναγνωρίζω ότι υπάρχουν χαραμοφάηδες καθηγητές αλλά δεν είναι αυτό το θέμα της συζήτησης, ίσως να μην δυσκολεύονταν τόσο μερικοί αναγνώστες αν ο κύριος Κάσινος το έθετε ποιο απλά, ότι είτε μερικοί βουλευτές είναι απατεώνες και κλέβουν το κράτος και έχουν συμφέρον να πλήξουν το πανεπιστήμιο (με οποιοδήποτε κόστος) είτε είναι βλάκες και θεωρούν πως επειδή το ΠΚ είναι χρηματοδοτούμενο από το κράτος, άρα είναι δημόσιοι υπάλληλοι άρα είναι χαραμοφάηδες και απατεώνες.

    Ευχαριστώ

    • avatar
      CPP on July 30, 2013 - (permalink)

      Αγαπητε Alex,

      Ο Κ. Κασινος δεν μιλησε καν για την πραξη αυτη καθαυτη! Ο Κ. Κασινος μιλα με γενικοτητες και εκθειαζει το ρολο του ερευνητη στη σημερινη κοινωνια. Υποστηριζει οτι οι ερευνητες θυσιαζουν την προσωπικη τους ζωη και χρονο για να δημιουργησουν ενα καλυτερο αυριο, μια καλυτερη, μια Νεα Κυπρο.

      Διερωτουμε δηλαδη πως περιμενες απο εμας τα ανθρωπακια να επικεντρωθουμε και να συζητησουμε μονο για τη πραξη της βουλης την οποια ο Κ. Κασινος δεν περιγραφει καν στο αρθρο του.

      Οσο αφορα για το πως χαρακτηριζει τους ερευνητες ο Κ. Κασινος, το ειπα και πιο πανω. Το βρισκω ακρως διασκεδαστικο οταν καποιος μιλα για τον ιδιο του τον εαυτο! “Ωδη στον υποφαινομενο” ενα πραμα!

  16. avatar
    P Panayiotou on July 30, 2013 - (permalink)

    Για τις 12 000 ευρώ το χρόνο που παιρνατε καταχρηστικά για 20 χρόνια και το εκοψε επιτελους η Βουλή δεν λετε τίποτα.
    Η σιωπή σας ειναι αναγνώρηση του ότι κακώς πηρατε αυτά τα χρήματα.
    Τώρα τι θα γίνει;
    Θα επιστρέψετε τα λεφτά αυτά τα οποία κακως πήρατε αφού ηταν ένα ειδικό και κατεξαίρεση bonus για διάσημους καθηγητές και όχι γενική αύξηση μισθού για όλους σας;

  17. avatar
    An opposite view on August 1, 2013 - (permalink)

    Οι ακαδημαικοί που διαμαρτύτονται για ορθώς κομμένα επιδόματα ειναί και αυτοί μερός της λεγόμενης παλιάς Κύπριακης διαφθοράς. Τα πτύχια ουδόλως ειναι αρκετώς αποτρεπτικός παράγοντας για να μην τσεπώνεις επιδόματα που ψηφίστηκαν για λιγότερους που πρέπει να τηρούν κριτηρία και ψηφίστικαν σε επόχες που το χρήμα το πετάσαμε. Η υπερβόλικη περηφάνεια, εγωίσμος και εγωκεντρισμός ειναι δε στοιχείο που φαίρνει διαφθορά. Φαιρνεί δε και αποτυχίες οπώς ειδαμέ με τους τραπεζίτες και το κυπριακό συστημα γενικότερα. Η διαφθορά ζημιώνει οποιά προσοντα εχεί καποιός για οποιαδήποτε θέση. Ενας πραγματικά καλιεργημένος άνθρωπος, έχει και ταπεινότητα εναντί στον συνάνθρωπο του. Ο μόνος τρόπος για να πεισθεί καποιός για την ελειψή διαφθοράς είναι η έλειψη διαφθοράς και όχι τα ψέματα και η υπεράσπιση των μικροσυμφερόντων και υπερβολικών προνομίων της κάθε όμαδας με την καθέ μια απο αυτές να βγαίνει και να λέει για το πόσο σημαντικοί και σπουδαίοι είναι. Οπώς οι τραπεζίτες, οι δικαστές οι κομματάρχες, οι βουλευτες και εσείς. Με λίγα λόγια, λογία λιγά, δουλειά σώστη και αποδοτική. Η έλειψη οποιουδήποτε σκανδάλου διαφθοράς και το γεγόνος πως ο χώρος τάδε προσφέρει παρά να έχει οποιαδήποτε παρασιτική συμπεριφορά ειναί ο τρόπος για οποιαδήποτε ομάδα να κερδίσει την εκτίμηση του κόσμου. Μέρος της λεγόμενης νέας Κύπρου μονο με πράξεις γίνεστε. Καλώ οσούς υποκρίνονταί να ανραπούν λιγό. Αλλά και να κατανοήσουν πως αυτό που κάνουν δεν δουλεύει.

    Ο κόσμος της Κύπρου μπορεί να μην κανεί δυναμικές παρεμβάσεις αλλά όλες οι δημοσκοπήσεις και οι έρευνες και οι συζητήσεις το δείχνουν. Ειναί πλέον αρκετά μορφωμένος και η κατάσταση αρκετά ξεκάθαρη οπού δεν μπορεί ο καθέ διεφθαρμένος να τον κοροιδέψει με ανόητα ψέματα και να προσπαθήσει να τον πείσει για την αξία του και τα υπερπρονόμια του ριχνοντάς το φταίξιμο αλλού. Όταν η Κύπρος υποφέρει. Αυτό που συνεβήκε, έιναι η απαψίωση ολών αυτών των διεφθαρμένων. Της λεγομένης παλιάς Κύπρου. Οσό για την νεα Κύπρο, εαν πραγματοποιηθεί ειναι κατί που θα το δούμε. Το σύστημα εξουσίας μας ειναί βαθύτατα ρουσφετολογικό και οι έχοντες οποιάδηποτε παρασιτικά προνόμια, εχούν μαθεί να ζουν με την διαφθορά. Κινουνταί με έλειψη στοιχειώδους οργάνωσης ως προς το συμφέρον του τοπού.

    Αυτό μπορεί να αλλάξει με πράξεις και σίγουρα όχι με το να υπερασπίζεται η κάθε ομάδα τον εαυτό της και να παίζει την οσία Μαρία και να υπόκρινεται πως η διαφθορά δεν την αγγίζει.

  18. avatar
    Σταύρος Κάσινος on July 29, 2013 - (permalink)

    Αγαπητέ Crusero,

    κανένας δεν μπορεί να αναμένει ότι σε οποιονδήποτε οργανισμό, οπουδήποτε στον κόσμο, δεν υπάρχουν προβλήματα. Δεν ισχυρίζομαι ότι το Πανεπιστήμιο Κύπρου είναι ένας οργανισμός που έφτασε στη τελειότητα. Αυτό που πιστεύω όμως, γιατί το ζω από κοντά, είναι ότι είναι ένας οργανισμός που φιλοδοξεί να φτάσει στην αριστεία. Και αυτή η προσπάθεια γίνεται ενώ το Πανεπιστήμιο περιβάλλεται από ένα πολιτικο-κοινωνικό σύστημα που συνεχώς και ανελέητα προσπαθεί να διεισδύσει στις ακαδημαϊκές διαδικασίες για να τις διαφθείρει και να τις ελέγξει, αν θες, να τις Κυπροποιήσει, όπως λες, αλλά με την κακή έννοια. Και στον βαθμό που το Πανεπιστήμιο είναι ταυτόχρονα και μέρος αυτής της κοινωνίας δεν πρόκειται για ένα στεγανό. Επομένως κάποια από τα συμπτώματα που περιγράφεις μπορεί σε συγκεκριμένες περιπτώσεις, και στον έναν ή άλλο βαθμό, να υπήρξαν, αλλά αυτό δεν ακυρώνει τον στόχο που αντιπροσωπεύει το Πανεπιστήμιο Κύπρου, αντίθετα δείχνει πόση σημασία έχει να στηρίξουμε όλοι μας αυτό το μεγάλο στοίχημα που αυτός ο οργανισμός έχει θέσει έναντι στη ισοπέδωση του από ένα πολιτικο-κοινωνικό σύστημα διαφθοράς που ανελέητα προσπαθεί να το αφομοιώσει. Είναι ένα από τα λίγα παραδείγματα (δεν ισχυρίζομαι το μόνο) που έχουν παραμείνει όρθια στο τόπο μας, και αν το αφήσουμε να βυθιστεί είναι όλοι μας που θα χάσουμε.

Leave a Reply

Note: XHTML is allowed. Your email address will never be published.

Subscribe to this comment feed via RSS