Skip to content

Μείωση επιτοκίων vs επιμήκυνση δανείων

Posted by (Guest Contributor) on December 5th, 2013 - 49 Comments
avatar

Προβληματιζόμουν τις τελευταίες μέρες αν θα ωφελούσε να γράψω ένα άρθρο που θα εξηγούσε με ένα απλό παράδειγμα τη διαφορά της μείωσης επιτοκίου από την επιμήκυνση του δανείου.  Ο προβληματισμός μου έγκειτο στο γεγονός ότι η διαφορά μπορεί να είναι προφανής σε όλους και έτσι δεν θα είχα τίποτα το ιδιαίτερο να συνεισφέρω.  Μια δήλωση του προέδρου του συνδέσμου εμπορικών τραπεζών με έπεισε όμως για τη χρησιμότητα αυτής της ανάλυσης.  Στις δηλώσεις του τάσσετε εναντίον της μείωσης των επιτοκίων και υπέρ της επιμήκυνσηςτων δανείων.  Μεταξύ άλλων, δήλωσε ο κ. Κληρίδης: «Με μια μείωση του επιτοκίου για μία ή δύο μονάδες, αν γίνει ο υπολογισμός, θα δείτε ότι δεν επηρεάζεται τόσο δραματικά η δόση του δανείου» (βλέπε).

Με ένα απλό υπολογισμό μπορούμε να δούμε ότι η μείωση του επιτοκίου της τάξης του 2% στο συνολικό δανειακό χαρτοφυλάκιο των τραπεζών συνεπάγεται μια ετήσια μείωση στους τόκους που πληρώνουν συνολικά οι δανειολήπτες της τάξης του €1.2 δισ. (2%*60 δισ.).  Μπορούμε όμως να αναλύσουμε και την επίδραση της μείωσης των επιτοκίων στη δόση των δανείων αλλά και να τη συγκρίνουμε με την επίδραση στη δόση μιας απλής επιμήκυνσης των δάνειων.  Παραθέτω τον πιο κάτω πίνακα ο οποίος δείχνει τη μηνιαία δόση για ένα δάνειο €100,000 για διάφορα ετήσια επιτόκια από 7% μέχρι και 4% και για τρείς περιόδους αποπληρωμής (20, 30 και 40 χρόνια).  Για δάνειο €200,000 απλά πολλαπλασιάζουμε τις δόσεις επί 2.  Διαβάζοντας τον πίνακα οριζόντια βλέπουμε πως αλλάζει η δόση με την επιμήκυνση του δανείου από 20 σε 30 και 40 χρόνια με το επιτόκιο σταθερό.  Διαβάζοντας κάθετα βλέπουμε πως αλλάζει η δόση με τη μείωση του επιτοκίου και την περίοδο αποπληρωμής σταθερή.

 

Ας πάρουμε για παράδειγμα ένα 20χρονο δάνειο με 7% επιτόκιο του οποίου η δόση είναι €775.3.  Αν απλώς επιμηκυνθεί αυτό το δάνειο κατά 10 χρόνια με το ίδιο επιτόκιο τότε η δόση του θα μειωθεί στα €665.30 και θα πρέπει να πληρώσουμε 120 (10χρόνια*12μήνες) επιπλέον δόσεις.  Αν όμως μειωθεί το επιτόκιο κατά 2% (δηλαδή πάει στο 5% από το 7%) η δόση θα μειωθεί στα €659.96 χωρίς να πρέπει να πληρωθούν οι 120 επιπλέον δόσεις!  Ο κ. Κληρίδης προτείνει το πρώτο (επιμήκυνση) και συνάμα ισχυρίζεται ότι το δεύτερο (μείωση επιτοκίου) δεν επηρεάζει δραματικά τη δόση!  Η δεκάχρονη επιμήκυνση μειώνει τη δόση σε παρόμοιο επίπεδο με τη μείωση που πετυχαίνει η μείωση του επιτοκίου κατά 2% άλλα προϋποθέτει την πληρωμή 120 επιπλέον δόσεων.  Με πιο απλά λόγια, αν το επιτόκιο είναι 5% μπορείς να ξεπληρώσεις ένα δάνειο των €100,000 με 240 (20*12) μηνιαίες δόσεις των €659.96, ενώ για να ξεπληρώσεις ισόποσο δάνειο με επιτόκιο 7% χρειάζεσαι 360 (30*12) μηνιαίες δόσεις των €665.30.  Οπότε οι τελευταίες 120 μηνιαίες δόσεις των €665.30 στην περίπτωση που το επιτόκιο είναι 7% είναι περίπου το επιπλέον κόστος για το δανειζόμενο μεταξύ της επιλογής της μείωσης του επιτοκίου κατά 2% και της επιμήκυνσης του 20χρονου δανείου κατά 10 χρόνια με το επιτόκιο να παραμένει στο 7%.  Φυσικά αυτό είναι και το επιπλέον όφελος της τράπεζας που κλειδώνει το δανειολήπτη στο ψηλό επιτόκιο για πιο πολλά χρόνια.

Επειδή τα πιο μακροπρόθεσμα δάνεια είναι πιο ευαίσθητα στις αλλαγές του επιτοκίου αν εξετάσουμε την περίπτωση επιμήκυνσης 30χρονου δανείου σε 40χρονο δάνειο με το επιτόκιο να παραμένει στο 7% (δόση από €665.3 μειώνεται στα €621.43) και την περίπτωση μείωσης του επιτοκίου στο 5% και διατήρηση του χρόνου αποπληρωμής (δόση από €665.3 μειώνεται στο €536.8) το αποτέλεσμα της σύγκρισης είναι ακόμα πιο δραματικό υπέρ της μείωσης του επιτοκίου.

Ο πίνακας μας επιτρέπει επίσης να εξετάσουμε την ενδιάμεση περίπτωση όπου έχουμε συνδυασμό μείωσης επιτοκίου και επιμήκυνσης.  Στο παράδειγμα μας αν πάρουμε το 20χρονο δάνειο με 7% επιτόκιο και το επιμηκύνουμε στα 30 χρόνια και ταυτόχρονα μειώσουμε το επιτόκιο κατά 2% η δόση μειώνεται από €775.3 στα €536.82.  Φυσικά και σε αυτή την περίπτωση ο αριθμός των δόσεων αυξάνεται.  Θα πληρώνουμε τόκο, έστω και μειωμένο για περισσότερα χρόνια.

Τέλος οι αναγνώστες μπορούν αντίστοιχα με την προηγούμενη ανάλυση να δουν από μόνοι τους την ευαισθησία της δόσης του δανείου και σε πιο μικρές μεταβολές του επιτοκίου τόσο προς τα πάνω όσο και προς τα κάτω.

Εν κατακλείδι, ελπίζω να είναι κατανοητή σε όλους η δραματικότητα και η κατεύθυνση του οφέλους της κάθε επιλογής.

Γιώργος Νησιώτης

Αναπληρωτής Καθηγητής Χρηματοοικονομικής

Πρόεδρος Τμήματος Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής

Σχολή Οικονομικών Επιστημών και Διοίκησης

Πανεπιστήμιο Κύπρου

Categories → Οικονομία

49 Comments
  1. avatar
    KikisM on December 5, 2013 - (permalink)

    Κε Νησίωτη , πολύ απλά επεξηγημένα τα πράγματα όσο αφορά τη μέιωση των επιτοκίων και τις δόσεις των δανείων. Αλλά δυστηχώς στις τηλεοράσεις βγάζουν τούς τραπεζίτες , ίδε Κος Μάριος Κληρίδης πού νομίζουν ότι μιλούν σε αμόρφωτους ιθαγενείς. Νομίζετε ότι η υπολογιστική του Κου Κληρίδη δεν έκανε τούς ίδιους υπολογισμούς μαζίσας ? Απλά αυτοί παίρνουν το λόγο σα ΜΜΕ και παραπλανούν τον κόσμο. Και ακόμα κάτι πού δεν ευσταθεί στα λεγόμενα του Κου Κληρίδη. Η έλλειψη ρευστότητας δεν εμποδίζει την μείωση των επιτοκίων των υφιστάμενων δανείων. Είναι τη δική τους κερδοφορία πού εμποδίζει η μείωση , και θα εισηγούμουν στο Κο Κληρίδη να μειώση τον μισθό του κάθετα για να μπορέσει η τράπεζα του να εισπράξει τα κεφάλαια των δανείων από τους πελάτες της με ένα λογικό επιτόκιο.

  2. avatar
    Επιλήσμων on December 5, 2013 - (permalink)

    Αγαπητέ Καθηγητή,
    Ελπίζω να μην χρειαστείτε μεσα στα επόμενα λίγα χρόνια κάποια κυπριακή τράπεζα!

  3. avatar
    K.K. on December 5, 2013 - (permalink)

    κ Νησιώτη, εγώ νομίζω ότι καλά κάνατε και δώσατε με αυτόν τον παραστατικό πίνακα, την διαφορά της επιμήκυνσης δανείου, από την μείωση του επιτοκίου ή του συνδυασμού και των δύο επιλογών, γιατί είμαι σίγουρος ότι είναι αρκετοί που δεν καταλαβαίνουν την διαφορά αν δεν τους εξηγήσει κάποιος με ένα απλό αλλά παραστατικό πίνακα όπως πιο πάνω.
    Ασφαλώς και όσοι κατέχουν στοιχειώδεις γνώσεις μαθηματικών – χρηματοοικονομικών – λογιστικών κλπ δεν τους προσφέρει και πολλά το πιο πάνω παράδειγμα, αλλά σε άλλους συμπολίτες μας θα είναι πολύ χρήσιμο και μπορεί να βοηθήσει αρκετά.
    Δεδομένων των πιο πάνω ταπεινή μου γνώμη, είναι ότι μέσω κάποιας άλλης μορφής ενημερωτικού μέσου ΠΧ εφημερίδων θα είχε καλύτερα αποτελέσματα αφού αυτοί που έχουμε πρόσβαση στο internet και διαβάζουν αυτά τα side συνήθως λίγο πολύ τα ξέρουν όλα αυτά.

  4. avatar
    Θεοδόσης on December 5, 2013 - (permalink)

    Πολύ καλό άρθρο, καιρός ήταν να λεχθούν κάποια πράγματα και να σταματήσει η κοροϊδία. Καιρός να δοθεί ο λόγος σε ανεξάρτητους εμπειρογνώμονες και όχι σε αυτούς που μας οδήγησαν σε αυτό το χάλι.

  5. avatar
    Χρήστος Ιουλιανός on December 5, 2013 - (permalink)

    Δεν εχω παρα να δωσω τα θερμα μου συγχαρητηρια στο αγαπητο καθηγητη Γιωργο Νησιωτη.
    Για ακομα μια φορα φαινεται οτι οι διοικουντες τις τραπεζες διακατεχονται απο αδιαφορια και αδιαλλαξια να καταλαβουν το αυτονοητο και βγαινουν στη τηλεοραση και λενε αναλογα με αυτα που ειπε ο Κος Κληριδης.

    Τα επιτοκια το μονο που κανουν αυτη την στιγμη ειναι βοηθουν τις τραπεζες να πανε καλυτερα.
    Οι υφισταμενοι πελατες ακομα και να βρουν καλυτερο επιτοκιο αλλου ( που δεν βρισκουν απλα λεμε τωρα) δεν μπορουν να μεταφερουν το δανειο τους σε αλλη τραπεζα γιατι απλα η καθε στη τραπεζα στη Κυπρο δεν παιρνει στεγαστικα δανεια ( ειδικα) απο αλλη τραπεζα.
    Η επιτροπη ανταγωνισμου υπαρχει καπου?

    Αρα δεν μπορουν να φυγουν οι πελατες, τους αυξανουν το επιτοκιο αυθαιρετα ( μονο στη Κυπρο γινεται αυτο) γιατι απλα η τραπεζα το εχει βαλει στα συμβολαια και στη βουλη λαικιζουν .

    Ξανα πουλουν το ιδιο δανειο με αυξημενο επιτοκιο ξανα και ξανα

    Τι αλλο να πουμε

    Ελεος πια. Να μαθουν να προσεζουν σε ποιους δινουν δανεια και οχι να υπερχεωνουν τους καλους πελατες οπως ειπε ο Κος Κληριδης οτι τα 30 πορτοκαλια που ειναι χαλασμενα θα χρεωσει τα υπολοιπα 70 πιο ακριβα για να κερδισει η τραπεζα… και τωρα που ειναι τα 40 χαλασμενα και αυριο που θα ειναι τα 50 τι γινεται με την θεωρια σας κυριε Κληριδη?

    • avatar
      KikisM on December 5, 2013 - (permalink)

      @Χρίστος Ιουλιανός . Πολύ σωστές οι απόψεις σου και επικροτώ . Κάτι πού πιθανόν να σου διαφεύγει είναι ότι η ρήτρα στις συμβάσεις πού λέει ότι έχουν το δικάιωμα να αυξάνουν το επιτόκιο είναι καταχρηστική και παράνομη , και απομένει να κυρηχτεί από δικαστήριο η καταχρηστικότητα της. Σε όλη την Ευρώπη αυτό έχει γίνει , απλά στη Κύπρο υπάρχει απίστευτη διαπλοκή , τραπεζιτών , πολιτικών , και εποπτικών αρχών , και όλοι κάνουν την πάπια στο συγκεκριμένο θέμα.

  6. avatar
    Μαριος κληριδης on December 5, 2013 - (permalink)

    Η μέγιστη αρχική διάρκεια τραπεζικών δανείων την ώρα που δινονται είναι γύρω στα 10 χρόνια με εξαίρεση τα στεγαστικά. Τα ποιο πολλά είναι για μέχρι. για 5 έτη. . επιπλεον τα περισσότερα δάνεια έχουν περάσει μέρος της περιόδου αποπληρωμής οπότε η υποληπομενη ζωή τους είναι μικρή Κάντε τους υπολογισμούς με αυτά τα στοιχεία

    • avatar
      KikisM on December 5, 2013 - (permalink)

      @Μάριος Κληρίδης. Μην επιλέγετε δεδομένα για να υποστηρίξετε τίς μαθηματικές σας πράξεις. Σε μιά στατιστική ανάλυση η αλήθεια είναι πλησιέστερα στα γραφόμενα του κου Νησιώτη. Τίποτα δεν σας εμποδίζει να μειώσετε τα επιτόκια σε υφιστάμενα δάνεια , η ρευστότητα πού επικαλέιστε αφορά μόνο νέα δάνεια , τα οποία δεν δίνετε έτσι κι αλλιώς. Επίσης τί έχετε να σχολιάσετε για τις καταχρηστικές ρήτρες , τις οποίες χρησιμοποιήσατε για να αυξήσετε τα επιτόκια ; Στην Ελληνική Ελλάδος δεν τολμήσατε ποτέ να περιλάβετε καταχρηστική ρήτρα γιατί εκεί υπήρχαν νόμοι πού εφαρμόζονταν. Οσο αφορά την παρομοίωση των καλών και σάπιων πορτοκαλιών , δεν είμαστε εμείς πού τα έχουμε στην αποθήκη σας , εσείς τα βάλατε. Δεν τα διαλέξατε καλά όταν τα αγοράσατε, και τώρα ζητάτε από εμάς να πληρώσουμε την ζημιά.

    • avatar
      Παντελής Ρούσος on December 5, 2013 - (permalink)

      Κύριε Κληρίδη αν μπορείτε απαντήστε με μαθηματικά δεδομένα για είναι αξιόπιστα αυτά που λέτε και θα είμαι ο πρώτος που θα σας υποστηρίξω. Με βάσει τα NLP’s σε τι ποσοστό είναι τα δάνεια που έχουν διάρκεια α. μέχρι 5 έτη ,β. από 5 μέχρι 10 έτη και γ. περισσότερα από 10 έτη . Για να κάνουμε στατιστική με τον κανόνα και όχι την εξαίρεση όπως συμβαίνει τις πλείστες φορές.

    • avatar
      Γιώργος Νησιώτης on December 5, 2013 - (permalink)

      Όπως έχω τονίσει και στο άρθρο μου όσο πιο μακροπρόθεσμα τα δάνεια τόσο πιο ευαίσθητη είναι η δόση στην αλλαγή του επιτοκίου. Οπότε όντως για πολύ βραχυπρόθεσμα δάνεια η επίδραση δεν θα είναι πολύ μεγάλη. Ο λόγος όμως είναι ότι πολύ μικρό μέρος της δόσης πάει για πληρωμή τόκων προς την τράπεζα, οπότε γι’αυτά τα δάνεια το κόστος του δανείου σε τόκους είναι σχετικά μικρό. Σ’ αυτές τις περιπτώσεις η επιμήκυνση μπορεί να μειώσει τη δόση του δανείου πιο πολύ από την μείωση του επιτοκίου αλλά πολλαπλασιάζει το κόστος του δανείου για τον δανειολήπτη. Πολλές μικρομεσαίες επιχειρήσεις δεν θα αντέξουν αυτό το αυξημένο κόστος έτσι κι αλλιώς, και αυτό δεν θα βοηθήσει καθόλου τις τράπεζες. Παράταση δανείων με απαγορευτικά ψηλά επιτόκια δεν ωφελεί κανένα. Η παρότρυνση μου προς τις τράπεζες είναι να μην αποκλείουν τη μείωση των επιτοκίων στις επαναδιαπραγματεύσεις προβληματικών δανείων. Σε πολλές περιπτώσεις ο συνδυασμός της επιμήκυνσης και μείωσης επιτοκίου θα είναι win-win και για τις τράπεζες και για τους δανειολήπτες και για την οικονομία γενικότερα. Οι τράπεζες όμως ας εξαντλήσουν την αυστηρότητα τους εκεί που πρέπει…..

    • avatar
      Kyriacos on December 5, 2013 - (permalink)

      Κ. Κληρίδη Ζήτησα από την τράπεζα μου μείωση του επιτοκίου μου για τα 3 δάνεια που έχω για να μπορώ να πληρώνω τη δόση μου λόγο μειώσεις 1050 ευρώ στο μισθό μου. Τα επιτόκια που έχω είναι 7.5%, 6.15% και 5.5% και ζήτησα 400 ευρώ μείωση στον τόκο που πληρώνω για μπορώ να πληρώνω. Αυτό θα επιτυγχάνετο με μείωση 1% σε κάθε δάνειο αλλά μου αρνήθηκαν. Η υπάλληλος μου είπε ότι δεν μπορεί να γίνει αυτό γιατί οι μισοί δεν πληρώνουν τα δάνεια τους οπότε οι υπόλοιποι καλύπτουν τις ζημιές. Άρα αν είσαι καλοπληρωτής τότε είσαι θύμα. Αν όμως ο σύνδεσμος δανειοληπτών καλέσει τα μέλη του για 2 μήνες να μην πληρώσουν τα δάνεια τους τότε θα καταλάβετε όλοι σας τι θα πει οργή του κόσμου.

  7. avatar
    Phylarchus on December 5, 2013 - (permalink)

    Νομίζω η συζήτηση αυτή δεν οδηγεί πουθενά και δεν χρειάζονται ούτε μαθηματικά ούτε περισσότερο από κοινή λογική για να γίνουν αντιληπτά τα δεδομένα. Η τράπεζα για να λειτουργεί πρέπει να καλύπτει τα έξοδα της, άρα πρέπει να επιβάλλει ένα επιτόκιο, το ελάχιστο ύψος του οποίου, καλώς ή κακώς, καθορίζεται, απλοϊκά διατυπωμένο, από το κόστος λειτουργίας της συν επιπλέον το κέρδος που απαιτούν να έχουν οι μέτοχοι της. Αν η τράπεζα χρεώνει ψηλότερο επιτόκιο από τον ανταγωνισμό, τότε θα χάνει πελάτες, αν χρέωνει χαμηλότερο, τότε θα έχει μειωμένα κέρδη ή ζημιές, με αποτέλεσμα να χάνει αξία η μετοχή της και στην ακραία περίπτωση να χρεοκοπεί. Θα μειώσει το επιτόκιο ή θα αυξήσει την περίοδο αποπληρωμής μια τράπεζα, μόνο αν είναι προς το συμφέρον της ίδιας και όχι γιατί το απαιτεί οποιοσδήποτε, π χ αν ο δανειολήπτης δεν μπορεί διαφορετικά να πληρώσει και ταυτόχρονα η εκποίηση ή αξιοποίηση των εξασφαλίσεων υποθηκών κλπ επίσης δεν την εξυπηρετεί. Αν αυτά τα βασικά και αυτονόητα δεν τα καταλαβαίνουν ούτε οι καθηγητές και καταφεύγουν στον Ροβεσπιερισμό, τότε ζούμε σε άλλο κόσμο. Όταν επιβάλλεις σε τράπεζες όπως τις κυπριακές, που εδώ και χρόνια κάνουν μεγάλες ζημιές και που οι τιμές των μετοχών τους έχουν μέχρι και εκμηδενισθεί, να δίνουν δάνεια που προφανώς τους είναι ασύμφορα, τότε είναι σαν να παίρνεις το φαγητό από τον ένα πεινασμένο για να χορτάσεις τον άλλο. Γιατί στο κάτω-κάτω να ζητούμε μόνο χαμηλά επιτόκια αντί επιμήκυνση του χρόνου αποπληρωμής; Να απαιτήσουμε αμέσως μηδενικά επιτόκια, να τελειώνουμε. Ας κατανοήσουμε επί τέλους πως χωρίς υγιείς τράπεζες (και συνεργατικά φυσικά) δεν ορθοποδούμε. Ελέγχους, ναι, εταιρική και κυρίως μετοχική διακυβέρνηση, ναι, αλλά όχι και να τους αφαιρέσουμε τη δυνατότητα να λειτουργούν.

    • avatar
      KikisM on December 5, 2013 - (permalink)

      @Phylarchous . Το όνειρο του κάθε εμπορεύομενου έιναι να δουλέυει με την formula cost + profit. Έιναι σιγουρη η δουλεια και το κέρδος. Καθορίζεις τους μισθούς σου για να ζεις πλουσιοπάροχα , νοικιάζεις χλιδάτα γραφεία , προσλαμβάνεις φίλους και γνωστούς , δινεις προαγωγές αφειδόλευτα κλπ κλπ. Αυτό έιναι το κόστος σου. Υστερα βάζεις και ένα πλουσιπάροχο ποσοστό κέρδους για να είναι ευχαριστημένοι οι μέτοχοι , καί όλα αυτά τα φορτώνεις στο επιτόκιο του πελάτη σου. Κάτι σαν τον γάδαρο του Χότζα δηλαδή. Μόλις συνηθήσεις τον πελάτη σου στα ψηλά επιτόκια χρεωκοπεί , και μένεις εσυ να τρώς από τα τούβλα και το μπετόν των κτιρίων που θα κατάσχεις.

    • avatar
      Αγοραίος on December 5, 2013 - (permalink)

      Ροβεσπιερισμό; Να δούμε τι άλλο θα ακούσουμε ρε Φύλαρχε αγρίων…

      Κανείς δεν επιβάλλει στις τράπεζες να δώσουν δάνεια. Μόνες τους τα έχουν δώσει. Να έρχονται τώρα να αυξάνουν τα επιτόκια σε ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΑ εξυπηρετούμενα δάνεια για να βγάλουν τα σπασμένα από τα κακά δάνεια που έδωσαν, αυτό είναι ανήθικο και έπρεπε να είναι παράνομο.

      • avatar
        KikisM on December 6, 2013 - (permalink)

        @Αγοραίος. Μην έχεις καμία αμφιβολία ότι η αύξηση του περιθωρίου κέρδους της τράπεζας σε σύμβαση κυμαινόμαινου επιτοκίου είνα παράνομη. Η ρήτρα πού περιέχεται στη σύμβαση παραβιάζει την Ευρωπαική Οδηγία 93/13/ΕΟΚ πού ενσωματώθηκε στην εθνική μας νομοθεσία. Υπάρχει και γνωμοδότηση του Γενικού Εισαγγελέα σχετικά. Απομένει δικαστική απόφαση , είτε από επαρχιακό δικαστήριο , το Ανώτατο , και αν και τα δύο αποτύχουν το Ευρωπαικό Δικαστήριο. Υπάρχουν ηδη αγωγές πού περιμένουν εκδίκαση.

  8. avatar
    IoannisTakis on December 5, 2013 - (permalink)

    Ο διάλογος που έχει αναπτυχθεί με τα επιχειρήματα που παρατίθενται είτε υπέρ είτε κατά κινείται προς την σωστή κατεύθυνση και μόνο θετικά έχει να προσφέρει στην κατάληξη της ορθότερης υπό τις περιστάσεις απόφασης. Τα δικά μου συμπεράσματα με βάση τα εκατέρωθεν επιχειρήματα είναι τα ακόλουθα:

    1. Θα πρέπει οι τράπεζες να προσπαθούν τόσο για το δικό τους καλό (μείωση των NPLs) όσο και των δανειζομένων που έχουν διάθεση και μπορούν να συνεργαστούν/να πληρώνουν να συμφωνούν με γρήγορες και απλές διαδικασίες σε αναδιαρθρώσεις που θα καταλήγουν σε δόσεις που οι δανειζόμενοι θα έχουν την δυνατότητα να πληρώνουν. ΑΥΤΟ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΠΙΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ ΚΡΙΤΗΡΙΟ. Εάν αυτή η νέα συμφωνία πέραν της επιμήκυνσης μπορεί να συνδυαστεί εκ μέρους της τράπεζας και με μείωση επιτοκίου ακόμα καλύτερα.

    2. Ωστόσο πρέπει να είμαστε ειλικρινείς και να αποδεχτούμε ότι η τραπεζική αγορά από μόνη της δεν μπορεί με βάση ορθολογιστικά κριτήρια και ειδικά με βάση τις ακραίες συνθήκες που επικρατούν σήμερα να προβεί σήμερα σε μειώσεις επιτοκίου… καθώς η έλλειψη ρευστότητας και οι συνεχείς αποσύρσεις καταθέσεων κάνουν επιρρεπείς τις τράπεζες στην παραχώρηση ψηλών σχετικά καταθετικά επιτοκίων 2,5%-3% για να διατηρήσουν έστω τις καταθέσεις που τους απέμειναν, κάτι που σημαίνει και δανειστικά επιτόκια τουλάχιστον 5,5%-6%. Επιπρόσθετα το ψηλό δανειστικό επιτόκιο καλύπτει και μέρος των αυξημένων προβλέψεων για ζημιές που πηγάζουν από την δραματική αύξηση των ΝPLs.

    3. Για να επιτευχθεί μείωση των δανειστικών επιτοκίων θα πρέπει να μειωθούν τα καταθετικά στο 1% και τα δανειστικά στο 4%.

    Το μέγα ερώτημα είναι μπορούν από μόνες τους οι τράπεζες να μειώσουν τα επιτόκια, πρώτα τα καταθετικά και μετά τα δανειστικά? Τα δεδομένα της τραπεζικής αγοράς λένε ΟΧΙ. Η νομοθετική ρύθμιση επίσης λέει ΟΧΙ αφού προσκρούει στην Τρόϊκα. ΤΙ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΓΙΝΕΙ?

    ΔΥΣΤΥΧΩΣ ΧΩΡΙΣ ΒΟΗΘΕΙΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΚΤ ΜΕ ΠΑΡΟΧΗ ΑΠΕΡΙΟΡΙΣΤΗΣ ΡΕΥΣΤΟΤΗΤΑΣ ή ΕΣΤΩ ΠΑΡΟΧΗ ΕΓΓΥΗΣΗΣ ΓΙΑ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΚΑΤΑΘΕΣΕΙΣ ΠΟΥ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΗΜΕΡΑ ΣΤΟ ΤΡΑΠΕΖΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ, τίποτα δεν μπορεί να γίνει. ΟΙ ΤΡΑΠΕΖΕΣ ΘΑ ΠΡΟΣΠΑΘΟΥΝ ΜΕ ΨΗΛΑ ΚΑΤΑΘΕΤΙΚΑ ΕΠΙΤΟΚΙΑ ΝΑ ΚΡΑΤΗΣΟΥΝ ΤΗΝ ΟΠΟΙΑ ΡΕΥΣΤΟΤΗΤΑ ΔΙΑΘΕΤΟΥΝ ΚΑΙ ΤΑ ΔΑΝΕΙΣΤΙΚΑ ΕΠΙΤΟΚΙΑ ΑΝΤΙ ΝΑ ΜΕΙΩΝΟΝΤΑΙ ΘΑ ΑΥΞΑΝΟΝΤΑΙ…

    Υ.Γ. Η ΠΙΟ ΠΑΝΩ ΤΑΣΗ ΕΠΙΒΕΒΑΙΩΘΗΚΕ ΤΟΝ ΟΚΤΩΒΡΙΟ ΟΠΟΤΑΝ ΚΑΙ ΠΑΡΑΤΗΡΗΘΗΚΕ ΜΙΚΡΗ ΑΥΞΗΣΗ ΤΟΣΟ ΤΩΝ ΚΑΤΑΘΕΤΙΚΩΝ ΟΣΟ ΚΑΙ ΤΩΝ ΔΑΝΕΙΣΤΙΚΩΝ.

    • avatar
      Παναγιώτης Σαββίδης on December 6, 2013 - (permalink)

      Λέει το μνημόνιο: The Cypriot authorities, in view of financial stability considerations and on-going bank restructuring, commit not to introduce any new administrative measures which would interfere with the setting of bank lending rates. In particular no ceilings on bank lending rates would be introduced.

      Άλλο administrative και άλλο legislative. Τίποτα δεν σταματά την Βουλή από το να ψηφίσει την πρόταση που έχει μπροστά της αυτή την στιγμή στην Επιτροπή Οικονομικών. Απλώς δεν θέλουν.

  9. avatar
    Kostas P on December 5, 2013 - (permalink)

    Συμφωνώ με το καθηγητή και τα συγχαρητήρια μου που έβαλε με απλούς αριθμούς τα πράγματα στην θέση τους. Οι τράπεζες μας κοροϊδεύουν ασύστολα από το 2008. Πριν 1-2 χρόνια που είχαμε δισεκατομμύρια ρευστότητας τα επιτόκια πάλι ήταν ψηλά. Για πιο λόγο; Για να ελκύουν αχρείαστες καταθέσεις για να τις μετατρέψουν σε NPLs για μεγαλοκαρχαρίες (βλ Hourican 20 άτομα μας οφείλουν 6 δις) και τώρα έχουν το θράσος να θέλουν να βγάλουν τις ζημιές τους από της υποθήκες του απλού του κόσμου. Αποδειγμένα οι τράπεζες μας έχουν πάρει τις χείριστες αποφάσεις για αυτό θα ήταν καλό να μπει μια τάξη. Δυστυχώς όμως από ότι φαίνεται αυτό είναι αδύνατο αφού η εποπτική αρχή που είναι η ΚΤΚ έχει αποδειχτεί ανίκανη και κατώτερη των περιστάσεων επανηλείμένα και μάλιστα διαχρονικά. Προσωπικά έχουν αυξήσει το περιθώριο κέρδους τους πάνω μου στο 300%! Αν αυτό δεν είναι ΤΟΚΟΓΛΥΦΙΑ τότε δεν ξέρω τι είναι!

  10. avatar
    Σάββας Τταντής on December 6, 2013 - (permalink)

    1 . τα επιτόκια δεν θα μειωθούν επιδή οι τράπεζες δεν εχουν ρευστότητα και η ζήτηση για ρευστότητα απο τις Κυπριακές χρεωκοπημένες επειχηρήσεις είναι μεγάλη….

    Η ρευστότητα στις τράπεζες θα πάρει πολλους μήνες ισος και χρόνια να βελτιώθεί σημαντικά έτσι ώστε η προσφορά χρήματος να είναι περισσότερη απο την ζήτηση για να μειώθούν τα επιτόκια.

    Συμφωνώ με τον Ομηρο και όλους οσους εκφράζουν την ανησυχία τους για τα ψηλά επιτόκια. Αυτο φωνάζω εδω και χρόνια. ειναι πολύ απλο, 9% επιτόκιο Χ 10 χρόνια που θα διαρκέσει η κρίση =90% ΧΑΘΗΚΕ ΟΛΟ το κεφάλαιο ! (η κρίση ξεκίνησε το 2008 και θα διαρκέσει εώς το 2018)

    2. Ενα άλλο μεγάλο πρόβλημα στις τράπεζες μας ειναι τα ψηλά εργατικά τους κόστα. Δεν μπορεί η Κύπρος να έχει τον ιδιο αριθμό τραπεζικών υπαλληλων με το Λουξεμβούργο του οποίου το τραπεζικό σύστημα έχει 10 πλάσια περιουσιακά στοιχεία υπο διαχείριση. Δεν μπορούμε να έχουμε διπλάσιους υπαλλήλους απο την Μάλτα η οποία έχει σχεδόν τα διπλάσια περιουσιακά στοιχεία το τραπεζικό της σύστημα απο το δικό μας….

    Οι μισοί τραπεζικοί υπαλλήλοι δυστηχώς θα πρέπει να απολυθούν και αυτό θα γίνει σίγουρα οσο σκληρό και εάν ακούγεται. Τα καταστήματα των τραπεζών στην Κύπρο θα πρέπει να πάνε στο μισό για να μειωθούν και άλλο τα λειτουργικά τους κόστα.

    (όλα αυτά επιδή πουλήσαμε ΟΛΑ τα καταστήματα στην Ελλάδα και απωμονοθήκαμε σε ένα μικρό νησι)

    Το ίδιο είχα αναφέρει πριν 1 χρόνο για τις υπεραγορές και βλέπουμε τι γίνεται..έκλεισε η Ορφανίδης και ακολούθησαν και άλλες υπεραγορές όπως ο Ελομας κλπ κλπ .Θα ακολουθήσουν και άλλα μεγάλα καταστήματα λιανικής πώλησης……υπάρχουν μεγάλες εταιρείες με υπερβολικό δανεισμό τον οποίο δεν μπορούν να εξυπηρετήσουν……..

    Το ιδιο θα πρέπει να γίνει και στον τραπεζικό μας τομέα. Ενώνονται συνεργατικες εταιρείες και κρατούν το προσωπικό . Αυτό δεν μπορεί να συνεχιστεί , θα το απαιτήσει η ΤΡΟΙΚΑ να απολυθούν εκατοντάδες τραπεζικοί υπαλλήλοι…και να κλείσουν καταστήματα..

    Οταν γίνουν τα πιο πάνω θα μπορέσουν να μειωθούν και τα επιτόκια. Στην πορεία όμως οι τράπεζες θα χρεωκοπήσουν ΄χιλιάδες Κυπριακές επειχηρήσεις και θα οδηγήσουν πολλούς εργαζόμενους του ιδιωτικου τομέα στην ανεργία…..

    Στην πορεία Η ΤΚ θα χρειαστεί ακόμα 1.5 δις και 1.5 δις ο Συνεργατισμός.

    Πρέπει να το καταλάβουν όλοι και ειδικά η Τροικα οτι δεν μπορεί ο Κυπριακός ιδιωτικός τομέας να παράξει οσα χρειάζονται για να πληρώνονται τοσο ψηλά επιτόκια, τόσοι πολλοί άνεργοι, τόσο μεγάλη δημόσια υπηρεσία, την εθνική φρουρά, κλπ κλπ κλπ

    Δεν εχουμε στον Κυπριακό ιδιωτικό τομέα τεράστιες βιομηχανίες που π.χ να κάνουν εξαγωγές ,(βλέπε TEVA στο Ισραήλ) που θα παράξουν πλούτο να πληρώνουν όλους τους υπόλοιπους.

    ΕΧΟΥΜΕ ΠΤΩΧΕΥΣΕΙ και οσο αυτό δεν το καταλαβαίνουμε και να στρωθούμε στην δουλεία να γίνουμε πιο παραγωγικοί και αποτελεσματικοί η κρίση θα είναι εδω.

    Πιστέψαμε όλοι αυτά που μας έλεγαν τον Μάρτιο οτι το χρηματοοικονομικό μας μοντέλο είταν λανθασμένο και εμεις το διαλύσαμε. Προσπαθήσαμε να καταστρέψουμε οτι πιο πολύτιμο περιουσιακό στοιχείο είχαμε, τις υπηρεσίες προς ξένες επειχηρήσεις. Τώρα το μετάνιωσε η ΤΡΟΙΚΑ, θέλουμε να ξανακτίσουμε αυτο που μας πήρε χρόνια να κτίσουμε και το οποίο μας κατάστρεψαν σε 2 εβδομάδες. Το μοντέλο δεν ειχε λάθος, το πρόβλημα είταν η ΕΠΟΠΤΙΑ και η ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ. Το ανάφερα αρκετες φορές σε τηλεοπτικές εκπομπές τον Μαρτιο/ Απρίλιο . Τώρα ψάχνουμε το λαθος…….

    Ο ποδοσφαιριστής είχε μινήσκο στο γόνατο και εμείς του κόψαμε ολο το πόδι του, πως θα ξαναπαίξει ποδόσφαιρο? Κάνανε χειρουργική επέμβαση 17 αιώνα……..

    Σάββας Τταντής Χρηματιστής/Λογιστής

    • avatar
      Αγοραίος on December 6, 2013 - (permalink)

      “9% επιτόκιο Χ 10 χρόνια που θα διαρκέσει η κρίση =90% ΧΑΘΗΚΕ ΟΛΟ το κεφάλαιο ! (η κρίση ξεκίνησε το 2008 και θα διαρκέσει εώς το 2018)”

      Σάββα, είπαμε να περιορίζεται στα χρηματιστικά/λογιστικά που είναι ο τομέας σου για να μην εκτίθεσαι με ανοησίες όπως την πιο πάνω.

  11. avatar
    Anonymous on December 6, 2013 - (permalink)

    Με το συμπάθειο ας μη ανακατεύουμε τα πράγματα με συνομοσιολογίες αν θέλουμε να βρούμε άκρη. Πρώτα απ’ όλα η έννοια “τράπεζες” εδώ κατάντησε συνώνυμη με ληστές. Είναι αδιαμφισβήτητο γεγονός ότι στην Κύπρο οι Διευθύνσεις και Διοικήσεις κυρίως των δυο μεγάλων τραπεζών και του Συνεργατισμού ήταν από τους πρωταγωνιστές της καταστροφής. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι ήταν και οι πρωταίτιοι. Αυτό που δεν λειτούργησε σωστά ήταν οι θεσμοί που επέτρεψαν ή και ενεθάρρυναν όχι τις “τράπεζες” αλλά τους τότε διευθύνοντες τες να εξοκείλουν και στα ανίκανοι ή και ανήθικα στελέχη τους να ξανελίσσονται. Αν θέλετε τους υπαίτιους αναζητήστε αλλού. Γιατί άλλωστε αυτή η τραπεζική φούσκα να χτυπήσει ειδικά εμάς; Οι τράπεζες είναι ένα βασικό μέσο ανάπτυξης στην καπιταλιστική κοινωνία που ζούμε και αν δεν δουλεύουν σύμφωνα με τους κανόνες της (από εμάς διαβολοσταλμένης) αγοράς, τότε τίποτα δεν θα δουλεύει. Συμφωνώ φυσικά με όσους γράφουν ότι για ανάπτυξη απαιτούνται χαμηλά επιτόκια αλλά αυτά δεν μπορούν οι τράπεζες να τα δημιουργήσουν, όσο και αν αυτό ξενίζει.

  12. avatar
    kax on December 6, 2013 - (permalink)

    Ο καθηγητής εξηγεί με απλή αριθμητική τα αυτονόητα για εκείνους που δεν έχουν ευχέρεια με τους αριθμούς.Ακόμα πιο αυτονόητο είναι αυτό που επισημαίνει ο Φύλαρχος ότι οι τράπεζες θα ενεργήσουν σύμφωνα με το συμφέρον τους και με την νέαν Νομοθεσία για εκποιήσεις θα προχωρούν με εκποιήσεις όπου οι υποθήκες υπερκαλύπτουν το δάνειο ανεξαρτήτως του ποσού του δανείου.Επεκτείνοντας την σκέψη λίγο παρακάτω τα συμφέροντα των τραπεζών είναι με τους μεγαλοχρεώστες που έχουν τεράστιες καθυστερησεις και όπως διαβάσαμε στον τύπο από εσωτερικά έγγραφα που διέρρευσαν δεν έχουν σχηματίσει ικανοποιητικές προβλέψεις για τα χρέη αυτά.Οι τράπεζες δεν σώνουν να δείξουν την ζημιά που θα πάθουν αν εκποιήσουν μεγάλες περιουσίες μισοτιμής ενώ αντίθετα μπορούν να πουλούν με κέρδος περιουσίες πολιτών που τα δάνεια τους υπερκαλύπτουν το χρέος τους και να υποστούν ζημιές από άλλους χρεώστες μικρότερων ποσών για να εκφοβίσουν τους υπόλοιπους.Με την ίδιαν λογικήν οι τράπεζες δεν θα δείξουν καμίαν ζημιάν αν επιστρέψουν τις παράνομες καταχρηστικές χρεώσεις σε με εξυπηρετούμενα δάνεια που δεν καλύπτονται επαρκώς από εξασφαλίσεις αλλά βεβαίως δεν θα κάνουν αν δεν αναγκαστούν.

    Πιστεύω είναι πολύ χρήσιμη η συζήτηση που άνοιξε ο Κος Νησιώτης διότι φαίνονται οι δύο πλευρές,των δανειοληπτών και των τραπεζών.Η Πολιτεία πρέπει να πάρει θέση διότι τα συμφέροντα συγκρούονται.Θα πρέπει όμως να απαντήσει την ερώτηση αν τα έσοδα από το ξεπουλημα των περιουσιών περιουσίες των μεσαίων και μικρών κακών χρεωστών αρκούν για σωθούν οι τράπεζες.Αν δεν αρκούν τι θα έχομεν μετά το 1 δις μαξιλαράκι της Τρόικας,κούρεμα η φορολογίες?Είμαστε σε ένα ντόμινο και δυστυχώς με λύπη μου προβλέπω ότι τα χειρότερα έπονται και οι πολιτικοί και όσοι άλλοι εμφανίζονται στις τηλεοράσεις πρέπει να μάθουν να λέγουν την αλήθεια όσο πικρή κι αν είναι.Τα περί εμπιστοσύνης στις τράπεζες΄και άλλα συνθήματα ας τα αφήσουν κατά μέρος.

  13. avatar
    zoid on December 6, 2013 - (permalink)

    Συμφωνώ. Η τράπεζα πρέπει να δει το κάθε δάνειο ξεχωριστά και να φροντίσει απο μη εξυπηρετούμενα να γίνουν εξυπηρετούμενα με το μικρότερο κόστος για την τράπεζα διότι μεγαλύτερο κόστος για την τράπεζα σημαίνει νέα κεφάλαια και στο σεναριο της μη εξέυρεσης τους από τη αγορα΄σημαίνει νεό κούρεμα. Αν αυτό θελουμε τότε μπράβο. δηλαδή ζητούμε να πληρώσουν οι καταθέτες τις ανοησίες τόσο των τραπεζών από την μια αλλά και τις υπερβολές του καθενός που από κτίστης έγινε developer, και που από το σπίτι των 100τ.μ. πετάχτηκε στο σπίτι των 500. Κοινωνική ευεσθησία από τράπεζες σε αυτόυς που πραγματικά έχουν ανάγκη και δεν έκαναν υπερβολές αλλά αμειλικτοι στους υπολοίπους.

  14. avatar
    Επιλήσμων on December 6, 2013 - (permalink)

    Η ανδιάρθρωση των περισσοτέρων δανείων που είναι στη κατηγορία των NPLs, ή πρόκειται να γίνουν σύντομα, γιά να μπορέσουν να εξυπηρετούνται, χρειάζονται και τα δύο. Επιμήκυνση και μείωση επιτοκίου.
    Η μείωση επιτοκίου, αυτή τη στιγμή είναι επώδυνος γιά την Τράπεζα και αμφιβάλλω εάν στην κατάσταση που έφεραν τον εαυτό τους οι τράπεζες είναι σε θέση να το αντέξουν.
    Είναι όμως ανήθικο, (και στο τέλος θα αποδειχθεί ζημιογόνο και γιά τις ίδιες) να προβαίνουν σε οποιαδήποτε αύξηση επιτοκίου όταν παραχωρούν επιμήκυνση. Παρόλο που νομοθετικά δεν μπορεί η Βουλή να παρέμβει, η ΚΤΚ πρέπει να το επιβάλει στις τράπεζες.

    Όμως σήμερα είναι μεγάλη εορτή. Του Αγίου Νικολάου.
    Δύο τουλάχιστον, επιφανείς πολιτικοί μας, εορτάζουν.
    Δεν επιθυμώ να αποκαλύψω σε ποιόν από τους δύο σκοπεύω να παρευρεθώ. Χωρίς όμως να το θέλω, θυμήθηκα ένα ποίημα (από τα Ανέκδοτα) του Αλεξανδρινού.

    . ΜΕΓΑΛΗ ΕΟΡΤΗ ΤΟΥ ΣΩΣΙΒΙΟΥ

    Ωραίον ήτο το απόγευμα μου, λίαν
    ωραίον. Την Αλεξανδρινή θάλασσαν ηδέως λείαν
    αγγίζει ελαφρότατα, θωπεύει η κώπη.
    Χρειάζεται μιά τέτοια ανάπαυσις: είναι βαρείς οι κόποι.

    Να βλέπουμε κι αθώα κάποτε τα πράγματα, και ήπια.
    Βράδυασεν όμως,δυστυχώς.Να, και τον οίνον όλον ήπια,
    δεν έμεινε μες στην φιάλη μου μιά στάλα.
    Ειν’ η ώρα να στραφούμεν, οίμοι!, στ’ άλλα.

    Ένδοξος οίκος (ο περιφανής Σωσίβιος κ’ η καλή
    συμβία του, έτσι να λέμε) εις εορτήν του μας καλεί.
    Στες ραδιουργίες μας πρέπει να πάμε πάλι -
    να ξαναπιάσουμε την ανιαρά πολιτική μας πάλη.

    Καβάφης [1917]

    • avatar
      αθηνα on December 6, 2013 - (permalink)

      Αναμφισβήτητα,ο Επιλήσμων είναι ο κουλτουριάρης του blog,δίνοντας μιά ξεχωριστή νότα στα πεζά σχόλιά μας.Μου θυμίζει το φούρναρη του ” Καφέ της Χαράς”,ο οποίος απο το πουθενά άρπαζε την ευκαιρία για να τραγουδίσει.

  15. avatar
    DK on December 6, 2013 - (permalink)

    Η ανάλυση που έγινε με maturities 10,20,30 χρόνια αφορά περιπτώσεις στεγαστικών δανείων όπου τα επιτόκια είναι κοντά στο 5% δηλ. σχετικά χαμηλά και ίσως να έχει εφαρμογή. Στο δανεισμό επιχειρήσεων, η κατάσταση είναι πολύ διαφορετική αφού όντως τα δάνεια έχουν ληκτότητες <10. Η μη μείωση του επιτοκίου επιχειρήσεων σε συνδυασμό με επιμήκυνση του δανείου (που πολλές φορές προέρχεται από το γεγονός ότι γίνεται αναστολή δόσεων τόκων ή και κεφαλαίου) μπορεί να επιτύχει το win win που αναφέρει ο καθηγητής.

    Παράδειγμα: επιχείρηση του τομέα των κατασκευών αδυνατεί να πληρώσει τις δόσεις της και απευθύνεται στην τράπεζα για αναδιάρθρωση. Η τράπεζα προσφέρει αναστολή δόσεων (και ως εκ τούτου επιμήκυνση του δανείου) χωρίς μείωση του επιτοκίου. Η τράπεζα τη συγκεκριμένη στιγμή δίνει χρόνο (βασικά κρατά στη ζωή την επιχείρηση) μέχρι να βελτιωθεί η κατάσταση και η επιχείρηση να πουλήσει τις αναπτύξεις που έκανε (σε ψηλότερες τιμές από σήμερα) για να αποπληρώσει. Όμως υπάρχει ο κίνδυνος η κατάσταση να μην βελτιωθεί.

    Η επιχείρηση κερδίζει από το γεγονός ότι κρατιέται στη ζωή. Η τράπεζα κερδίζει από το γεγονός ότι χρεώνει αυξημένο επιτόκιο. Δηλαδή τα αυξημένα έσοδα (από πωλήσεις σε πιο ψηλές τιμές από τα σημερινά fire sales) μοιράζονται μεταξύ της επιχείρησης και της τράπεζας και η «μοιρασιά» επιτυγχάνεται μέσω του επιτοκίου. Σε διαφορετική περίπτωση, η τράπεζα θα αναλαμβάνει απλώς τον κίνδυνο ότι η κατάσταση μπορεί και να μην βελτιωθεί.

    Μια εναλλακτική προσέγγιση του αυξημένου επιτοκίου είναι η τράπεζα να λαμβάνει ποσοστό στην επιχείρηση που θα κρατά στη ζωή ως ένα μηχανισμό συμμετοχής στο μελλοντικό upside (αν υπάρξει). Το αποτέλεσμα αυτής της προσέγγισης για την επιχείρηση ίσως να είναι το ίδιο όσον αφορά τη συμμετοχή στα μελλοντικά έσοδα (δηλ. αντί να είναι μειωμένα από τις περισσότερες δόσεις που αναφέρει ο καθηγητής από το γεγονός ότι δεν θα λαμβάνει όλο το μέρισμα από την επιχείρηση).

  16. avatar
    ΣΦ on December 6, 2013 - (permalink)

    Τα δανειστικά επιτόκια μπορεί εύκολα να ρυθμιστούν με νομοθετική πράξη που δεν θα αντίκειται σε κανένα νόμο της ΕΕ (ήτοι της ελεύθερης αγοράς).

    Απλά, οποιοδήποτε δανειστικό επιτόκιο είναι υψηλότερο από τον μέσο όρο της Ευρωζώνης, το επιπλέον ποσό / διαφορά του μέσου όρου της Ευρωζώνης με το επιβληθέν από την Τράπεζα να λογίζεται ως καθαρό κέρδος φορολογητέο π.χ. κατά 90%.

    Με άλλα λόγια, δεν θα υπάρχει αντικείμενο / σκοπός για την Τράπεζα να επιβάλλει ψηλά επιτόκια αφού η διαφορά θα εισπράττεται από το Κράτος υπό μορφή φορολογίας.

  17. avatar
    Lefteris on December 6, 2013 - (permalink)

    Σωστά τα περισσότερα από τα σχόλια αλλά αφορούν μόνο την επίδραση του χαμηλού επιτοκίου στον δανειζόμενο και στην τράπεζα.

    Εξίσου σημαντική, αν όχι σημανικότερη, είναι η επίδραση που θα έχουν χαμηλότερα επιτόκια (καταθετικά και δανεισμού) στην πραγματική οικονομία. Ο βασικότερος λόγος που μια Κεντρική Τράπεζα μειώνει το βασικό επιτόκιο είναι για να βοηθήσει στην αύξηση του ρυθμού ανάπτυξης της οικονομίας (στην περίπτωση μας μείωση του ρυθμού συρρίκνωσης αρχικά και συντομότερη επάνοδος σε θετικό ρυθμό μέγέθυνσης) και την μείωση της ανεργίας. Δυστηχώς, στην Κύπρο εδώ και 5 χρόνια Κυβέρνηση και Κεντρική Τράπεζα δεν συνεργάζονται για να αυξηθεί η ρευστότητα και να μειωθούν τα επιτόκια, αλλά επιδίδονται σε μια μάχη επίρρηψης ευθυνών, αφήνοντας την πραγματική οικονομία να καταρρέει, με εκτόξευση των χρεοκωπιών, ανεργία κτλ. Την ίδια στιγμή οι δημοσιογράφοι, απλά αναμεταδίδουν σχόλια όπως αυτό του Μάριου Κληρίδη χωρίς να μπορούν να κρίνουν την ορθότητα των όσων λέει, η τουλάχιστον να αντιληφθούν ότι αυτά λέγονται από μια πλευρά (τις τράπεζες στην προκειμένη) και να επιδιώξουν ένα αντίστοιχο σχόλιο από την άλλη πλευρά (πχ. έναν έγκριτο οικονομολόγο).

    Επί της ουσίας, η μείωση των επιτοκίων επιβάλλεται να αρχίσει άμεσα ούτως ώστε η ύφεση να περιοριστεί και η οικονομία να μπει σε ένα ενάρετο κύκλο οικονομικής μεγέθυνσης ο οποίος εν τέλει θα βοηθήσει και τις τράπεζες που θα μπορέσουν να εισπράξουν μεγαλύτερο μέρος από τα προβληματικά δάνεια. Η μείωση των επιτοκίων θα βοηθήσει:
    1. Να μειωθεί το κόστος εξυπηρέτησης δανεισμού των επιχειρήσεων και των νοικοκυριών
    2. Αυτό θα αυξήσει τις επενδύσεις από τις επιχειρήσεις και την καταναλωση από τα νοικοκυριά (μέσω της αύξησης του διαθέσιμου εισοδήματος)
    3. Η μείωση του κόστους από την μια και η αύξηση των πωλήσεων από την άλλη (αναφέρομαι στις επιχειρήσεις) θα βοηθήσει στην σταθεροποίηση του επιχειρηματικού τομέα, το οποίο εν συνεχεία θα συγκρατήσει τις απολύσεις, μειώσεις μισθών κτλ.
    4. Οι κατάθέτες και οι επενδυτές θα επιδιώξουν ψηλότερες αποδόσεις από το τραπεζικό επιτόκιο με αποτέλεσμα να αυξηθεί ο ρυθμός των επενδύσεων, να αυξηθούν αξίες σε χρηματιστήριο, να στηριχτούν αξίες στα ακίνητα κτλ.

    Αυτά όπως λέει και ο καθηγητής Νησιώτης ίσως να είναι αυτονόητα για πολλούς, αλλά πιστεύω πως ένας από τους λόγους που η Κυπριακή οικονομία έφτασε εδώ που έφτασε είναι γιατί δεν εφαρμόζουμε τα αυτονόητα, ωσάν αυτά που ισχύουν σε όλο τον υπόλοιπο κόσμο να μην έχουν εφαρμογή στην Κύπρο. Για παράδειγμα, το επιχείρημα που λεν διάφοροι ότι τα επιτόκια δεν πρόκειται να μειωθούν στην Κύπρο λόγω της κατάστασης των τραπεζών. Με αυτό το επιχείρημα η νομισματική πολιτική που ασκεί η Κεντρική Τράπεζα γίνεται έρμαιο στα χέρια των τραπεζών και η αξία του σαν μέσο επηρεασμού της πορείας της οικονομίας χάνεται.

  18. avatar
    Σάββας Τταντής on December 6, 2013 - (permalink)

    Αγαπητέ Αγοραίος

    lets take a basic scenario. Company XYZ ltd has net equity of 100,000 and has 100,000 debt . Total assets are 200,000 meaning that the company is geared 50%.

    The company is breaking even before interest payments. The cost of debt is 9%.

    In 10 years 90% of equity (capital) will be lost.

    The above is a basic scenario as most small/medium size companies are leveraged more than 50% and at the same time are making huge losses before interest payments.

    In an economy where the private sector is geared 300% to the country’s GDP , 9% interest rates are a huge mistake…..

    • avatar
      Erol Riza on December 7, 2013 - (permalink)

      Dear Mr Tantis,
      Your views on the catastrophic effect of high interest rates is clearly evident form the fact that despite very low interest rates in the Eurozone the level economic activity is very weak, with the exception of Germany where there is no credit constraint for Small Medium Enteprises (SMEs), and the fact that the US Federal Reserve is reluctant to raise interest rates. in both cases the level of interest rates is near zero. Bank are unwilling to lend due to the high risk of borrowers and also due to the high cost of lending, in terms of capital adequacy, for lending to SMEs, which are 90% of the companies in Cyprus.
      The situation in the United Kingdom is symptomatic of the problem; despite the efforts of the Bank of England thorugh Funding for Lending scheme whereby banks were given very cheap funding the banks chose to lend for house buying, something which the Bank of England has stopped as of last week.
      Thus to expect the Cyprus corporate sector to recover with interest rates as high as 6-7% is living in self denial. In an environment as uncertain as Cyprus is facing it is only with the assistance of the European Investment Bank and the European Investment Fund that Cyprus SMEs can hope to source cheaper funding. The Ministry of Finance should make it a condition that intermediary banks that receive such cheap funding (2-3%) should on-lend with a very small margin ie not more than 1%.
      as for the NPLs these require restructuring (as per definition of the Central Bank) and where the companies are viable the banks will surely be willing to extend maturities and where necessary to take an e

    • avatar
      Επιλήσμων on December 7, 2013 - (permalink)

      Dear Mr Ttantis,

      Your “basic” scenario is only good as an example in a classroom of first-term students in accounting. Company XYZ is not a healthy company worthwhile to be supported by a Bank. It has borrowed from a Bank the equivalent amount of its assets. And for ten years it is unable to pay any interest whatsoever. I also assume that this company’s loan is a completely NPL (with whatever criteria you care to employ – PIMCO’s. A&M’s, The CBC’s -!) since you say that in 10 years with 9% interest, 90% of equity is lost. If the Bank would lower the interest to 5%, then 50% of equity would have been lost, only with 0% the company would retain its equity. If, however the Bank would “charge” negative interest, then XYZ would make a profit! I am not an accountant but am I wrong?
      If I were Mr Hurican, and BOC the Bank of XYZ, I would have taken some drastic measures.

      PS I do agree that 9% interest in a eurozone country is a big mistake. But where have all of you been 3, 4, 5, 6, 7,… years ago?
      BoC will lower housing interest rates, but do not expect it to touch (wiilingly) business loans in the near future.

  19. avatar
    Erol Riza on December 7, 2013 - (permalink)

    Dear Mr Tantis,
    Your are quite right in suggesting that interest rates have a very serious bearing on corporate health; otherwise why would the US and the European authorities keep interest rates close to zero for so long. Despite their efforts lending by banks to the Small Medium Enterprises (SMEs) is not taking place, especially in the periphery of the eurozone. This is due in part due to the economic uncertainty but also because banks face a costly capital charge lending to unrated SMEs. Hence at a time when economic distress is all over the answer will not come from the banks but from the EU itself which realizes the problem is in all the periphery countries and not just Cyprus. There are several efforts underway but it will have to be a public private partnership effort as banks will not alone cut interest rates and lend to SMEs.

    In the UK example where the Bank of England offered a scheme Funding for Lending (a very cheap source of funding) banks chose to lend for house buying instead of SMEs. Hence while interest rates definitely can make some companies more viable it is not the problem. The real issue is new lending and at which price.

    As for NPLs there is little chance of repayment if companies are not viable even with lower interest rates although for selected cases a much lower interest rate of say 3% could attract foreign direct investment and enable companies to restructure their debt; some debt to equity may work where banks clearly can see an upside . With interest rates at 6-7% in a country facing economic and financial distress it is hard to expect banks to lend as the risk is high hence the argument is academic.

    The MOF should work with the banks to source cheap liquidity from the European financial institutions which it should insist that it is on lent at a minimum margin of 0.5-1.0% over their cost of funding. In this way new lending could be targeted and made available with official support just like in other countries which face similar problems and are seeking solutions.

    To summarise, yes banks should reduce interest rates but you cannot expect banks to lend to companies which are risk and where such lending is capital heavy for the banks. The solution will be a joint effort of the public and private sector but not through legislation but collaboration.

  20. avatar
    Phylarchus on December 7, 2013 - (permalink)

    Ό, τι και να πούμε, το κλειδί για έξοδο από τη στενότητα χρήματος βρίσκεται πρώτιστα στις γνωστές μεγάλες επιχειρήσεις ανάπτυξης των οποίων η εγκληματική ασυνέπεια σε συνδυασμό με την κραυγαλέα κακοδιαχείριση των τραπεζών και την ανεπαρκή εποπτεία, έχουν καταβροχθίσει μερικά δισεκατομμύρια καταθέσεων και ιδίων κεφαλαίων των πιστωτικών ιδρυμάτων. Είναι λοιπόν όχι μόνο δίκαιο αλλά και απόλυτα αναγκαίο οι πρώτοι που θα κληθούν να διορθώσουν την κατάσταση να είναι αυτοί οι μεγαλοχρεώστες. Για τις μεγαλύτερες απ’ αυτές τις εταιρείες, που είναι και εισηγμένες στο κυπριακό χρηματιστήριο (π. χ. εταιρείες Λεπτού, Αρίστο, Σιακόλα, Δράκου κλπ) ένας μηχανισμός που θα μπορούσε να λειτουργήσει γρήγορα και αποτελεσματικά είναι η έκδοση νέου κεφαλαίου, προς εξυπηρέτηση μεγάλου μέρους του οφειλόμενου ποσού (το ελάχιστο ποσό θα καθοριστεί από τις ίδιες τις τράπεζες). Μπορούν να εφαρμόστούν διάφορες μέθοδοι για να επιτύχει κανείς αυτό τον στόχο δεν είναι σκόπιμο να μπούμε σε λεπτομέρειες από τώρα. Στην πράξη θα αυξάνεται το μετοχικό κεφάλαιο και θα εκδίδονται μετοχές (είτε από την ίδια την επιχείριση, είτε κατόπιν ανάληψης από την τράπεζα πρώτα μέρους της ιδιοκτησίας του μετοχικού κεφαλαίου ανάλογα με το οφειλόμενο ποσό) που θα πωλούνται (π. χ. σταδιακά) σε υπό διαμόρφωση τιμή υπό μορφή μεριδίων (υπάρχει η δυνατότητα να αφεθεί η τιμή να διαμορφωθεί από αγορά και ζήτηση στο ίδιο το χρηματιστήριο). Με αυτό τον τρόπο θα αλλάξει όχι μόνο το ισοζύγιο χρέους των επιχειρήσεων, αλλά ταυτόχρονα η ανακατανομή μετοχικού κεφαλαίου θα ανανεώσει την ιδιοκτησιακή, επιχειρηματική και διοικητική-διευθυντική δομή τους, όπως και θα προσφέρει σημαντική ρευστότητα στις τράπεζες.

  21. avatar
    Σάββας Τταντής on December 7, 2013 - (permalink)

    Αγαπητέ επιλήσμων

    1. Η εταιρεία στο παράδειγμα εχει 200κ περιουσιακά στοιχεία και δάνειο 100κ άρα δεν δανείστηκε 100% αλλά 50% . Το άλλο 50% είναι Ιδια Κεφάλαια.

    2. Δυστηχώς πρέπει να κάνουμε παραδείγματα πρώτης και δευτερας τάξης επιδή πρέπει να ξεκινήσουμε απο κάπου διότι οι αποφάσεις των τελευταίων μηνών είναι απόδειξη οτι ακόμα είμααστε σε επίπεδο νηπιαγωγείου……

    3. Που είμασταν τα τελευταία 3-5 χρόνια.?? Σε αυτό έχεις απόλυτο δίκιο.

    Ο λόγος που γράφω συνεχώς εδώ και 2 χρόνια σε αυτο το ΜΠΛΟΚ και στο δικό μου ΜΠΛΟΚ δεν το κάνω μόνον για να βοηθήσω οσο μπόρω αλλά το κάνω επιδή νιώθω άβολα επιδή την περίοδο της μεγάλης κλοπής/απατης 2006-2011 παρόλο που είμουν επαγγελματίας στο χώρο δεν ασχολήθηκα η προσπαθήσα να σταματήσω τους κλέφτες. Π.Χ να τους ξεσκεπάζω σε γενικές συνελευσεις κλπ κλπ

    Κανένας χρηματιστής δεν έκανε όσα έπρεπε.

    Μείναμε θεατές σε ένα εγκλημα και περιμέναμε απο ένα Ακαδημαικό και κυβερνητικούς υπαλλήλους να σταματήσουν επαγγελματίες κλέφτες και απατεώνες οι οποίοι είχαν συμβούλους επαγγελματίες και έμπειρους ξένους χρηματιστές .

    (η Ατυχία μας είναι οτι βάλαμε και πάλι ακαδημαικό να διορθώσει τα εγκλήματα των απατεώνων )

    Οι κλέφτες κινούνταν με ταχύτητα φωτός και οι δικοί μας οι οποίοι έπρεπε να τους ελέγχουν κρατούσαν ποδήλατα . Το αποτέλεσμα είταν να χάσει ο Κυπριακός λαός 10 δις.

    Ποτέ ξανά .Οσοι είμαστε στο χώρο της οικονομίας πρέπει να καταβάλλουμε κάθε προσπάθεια και να σταματάμε απατεώνες όπως αυτούς που είχαμε στην Κύπρο .

  22. avatar
    Σάββας Τταντής on December 7, 2013 - (permalink)

    Δυστηχώς δεν καταφέραμε να αποφύγουμε το ΧΑΟΣ . Η θεωρία του Χαους σωστή για μια ακόμα αφού κατάρευσε το τραπεζικό μας σύστημα , κατάρευσε ένα σύστημα στο οποιο γίνονταν λάθη για πολλά χρόνια……

    Σάββας Τταντής 25/5/2012 (stockwatch blogs)

    Θεωρία του Χάους και Κύπρος…

    Θεωρία του Χάους.

    Μικρές αποκλίσεις από το σωστό ενώ βραχυπρόθεσμα μπορεί να θεωρηθούν ασήμαντες, με την πάροδο του χρόνου είναι ικανές να δημιουργήσουν μια τόσο μεγάλη απόκλιση η οποία με την σειρά της μπορεί να δημιουργήσει κατάρρευση ενός συστήματος. Να δημιουργηθεί το ΧΑΟΣ.

    Έχουμε για πολλά χρόνια αποκλησεις από το σωστό σε πολλούς τομείς της οικονομίας μας, όπως κακοδιαχείριση στις τράπεζες, κακοδιαχείριση σε μια μη αποτελεσματική δημόσια υπηρεσία και μια πραγματική οικονομία όπου πολίτες και επιχειρήσεις χτίζαμε/ζούσαμε/ξοδεύαμε δανεικά λεφτά…….. δυστυχώς όλα τα παραμύθια έχουν ένα τέλος, το φαγοπότι έχει τελειώσει. Πρέπει να δουλέψουμε σκληρά για να αποτραπεί το Χάος.

    Δυστυχώς συνεχίζουμε να ενεργούμε καθυστερημένα και μετά που η ζημία έχει γίνει. Δεν έχουμε ακόμα καταστρώσει 5 αετές πλάνο…….. δεν έχουμε στρατηγική αντιμετώπισης αυτής της κρίσης…. Αυτό που βλέπουμε να γίνετε είναι ανταρτοπόλεμος, προσπαθούμε να αντιμετωπίσουμε ένα πρόβλημα όταν αυτό είναι πλέον γεγονός, θεωρούμε ότι π.χ το γεγονός ότι το κράτος είναι εκτός αγορών είναι μεμονωμένο γεγονός, ότι Η Λαική είναι μεμονωμένο γεγονός, ότι το δημοσιονομικό έλλειμμα είναι ασήμαντο γεγονός, ότι το λιανικό εμπόριο που έμεινε χωρίς ρευστότητα είναι ασήμαντο γεγονός …….Αυτά όλα είναι σημαντικά γεγονότα τα οποία θα μας οδηγήσουν στο Χάος…….

    Αρχίσαμε να μιλάμε για προσφυγή στο ΤΧΣ για να στηριχθεί η Λαική, λογικό αυτό, δεν υπάρχει άλλη επιλογή, τι θα γίνει όμως λίγο πρίν το τέλος αυτού του έτους όταν θα πρέπει να εξασφαλίσουμε 2.5 δις ευρώ για τις ανάγκες του 2013? Τι θα γίνει εάν δεν βρούμε χρηματοδότηση από Τρίτη χώρα? Θα πάμε ΔΝΤ(επιδή θα έχουμε πιάσει το μέγιστο από το ΤΧΣ για την Λαικη- 10% του ΑΕΠ μας) είμαστε έτοιμοι για το ΔΝΤ? Τι θα γίνει όταν οι τράπεζες μας θα ξαναχρειαστούν κεφάλαια? Τι θα γίνει εάν η Ελλάδα βγεί από το ευρώ?

    Κινούμαστε αργά , πρέπει να βρούμε την δύναμη και την αποφασιστικότητα να δουλέψουμε όλοι να βγούμε από αυτή την κρίση η οποία θα είναι επώδυνη και θα έχει διάρκεια ακόμα 5 χρόνια. Πρέπει να γίνουν χειρουργικές επεμβάσεις σε όλους τους τομείς της οικονομίας(π.χ μείωση λειτουργικών δαπανών του κράτους, μείωση λειτουργικών δαπανών των τραπεζών-Λαικής ), οι ασπιρίνες δεν θα φέρουν κανένα αποτέλεσμα…….

  23. avatar
    IoannisTakis on December 8, 2013 - (permalink)

    Διαβάζοντας όλα τα πιο πάνω σχόλια από ειδικούς και μη επί του επίμαχου ζητήματος της αναγκαιότητας για μείωση των επιτοκίων αλλά κυρίως για το πως μπορεί αυτή να επιτευχθεί, μπορεί κάποιος να καταλήξει στα εξής συμπεράσματα:

    “1. Εν παναϋρκα με τον νου μας που κάμνουμε αρκετοί…” και
    “2. Μετά την καταστροφή έχουν εμφανιστεί πολλοί μετά-Χριστόν προφήτες” (και σίγουρα δεν αναφέρομαι στο φίλο Σάββα Τταντή ο οποίος τα γράφει από το 2011).

    Οποιοσδήποτε έχει διδαχτεί ή διαβάσει κάτι από μακροοικονομία, χρηματοοικονομική ή τραπεζική γνωρίζει όλα όσα έχουν αναφέρει οι πιο πάνω αγαπητοί συνομιλητές. Ο διάλογος που έχει αναπτυχθεί όμως μοιάζει περισσότερο με ακαδημαϊκή συζήτηση στην οποία μπορεί να ακούονται ή να καταγράφονται διάφορες επιμέρους ορθές απόψεις ή θέσεις ή ακαδημαϊκές γνώσεις, αλλά στην ουσία δεν καταλήγει σε κάτι που θα προσθέσει στην προσπάθεια για αποφυγή της τελειωτικής καταστροφής ή θα βοηθήσει να ξεφύγουμε από το τέλμα που έχει βρεθεί η οικονομία και το τραπεζικό σύστημα.

    Ταπεινή μου γνώμη είναι ότι στην φάση που βρισκόμαστε δεν χρειάζονται ευφάνταστες ιδέες ή ψηλού επιπέδου επιστημονικές γνώσεις για να αντιληφθείς ότι τα πράγματα στις τράπεζες και κατ’επέκταση στην πραγματική οικονομία δεν πάνε καθόλου καλά και ότι χωρίς βοήθεια από έξω με ένα εξίσου δραματικό αλλά θετικό αυτή την φορά σοκ δεν μπορούμε να κάνουμε και πολλά πράγματα από μόνοι μας.

    Συνεπώς και μέχρι να υπάρξει αυτό το θαυματουργό θετικό σοκ είτε με εξαγορά της Τ.Κ. από κάποιο χρηματοοικονομικό κολοσσό, είτε με ανεύρεση και επιβεβαίωση της δυνατότητας για εμπορική εκμετάλλευση μεγάλων αποθεμάτων υδρογοναθράκων, δεν έχουμε και πολλές επιλογές από το να προχωρήσουμε με τα αυτονόητα γιατί ΜΑΓΕΙΑ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΜΠΟΡΕΙΣ ΝΑ ΚΑΝΕΙΣ ΜΕΓΑΛΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΜΕ ΑΠΛΟ ΤΡΟΠΟ. ΝΑ προσπαθούμε καθημερινά να επανακτήσει η χώρα μας και το τραπεζικό μας σύστημα -έστω σταδιακά- την αξιοπιστία με στοχευμένες και απλές οδηγίες για μείωση των μη-εξυπηρετούμενων δανείων μέσω γρήγορων αναδιαρθρώσεων που θα γίνουν για τους βιώσιμους πελάτες των τραπεζών, μέσω εφαρμογής ενός προγραμματισμένου κυνηγητού όλων όσων μπορούν αλλά δεν πληρώνουν τις δόσεις τους και μέσω μιας καλά μελετημένης εκποίησης/διάθεσης για πώληση των περιουσιών –κατά προτεραιότητα-όσων μεγαλοεπιχειρηματιών έχουν προσωπικά πλουτίσει φυγαδεύοντας εκατομμύρια στο εξωτερικό αλλά έχουν φεσώσει με δισεκατομμύρια τις τράπεζες.

    Όταν δείξουμε επιτέλους ότι είμαστε σοβαροί και αρχίσουμε επιτέλους να εφαρμόζουμε τα πιο πάνω αυτονόητα πράγματα (έχουν ήδη περάσει 8 μήνες από τον μαύρο Μάρτη) και οι τιμές των ακινήτων θα μειωθούν και συνάμα θα αυξηθούν και οι επενδύσεις από ντόπιους και ξένους και οι τράπεζες θα αποκτήσουν ρευστότητα από τις αποπληρωμές, και οι καταθέσεις θα αρχίσουν να επανέρχονται στο τραπεζικό σύστημα ανεξαρτήτως επιτοκίου αφού θα επανέλθει η εμπιστοσύνη και παράλληλα σαν συνέπεια αυτών των εξελίξεων θα πέσουν και τα επιτόκια με ότι θετικό συνεπάγεται η μείωση των επιτοκίων για την οικονομία και τους δανειολήπτες. Μέχρι τότε, δουλειά, σοβαρότητα και έργα και όχι λόγια από αυτούς που έχουν το γενικό πρόσταγμα για επανεκκίνηση της οικονομίας…

  24. avatar
    Σάββας Τταντής on December 9, 2013 - (permalink)

    Σωστός ο Κύριος Τάκης

    πρέπει να τελειώνουμε με το θέμα σταθεροποίησης του τραπεζικού μας συστήματος. Θα γράφω συνεχώς έχρι να γίνουν

    1. Αμεση ενοποίηση των συστημάτων των 2 τραπεζών. Αργίσαμε πάρα πολύ.

    2. Δημιουργία ειδικού οχήματος / επενδυτικής εταιρείας οπου θα πάνε κακά δάνεια της ΤΚ με βάση τον Ελβετικό /Γερμανικό/Σουηδικό μοντέλο όπως τα περιέγραψα στο συγκεκριμένο άρθρο μου.

    Η ΤΚ είναι στο αναπνευστήρα, μονον με το 2 πιο πάνω θα πάρει άμεσα οξυγόνο….

  25. avatar
    Ck on December 9, 2013 - (permalink)

    Ισως ενα απο τα αρθρα που δειχνει τον δρομο προς την ορθη πορεια αλλα και την πραγματικοτητα. Ο λογος που καποιοι so-called τραπεζιτες διαφωνουν με την μειωση επιτοκιων ειναι η παχουλοι μισθοι τους και ο φοβος για μειωση τους. Εδω ειναι που χρειαζεται η κεντρικη τραπεζα να βαλει τα πραγματα στην Θεση τους. Δυστυχως καποιοι εξυπνοι με γνωμονα το προσωπικο συμφερον οδηγουν την χωρα στην καταστροφη.

  26. avatar
    Γιώργος Νησιώτης on December 9, 2013 - (permalink)

    Παρακολούθησα με πολλή ικανοποίηση την πολύ καλή συζήτηση που ακολούθησε το άρθρο μου και παραθέτω και εγώ εν συντομία τις απόψεις μου με κάποιες απλές παραδοχές για τα μεγάλα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε στις οποίες όλοι μάλλον θα συμφωνούμε, και μερικές εισηγήσεις για το τι πιστεύω μπορεί να βοηθήσει:
    Παραδοχές
    • Χωρίς χαμηλά επιτόκια δεν μπορούμε να έχουμε ουσιαστική ανάκαμψη
    • Υπάρχει έλλειψη εμπιστοσύνης στις Τράπεζες η οποία δεν πηγάζει μόνο από το κούρεμα των καταθέσεων
    • Υπάρχει έλλειψη ρευστότητας στην οικονομία
    Εισηγήσεις
    1. Οι Τράπεζες πρέπει να ξεφύγουν από την νοοτροπία της μετακύλησης των δικών τους αποτυχιών, του συνολικού κινδύνου τους, των λειτουργικών τους αδυναμιών και αναποτελεσματικότητας στους υφιστάμενους δανειολήπτες και κατ’ επέκταση στην ευρύτερη πραγματική οικονομία. (βλέπε προηγούμενο μου άρθρο: http://blog.stockwatch.com.cy/?p=1995 )Ενόσω αυτό συμβαίνει η εμπιστοσύνη δεν επανακτείτε και οι Τράπεζες πρέπει να το καταλάβουν για το δικό τους καλό και το καλό της οικονομίας γενικότερα. Για να συμβεί όμως αυτό πρέπει η τράπεζες να αλλάξουν κουλτούρα και να αναγνωρίσουν ότι εργάζονται σε ένα περιβάλλον με κινδύνους τους οποίους πρέπει να διαχειρίζονται και όχι να σπρώχνουν παρακάτω. Πρέπει να διαχωρίζουν τους κινδύνους σε αχρείαστους τους οποίους πρέπει να ελαχιστοποιούν (π.χ. πολύ επικίνδυνα δάνεια και επενδύσεις σε ελληνικά ομόλογα) και επιχειρηματικούς και λειτουργικούς κινδύνους τους οποίους πρέπει να αντισταθμίζουν (π.χ. μεταβολές στα επιτόκια). Επίσης πρέπει να θωρακιστούν από πολιτικές και άλλες παρεμβάσεις ούτως ώστε να χρηματοδοτούνται με τους καλύτερους όρους τα πιο καλά επενδυτικά έργα και όχι οι πιο «συνδεδεμένοι» πελάτες. Αυτά δεν μπορούν να γίνουν από την μια μέρα στην άλλη αλλά πρέπει τουλάχιστον οι τράπεζες να δείξουν έμπρακτα ότι αναγνωρίζουν τις αδυναμίες τους ως προς αυτές τις διαστάσεις. Εγώ τουλάχιστον αυτό δεν το έχω δει ακόμα. Η τράπεζα Κύπρου έκανε μια αρχή προς αυτή την κατεύθυνση με την εισαγωγή CEO με πολύτιμες διεθνής εμπειρίες. Ελπίζω o νέος CEO να έχει τη θέληση, την δυναμική και τη στήριξη να αλλάξει την κουλτούρα της τράπεζας και να μην συμβεί το αντίθετο. Η πρώτη τράπεζα που θα πείσει ότι κινείται προς την σωστή κατεύθυνση θα έχει μεγάλο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.

    2. Χρειάζεται εξωγενής αύξηση της ρευστότητας με ξένες επενδύσεις αλλά και με παροχή φθηνής ρευστότητας από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα. Οι συνεχιζόμενες καλές μας επιδόσεις στην εφαρμογή του μνημονίου πρέπει να αποτελέσουν σημαντικό όπλο για την κυβέρνηση για να πετύχει αυτό το στόχο όσο πιο γρήγορα γίνεται. Εδώ χρειάζεται προσοχή γιατί αν οι Τράπεζες δεν αλλάξουν νοοτροπία ή δεν τους επιβληθεί η αλλαγή νοοτροπίας, τότε η φθηνή ρευστότητα μπορεί να απορροφηθεί από τις τράπεζες και να μην φθάσει ποτέ στην πραγματική οικονομία. Ίσως αυτό να έχει αντιληφθεί και η Τρόικα και γι’ αυτό να αντιστέκεται στην παροχή απεριόριστης ρευστότητας.

    Αν ξεκινήσουν να συμβαίνουν τα πιο πάνω θα μπορέσει να ξεκινήσει η ανάκτηση της εμπιστοσύνης, η μείωση του προβλήματος ρευστότητας, και η ανάκαμψη τόσο της οικονομίας όσο και των τραπεζών και θα μπορέσουμε σταδιακά να χαλαρώσουμε και να εξαλείψουμε τους περιορισμούς κεφαλαίων.

  27. avatar
    Yiannos on December 10, 2013 - (permalink)

    Καλά όσα λέγονται. Όμως, από τη στιγμή που κανένας πολιτικός δεν τα βάζει με τις τράπεζες για τους γνωστούς λόγους, τουλάχιστον ας μας εξηγήσει κανείς γιατί εξακολουθούν να κεφαλαιοποιούνται οι τόκοι δανείων? Δηλαδή, γίνεται ανατοκισμός (πανωτόκια όπως θέλετε πέστε το) των τόκων και επιπλέον μπαίνει και τόκος υπερημερίας σε υπερήμερες/καθυστερημένες δόσεις ή απλήρωτους τόκους. Ο τόκος αφορά μόνο το κεφάλαιο του δανείου η επιβολή τόκου πάνω σε κεφαλαιοποιημένο (όπως τον λεν) τόκο δείναι καταχρηστική. Κάτι τέτοιο δεν γίνεται ούτε στις οφειλές προς το Κυπριακό κράτος, ούτε και στην Ελλάδα όπως γνωρίζω από πρώτο χέρι. Στη Ελλάδα ο ανατοκισμός είναι παράνομος και αντισυνταγματικός. Κάθε μήνα η τράπεζα σου στέλνει 1 κατάσταση λογαριασμού για το υπόλοιπο του δανείου σου (κεφάλαιο) και 1 άλλη ξεχωριστή κατάσταση για τους οφειλόμενους τόκους. Επίσης, στην Κύπρο εμφανίζεις 1 επιταγή για είσπραξη στην τράπεζα σου. Σου λέει θέλει 8 μέρες να καθαρίσει. Όλοι γνωρίζουμε ότι η επιταγή καθαρίζει εντός 24 ωρών το αργότερο στον λογαριασμό του πληρωτή/εκδότη της επιταγής ενώ τα χρήματα στον λογαριασμό του κομιστή/δικαιούχου εμφανίζονται στις 8 μέρες. Δεν είναι αυτό καταχρηστικό και κοροϊδία? Στην Ελλάδα 1 επιταγή ξεκαθαρίζει στους 2 λογαριασμούς ταυτόχρονα και εντός 24 ωρών το αργότερο μέσω του κεντρικού διατραπεζικού συστήματος (στα λεγόμενα συστήματα ΔΗΣΣΕ και Συμψηφισμού). Κύριε καθηγητά, σωστά όσα λέτε, αλλά ας αρχίσουν οι κ.κ. πολιτικοί, κεντρική τράπεζα, δικηγόροι κλπ που ”νοιάζονται” για το καλό του λαού να εξαλείψουν τα 2 καταχρηστικά εγκλήματα που αναφέρω στο παρόν.

    • avatar
      KikisM on December 11, 2013 - (permalink)

      @Yiannos.Πολύ ορθά όλα που αναφέρεις Γιάννο. Να προσθέσω και άλλα . Οι καταχρηστικοί όροι αύξησης του επιτοκίου στίς συμβάσεις μετά την υπογραφή τους. Επίσης στην Ελλάδα έμβασμα σε ευρώ από μιά τράπεζα σε άλλη εντός ζώνης ευρώ μέχρι € 12,500 στοιχίζει € 0,50. Στην Κύπρο € 6,00 ( Τράπεζα Κύπρου ). Δεν λειτουργεί ο ανταγωνισμός αλλά τραπεζικό καρτέλ , με συνένοχους Κεντρική Τράπεζα, Επιτροπή προστασίας αναταγωνισμού ,πολιτικούς , δικαστές , καί όλες τες εποπτικές αρχές . Αυτό το κράτος δεν προστατεύει τον πολίτη του . Μόνη ελπίδα η προσφυγή σε ευρωπαικό δικαστήριο , και Ευρωπαίο Συνήγορο του Πολίτη. Ούτε η Τρόικα θα θίξη αυτά τα θέματα διότι αυτοί θέλουν τα λεφτά πού μας δάνεισαν πίσω το συντομότερο.

    • avatar
      KikisM on December 11, 2013 - (permalink)

      @YIANNOS. Συμπληρώνω ακόμα μιά σημερινή πληροφορία. Για έμβασμα ευρω 5,000 από Τράπεζα Κύπρου σε Barclays UK fees € 12,00 !!! Το ίδιο έμβασμα από την Πειραιώς Ελλάδα πρός Barclays UK € 0,50. !!! Υστερα μασ πιπιλούν το μυαλό ότι δεν αποκαθίστατι σιγά σιγά η εμπιστοσύνη στο τραπεζικό σύστημα. Οταν βγάλουν το χέρι τους από την τσέπη μας, τότε μπορεί να σκεφτούμε να τούς εμπιστευτούμε. Πρός το παρών δεν θα πάρουμε τις υπηρεσίες τους . Υπάρχουν κι αλλού πορτοκαλιές πού κάνουν πορτοκάλια Κε Κληρίδη. Και δεν είναι σάπια , είναι πιό φρέσκα από τα δικά σας.

    • avatar
      kax on December 11, 2013 - (permalink)

      Γιάννο
      Μπορείς σε παρακαλώ να δώσεις link που να αναφέρει ότι ο ανατοκισμός είτε στην Ελλάδα είτε σε άλλην χώρα είναι παράνομος?
      Επίσης όταν χρεωνεται ξεχωριστά ο τόκος και γίνει μια πληρωμή ξοφλά πρώτα ο τόκος δια Νόμου η άλλου κανονισμού η είναι θέμα συμφωνίας τράπεζας δανειολήπτη?

      Κίκη
      Για τα εμβάσματα μήπως είναι καλύτερο το rate που δίνουν οι Κυπριακές τράπεζες διότι το 50 σεντ της Πειραιώς ακούονται πολύ λίγα.

  28. avatar
    Marios on December 11, 2013 - (permalink)

    Kopelia, xrostw 600,000EUR sthn SPE Makrasykas, exw 3 katasthmata ofkaira 2 xronia twra (big thanks to all great brains responsible for destroying the economy) tziai lalw tou ypeythynou daneiwn:

    An evazete ta epitokia sto 3% (to vasiko ths Eurozonhs einai 0.25%, sthn Germania yparxoun daneia katw tou 2% kai aytoi den exoun kan yfesh ths oikonomias tous), tote 3×6=18,000, +7000 apoplhrvmh kefalaiou =25,000 ethsies doseis, na sas plhrwnw kai den thelw tipote allo.

    Ama thelete 7%, ara 42000EUR tokous +akoma 20,000 gia apoplhrvmh kefalaiou, ara 60,000 to xrono, tote, an sas dinw 25,000 (pou tosa mporw na dosw) apla tha mou ta parete pio meta.

    Ti mou symferei, na mou parete ta akinhta to 2018 kai na eimai apentaros epeidh sas ta dosa ola, h na mou ta parete to 2016 kai na kratw 25,000 x 2 h 3 xronia?

    Mou leei, “to deytero”.

    Tou lew kai egw, “thank you very much”

    Kopelia, egw epospasthka na tous diw. Otan rixoun ta epitokia, na paroun xrhma. Twra, afou h strathgikh tous einai na mas ta paroun ta akinhta ola, na fkiorosoumen tziai tes pougkes mas epishs?

  29. avatar
    ΚΥΡΙΑΚΟΣ on December 11, 2013 - (permalink)

    Ζήτησα από την τράπεζα (ΣΠΕ ΜΑΚΡΑΣΥΚΑΣ)μου μείωση του επιτοκίου μου για τα 3 δάνεια που έχω για να μπορώ να πληρώνω τη δόση μου λόγο μειώσεις 1050 ευρώ στο μισθό μου. Τα επιτόκια που έχω είναι 7.5%, 6.15% και 5.5% και ζήτησα 400 ευρώ μείωση στον τόκο που πληρώνω για μπορώ να πληρώνω. Αυτό θα επιτυγχάνετο με μείωση 1% σε κάθε δάνειο αλλά μου αρνήθηκαν. Η υπάλληλος μου είπε ότι δεν μπορεί να γίνει αυτό γιατί οι μισοί δεν πληρώνουν τα δάνεια τους οπότε οι υπόλοιποι καλύπτουν τις ζημιές. Άρα αν είσαι καλοπληρωτής τότε είσαι θύμα. Αν όμως ο σύνδεσμος δανειοληπτών καλέσει τα μέλη του για 2 μήνες να μην πληρώσουν τα δάνεια τους τότε θα καταλάβετε όλοι σας τι θα πει οργή του κόσμου.

  30. avatar
    Σάββας Τταντής on December 12, 2013 - (permalink)

    ΛΑΙΚΗ – Η ΠΑΡΑΠΛΑΝΗΣΗ

    Α) 1.600-750-370=480

    Β) 616

    Γ) 589-271=318

    Δ) 1000+

    Ολα τα πιο πάνω σε ένα χρόνο…..στο πρωτο ημίχρονο.

    13/12/2006 στήθηκαν τα χαρτία για ξεφορτωμα….(Ο Αντρέας ξέρει) το μεγάλο ξεφώρτομα έγινε στο πρώτο ημίχρονο.

    Το δευτερο ημίχρονο 2 χρόνια μετά.

    Η Τράπεζα ήταν καμένη 3 χρόνια πρίν τον πάρουμε είδηση στην Κύπρο.

    Το παιχνίδι τελείωσε απο το πρώτο ημίχρονο.

    Οι Κύπριοι αγοράζαμε φύκια για μεταξωτές κορδέλες.

  31. avatar
    Σάββας Τταντής on December 12, 2013 - (permalink)

    Πιο κάτω ακολουθά ένα σημερινό άρθρο οπως δημοσιευτηκε απο κυπριακό μέσο ενημέρωσης . Φυλακίστηκαν στελέχη της Kaupthing.

    Πρώτα ακολουθούν αποσπάσματα απο άρθρα μου οπου προειδοποιούσα για την Λαική Τράπεζα και την σύγκριση της με την Kaupthing…..

    Σαββας Τταντής Δεκέμβριος 2011

    ¨εχουμε επισης κάποια χαρακτηριστικά της Ισλανδίας οταν αυτή χρεωκόπησε , η οποία χρεωκόπησε για τις τράπεζες τις, για παράδειγμα έχουμε τα ιδια ποσοστα ΑΕΠ σε σχέση με περιουσιακά στοιχεια τράπεζών, επισης , η Iσλανδική τράπεζα Kaoupthing, η μεγαλυτερη Ισλανδικη τράπεζα που χρεωκόπησε και οδηγησε την Ισλανδια σε χρεωκοπία έχει τα ιδια “συμπτώματα ” με την Λαική………(δεν θα μπώ σε λεπτομέρειες για ευνόυτους λόγους π.χ δάνεια σε μεγαλομετόχους για αγορά μετοχών χωρις εξασφαλίσεις κπλ κπλ , δουλεία της Κεντρικής τράπεζας να τα βρεί και να ενημερώσει τον Υπουργο οικονομικών το συντομότερο δυνατόν)”

    Σάββας Τταντής Δεκέμβριος 2011

    “Σέ προηγούμενο μου άρθρο άναφερα ότι θα πρέπει να μελετήσουμε την περίπτωση της
    Ισλανδίας (2008), τώρα η μελέτη πρέπει να εντατικοποιηθεί με ιδιαίτερη έμφαση στην
    ιστορία της Ισλανδικής τράπεζας Kaupthing.”
    Σάββας Τταντής
    Χρηματιστής

    Τέσσερα πρώην ηγετικά στελέχη της ισλανδικής τράπεζας Kaupthing καταδικάστηκαν σε ποινές φυλάκισης μεταξύ τριών και πέντε ετών.
    Πρόκειται για τον πρώην γενικό διευθυντή , τον πρώην πρόεδρο του Διοικητικού Συμβουλίου, έναν από τους βασικούς μετόχους, καθώς και για τον γενικό διευθυντή του παραρτήματος Λουξεμβούργου.
    Οι τέσσερις καταδικάστηκαν για την απόκρυψη του γεγονότος ότι επενδυτής από το Κατάρ, ο οποίος είχε αγοράσει το 5,1% του ποσοστού των μετοχών της τράπεζας κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης, το είχε πράξει με χρήματα που του δάνεισε η ίδια η τράπεζα.
    Καταδικάστηκαν επίσης να καταβάλλουν τα δικαστικά έξοδα, τα οποία αντιστοιχούν σε εκατομμύρια ευρώ.
    Όλες οι κατηγορίες συνδέονταν με την αγορά του συγκεκριμένου ποσοστού της ισλανδικής τράπεζας από το σεΐχη Αλ Θανί του Κατάρ.
    Οι εισαγγελείς σημείωσαν ότι η συμφωνία επηρέασε την τιμή της μετοχής της τράπεζας, ενώ πρόσθεσαν ότι τα συγκεκριμένα δάνεια ήταν παράνομα.

    • avatar
      kax on December 13, 2013 - (permalink)

      Σάββα

      Αυτό που γράφεις παραπέμπει στην έκδοση της Τράπεζας Κύπρου κατά την εισαγωγήν της στο ΧΑΑ.Χρόνια μετά η Τράπεζα διέγραψε λεφτά όταν πουλήθηκαν οι μετοχές από την ίδια την τράπεζα που υποτίθεται ότι είχαν αγαοραστεί από Κύπριο μεγαλοεπιχειρηματία. κατά το ΙΡΟ της Ελλάδας.Ενώ υπάρχουν επίσημες ανακοινώσεις και έρευνα της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς στον Εισαγγελέα,αν δεν την έφαγε ο σκώρος,΄όλοι ασχολούνται ΜΟΝΟΝ με τον Βγενόπουλο και την Λαική.Επί της ουσίας η μετοχή που χειραγωγήθηκε ήταν η ΜΙΓ με τα Μιγκοδάνεια και όχι η Λαική.Οι ομοιότητες σταματούν εδώ.

      Όσο εθελοτυφλούν οι αρμόδιοι και οι δημοσιογράφοι και καθοδηγούν την κοινήν γνώμη προς μερικούς από τους πρωταγωνιστές και αφήνουν άλλους όχι απλώς στο απυρόβλητο αλλά να παραμένουν πρωταγωνιστές το τέλος της πορείας είναι προδιαγεγραμμένο.

  32. avatar
    Σάββας Τταντής on December 13, 2013 - (permalink)

    Τα πιό κάτω ανάφερε σήμερα ο Κύριος Αντρέας Βγενόπουλος

    “Και, τέλος, είναι χαρακτηριστικό ότι η επιτροπή εξέτασε τα πεπραγμένα της Λαϊκής μέχρι το Νοέμβριο του 2011 που υπήρχε η ιδιωτική διοίκηση των Ελλήνων και δεν ασχολήθηκε καθόλου με τις κρατικές διοικήσεις των Κυπρίων που διοίκησαν την Τράπεζα για 18 μήνες μετά που έφυγαν οι Έλληνες και την οδήγησαν στην καταστροφή»,

    Κύριε Αντρέα Βγενόπουλε

    Συνεχίσεις να πιστευεις οτι σε αυτό το κακόμοιρο νησί ζούνε τυφλοί. Την Τράπεζα την πτώχευσες εσύ και η δικοί σου πολύ πρίν το 2011 που έφυγες.

    Παραπλανούσες τους πάντες απο το 2007 εώς το 2011.

    Εχουν δοθεί τα στοιχεία στις αρμόδιες αρχές…..

Leave a Reply

Note: XHTML is allowed. Your email address will never be published.

Subscribe to this comment feed via RSS