Skip to content

H Νέα Κυπριακή Τραγωδία: Από την έλλειψη ευθυκρισίας στην ελλειμματική διαχείριση

Posted by (Regular StockWatch Contributor) on October 17th, 2013 - 16 Comments
avatar
 Τί συνέβη; Πώς καταστρέψαμε και πάλι τη χώρα χωρίς, αυτή τη φορά, να έχουμε εξωτερικό εχθρό να του φορτώσουμε τα λάθη μας; Τι προκάλεσε τη νέα κυπριακή τραγωδία;
 
Αν κατανοήσουμε πώς καταστρέψαμε την εθνική οικονομία θα βρούμε και τους τρόπους να την ανοικοδομήσουμε.  Η δική μου έκθεση προς τη Διερευνητική Επιτροπή σε αυτό στοχεύει. 
 
Για μια ολοκληρωμένη αφήγηση του «τι συνέβη» η έκθεση χωρίζει την κρίση σε τρεις διακριτές φάσεις:
 
1. Η κατάσταση της κυπριακής οικονομίας μέχρι το 2008 που ξέσπασε η διεθνής οικονομική κρίση.
 
Στην περίοδο αυτή είχε συσσωρευθεί ανησυχητικά ψηλό χρέος νοικοκυριών, επιχειρήσεων και δημοσίου.  Η οικονομία έχασε την ανταγωνιστικότητα της και εμφάνιζε σημαντικές ανισορροπίες οι οποίες καλύπτονταν από ένα υπερμεγέθη τραπεζικό τομέα.  Είχαν δημιουργηθεί έτσι οι προϋποθέσεις για να πληγεί καίρια η κυπριακή οικονομία από τη διεθνή κρίση.
 
Σε αυτή την περίοδο τα εμφανιζόμενα προβλήματα δεν είχαν γίνει αντιληπτά.
 
2. Η περίοδος 2008-2011 όταν η Κύπρος αποκλείστηκε από τις διεθνείς χρηματαγορές και οι τράπεζες υπέστησαν ζημιές €4.6 δισ. από την απομείωση των ομολόγων ελληνικού δημοσίου.
 
Η επιπόλαια διαχείριση των δημόσιων οικονομικών και η ύβρις των κυπριακών τραπεζών να συγκεντρώσουν σημαντικούς κινδύνους του αποθεματικού τους σε ομόλογα του ελληνικού δημοσίου με σημαντικές αρνητικές επιπτώσεις από την απομείωσή τους, ενεργοποίησαν ένα φαύλο κύκλο αλληλεξάρτησης τραπεζών-δημόσιων οικονομικών.  Χωρίς τη λήψη μέτρων η Κύπρος οδηγείτο με ακρίβεια στον αποκλεισμό από τις χρηματαγορές και μόνο η χρονική στιγμή του αποκλεισμού δεν ήταν προδιαγεγραμμένη.  Αξιοσημείωτο ότι ο αποκλεισμός στις 30 Μαΐου 2011 προηγείται της καταστροφικής έκρηξης της 11ης Ιουλίου.
 
Αυτή η περίοδος χαρακτηρίζεται από έλλειψη ευθυκρισίας που οδηγεί στη συσσώρευση μεγάλων προβλημάτων. 
 
3. Η περίοδος μέχρι το Μάρτιο 2013 όταν η Κύπρος εξασφάλισε βοήθεια από διεθνείς οργανισμούς εκχωρώντας σημαντικά κυριαρχικά δικαιώματα στους δανειστές. 
 
Ατολμία, ολιγωρία και αμέλεια, ερασιτεχνισμοί, τακτικισμοί και πολιτικές σκοπιμότητες οδηγούν ένα μεγάλο αρχικό πρόβλημα ύψους €4.6 δισ., δηλαδή 25% του ΑΕΠ, σε υποτροπιασμό.  Η κυπριακή οικονομία αντιμετωπίζει σταδιακά ένα τεράστιο δυσεπίλυτο πρόβλημα €17 δισ. -σχεδόν 100% του ΑΕΠ – και η εφαρμογή πρωτοφανών λύσεων καθίσταται αναπόφευκτη.
 
Αυτή είναι η περίοδος κακοδιαχείρισης που προκάλεσε την τελική κατάρρευση.
 
Το αποκορύφωμα της τραγωδίας ήταν τα γεγονότα του Μαρτίου 2013 στο Eurogroup όπου γράφτηκε το τέλος της πρώτης φάσης της νέας κυπριακής τραγωδίας.  Η χώρα περνά στην εποχή του μνημονίου και τίθεται υπό την επιτήρηση διεθνών δανειστών. 
 
Σε κάθε φάση της τραγωδίας αλλάζουν και οι πρωταγωνιστές και οι ρόλοι τους.  Διαφορετική η βαρύτητα ευθύνης του τέως προέδρου την περίοδο μέχρι το 2011 και διαφορετική το 2012-2013.  Άλλη η ευθύνη της Κεντρικής Τράπεζας πριν την ανακαφελαιοποίηση της Λαϊκής και άλλη μετά.  Η φυσική ροή της τραγωδίας της κρίσης προκύπτει μέσα από την ανάλυση των στοιχείων.  Οι πρωταγωνιστές δεν είχαν πλήρη επίγνωση των αλλαγών φάσης όταν τις βίωναν, και γι’ αυτό το πόρισμα της διερευνητικής επιτροπής που στηρίζεται σχεδόν αποκλειστικά στις μαρτυρίες δίνει μόνο μερική άποψη του τι συνέβη.  Επίσης, ευθύνες δεν μπορεί να εντοπιστούν αποκλειστικά σε ένα μόνο σημείο και από αυτή την άποψη η έκθεση μου επιζητά και την ισορροπία ευθυνών μεταξύ των πρωταγωνιστών.  Είμαι σχεδόν βέβαιος ότι όλοι οι πρωταγωνιστές θα διαφωνήσουν μαζί μου.
 
H έκθεση «H Καταστροφή της Κυπριακής Οικονομίας: Από την έλλειψη ευθυκρισίας στην ελλειμματική διαχείριση» συμβάλλει στην καταγραφή γεγονότων, εντοπισμό υπευθύνων, την αποδόμηση μύθων και την ανάδειξη άγνωστων πτυχών για να αντιληφθούμε πώς η κρίση θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί.
 
Κατατίθεται χωρίς τα παραρτήματα που περιέχουν εμπιστευτικές πληροφορίες.  Θεωρώ ότι η διαφάνεια και η πλήρης δημοσιοποίηση θα μας έκανε καλό, ωστόσο σέβομαι τους όρους υπό τους οποίους μου δόθηκε πρόσβαση.
 
Τέλος, και παρά τις διαφωνίες μας, αναγνωρίζω ότι η διερευνητική επιτροπή πρόθυμα έδινε εξουσιοδότηση για να εξασφαλίσω οποιαδήποτε στοιχεία έκρινα χρήσιμα για τη διερεύνηση.  Είναι όμως θλιβερό που η πλειοψηφία της επιτροπής απέκλεισε σημαντικά ευρήματα από το πόρισμα καταδικάζοντας την αξιόλογη εργασία που επιτέλεσαν στο να είναι μονόπλευρη και εν πολλοίς ατεκμηρίωτη.  Το συμπληρωματικό πόρισμα της Ηλιάνας Νικολάου άνοιξε δρόμο προς την καταγραφή της ιστορίας της κρίσης με μεγαλύτερη διαφάνεια και τεκμηρίωση γεγονότων που να επιτρέπουν στους πολίτες να βγάλουν τα δικά τους συμπεράσματα.  Η κ. Νικολάου έβαλε τη συνείδηση της για το κοινό καλό σε πορεία σύγκρουσης με την εκτίμηση της για τους δυο διακεκριμένους δικαστές της επιτροπής επιδεικνύοντας θάρρος, μια αρετή που τόσο είχαν ανάγκη οι πρωταγωνιστές της Νέας Κυπριακής Τραγωδίας.
 
Αναρτήθηκε στο μπλοκ zenios.wordpress.com  στις 16 Οκτωβρίου 2013.
Ο Σταύρος Α. Ζένιος είναι καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Κύπρου στο Norwegian school of Economics, και senior fellow στο Wharton School, University of Pennsylvania. Διετέλεσε πρόεδρος της συνόδου των πρυτάνεων των Πανεπιστημίων των Ευρωπαϊκών πρωτευουσών (2007-2015) και πρύτανης του Πανεπιστημίου Κύπρου (2002-2010). Έχει δημοσιεύσει πέραν το 150 επιστημονικών άρθρων σε χρηματοοικονομικά και διοικητική επιστήμη. Βιβλία του έχουν μεταφραστεί στα κινέζικα και βραβεύτηκαν από την Αμερικανική Επιστημονική Εταιρεία Επιχειρησιακής Έρευνας. Το 2006 βραβεύθηκε με το Βραβείο Αριστείας της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Επιχειρησιακής Έρευνας. Απέκτησε διδακτορικό τίτλο από Princeton University (1986) και διετέλεσε επίκουρος καθηγητής και αναπληρωτής καθηγητής στο University of Pennsylvania.

Categories → Οικονομία

16 Comments
  1. avatar
    Παναγιώτης Σαββίδης on October 17, 2013 - (permalink)

    Άφησες το καλύτερο εκτός, το ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΙV. Η παραχώρηση ELA από Κεντρική Τράπεζα Κύπρου: έλλειψη ευθυκρισίας, ολιγωρία ή πολιτικές σκοπιμότητες;

    Πάντως θα είναι ενδιαφέρον αν το Ανώτατο Δικαστήριο κρίνει ότι ο Δημητριάδης ως ΚΤΚ είχε σκοπιμότητες για τον ELA της Λαικής και ότι παραπλάνησε και την ΕΚΤ, τότε ένα πρόστιμο ισόποσο με το μέγεθος της ζημιάς που αναλογεί στην ΚΤΚ από τις πράξεις της, ας πούμε 3 δις, θα είναι πολύ ικανοποιητικό. Αυτό θα αφαιρέσει σημαντικό χρέος από την ΚΔ, που ήδη χρωστεί στην ΚΤΚ €1.4 δις.

    • avatar
      Επιλήσμων on October 18, 2013 - (permalink)

      Και εγώ θα ήθελα να διαβάσω το Παράρτημα ΙV. Οι απόψεις του κ.Ζένιου είναι πάντοτε ενδιαφέρουσες.

      Εσείς όμως κ. Σαββίδη, ευτυχώς που δεν είστε μέλος του Ανωτάτου Δικαστηρίου, αν και διακρίνω ότι πολύ θα το επιθυμούσατε να ” κατα-δικάσετε” τον Διοικητή. Εάν δε, αποτελούσατε και το μόνο μέλος του Ανωτάτου, τότε η “δίκη” θα τελείωνε σε μερικά λεπτά και η ανακοίνωση της ποινής θα εκδιδόταν την ίδια μέραν. Το πρόστιμο, το έχετε ήδη υπολογίσει!
      Η δική μου αντίληψη περί δικαιοσύνης, διαφέρει ριζικά από την δική σας.

      ΥΓ. Ελπίζω ο κ. Ζένιος να συνεχίσει να γράφει άρθρα στο blog και μετά την ανάληψη των καθηκόντων του ως μέλος του ΔΣ της ΚΤΚ.

      • avatar
        αθηνα on October 18, 2013 - (permalink)

        Επιλήσμονά μας,επειδή μας έχεις πείσει για την τυφλή εμπιστοσύνη που έχεις στο διοικητή,οπότε και η κριτική σου για τα μέχρι τώρα πεπραγμένα του, μή εχθρική, είμαι περίεργη λοιπόν να μάθω, αν απο την ανάληψη της διοίκησης της ΚΤ μέχρι σήμερα,έχεις επισημάνει κάποιο σοβαρό λάθος που έκανε[εξαιρουμένης φυσικά της χριστιανίζουσας ανοχής που επιδεικνύει στα ατοπήματα άλλων θεσμικών οργάνων].Εκτός κι αν θεωρείς ότι ήταν αλάνθαστος.

        • avatar
          Επιλήσμων on October 19, 2013 - (permalink)

          Αγαπητή αθηνα,
          Δεν έχω πρόβλημα να σου απαντήσω.
          Λοιπόν, το πλέον σοβαρό λάθος του Διοικητή, είναι η επικοινωνιακή του πολιτική και προσέγγιση.
          Ο ίδιος, ως ήπιος χαρακτήρας που είναι και ως μη επαγγελματίας πολιτικός, έχω την άποψη ότι απέτυχε να εξηγήσει κάποιες από τις πολύ σημαντικές αποφάσεις που ήταν υποχρεωμένος να πάρει γιά να σώσει το τραπεζικό / χρηματοπιστωτικό σύστημα της Κύπρου από την πλήρη κατάρρευση. (Είμαι σίγουρος ότι και ο κ. Ζένιος θα συμφωνεί ότι με την κατάρρευση του χρηματοπιστωτικού μας συστήματος θα κατέρρεε και όλη η οικονομία της Κύπρου. Δλδ, θα μέναμε χωρίς Κυπριακές τράπεζες, χωρίς Συνεργατικό, θα βγαίναμε αναγκαστικά απο το ευρώ και θα βρισκόμαστε σε αφάνταστα χειρότερη θέση από αυτή που φέραμε τους εαυτούς μας τώρα).
          Και όταν προσπάθησε να εξηγήσει κάτι, οι δεξιοτέχνες επαγγελματίες πολιτικοί μας, το διαστρέβλωσαν και το χρησιμοποιούν και ως κατηγορία εναντίον του.
          Οι επαγγελματίες πολιτικοί μας, εκτός του ότι είναι “μάνες” στα επικοινωνιακά τεχνάσματα, έχουν στη διάθεσή τους και εκπροσώπους αυθεντίες σε αυτή την τέχνη.
          Η ΚΤΚ και ο Διοικητής, χρειάζονται κάτι περισσότερο, πολύ περισσότερο, από μιάν Αλίκη (στη Χώρα των θαυμάτων) να χειρίζεται τα επικοινωνιακά, γιά να μπορέσουν να αντεπεξέλθουν επί ίσοις όροις με τέτοιους επαγγελματίες.

  2. avatar
    Θωμας on October 18, 2013 - (permalink)

    Κ.Ζενιο αν και γενικα συμφωνω μαζι σας, εντουτοις εχω καποιες επιφυλαξεις η αποριες αν θελετε αναφορικα με την εξης τοποθετηση σας:

    Λετε:”Η επιπόλαια διαχείριση των δημόσιων οικονομικών και η ύβρις των κυπριακών τραπεζών να συγκεντρώσουν σημαντικούς κινδύνους του αποθεματικού τους σε ομόλογα του ελληνικού δημοσίου με σημαντικές αρνητικές επιπτώσεις από την απομείωσή τους, ενεργοποίησαν ένα φαύλο κύκλο αλληλεξάρτησης τραπεζών-δημόσιων οικονομικών. ”

    Η ερωτηση μου ειναι η εξης: τα ελληνικα ομολογα οπως και ολα τα ομολογα των χωρων μελων της ευρωζωνης εθεωρουνταν απο το ευρωπαικο εποπτικο πλαισιο ως μηδενικου ρισκου. Επομενος και ο συνολικος κινδυνος ηταν μηδενικος.Δεν υπηρξε κανενα αλλο προηγουμενο απομειωσης χρεους στην εε και επομενως πως θα μπορουσαν οι τραπεζες μας να γνωριζουν αυτη την καταληξη; Θα δωσω ακομα ενα παραδειγμα: προχτες το βραδυ, η αμερικη βρεθηκε στο χειλος της στασης πληρωμων γιατι μια ακραια πτερυγα των ρεπουπλικανων δεν εννουσε να καταλαβει σχεδον μεχρι την τελευταια στιγμη των κινδυνο των ενεργιων της. Αν παρ ελπιδα δεν επικρατουσε η λογικη εστω και την υστατη, σημερα θα κατηγορουσαμε τις χωρες και τις τραπεζες ανα την υφηλιο που εχουν στην κατοχη τους τεραστιους αριθμους αμερικανικων ομολογων που θεωρουνται τα πιο ασφαλη στον κοσμο;
    Το μαθημα βεβαια απο τις περιπτωσεις αυτες ειναι οτι τελικα τιποτα δεν ειναι πραγματι μηδενικου ρισκου. Αλλα αυτο το καταλαβαμε μονο μετα τα επισοδια αυτα και θα ηταν αδικο νομιζω να κατηγορουμε εκ των υστερων αποφασεις που οταν λαμβανονταν αυτα τα πραγματα ηταν αδιανοητα. Εν κατακλειδι, προςωπικα την μεγαλυτερη ευθυνη την αποδιδω οχι κυριως στην αγορα των ελληνικων ομολογων αλλα πρωτιστα στην πληρη απραξια του κ.χριςτοφια να ζητηςει εγκαιρα καποιες εστω εξασφαλισεις για να συνεναισει στην απομειωση. Θα ηθελα πολυ να ειχα και την δικη σας αποψη…

    • avatar
      Επιλήσμων on October 18, 2013 - (permalink)

      @ Θωμάς.

      Λες, “Τα ελληνικά ομόλογα …..ως μηδενικού ρίσκου. Επομένως και ο συνολικός κίνδυνος ήταν μηδενικός. !!! ” (Τα !!! δικά μου).
      Δηλαδή Θωμα, με άλλα λόγια, Ράβδος εν γωνία άρα βρέχει.

      Και ας μην βάζουμε τα αμερικανικά ομόλογα στην ίδια κατηγορία με τα ελληνικά. Αυτό και εάν είναι ύβρις.

      ΥΓ. Ναι, συμφωνώ ότι ήταν λάθος που ο τέως Πρόεδρος Χριστόφιας δεν ζήτησε ανταλλάγματα/προστασίαν γιά να συναινέσει στην απομείωση.
      Αλλά τότε. δυχτυχώς, ο κ.Χριστόφιας βρισκόταν σε αντιπαράθεση και πλήρη ρήξη με τον τέως Διοικητή της ΚΤΚ κ.Αθανάσιο Ορφανίδη και “δεν του μιλούσε”.
      Μήπως σας θυμίζει και κάτι άλλο αυτό, που παρακολουθούμε να εξελίσσεται από την πρώτη Κυριακή των τελευταίων Προεδρικών εκλογών?

      • avatar
        Θωμας on October 18, 2013 - (permalink)

        Επιλησμων
        Ειναι πραγματικα αστειο να συγκρινει κανεις ειτε τον τεως προεδρο με τον νυν ειτε τον νυν “διοικητη” με τον τεως…χωρις να υπονοω οτι ο τεως διοικητης ηταν αλανθαστος, εντουτοις η οποιαδηποτε συγκριση αγαπητε μου αποτελει…ΥΒΡΗ!!

      • avatar
        αθηνα on October 18, 2013 - (permalink)

        Επειδή ο Θωμάς μπορεί να είναι πολυάσχολος,επίτρεψέ μου να σου απαντήσω με την άδειά του.Μα καλάν, ο Δημητριάδης είναι ο Πάπας που έχει το Αλάνθαστο; Αν,λέω άν,κατα τη γνώμη του Προέδρου έχει περιπέσει σε σοβαρά ατοπήματα που τον καθιστούν επικίνδυνο,ποιός είσαι εσύ που θα του απαγορεύσεις να ασκήσει το συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμά του,να απευθυνθεί στο ανώτατο δικαστικό συμβούλιο; Eκτός κι αν προτιμάς την κωμικοτραγική επιλογή Χριστόφια,που δεν ήθελε να δει τον Ορφανίδη, ούτε ζωγραφιστό,αλλά τον ανεχόταν μέχρι να λήξει η θητεία του,οπότε διόρισε το Δημητριάδη που μπορούσε να επηρεάζει ακόμα και τώρα.

      • avatar
        Θωμας on October 18, 2013 - (permalink)

        Αγαπητε επιλησμωνα.
        Αν το ακελ νομιζει οτι με προεδρο τον αναστασιαδη το ακελ θα εξακολουθησει να κυβερνα την οικονομια και να χαλα μεσω της κτκ οτι ο προεδρος χτιζει, πλαναται πλανην οικτραν.

  3. avatar
    ... on October 18, 2013 - (permalink)

    Χρήσιμη η ανάλυση. Αναδεικνύει ζητήματα που παρέλειψαν οι τρεις της επτιροπής.

    Μου φαίνεται όμως αρκετά επιδερμική.

    Στοιχεία από τους ισολογισμούς της ΚΤ και των τραπεζών – που θα ανέμενα να αποτελούσαν αναπόσπαστο μέρος μιας τέτοιας ανάλυσης, απουσιάζουν από την ανάλυση του κ. Ζένιου.

    Θα ανέμενα ότι ένα τέτοιο έγγραφο ξεκινά ορίζοντας πρώτα έννοιες όπως η “ευθυκρισία”, η “αμέλεια,” οι “τακτικισμοί” και οι “πολιτικές σκοπιμότητες” για να μπορέσουν οι αναγνώστες και να καταλάβουν γιατί ο Ορφανίδης δεν είχε απλώς ευθυκρισία, ενώ ο Δημητριάδης ήταν “τακτικιστής” και “αμέλησε” τα καθήκοντα του.

    Θα ανέμενα επίσης κάποιες πιο ουσιαστικές παραπομπές πέραν του βιβλίου του αρθρογράφου “Δημιουργική Κύπρος.”

    Αναμένω επίσης από τον κ. Ζένιο να μας υποδείξει που στις εκθέσεις που παρέθεσε για άλλες χώρες σε προηγούμενα του άρθρα, γίνονται τόσο – πρόχειρες, κατά την άποψη μου – αναφορές σε “αποδιοπομπαίους τράγους” και σε πρόσωπα.

  4. avatar
    Σταύρος Α. Ζένιος on October 18, 2013 - (permalink)

    @Θωμάς.

    Εύλογη η προσέγγιση σου. Η απάντηση μου στις σελ. 41-49.

    Πρόσεξε ότι αυτό το θέμα εμπίπτει στην περίοδο ΕΛΛΕΙΨΗΣ ΕΥΘΥΚΡΙΣΙΑΣ 2008-2011. Πολύ πιο κρίσιμη η περίοδος ΑΜΕΛΕΙΑΣ, ΟΛΙΓΩΡΙΑΣ και ΕΡΑΣΙΤΕΧΝΙΣΜΩΝ 2012-2013.

    (ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΙΙΙ. ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ ΣΕ ΟΜΟΛΟΓΑ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΑΠΟ ΤΡΑΠΕΖΑ ΚΥΠΡΟΥ: ΕΛΛΕΙΨΗ ΕΥΘΥΚΡΙΣΙΑΣ, ΑΠΟΤΥΧΙΑ ΕΤΑΙΡΙΚΗΣ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ Η
    ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΕΓΚΛΗΜΑ;)

    • avatar
      Θωμας on October 18, 2013 - (permalink)

      Κ. Ζένιο σας ευχαριστώ για την απάντηση.
      Εχω διαβάσει με προσοχή τις σελιδες στις οποιες με παραπέμπετε και θα έλεγα ότι συμφωνώ μαζί σας. Θα έπρεπε όντως στην λήψη των αποφάσεων για την αγορά των ελληνικών ομολόγων απο τις τράπεζες να μην λαμβάνεται υπόψη μόνο η τότε σωστή θέση του κ. Ορφανίδη ότι μια τυχόν απομείωση του ελληνικού χρέους θα ήταν καταστροφική αλλά και η πιθανότητα η ορθή αυτή θέση να αγνοηθεί από τους πολιτικούς της ευρωζώνης και να κάνουν ότι δυστυχώς τελικά έκαναν.

      Δηλαδη, αυτό που θέλω να πω είναι πως πέραν του τι είναι οικονομικά ορθό, πρέπει να έχουμε και την πολιτική κρίση να αντιλαμβανόμαστε ότι οι πολιτικοί δεν κάνουν πάντοτε το ορθότερον από οικονομικής σκοπιάς. Και επομένως το ρίσκο αυτό δεν πρέπει να το διαγράφουμε όταν παίρνουμε επενδυτικές αποφάσεις.

      Σας ευχαριστώ και πάλι γιατί με την παραπομπή σας με βοηθήσατε να αντιληφθώ καλύτερα το θέμα για το οποιο συζητάμε….

  5. avatar
    Σταύρος Α. Ζένιος on October 18, 2013 - (permalink)

    @ ..

    τις “ουσιαστικέ παραπομπές” που ζητάς θα τις βρείς σε 23 σελίδες σημειώσεις και 6 σελίδες αναφορές (references) στο βιβλίο Δημιουργική Κύπρος. Επίσης στοιχεία προέρχονται και από πρόσφατο άρθρο στο οποίο παραπέμπει η έκθεση.

    Για αποδιοπομπάιους τράγους σε άλλες κρίσεις πληκτρολόγησε “scapgoating financial crisis” στο Google search

    Για ονόματα εμπλεκομένων σε κρίσεις δέστε την έκθεση για Ισλανδία και για ΗΠΑ….Στην Ιρλανδία αναφέρουν τίτλους αντί ονομάτων….

    Δυστυχώς, όπως λέω και στο μπλογκ μου:

    “Είμαι σχεδόν βέβαιος οτι όλοι οι πρωταγωνιστές θα διαφωνήσουν μαζί μου.”

  6. avatar
    IoannisTakis on October 18, 2013 - (permalink)

    Αγαπητέ καθηγητά,

    Καλά και χρήσιμα όσα αναφέρετε. Ωστόσο αυτά εμπίπτουν στην σφαίρα των εκτιμήσεων οι οποίες βασίζονται σε κάποια στοιχεία, σε δικές σας σκέψεις, αναλύσεις και συμπεράσματα. Δεν είμαι τόσο σίγουρος ότι η έκθεση σας θα μπορούσε να σταθεί στο δικαστήριο ως επαρκές πειστήριο για να αποδεικτούν τα εγκλήματα που έχουν γίνει στο δημόσιο και τραπεζικό τομέα και από όλους όσους σχετίζονταν με αυτούς τους τομείς.

    Αυτό που ενδιαφέρει τον κόσμο πλέον είναι να καταφέρουν οι ποινικοί ανακριτές να εξεύρουν τα απαραίτητα αποδεικτικά στοιχεία φέροντας στο φως άγνωστες πτυχές της οικονομικής τραγωδίας που θα τους δώσουν την δυνατότητα να πάρουν τους ενόχους ενώπιον της δικαιοσύνης. Και ακριβώς σε αυτό το σημείο είναι που θα χρειαστεί και η δική σας συνεισφορά τόσο με τις ακαδημαϊκές σας γνώσεις όσο και με την εμπειρία και τις γνώσεις που αποκτήσατε όντας σύμβουλος της Ερευνητικής Επιτροπής στο να υποδείξετε στους ποινικούς ανακριτές σε ποια πεδία πρέπει να κινηθούν οι έρευνες τους καθώς επίσης να τους βοηθήσετε στην επιλογή ειδικών εμπειρογνωμόνων σε θέματα εξιχνίασης οικονομικών και τραπεζικών εγκληδεν μάτων.

    Είμαστε σίγουροι ότι θα μας απογοητεύσετε κύριε Ζένιο.
    Συνεχίστε να ενημερώνετε τον κόσμο και κυρίως να βοηθάτε για να επέλθει επιτέλους η κάθαρση και η τιμωρία των ενόχων της οικονομικής κατάρρευσης του κράτους.

  7. avatar
    Θωμας on October 24, 2013 - (permalink)

    Δυστυχώς κ.Ζένιο μας έχετε απογοητεψει στην πρωτη σας παρουσία στο ΔΣ της ΚΤΚ. Διότι θα πρέπει να γνωρίζεται ότι η ουδετερότητα μεταξύ παρανομίας και νομιμότητας ισούται με την παρανομία.

  8. avatar
    Ai Em on October 26, 2013 - (permalink)

    Η τραγωδία είναι ακόμη πιο δραματική γιατί “η έλλειψη ευθυκρισίας” και “η ελλειμματική διαχείρισ稔 διαγιγνώσκονται από τους επαΐοντες εκ των υστέρων (και πομπωδώς καταχωρίζονται στα ΜΜΕ) και όχι την ώρα που έπρεπε, ώστε με υπεύθυνες και γνωστικές εισηγήσεις να προληφθούν καταστάσεις. Κρίμα! Φοβούμαι ότι με τέτοια υπευθυνότητα η Κύπρος έχει μακρύ δρόμο μέχρι …το Γολγοθά της!

Leave a Reply

Note: XHTML is allowed. Your email address will never be published.

Subscribe to this comment feed via RSS