Skip to content

Ένα κυπριακό ευρώ αξίζει όσο και ένα γερμανικό*

Posted by (Author) on September 17th, 2013 - 27 Comments
avatar

Στη Γερμανία, στις αρχές του 20ού αιώνα και πριν από την περίοδο του υπερπληθωρισμού, το βασικό δόγμα της τράπεζας του Ράιχ ήταν το «μάρκο αξίζει ένα μάρκο» (Mark gleich Mark), αναφερόμενη φυσικά στο γεγονός ότι ένα μάρκο σε χαρτονόμισμα αξίζει το ίδιο με ένα μάρκο σε χρυσό, είτε στο Βερολίνο είναι είτε στο Μόναχο είτε οπουδήποτε αλλού.

Το δόγμα αυτό αποτυπώθηκε και στο νέο νόμισμα του ευρώ που υιοθετήθηκε από τις 17 χώρες της Ευρωζώνης.  Μία από τις θεμελιώδεις αρχές της ΕΕ είναι η απόλυτη ελευθερία στη διακίνηση κεφαλαίων εντός της Ευρωζώνης.

Μέχρι το Μάρτιο του 2013, η ουσιαστική και πρωτογενής αρχή της ΕΕ ίσχυε σε όλες τις χώρες έως τη στιγμή που η Κύπρος αναγκάστηκε να θέσει τη Λαϊκή υπό εκκαθάριση και να εξυγιάνει την Τράπεζα Κύπρου.  Η κυπριακή κυβέρνηση με νόμο επέβαλε περιορισμούς στη διακίνηση κεφαλαίων και εξουσιοδότησε το διοικητή της Κεντρικής Τράπεζας Κύπρου, Π. Δημητριάδη, να προλάβει τον πανικό.

Η εξέλιξη αυτή εκτός από ανησυχητική, αντιτίθεται και στις βασικές αρχές του ευρώ αλλά και στα συμφέροντα της Κύπρου.  Είναι μια πέρα ως πέρα λανθασμένη απόφαση ιδίως μετά την απόφαση της κυπριακής κυβέρνησης να συμμορφωθεί με τις επιταγές της τρόικας και κατ’ επέκταση της ΕΚΤ.

Το κυριότερο επιχείρημα της ΕΚΤ ήταν ότι οι τράπεζες στην Κύπρο δεν ήταν φερέγγυες και δεν είχαν αρκετά κεφάλαια.  Αυτό το επιχείρημα δεν έχει πλέον βάση.  Μετά τη μετατροπή των καταθέσεων σε μετοχικό κεφάλαιο οι κυπριακές τράπεζες έχουν 13% κεφαλαιακή επάρκεια με βάση τη Βασιλεία ΙΙΙ.

Η Κύπρος πρέπει να άρει την επιβολή περιορισμών στη διακίνηση κεφαλαίων άμεσα.  Το Eurogroup έκανε ένα βαρύτατο λάθος όταν αποδέχθηκε το «κούρεμα» εγγυημένων καταθέσεων και η ΕΚΤ είναι συνυπεύθυνη στο λάθος αυτό.  Η ΕΚΤ πρέπει να αποφύγει ένα δεύτερο λάθος, δηλαδή να παρατείνει τον περιορισμό στην ελεύθερη διακίνηση κεφαλαίων τώρα που η ανακεφαλαιοποίηση ολοκληρώθηκε.

Με αυτά τα δεδομένα η ΕΚΤ πρέπει να ανοίξει τη ρευστότητα είτε με την αύξηση του μηχανισμού Επείγουσας Αρωγής Ρευστότητας (ELA) είτε με τον παραδοσιακό τρόπο.  Αν υπάρχει έλλειψη εγγυήσεων μπορεί να καλυφθεί με τιτλοποίηση ή με κρατικές εγγυήσεις όπως έγινε και στην Ελλάδα.  Αν υπάρξει έλλειψη χαρτονομισμάτων μπορεί εύκολα να λυθεί με τη μεταφορά από άλλες κεντρικές τράπεζες δεκάδων δισεκατομμυρίων όπως ακριβώς έγινε και στην Ελλάδα.  Όσοι καταθέτες προσέλθουν με άδειες βαλίτσες πρέπει να φύγουν με γεμάτες.  Με τον τρόπο αυτό θα ανακτηθεί η εμπιστοσύνη και στους θεσμούς της Ευρώπης αλλά και στο κυπριακό τραπεζικό σύστημα.  Μπορεί να υπάρξει μία απότομη άνοδος των εκροών, αλλά πολύ σύντομα η εμπιστοσύνη και τα χρήματα θα επιστρέψουν.  Είναι ζωτικής σημασίας η ΕΚΤ να δράσει άμεσα για να στηρίξει το τραπεζικό σύστημα της Κύπρου.  Το επιχείρημα πως η ΕΚΤ δεν εμπιστεύεται την Κύπρο δεν έχει βάση.  Το ένα ευρώ αξίζει παντού, ένα ευρώ και όχι ένα μάρκο.

*Το κείμενο δημοσιεύθηκε αρχικά στην Καθημερινή, στις 14 Σεπτεμβρίου.

Categories → Οικονομία

27 Comments
  1. avatar
    αθηνα on September 17, 2013 - (permalink)

    Θα συμφωνούσα μαζί σας,εάν ο τίτλος του άρθρου σας ήταν : ” Ενα κυπριακό ευρώ ΘΑ ΕΠΡΕΠΕ να αξίζει όσο ένα γερμανικό ”,αλλά όπως αντιλαμβάνεστε,δυστυχώς ΔΕΝ.

  2. avatar
    Crusero on September 17, 2013 - (permalink)

    Symfonoume. Apla mia simeiosi: H elleipsi empistosynis einai pleon amoibaia. H EKT mporei na min empisteuetai tin Kypro alla oute h Kypros empisteuetai tin EKT (kai poly kala kanei). Ta erga tis EKT den epitrepoun se opoiodipote (des Kypro h/kai alla mikra/adynata oikonomika krati) na theoroun tin EKT sobaro stirigma. Fysika ola pigazoun apo tin kefali (des elleipsi synoxis/ikanis hgesias stin EE) ara prosopika theoro oti to xaos tha kratisei gia arketo akoma xrono se Europaiko epipedo. O sozon eauto sothito?

  3. avatar
    IoannisTakis on September 17, 2013 - (permalink)

    Συμφωνώ απόλυτα με τον κ. Κούτρα. Η παράταση των περιορισμών στην διακίνηση κεφαλαίων παρατείνει και αυξάνει την έλλειψη εμπιστοσύνης στο Κυπριακό τραπεζικό σύστημα και δυσχεραίνει την όλη προσπάθεια για σταδιακή επάνοδο του στην ομαλότητα. Η τακτική που ακολουθεί η ΚΤΚ με τις ευλογίες της τρόικας για σταδιακή άρση των περιορισμών ώστε οι περιορισμοί να μειώνονται παράλληλα με την επάνοδο της εμπιστοσύνης δεν στέκει σε καμιά λογική! Και εάν στέκει έστω σε κάποια λογική, ΣΗΜΕΡΑ είναι η καλύτερη περίοδος με πλήρως κεφαλαιοποιημένες τις προβληματικές τράπεζες (ΣΠΙ και Τ.Κ.) να αρθούν όλοι οι περιορισμοί. Κάτι τέτοιο θα αποτελούσε ένα ξαφνικό θετικό σοκ που θα μπορούσε να σταθεί με την ορθή διαχείριση σαν προμαχώνας ενάντια στην παραπέρα διολίσθηση της κατάστασης.

    Εάν συνεχίσουμε με τους περιορισμούς μπαίνουμε σε ένα φαύλο κύκλο της κότας με το αυγό με το διαχρονικό ερώτημα για το ποιο δημιουργήθηκε πρώτο. Και εξηγούμαι:

    Πως θα επανέλθει η εμπιστοσύνη εάν δεν επανέλθει η ομαλότητα στο τραπεζικό σύστημα? Και πως αναμένουμε να επανέλθει η ομαλότητα εάν συνεχίζoνται οι περιορισμοί και άρα θα συνεχίζεται επαόριστον και η έλλειψη εμπιστοσύνης?

    Και το πιο σημαντικό, εάν δεν γίνει αυτό το τολμηρό βήμα σήμερα που θεωρητικά είναι πλήρως κεφαλαιοποιημένες οι τράπεζες μας, πότε θα γίνει? όταν αφήσουμε τις αιμορραγούσες τράπεζες να φτάσουν σε κώμα με αποτέλεσμα να απωλεσθεί πλήρως η εμπιστοσύνη και μαζί της ολόκληρο το τραπεζικό σύστημα….?

    Επομένως ναι, συμφωνώ και συγχαίρω τον κ. Κούτρα για την εισήγηση του για πλήρη άρση των περιορισμών χτες. Ο κίνδυνος για άμεση και πλήρη κατάρρευση των τραπεζών μας στην περίπτωση που δεν βρεθεί τεχνικά ο τρόπος η ΕΚΤ να μπορέσει να στηρίξει τις όποιες ανάγκες ρευστότητας των τραπεζών μας υπάρχει, αλλά αυτός θα είναι πολύ μεγαλύτερος σε 3 , 6, 9 …μήνες αφού όσο αφήνουμε τα πράγματα χωρίς λήψη δραστικών διορθωτικών μέτρων η κατάσταση θα χειροτερεύει αντί να βελτιώνεται και αυτό δυστυχώς έχει επιβεβαιωθεί με το πλέον δυσάρεστο τρόπο μετά και την τραγική κατάληξη που είχαμε με τις αποφάσεις του Eurogroup και της Βουλής μας τον Μάρτιο.

  4. avatar
    George Papageorgiou on September 18, 2013 - (permalink)

    Συμφωνώ ότι «Η Κύπρος πρέπει να άρει την επιβολή περιορισμών στη διακίνηση κεφαλαίων» για πολλούς λόγους, αλλά κυρίως επειδή η δομή της οικονομίας τώρα είναι τέτοια που δεν θα μπορέσει να υπάρξει ουσιαστική ανάπτυξη χωρίς επανάκτηση της εμπιστοσύνης, τόσο στο εξωτερικό όσο και στο εσωτερικό.

    Όμως, όπως αναφέρει και ο αρθρογράφος, απαραίτητη προϋπόθεση είναι η στήριξη της ρευστότητας της οικονομίας της Κύπρου και του τραπεζικού συστήματος της από την ΕΚΤ με την παροχή «απεριόριστης» ρευστότητας, πράγμα το οποίο είναι απλό δεδομένων των συγκριτικών μεγεθών.

    Αυτή η επισήμανση είναι προφανής, και διερωτάται κάποιος γιατί δεν έχουν προχωρήσει ήδη με αυτές τις ενέργειες, ευθύς μόλις ολοκληρώθηκε η ανα-κεφαλαιοποίηση της Τράπεζας Κύπρου (εφόσον δεν έγινε νωρίτερα).

    Σίγουρα υπάρχουν πολλοί λόγοι για αυτό, αλλά δύο λόγοι έρχονται πρώτοι στο νου. Ο πρώτος είναι για να στείλουν ένα μήνυμα σε οποιοδήποτε άλλο κράτος μέλος αμφιταλαντεύεται στην απόφαση για λήψη των απαραίτητων μέτρων για εξάλειψη των «ανισορροπιών» στην οικονομία του (πριν φθάσουν και εκείνοι σε σημείο να χρειάζονται «βοήθεια» της Τρόικας), και ο δεύτερος είναι για να σιγουρευτούν ότι η Κύπρος θα συνεχίσει με τη λήψη των απαραίτητων μέτρων για εξάλειψη των «ανισορροπιών» στην οικονομία της (εφόσον έφθασε στο σημείο να χρειάζεται «βοήθεια» της Τρόικας).

  5. avatar
    Επιλήσμων on September 19, 2013 - (permalink)

    Πράγματι, ένα κυπριακό ευρώ αξίζει όσο και ένα γερμανικό.
    Όμως το κυπριακό τραπεζικό σύστημα (δλδ όλες οι τράπεζές μας + το Συνεργατικό) δεν αξίζει όσο και το αντίστοιχο γερμανικό. ΑΥΤΟ είναι το πρόβλημα και το οποίο εμείς οι ίδιοι επιφέραμε επί της κεφαλής μας.
    Και το χειρότερο: Αδυνατούμε να το διαχειριστούμε.
    Αντ’ αυτού: Ψάχνουμε αποδιοπομπαίους τράγους. Αρχίζοντας από τον τέως υπουργό οικονομικών κ, Μιχάλη Σαρρή και πάμεν ……

    Ακολουθεί ένα ποίημα του Καβάφη, που ελπίζω κάποιοι, έστω πολύ λίγοι, να το αντιληφθούν, και γιατί το παραθέτω και σε ποιόν/ποιούς απευθύνεται.

    Ο ΙΟΥΛΙΑΝΟΣ, ΟΡΩΝ ΟΛΙΓΩΡΙΑΝ

    “Ορών ούν πολλήν μεν ολιγωρίαν ούσαν
    ημίν προς τους θεούς” – λέγει με ύφος σοβαρόν.
    Ολιγωρίαν. Μα τι περίμενε λοιπόν;
    Όσο ήθελεν ας έκαμνεν οργάνωσι θρησκευτική,
    όσο ήθελεν ας έγραφε στον αρχιερέα Γαλατίας,
    ή εις άλλους τοιούτους, παροτρύνων κι οδηγών.
    Οι φίλοι του δεν ήσαν Χριστιανοί,
    αυτό ήταν θετικόν. Μα δεν μπορούσαν κιόλας
    να παίζουν σαν κι αυτόνα (τον Χριστιανομαθημένο)
    με σύστημα καινούριας εκκλησίας,
    αστείον και στην σύλληψι και στην εφαρμογή.
    Έλληνες ήσαν επί τέλους. Μηδέν άγαν, Αύγουστε.

    Καβάφης [1923]

  6. avatar
    αθηνα on September 19, 2013 - (permalink)

    Εδω πέρα εμείς ακόμα συζητάμε – ο διοικητής της ΚΤ δηλαδή,όταν δεήσει να επιστρέψει απο τη Φραγκφούρτη – για τους τρεις του ΔΣ της τρ.Κύπρου,και μετά διερωτούμαστε γιατί το ευρώ μας είναι υποτιμημένο έναντι ακόμα και του ελληνικού ευρώ.

    • avatar
      Επιλήσμων on September 23, 2013 - (permalink)

      Αγαπητή αθηνα,
      Μήπως εδώ επιδεικνύεις και εσύ, όπως και οι υπόλοιποι, εμπάθεια εναντίον του Διοικητή?
      Βλέπεις και εσύ, ΟΛΙΓΩΡΙΑΝ, εκ μέρους του Διοικητή στον έλεγχο “fit and proper” γιά τους Διοικητικούς Συμβούλους της ΤΚ ? Πραγματικά πιστεύεις ότι ο ίδιος ο Διοικητής μιάς Κεντρικής Τράπεζας της ευρωζώνης διεξάγει αυτή την έρευνα, η οποία είναι πολύ πιό ενδελεχής από ότι ήταν στο παρελθόν, γιά κάθε προτεινόμενο και μετά εκλεγμένο Μέλος?
      Και επιπλέον, πιστεύεις ότι το πρόβλημα μας είναι οι παρουσίες του Διοικητή στη Φραγκφούρτη ( γιά να μας εκπροσωπήσει στις συνεδριάσεις της ΕΚΤ, στη παρουσία ΟΛΩΝ των άλλων Κεντρικών Τραπεζίτων της Ευρωζώνης?) Εξ’ άλλου, όταν ένας Κεντρικός Τραπεζίτης απουσιάζει, κάλλιστα δύναται να τον αντικαθιστά ο Υποδιοικητής. Ούπς!!!! Ξέχασα. Εμείς δεν έχουμε.

      ΥΓ. Μπορούσα να συνεχίσω, αλλά what’s the use.

      • avatar
        αθηνα on September 23, 2013 - (permalink)

        Αγαπητέ Επιλήσμων,δεν είναι καθόλου εμπαθής η κραυγή απελπισίας μου για τη κατάντια μας. Μα δεν είναι ειδικά είναι για τη παρουσία του διοικητή στις συνεδριάσεις της ΕΚΤ,που μιλώ.Οταν το κρίσιμο εκείνο βράδυ που θα αποφασιζόταν το τελικό ύψος του κουρέματος,το μήνυμα απο το κινητό του κ.Δημητριάδη παρέπεμπε για 4 ώρες στο φωνοκιβώτιο του συνδρομητή,έχω κάθε δικαίωμα να εξανίσταμαι όταν μαθαίνω ότι τελικά εντοπίστηκε σε ξενοδοχείο της Φραγκφούρτης… γράψε λάθος,της Πάφου ήθελα να πω.

      • avatar
        The Invisible Hand on September 23, 2013 - (permalink)

        Μην συνεχίσεις. Κρείττον σιγάν.

        • avatar
          Επιλήσμων on September 24, 2013 - (permalink)

          Αγαπητέ φίλε Invisible,

          Σίγουρα γνωρίζεις το ποίημα του Καβάφη, (του Αλεξανδρινού, όπως πολύ ωραία αρέσκεσε να τον αποκαλείς), και το οποίο σου αφιερώνω, με σεβασμό και εκτίμηση.

          Λόγος και Σιγή

          Aζά καν ελκαλάμ μιν φάντα, ασσουκούτ μιν ζαχάμπ.
          Aραβική Παροιμία

          «Είναι χρυσός η σιωπή και άργυρος ο λόγος.»

          Τίς βέβηλος προέφερε τοιαύτην βλασφημίαν;
          τίς χαυνωθείς Aσιανός παραιτηθείς εις μοίραν
          τυφλήν, βωβήν, τυφλός, βωβός; Ποίος οικτρός παράφρων
          ξένος τη ανθρωπότητι, την αρετήν υβρίζων,
          χίμαιραν είπε την ψυχήν, και άργυρον τον λόγον;
          Το μόνον μας θεοπρεπές δώρημα, περιέχον
          τα πάντα — ενθουσιασμόν, λύπην, χαράν, αγάπην·
          εν τη ζωώδει φύσει μας ανθρώπινον το μόνον!
          Συ όστις τον αποκαλείς άργυρον, δεν πιστεύεις
          το μέλλον, λύον την σιγήν, μυστηριώδες ρήμα.
          Συ εν σοφία δεν τρυφείς, πρόοδος δεν σε θέλγει·
          με την αμάθειαν — χρυσήν σιγήν — ευχαριστείσαι.
          Νοσείς. Είν’ η αναίσθητος σιγή βαρεία νόσος,
          ενώ ο Λόγος ο θερμός, ο συμπαθής, υγεία.
          Σκιά και νυξ είν’ η Σιγή· ο Λόγος, η ημέρα.
          Ο Λόγος είν’ αλήθεια, ζωή, αθανασία.
          Λαλήσωμεν, λαλήσωμεν — σιγή δεν μας αρμόζει
          αφού εις το ομοίωμα επλάσθημεν του Λόγου.
          Λαλήσωμεν, λαλήσωμεν — αφού λαλεί εντός μας
          η θεία σκέψις, της ψυχής άυλος ομιλία.

          Καβάφης

          • avatar
            The Invisible Hand on September 25, 2013 - (permalink)

            Φίλε επιλήσμονα, σ’ευχαριστώ για την αφιέρωση.

            Σκέφτηκες όμως γιατί ο ίδιος ο ποιητής απεκήρυξε τούτο το ποίημα του;

            ίσως επειδή επιτέλους ξέφυγε από τη ξερή καθαρεύουσα και βρήκε τη δική του αισθησιακή δημοτική.

            Μάλλον όμως το απεκήρυξε επειδή κατάλαβε την διαχρονική σοφία των αρχαίων ρητών:

            κρείττον το σιγάν του λαλείν

            Αλήθεια, όταν ακούς τους ηγέτες μας κάθε βράδυ στο ΡΙΚ, (και όταν διεβάζεις το stockwatch), συμφωνείς με τον Αλεξανδρινό ή με τους αρχαίους;

  7. avatar
    R on September 19, 2013 - (permalink)

    Τελικά ένα γερμανικό ευρώ αξίζει όσο ένα κυπριακό ευρώ.

    Ο μέσος κύπριος το έχει πάρει χαμπάρι. Το αποτέλεσμα είναι αυτό που βλέπουμε καθημερινά.

    Τεράστια ποσά μετρητών φεύγουν από το τραπεζικό σύστημα… και θα συνεχίσουν να φεύγουν.

    ΑΥΤΗ ΕΙΝΑΙ Η ΣΙΩΠΗΡΗ ΕΚΔΙΚΗΣΗ ΤΟΥ ΜΕΣΟΥ ΚΥΠΡΙΟΥ!

  8. avatar
    11637 on September 23, 2013 - (permalink)

    προσωπικά αντιλαμβάνομαι πως προτείνεται νέος δανεισμός στην Κύπρου και Κύπρο μέσω ´κάποιού´ μηχανισμού με μοναδικο στόχο να γλυτώσουν το τομάρι τους οι καταθέτες. το προκύπτων χρέος σε Κύπρου και Κύπρο θεματακι που δεν θα ενδιαφέρει πλέον τους καταθέτες που στο μεταξύ θα την έχουν κάνει στο χρηματοοικονομικο υπερπέραν.

    δυστυχώς η σταση του προέδρου της δημοκρατίας ενθαρρύνει τέτοιες προτάσεις. ευτυχώς δεν διοικεί αυτός το κράτος.

    δεν το θέλω και ευτυχώς δεν το βλέπω να γίνεται.

  9. avatar
    Lefteris on September 23, 2013 - (permalink)

    Συμφωνώ απόλυτα, ένα ευρώ στην Κύπρο δεν είναι το ίδιο με ένα ευρώ στις υπόλοιπες χώρες της ευρωζώνης. Από την στιγμή που υπάρχουν περιορισμοί στην διακίνηση του ευρώ στην Κύπρο σημαίνει ότι υπάρχει ένα άλλο νόμισμα, δηλαδή αδύνατο στο ευρώ των άλλων χωρών της ευρωζώνης.

    • avatar
      R on September 23, 2013 - (permalink)

      ΕΙΝΑΙ ΑΠΟΛΥΤΩΣ ΤΟ ΙΔΙΟ. Γι αυτό και ο κύπριος δεν θα πάψει να κάνει αναλήψεις από τις τράπεζες ότι και να του λένε οι “υπεύθυνοι″!

      • avatar
        αθηνα on September 24, 2013 - (permalink)

        Μα ακόμα και αυτά που λες φίλε R,ότι δηλαδή ο Κύπριος αποσύρει ότι έχει και δεν έχει απο τις τράπεζες,είναι σύμπτωμα ενός υποτιμημένου, de facto, ”κυπριακού” ευρώ.Γιά σκέψου το λίγο.

      • avatar
        Ανδρεας Κούτρας on September 24, 2013 - (permalink)

        Το ευρω στην Κυπρο δεν έχει την ιδια αξία με αυτο της υπόλοιπης ευρωπης διοτι χρειάζεται να ξοδέψεις χρημα χρονο και να παρανομήσεις για να αγοράσεις με το κυπριακό ευρώ κατι στην υπολοιπη ευρώπη. Το κοστος να βγαλεις παράνομα τα χρηματα από την κυπρο είναι η ειδοποιός διαφορα. Αυτο σημαίνει οταν λεμε δεν ειναι το ιδιο. Αυτο ειναι και το πρόβλημα.
        Η Κυπρος πρέπει άμεσα να άρει τους περιορισμού και σε αυτό είναι καθοριστικός ο ρόλος της ΕΚΤ. Αν δε το κάνει η ΕΚΤ τότε παραβιάζει αρχές ισης μεταχείρισης. Το 2009 έδινε ρευστότητα στην ιρλανδία με collateral ότι ναναι. Μονο προβατίνες και λιβάδια δεν δέχτηκε.

        • avatar
          Επιλήσμων on September 27, 2013 - (permalink)

          Αγαπητέ κ. Κούτρα,

          Λέτε ” Η Κύπρος πρέπει ΑΜΕΣΑ να άρει τους περιορισμούς…κλπ ”

          ΜΑΚΑΡΙ!

          Η οικογένεια μου έχει ένα σημαντικό ποσό (καθαρά και φορολογημένα λεφτά) σε Κυπριακές Τράπεζες και στο Συνεργατισμό.
          Αγωνιούμε να τα μεταφέρουμε το συντομότερο , νομίμως, σε τράπεζα του εξωτερικού.

          Περί τα τέλη Οκτωβρίου έρχεται η Τρόικα (οι δανειστές μας). Να, η ευκαιρεία σας να τους εξηγείσετε ότι κάνουν λάθος, είναι κατά κάποιο τρόπο αχάπαροι,- προσπαθείστε φυσικά να τους το θέσετε κάπως πιό κομψά – και να άρουν άμεσα ή αμέσως τους όποιους περιορισμούς.

          • avatar
            αθηνα on September 28, 2013 - (permalink)

            Ω Επιλήσμων,ώστε έτσι λοιπόν,δέν θέλετε να πιαστείτε για δεύτερη φορά στον ύπνο,εσύ και η οικογένειά σου.Εμείς πάντως που δεν έχουμε και πολλά να χάσουμε απο ένα δεύτερο κούρεμα,θα μείνουμε εδώ για να φυλάμε, εκ του ασφαλούς βέβαια,Θερμοπύλες!

          • avatar
            Επιλήσμων on September 28, 2013 - (permalink)

            Ω, αθηνα, Δεν το πιστεύω! Εάν εσύ δεν κατάλαβες το χιούμορ μου, και πραγματικά πίστεψες αυτά που είπα γιά λεφτά που δήθεν έχει η οικογένεια μου, δεν ξέρω τι να πω. Κατ’ ακρίβεια δεν ήταν χιούμορ αλλά σαρκασμός (το φόρτε μου!).
            Pls read it again and let me know.

          • avatar
            αθηνα on October 2, 2013 - (permalink)

            Επιλήσμονά μου,ανεξάρτητα αν έκανες χιούμορ ή όχι,εγώ είμαι της άποψης ότι ο Αναστασιάδης,τον οποίο ψήφισα βεβαίως,δεν έπρεπε να δεχθεί το κούρεμα με τη δικαιολογία ότι ‘έσωσε’ την Κύπρο απο τη χρεωκοπία.Ας χρεωκοπούσε το κράτος για να μην παίρνουν οι Α15-17ηδες, τις χιλιάδες ευρώ μηνιαίως,να γινόταν ένα reload,και ο ψηλότερος μισθός στο δημόσιο να ήταν οι 3000.Αφ’ής στιγμής όμως το κούρεμα ήταν γεγονός,είμαι της σχολής εκείνης που λέει ότι κανένας περιορισμός περιορισμός στη διακίνηση του χρήματος δεν έπρεπε να επιβληθεί,γιατί εκτός των τεράστιων προβλημάτων που έχει ένα οιωνεί υποτιμημένο κυπριακό ευρώ, είναι και θέμα ψυχολογίας.Ο απαγορευμένος καρπός είναι πάντα πιό επιθυμητός.

          • avatar
            Επιλήσμων on October 4, 2013 - (permalink)

            Αγαπητή αθηνα, Δεν πίστευα οτι έχεις τόσο ακραίες απόψεις!
            Να χρεοκοπούσε το Κράτος γιά να μην παίρνουν ορισμένοι, – καλοπερασάδηκες φυσικά, – Α15-Α17ηδες, τις χιλιάδες ευρώ μηνιαίως?
            Αυτή η άποψη, μου θυμίζει το ανέκδοτο με τον Θεό που ρώτησε 3 γεωργούς, διαφορετικής εθνικότητας, τι χάρη θέλει να τους κάνει.
            Ο Γάλλος ζήτησε να έχει καλές καιρικές συνθήκες γιά να παράγει καλό κρασί.
            Ο Ισπανός ζήτησε να μην ρίχνει χαλάζι και να καταστρέφεται η παραγωγή των εσπεριδοειδών.
            Ο Κύπριος Του είπε: Κάνε Θεέ μου να πεθάνει ο γάιδαρος του γείτονα να μην μπορεί να οργώνει το χωράφι του.

            Εγώ, αθηνα μου, στη κατάσταση που βρισκόμασταν, θα πήγαινα στο μοιραίο Eurogroup κατάλληλα προετοιμασμένος, αφού έπαιρνα και τις απόψεις του Κεντρικού Τραπεζίτη, των τεχνοκρατών της ΚΤΚ, του Δρ Πισσαρίδη κλπ, και οχι να πάω ως πρόβατον επί σφαγή και ως αμνός άφωνος επί του κείροντος (αυτού που κουρεύει) αυτόν.

            ΥΓ1. Ναι συμφωνώ ότι οι μισθοί ορισμένων είναι υπερβολικοί, και υπό τις σημερινές συνθήκες, σκανδαλώδεις. Αυτό όμως δεν χρειάζεται να χρεοκοπήσει το Κράτος γιά να διορθωθεί. Αυτό που χρειάζεται είναι πολιτική βούληση, θάρρος και αποφασιστικότητα. Δυστυχώς, υστερούμε και στα τρία.
            Και υπάρχουν ακόμη τραπεζίτες και στελέχη τραπεζών, που όχι μόνο ο μισθός τους ξεπερνά τις κλίμακες που μας αναφέρεις, αλλά νομίζουν ότι δικαιούνται και extra Bonus γιά τις υπηρεσίες τους και την “δουλειά” που φέρνουν στη τράπεζα. Αυτή η νοοτροπία του bonus είναι πλέον στο DNA τους.
            Σε μερικούς δε (γιά να μην πω πολλούς) κρατικούς αξιωματούχους (Ημικρατικοί επίσης κλπ) η διαπλοκή προς ίδιον όφελος έχει καταντήσει ενδημική.

            ΥΓ2. Όμως δεν μπορώ να διαφωνήσω μαζί σου ότι “Ο απαγορευμένος καρπός είναι πάντα πιό επιθυμητός”.

  10. avatar
    andreas on September 24, 2013 - (permalink)

    etsi apla o Dioikitis tha mini ekei pou einai kai etsi apla tha epanadioristi kai tha to deite psaxte sto mnimonio kai me ka8aro mualo kai an xreiazeste le3iko breste auto pou eperepe na exoun oloi opou na epe3igi ton oro bail in kai bail out . e nai uparxoun etsi li3ika.

    kai ti kako ekane o dioikitis? oti eipe oti o prigkipas den mperei na mila gia tin laiki dioti eixe eidiko simferon apo laiki blepe poios itan o nomikos simboulos kai kati kata8esis milosebits leme twra….

  11. avatar
    R on September 26, 2013 - (permalink)

    Συμφωνώ ότι υπάρχει κόστος για να μεταφέρει ο μέσος κύπριος τα ευρώ του στο εξωτερικό.

    Για αυτούς τους συμπατριώτες μας τα πράγματα είναι πολύ απλά: Στην Κύπρο τα ευρώ του δεν έχουν αξία ενώ στην Ευρώπη τα ΙΔΙΑ ΧΑΡΤΟΝΟΜΙΣΜΑΤΑ έχουν μια άλλη, πραγματική αξία.

    Ως εκ τούτου αδιαφορεί για το κόστος μεταφοράς των ευρώ του στο εξωτερικό.

    Πιστεύω ότι κάθε μέρα αδράνειας που περνά η κατάσταση γίνεται όλο και χειρότερη. Και φαίνεται ότι η κατάσταση αδράνειας εξυπηρετεί συγκεκριμένα συμφέροντα!

  12. avatar
    Phylarchus on September 26, 2013 - (permalink)

    Συμφωνώ ότι είναι καιρός να μιλήσει με έργα επί τέλους η ΕΚΤ για να στηρίξει το κυπριακό τραπεζικό σύστημα που στο κάτω-κάτω ακολούθησε μκατά γράμμα τις εντολές της. Νομίζω όμως ότι η πρωτοβουλία είναι καλό να προέλθει από τον Υπουργό Οικονομικών και να προηγηθεί “ψήσιμο” του θέματος, ιδανικά και στις ΗΠΑ.
    Και λίγα για το Διοικητικό Συμβούλιο της ΚΥΠΡ: Πολύ καλά κάνουν οι υπεύθυνοι λειτουργοί της ΚΤ (φυσικά δεν έχει άμεση σχέση έχει μ’ αυτό ο Διοικητής) και ελέγχουν αυστηρά τα δεδομένα των εκλεγέντων Συμβούλων. Ναι μεν ήμαστε στο παρελθόν εναντίον της επιλογής του κ. Δημητριάδη, αλλά αυτό δεν σημαίνει πως έκτοτε ό, τι κάνει ολόκληρη η ΚΤ είναι λάθος! Αλοίμονο αν περάσουν στο Δ.Σ. μαφιόζοι, απατεώνες, κάτοχοι μη εξυπηρετούμενων δανείων ή επαγγελματίες στο ξέπλυμα χρήματος. Φυσικά έγιναν λάθη, κατά τη γνώμη μου η θητεία του Δ. Σ. αυτού έπρεπε να είναι περιορισμένη μέχρις ότου οι μετοχές και των κουρεμένων της Λαϊκής περάσουν στους νόμιμους κατόχους των, αλλά όσον αφορά τους ελέγχους αυτοί πρέπει να είναι πολύ αυστηροί. Αυτό το κυνήγι μαγισσών που επιτελείται εργολαβικά από τελείως άσχετους παντογνώστες, μπορεί να προκαλέσει άλλα δεινά.

    • avatar
      R on September 30, 2013 - (permalink)

      O πρότερος βίος του ανδρός είναι η μοναδική εγγύηση πως θα ενεργήσει στο μέλλον.

  13. avatar
    Marios on September 30, 2013 - (permalink)

    Η διαφορά
    Ένα Κυπριακό Ευρώ αξίζει ένα Γεμανικό.
    1 εκατομμύριο Κυπριακά Ευρώ μάλλον δεν αξίζουν 1 εκατομμύριο Γερμανικά Ευρώ
    1 δισεκατομμύριο Κύπριακά Ευρώ σίγουρα δεν αξίζουν 1 δισεκατομμύριο Γερμανικά Ευρώ.
    Όταν μιλούμε για Κυπριακό και Γερμανικό Ευρώ, κυρίως εννοούμε σε Κυπριακή και Γερμανική τράπεζα αντίστοιχα και όχι για το φυσικό χαρτονόμισμα.
    Αλλά και για το χαρτονόμισμα πάλι υπάρχει μείωση αξίας όταν μιλούμε για μεγάλα νούμερα (λιγότερη μείωση αξίας σε σχέση με τραπεζικές καταθέσεις).
    Ποια είναι η ισοτιμία. Εξαρτάται από το ποσό, αν είναι στη Τράπεζα, αν είναι δεσμευμένο σε γραμμάτιο, αν είναι σε 12-μηνο γραμμάτιο της ΤΚ βάσει του κουρέματος ή αν είναι σε χαρτονόμισμα.

Leave a Reply

Note: XHTML is allowed. Your email address will never be published.

Subscribe to this comment feed via RSS