Skip to content

Οι πολιτικές κρίσεις εμβαθύνουν τις οικονομικές…

Posted by (Regular StockWatch Contributor) on September 22nd, 2014 - 20 Comments
avatar

Θα άρχιζα αυτή τη σειρά άρθρων με τις μακροπρόθεσμες επιλογές για την οικονομία αλλά για να υπάρχει μακροπρόθεσμο μέλλον πρέπει πρώτα να επιλυθούν τα βραχυπρόθεσμα προβλήματα.  Άρα θα πρέπει αναγκαστικά να αρχίσουμε από αυτά.

Ας αρχίσουμε με μερικά δεδομένα.   Η Κύπρος είναι μια υπερμοχλευμένη (υπερδανεισμένη) οικονομία με εγχώριο ιδιωτικό χρέος περίπου στο 300% του ΑΕΠ, με κυβερνητικό χρέος περίπου στο 115% του ΑΕΠ (χωρίς να υπολογίζονται οι εγγυήσεις σε διάφορους οργανισμούς ή οι μελλοντικές συνταξιοδοτικές οφειλές), έχει υποστεί κλονισμό εμπιστοσύνης στο τραπεζικό σύστημα και είναι η μόνη χώρα  στην Ευρωζώνη όπου υπάρχουν περιορισμοί στην εξωτερική διακίνηση κεφαλαίων.  Η ανεργία είναι περίπου στο 17% και τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια περίπου στο 50%.

Από την άλλη, υπάρχουν μερικά θετικά στοιχεία.  Η οικονομία της Αγγλίας (σημαντικού εμπορικού εταίρου της Κύπρου) αναπτύσσεται σε ψηλούς ρυθμούς, και το ευρώ προβλέπεται να αδυνατίσει καθώς η Αμερική ετοιμάζεται να αυξήσει τα επιτόκια και να δώσει τέλος στην ανορθόδοξη νομισματική πολιτική, ενώ η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα ετοιμάζεται να κάνει το αντίθετο.  Ένα περισσότερο αδύνατο ευρώ θα κάνει την κυπριακή οικονομία στη δεδομένη στιγμή περισσότερο ανταγωνιστική.  Το διεθνές περιβάλλον όμως παραμένει ευμετάβλητο.  Εύκολα μπορεί να ξαναπέσει σε ύφεση η ευρωπαϊκή οικονομία, και οι γεωπολιτικοί κίνδυνοι (ελέω Ρωσσίας) παραμένουν.

Σε αυτό το περιβάλλον, η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ) πιστεύω ότι θα ήθελε να βοηθήσει την Κύπρο με κάποιας μορφής εποπτική χαλαρότητα (regulatory forbearance) δεδομένης της αυστηρής λύσης που δόθηκε το Μάρτιο του 2013.  Αλλά αυτό δεν μπορεί να συμβεί τώρα επειδή θέλει και η ΕΚΤ να προστατεύσει την εποπτική της φήμη πριν γίνει πραγματικότητα η τραπεζική ένωση.

Από την άλλη, η τρόικα (που σκοπός της είναι να πετύχει το κυπριακό πρόγραμμα και να φύγει από την Κύπρο) βλέπει τις ψηλές ντόπιες καταθέσεις στο τραπεζικό σύστημα και διερωτάται πως είναι δυνατόν όλοι (από τους φτωχούς μέχρι τους πλούσιους) να έχουν τόσα πολλά μη εξυπηρετούμενα δάνεια.

Σε τέτοιο περιβάλλον δεν υπάρχουν εύκολες ή μαγικές οικονομικές λύσεις.  Νόμοι περί εκποιήσεων, αφερεγγυότητας και εκσυγχρονισμού του συστήματος αγοράς ακινήτων (ναι πρέπει να έχει κάποιος αγοραστής τίτλο ιδιοκτησίας όταν αγοράζει κάποιο ακίνητο) εύκολα μπορούν να γίνουν εφαλτήριο πολιτικής κρίσης και πόλωσης, όπως έχουν γίνει πρόσφατα και στην Αμερική (που είχε αναλογικά μικρότερο οικονομικό πρόβλημα και μπορούσε να τυπώσει και χρήμα).  Αντικειμενικά, δύσκολα οικονομικά δεδομένα με δυσκολεύρετες λύσεις είναι εύκολο να δημιουργήσουν πολιτική παράλυση.  Αλλά τέτοιες πολιτικές κρίσεις, με το σκηνικό που περιέγραψα πιο πάνω, δεν θα λύσουν την οικονομική κρίση.  Αντίθετα, θα την εμβαθύνουν.  Και η ευθύνη, στο κυπριακό προεδρικό σύστημα, θα πρέπει τότε να μοιραστεί στα ίσα μεταξύ της κυβέρνησης και της αντιπολίτευσης.

Ο Αλέξανδρος Μιχαηλίδης είναι καθηγητής χρηματοοικονομικών στο Imperial College Business School.

Categories → Οικονομία

20 Comments
  1. avatar
    Takis Xenopoulos on September 22, 2014 - (permalink)

    Συμφωνώ πλήρως με το ως άνω αρθρο του Κυρίου Αλέξαντρου Μηχαηλίδη διότι δεν ειναι φυσικό άνθρωποι που δεν υπέστησα όποιαδήποτε έπίπτωση απο το bail in να μήν πληρώνουν τις υποχρεώσεις τους στίς Τράπεζες……πράγμα απαράδεκτο….
    Δυστυχώς όμως μετά το Κούρεμα των καταθέσεων, των Αξιογράφων αλλά και των Μετοχών, εχάθην εντελώς η εμπιστοσύνη του Λαού έναντι των Τραπεζών, διότι φαίνεται ορισμένοι εκμεταλλεύονται το δεν πληρώνω, ενώ έχουν την οικονομική ευχέρεια και δυνατότητα να πληρώνου τα δάνεια τους, δεν πληρώνου, γιατί ??? διότι οι Τράπεζες δεν έκανα τίποτα… ενώ έπρεπε να κάνου πάρα πολλά διότι τους γνωρίζου πολύ καλά, ποιοί εναι αυτοί,που δεν εξυπηρετούσα τα δάνεια τους αλλά δυστυχώς δεν έκανα τίποτα, εδώ και τόσο καιρό, παρά το γεγονός που η Κεντρική Τράπεζα τους έδωσε όλα τα εφόδια και κλειδιά να τους κηνυγήσου, αλλά τίποτα από εκ μέρους τους. Ισως να περιμένου τα Νομοσχέδια απο την Βουλή που θα ειναι όπως φαίνοντε τόσο άδικα δια την φτωχολογιά, και ισως πάλι αυτοι να βρουν άλλους τρόπους να καλυφθούν διότι ειναι εκ φύσεως απατεώνες, διότι δεν μπορείς Κύριε να παιρνεις δανεικά και αγύριστα……. Τι περιμένεται δηλαδή να σας τα πληρώνουν οι άλλοι τα χρέοι σας….. δηλαδή οι Σωστοί Επιχειρηματίες και Νοικοκύριδες, και να ζείτε εσείς εις βάρος ολόκληρου του Κυπριακού Λαού, φθάνει ως εδώ…αρκετά έχουμε χάσει τόσο για λάθη των Τραπεζών δίνοντας δάνεια αβέρτα όσο και για εσάς που τα παίρνετε και σήμερα δεν τα πληρώνετε. Ας προχωρήσουν όμως και οι Τράπεζες να τους υποχρεώσου όλους αυτούς που χρωστάνε να τα φέρου πίσω τα λεφτά που έχουν εις το εξωτερικό,…. και να μήν μας πού ότι δεν τους γνωρίζου….. αλλά ξέρετε τι γίνετε όλοι αυτοί αναμένου με τις αναδιαρθρώσεις, ίσως τους χαρισθούν αρκετά λεφτά από 15% μέχρι 30%. Δηλαδή πάλι να τα επωμισθού οι Υπόλοιποι να τα πληρώσου, δηλαδή το θύμα,, ο Κυπριακός Λαός. Αν αυτό λέγετε δικαιοσύνη, πέστε μας.

    Κύριοι υπάρχει κόσμος που πλήρωσε τό σπίτι του σχεδόν πλήρως βάσει του Πωλητηρίου Εγγράφου του και μέχρι σήμερα δεν πήρανε Τίτλο Ιδιοκτησίας, και ταλαιπωρείτε διότι αυτός ο Κύριος τα είχε υποθηκευμένα. Και σας ρωτώ, Που Υπαρχει η κοινή λογική, η δικαιοσύνη, όταν ο Πρόεδρος ανέπεμψε αυτό το Νομοσχέδιο, που προνοεί ακριβώς αυτές τις περιπτώσεις, που η Βουλή εν τη σοφία της είδε ακριβώς αυτές τις αδικίες και εψήφισε.
    Ειλικρινά αναμένω μια απάντηση απο τον Κύριο Α. Μηχαηλίδη.

  2. avatar
    Επιλήσμων on September 22, 2014 - (permalink)

    Πραγματικά δυσκολεύομαι να καταλάβω το νόημα του άρθρου.
    Εκτός και εάν θα ακολουθήσουν άλλα άρθρα του κ. Μιχαηλίδη που θα έχουν κάποιες προτάσεις κλπ. (Μετά την Κυπριακή Σεισάχθεια, αυτό αποτελεί κατά την γνώμη μου anti climax).
    Εκ πρώτης όψεως, εκείνο που κράτησα, είναι η πληροφορία ότι το ευρώ θα υποτιμηθεί έναντι του Αμερικανικού δολλαρίου και επομένως όσοι έχετε καταθέσεις σε ευρώ, καλά κάνετε να τις μετατρέψετε σε δολλάριο.(Ο κ. Μιχαηλίδης δεν είναι πλέον μέλος του ΔΣ της ΚΤΚ, και επομένως δεν υπάρχει το ενδεχόμενο του moral hazard με αυτή την πληροφορία).

  3. avatar
    IoannisTakis on September 22, 2014 - (permalink)

    Αγαπητέ Αλέξανδρε,

    Συμφωνώ με τις διαπιστώσεις σου σε ότι αφορά την περιγραφή των δεδομένων και για το ότι για να υπάρχει μακροπρόθεσμο μέλλον θα πρέπει πρώτα να επιλύσουμε τα βραχυπρόθεσμα προβλήματα.

    Συμφωνώ ότι δεν υπάρχουν μαγικές λύσεις αλλά διαφωνώ ότι το πρόβλημα μας είναι περίπλοκο. Περίπλοκο το κάνουν οι έχοντες στα χέρια τους τα ανώτατα αξιώματα του κράτους (κυβερνώντες, βουλευτές, Γ.Ε. κ.λ.π.) οι οποίοι στην πλειοψηφία τους αποτελούνται από πολιτικάντηδες, λαϊκιστές, αναποφάσιστους,ευθυνόφοβους, άσχετους και ανίκανους ανθρώπους που δεν έχουν την διάθεση ή το μυαλό για να αλλάξουν δραστικά τα πράγματα ακολουθώντας μια ορθολογιστική τακτική και στρατηγική.

    Σε ότι αφορά το θέμα της ευθύνης, το θέμα δεν είναι εάν αυτή θα μοιραστεί εξίσου σε κυβέρνηση και αντιπολίτευση αλλά το ότι δεν υπάρχουν περιθώρια για διαμοιρασμό ευθυνών λόγω εγκληματικών λαθών συνεπεία πείσματος, λαϊκισμού και εγωκεντρισμού. Η ευθύνη όταν και εφόσον καταλογιστεί δεν θα γίνει τυφλά εξίσου αλλά με βάση το ποιος πραγματικά νοιάστηκε για το καλό της πατρίδας του και όχι για το ατομικό του συμφέρον ή αυτό του κόμματος του.

    Τέλος, δεν βλέπω κάποια πρακτική εισήγηση για το πως να ξεφύγουμε από αυτό το τέλμα, αλλά αναμένω τα επόμενα άρθρα.

  4. avatar
    Αλέξανδρος (οχι Μιχαηλίδης) on September 23, 2014 - (permalink)

    Διερωτούμαι και εγώ όπως και ο επιλήσμων αν μάθαμε οτιδήποτε νέο από το άρθρο του κ. Μιχαηλίδη. Ανάμενα κάποια ανάλυση του περιεχομένου του τίτλου και οχι απλά μιά επανάληψη. Στο τέλος αυτό που εχουμε είναι απλά ένας ισχυρισμό, χωρίς καμιά αιτιολογία.

    Στην πραγματικότητα, αν αναλύσουμε προσεκτικά προηγούμενες κρίσεις σε άλλες χώρες, θα διαπιστώσουμε μάλλον το αντίθετο από αυτό που ισχυρίζεται ο κ. Μιχαηλίδης. Οτι δηλαδή οι οικονομικες κρίσεις γίνονται η αιτία γιά πολιτικές κρίσεις. Αυτό έγινε π.χ. στην Ασία το 1997-98, όπου το καθεστώς Σουχάρτο στην Ινδονησία κατέρρευσε λόγω της κρίσης, η οποία είχε τις ρίζες της στη διαφθορά, ιδέ
    http://en.wikipedia.org/wiki/Suharto#Economic_crisis_and_resignation

    Παρόμοιες εξελίξεις υπήρξαν και στις Φιλιππίνες.

    Πιό πρόσφατα στην Ευρώπη είχαμε την γνωστή παραίτηση Παπανδρέου, λόγω της αδυναμίας του να υλοποιήσει τα συμφωνηθέντα με την τρόικα, και πολιτικές κρίσεις με αλλαγή κυβέρνησης, σχεδόν σε ολες τις υπόλοιπες χώρες με πρόγραμμα.

    Το πολιτικό κόστος των απαιτούμενων μεταρρυθμίσεων μετά από μιά κρίση είναι τεράστιο, ενω οι κρίσεις βγάζουν στην επιφάνεια τη διαφθορά και τη διαπλοκή που τις δημιούργησε. Είναι φυσιολογικό μιά οικονομική κρίση να οδηγεί σε πολιτική κρίση. Η πολιτική αστάθεια που ακολουθεί εχει σίγουρα προσωρινές αρνητικές οικονομικές επιπτώσεις, αλλά δεν είναι η αιτία της κρίσης. Συνήθως ακολουθεί πολιτική και οικονομική κάθαρση, και ανάκαμψη, αλλά υπάρχουν και οι αντίθετες περιπτώσεις όπου δημιουργούνται συνθήκες που οδηγούν σε δικτατορία, πχ Γερμανία στη μεταπολεμική περίοδο.

    Θα δόυμε σύντομα που οδηγούνται τα πράγματα στην Κύπρο. Πιστευω κάποιοι ακολουθούν πλέον τα βήματα της Ελλάδας.

  5. avatar
    Phylarchus on September 24, 2014 - (permalink)

    Νομίζω πως προσπαθούμε να δικαιολογήσουμε τα προβλήματά μας με το να τα κάνουμε περιπλοκότερα απ’ ό,τι είναι: προϊόν μιας φούσκας, όπως αυτές που περιγράφονται σε όλα τα μήκη και πλάτη της γης. Φυσικά όπως κάθε φούσκα έχει και η δικιά μας τα αίτιά της που πηγάζουν από την αμάθεια και τις προκαταλήψεις τόσο των κατά καιρούς κυβερνώντων όσο και γενικά των αξιωματούχων σημαντικών οργανισμών, κάτι που φυσιολογικά διοχετεύτηκε και στο άβουλο κοινό. Η φούσκα αυτή είναι παλιά, (π.χ. το 1983 ο μ. Σπύρος Κυπριανού αύξησε τουυς μισθούς όλων των Δημοσίων Υπαλλήλων κατά 23%! Τότε υπήρξαν φωνές που έλεγαν ότι αυτό θα φέρει την οικονομική καταστροφή μετά από μερικές δεκαετίες, αλλά κανένας πολιτικός δεν τολμούσε να εναντιωθεί), όμως στο παρελθόν καλυπτόταν από είτε τυχαίες γενικότερες πολιτικές ανακατατάξεις (εισβολή, αποσκίρτηση Τ/Κ, κάθοδος ξένων στρατών, κρίση του Λιβάνου, ρωσικά κεφάλαια κλπ) είτε από μετακίνηση μεγάλου μέρους της φούσκας στις τράπεζες όπου υπό την κάλυψη μιας βολικής αδυναμίας εκποίησης ακινήτων κρυβόταν κάτω από μια μόνιμη μάσκα “ανάπτυξης”. Όλα βέβαια τινάχτηκαν στον αέρα μόλις ξέσπασε η κρίση πρώτα στην Ελλάδα, με την “επένδυση” στα Ελληνικά Αξιόγραφα των φωστήρων μας τραπεζιτών.
    Συμφωνώ ότι τώρα ο μόνος δρόμος που προσφέρεται βραχυπρόθεσμα είναι αυτός της συμμόρφωσης με τους όρους των δανειστών. Ταυτόχρονα οι νέοι κατά την άποψη μου πρέπει να προσπαθήσουν να εργοδοτηθούν στο εξωτερικό προσωρινά και να είναι έτοιμοι να επιστρέψουν όταν τους δοθεί η ευκαιρία φέρνοντας νέες εμπειρίες.

    • avatar
      Νεφέλη on September 24, 2014 - (permalink)

      Το τραγικό,όσον αφορά την απομείωση του ελληνικού χρέους,έγκειται στο ότι ήταν τρόπον τινά προαιρετική.Και δεν βρέθηκε ένας ειδήμων,απο τους τόσους που ξεκοκκαλίζουν κάθε μήνα το κρατικό μισθολόγιο απο διάφορες θέσεις,να προειδοποιήσει τον αχάπαρο Χριστόφια ότι, ψηφίζοντας υπέρ του κουρέματος των ελλ. ομολόγων, υπέγραφε ταυτόχρονα και τη θανατική μας καταδίκη.

      • avatar
        Μ on September 24, 2014 - (permalink)

        Νεφέλη (ή άλλως πως),

        Η δημοσιονομική πολιτική κατά την πενταετία 2008-2013 κάθε άλλο παρά επιτυχημένη μπορει να χαρακτηριστεί. Εντούτοις σε σχέση με τα Ελληνικά κρατικά ομόλογα, υπήρχε κάποιος που θα έπρεπε να διαχειριζόταν και να περιόριζε την υπερέκθεση του τραπεζικού συστήματος σε Ελληνικά ομόλογα, καθώς επίσης θα έπρεπε να γνώριζε τις επιπτώσεις που θα είχε η απομείωση τους σε κάθε τράπεζα ξεχωριστά και στο τραπεζικό σύστημα ως σύνολο. Για τις απόψεις αυτού του κάποιου σε σχέση με το εν λόγω θέμα σε παραπέμπω: http://www.bis.org/review/r110805a.pdf. Σου θυμίζω επίσης ότι μετά το “unnesesary” πρώτο κούρεμα των Ελληνικών ομολόγων, για να επιτευχθεί η βιωσιμότητα του Ελληνικού χρέους χρειάστηκε και δεύτερο.

        • avatar
          Νεφέλη on September 25, 2014 - (permalink)

          Μα δεν αρνούμαι τις όποιες ευθύνες Ορφανίδη,αναφορικά με την υπερβολική έκθεση των τραπεζών μας στα τοξικά ελλ.ομόλογα.Ομως ο Ορφανίδης,τουλάχιστον,στις κρίσιμες συνεδριάσεις της ΕΚΤ στη Φρανκφούρτη,μειοψήφισε κατά του κουρέματος του ελλ.χρέους.Μήπως ήξερε, αλλά κλειδοστόμιασε; Αυτός πάντως ισχυρίζεται ότι ενημέρωσε εμπιστευτικά το Χριστόφια μέσω τρίτου,αλλά όπως είπε χαρακτηριστικά ” ο άνθρωπος απλά δεν καταλάβαινε,παρόλες τις καλές του προθέσεις”…

      • avatar
        Ιουλία on September 25, 2014 - (permalink)

        Αντιγράφω λέξη προς λέξη από το interview που έδωσε ο Αθανάσιος Ορφανίδης στο Reuters στις 19 Απριλίου 2011:

        Q. Cypriot banks hold a sizeable quantity of Greek debt. How damaging or potentially damaging could that exposure be? Could the Central Bank have taken any steps to limit banks exposure to a single borrower?
        A. With respect to the exposure of Cypriot banks to Greek debt, we have examined the situation and we have come to the conclusion that even though there is exposure in our banking system, that exposure is manageable because our banks are very well capitalized. So even in the highly unlikely situation, if you wanted to run the counter factual, for example, of imposing losses on the holdings of Greek debt, our banks would manage to weather that. To understand how well capitalised our banking system is, a comparison may be useful. Our banks already meet the stricter capital requirements that are being phased in under Basel III. By contrast, in some other member states in the euro area there have been explicit calculations about how much additional capital would need to be infused into banking systems in order to meet those requirements. This is testament to the very strong capital position of our banking system.
        ‘Και ο νοών νοείτω. Τα ευκόλως εννοούμενα παραλείπονται.’

      • avatar
        Επιλήσμων on September 25, 2014 - (permalink)

        @ Νεφέλη, αθηνα κλπ
        Αγαπητές φίλες,
        Δεν είναι τόσο τραγικό γιά ένα κράτος να έχει “αχάπαρο” Πρόεδρο σε ότι αφορά τον τραπεζικό τομέα, όσο το να έχεις (και ιδίως ταυτοχρόνως) και “αχάπαρο” κεντρικό τραπεζίτη.
        ΟΙ ευθύνες του κ. Αθανάσιου Ορφανίδη είναι σημαντικές. Όχι τόσον γιά το εάν προειδοποίησε (μέσω τρίτου) τον κ. Χριστόφια γιά το Ελληνικό PSI ή όχι, αλλά γιά την διαχρονική έλλειψη εποπτείας των τραπεζών μας.

        Το απόσπασμα της συνέντευξης του κ. Ορφανίδη στο Reuters που μας παραθέτει λίγο πιό πάνω η Ιουλία, φανερώνει και μιάν άλλη διάσταση του προβλήματος, αυτήν που οι Άγγλοι λέγουν “ignorance is bliss”.

        • avatar
          Νεφέλη on September 25, 2014 - (permalink)

          Επιλήσμων & Δημητριάδη,θα συμφωνούσα μαζί σας στο ότι δεν είναι τόσο τραγικό να έχεις έναν αχάπαρο πρόεδρο,υπο την προ’υ’πόθεση ότι δεν θα δήλωνε και ξερόλας [θα θυμάστε το άδειασμα Σιαρλή],οπότε κάτι θα του ξέφευγε του ανθρώπου.Και νάταν μόνο το Μαρί… Στο τέλος πήρε μπουρλότο όλη η Οικονομία.

        • avatar
          Anonymous on September 25, 2014 - (permalink)

          Yes, when asked by Reuters the then Governor of CBC should have said that “indeed our banks are loaded with Greek debt and in all likelihood should a haircut materialize they would go under”…say what you want about bank supervision during Orphanides’ tenure (or during any other ex-Governor’s tenure for that matter) and you are probably right, but using that Reuter’s quote as proof of anything is a naive thing to do to say the least.

          Also, and this is a broader comment, who was the head of supervision at CBC during that period?

  6. avatar
    Επιλήσμων on September 24, 2014 - (permalink)

    @ Αλέξανδρος (όχι Μιχαηλίδης).
    Συμφωνώ ότι είναι η οικονομική κρίση που θα δώσει εύκολο έναυσμα στην πολιτική κρίση. Αυτό εύκολα εξηγείται με την ψυχολογία του όχλου.
    Εκεί που νομίζω έχει δίκαιο ο καθηγητής Μιχαηλίδης, είναι στο τέλος του άρθρου του που αναφέρεται στο προεδρικό σύστημα που έχουμε στην Κύπρο και που διαφέρει από το κοινοβουλευτικό. Δλδ ο εκάστοτε Κύπριος Πρόεδρος είναι καλά προσδεδεμένος στην Καρέκλα, ανεξαρτήτως από εναλλαγές πολιτικών δυνάμεων στη Βουλή των Αντιπροσώπων.

    @ Phylarchus
    Συμφωνώ σε μεγάλο βαθμό με το σχόλιο σου.
    Θα ήθελα μιά διευκρίνιση στο σημείο που περιγράφεις (σκωπτικά/σαρκαστικά) τους τραπεζίτες μας (και εγώ έχω υπ’όψιν έναν) ως “φωστήρες” σχετικά με την “επένδυση” στα Ελληνικά Αξιόγραφα (sic) Κυβερνητικά Ομόλογα GGBs.
    Μήπως τους απαλλάσεις λόγω βλακείας, όπως κάποτε ένας Δικαστής είπε στον κατηγορούμενο ” αθώος λόγω βλακείας”?
    Εάν είμουν στη θέση τους, και έχοντας υπ’όψιν κάποιο πρόσφατο γεγονός (που όλη η Κύπρος γνωρίζει), με ανακούφιση θα δεχόμουν τον υποτιμητικόν χαρακτηρισμόν.

  7. avatar
    Phylarchus on September 25, 2014 - (permalink)

    Αγαπητέ Επιλήσμων φυσικά και δεν τους απαλλάσσω, απλά το γεγονός και μόνο ότι βρέθηκαν εκεί για να πάρουν τις καταστροφικές για όλους αποφάσεις εξυπακούει ενοχή και άλλων. Θα αναφέρω ένα παράδειγμα στο οποίο μερικοί από τους αναγνώστες θα ήταν όπως υπήρξα κι′ εγώ, μάρτυρες: Την λίγο πριν την κρίση εποχή η Διοίκηση και Διεύθυνση της Τρ. Κύπρουσε κάλεσε στα γραφεία της σε μια συγκέντρωση για ενημέρωση μετόχους της (παρόντες από πλευράς BOC αν θυμάμαι καλά μεταξύ άλλων οι κ.κ. Αριστοδήμου, Αρτέμης, Ηλιάδης, Κυπρή). Ο κ. Ηλιάδης είχε τότε μιλήσει για τις περαιτέρω επεκτάσεις-υποκαταστήματα που προγραμμάτιζε η τράπεζα στην Ελλάδα και κόμπαζε για το “όραμα” να γίνει η πιο μεγάλη τράπεζα του ελληνικού χώρου. Όταν τελείωσε υποβλήθηκαν ερωτήσεις από κάτω όπως: “γιατί η Τράπεζα επεκτείνεται τη στιγμή που φαίνεται πως η Ελλάδα μπαίνει σε κρίση;” “Γιατί δεν πουλά τη Uniastrum στη Ρωσία αφού δεν κάνει κέρδη, ακολουθώντας το παράδειγμα π. χ. της Barclay’s που ξέκανε όλες της της εργασίες εκεί;” Γιατί δεν επικεντρώνεται στη διαχείριση των δισεκατομμυρίων Ευρώ ρωσικών καταθέσεων, προσλαμβάνοντας το κατάλληλο εξειδικευμένο προσωπικό, αντί να μιλά συνεχώς για δουλειές χίλιες φορές μικρότερης σημασίας;” Ο κ. Ηλιάδης, εκ μέρους και των άλλων απάντησε λέγοντας ότι η Τράπεζα έχει ειδικό πελατολόγιο στη Ρωσία σε αντίθεση με την Barcley’s, και οι δουλειές πάνε μια χαρά, στην Ελλάδα κάνει “στρατηγικές επενδύσεις εκμεταλλευόμενη ευκαιρίες τώρα που οι άλλοι τραβούν πίσω” και “το προσωπικό που έχουμε για τη διαχείριση των ξένων καταθέσεων είναι άριστο”.
    Εδώ θα πρέπει να αναφέρω ότι οι περισσότεροι μέτοχοι στη συγκέντρωση έδειχναν με ανυπόμονα μουρμουρητά να διαφωνούν έντονα με τους αναιδείς που τολμούσαν να θέτουν τέτοιες ερωτήσεις…

  8. avatar
    Marios on September 25, 2014 - (permalink)

    Δυστυχώς είναι πολλοί ιθύνοντες που ήταν αχάπαροι και όχι μόνο ο Χριστόφιας. Ιδίως οι Τραπεζίτες μας.
    Και δεν ήταν αχάπαροι μόνο σε σχέση με τα Ελληνικά Ομόλογα αλλά και με την Δανειακή πολιτική τους μετά το 2008.
    Γίνεται η καταρρεύση της Lehman Brothers το Σεπτέμβριο 2008 με συνεπακόλουθο Παγκόσμια Κρίση. Οι τράπεζες παγκοσμίως (τουλάχιστον ΗΠΑ και Δυτική Ευρώπη) κλείνουν τη στρόφιγγα των δανείων και για 6 μήνες δεν δανείζουν καθόλου και μεταγένεστερα ελάχιστα και πολύ προσεκτικά.
    Στη Κύπρο επειδή πιστεύουμε ότι είμαστε το Κέντρο της Γης ή ζούμε σε άλλο πλανήτη, οι ιθύνοντες μας λένε ότι εμάς δεν μας πιάνει η κρίση και θα βγούμε αλώβητοι. Οι Τραπέζες αντί να κλείσουν τις στρόφιγγες ή τουλάχιστο να τις περιορίσουν, τις ανοίγουν ακόμη περρισσότερο. Παρακαλούν το κόσμο να του δανείσουν χρήματα εν μέσω παγκόσμιας οικονομικής κρίσης . Οι Τραπεζικές διαφημήσεις για δάνεια αυτής της περιόδου είναι πολύ κατατοπιστικές.

    Τα Ελληνικά Ομόλογα ήταν η ύστατη προσπάθεια των Τραπεζιτών να συνεχίσουν ‘their way of life as their accustomed to’. Βλέποντας ότι η κερδοφορία των παλαιών χρόνων εξανεμήστικε, ήδαν ότι ο μόνος τρόπος να βγουν νούμερα που θα συνεχίσουν τα Bonus τους ήταν να τα παίξουν όλα για όλα στα Ελληνικά Ομόλογα (το ίδιο με το να έβαλαν στο Κόκκινο στη Ρουλέττα). Αν τους έβγαινε το κουμάρι θα εμφανιζόνταν σαν οι Καλύτερες Τραπεζίτες του κόσμου. Αν όχι όπως έγινε, άλλοι θα πληρώσουν.

  9. avatar
    MM on September 26, 2014 - (permalink)

    Conclusion?

    The immature masses of the country vote for immature political leaders and we all enjoy the results of immature government. Democracy at its best, with the blame-game rampant to justify everything.

  10. avatar
    Σάββας Τταντής on September 26, 2014 - (permalink)

    Ασχολήστε με τα Ελληνικά ομόλογα τα οποία κουρευτηκαν το 2011.

    Η Λαική ήταν πτωχευμένη απο το 2009 . Η κεντρική Τράπεζα Κύπρου έκανε πλάτες της Λαικής και άφησαν ένα Ζομπι να συνεχίζει να αντλεί κεφάλαια απο την Κυπριακή οικονομία με την μορφή ομολογων/Χρεογράφων/ μετοχών. Απο το 2009 εώς το 2011 αντληθηκαν περίπου 2 δις κεφάλαια τα οποία οπως ήταν φυσικο χάθηκαν.

    Μετά το κούρεμα στήθηκε ενα άλλο παραμύθι για να πειστεί η βουλή να δώσει το 1.8 δις . και δοθηκαν παραπλανητικά στοιχεία και ψευτικές προβλεψεις στην βουλή.

    Το παιχνίδι με την Λαική τέλειωσε τέλος του 2007 .

    Το παιχνίδι το 2006 εώς το 2007, στήθηκε, οργανώθηκε, εκτελέστηκε και τέλειωσε απο επαγγελματίες . Οι κινήσεις τους ήταν “τέλειες”, δεν έγιναν αντιληπτές η να αποδικωποιηθούν απο τις Κυπριακές εποπτικές αρχές .

    Δεν κατάλαβε κανένας στην ΚτΚ , τα μέσα ενημέρωσης , αρχές χρηματηστηρίου τι έγινε το 2006-2007 στην Λαική. Αμφιβάλλω εάν μέχρι σήμερα κατάλαβαν τι μας κάνανε οι “παικτες”.

    Ηταν το τέλειο έγκλημα , αυτό που ήθελαν οι ¨”παίκτες” το κατάφεραν. Τα μάζεψαν και έφυγαν την σωστή στιγμή.(2007)…και άφησαν ένα κουφάρι/ζομπι να φένεται οτι ήταν Διαμάντι……

    Το 2009 απλά μετάφεραν την ευθύνη στην Κύπρο.

    Το μοναδικό λάθος τους ήταν ότι βιάστηκαν να τελειώσουν την “δουλεία” σε ένα μόνον χρόνο. Βιαστηκαν ισος επιδή κατάλαβαν οτι το 2007 ήταν η τελευταία καλή χρονιά των χρηματιστηρίων ΧΑκ και ΧΑΑ και έπρεπε να ενεργούν γρήγορα.

    Η βιασύνη πάντα αφήνει ατέλειες, αφήνει ιχνη……δεν είναι ευκολη δουλειά να μετατρέπονται μερικά εκατομύρια σε αρκετά δις μέσα σε 3 μονον χρόνια (2004-2007)

    Σάββας Τταντής

  11. avatar
    Σάββας Τταντής on September 26, 2014 - (permalink)

    Απο το 2008 εώς το 2011 έμειναν κάποιοι απλά να ρίχνουν στάχτη στα ματια των θυμάτων , να καλύψουν τα ιχνη , να αντλούν συνεχεια κεφάλαια και να τα βγάζουν απο την πισω πόρτα με την μορφή δανείων σε εταιρείες τους…….και να ρίξουν την ευθύνη της κατάρευσης σε ενα απο τα θύματα…(Κυπριακή Δημοκρατία)

  12. avatar
    Σάββας Τταντής on September 27, 2014 - (permalink)

    Χριστοδούλου και Φούσκες……

    Ο Κύριος Χριστοδούλου έδωσε άδεια στην Λαική(το συμβούλιο της οποίας ελεγχοτανε απο τον Βγενόπουλο) , μια τράπεζα με κεφάλαια μόνον 605 εκ ευρω να αγοράσει 3 φούσκες του Βγενόπουλου για 2.8 δις ευρω , (Marfin 1.6 δις, Εγνατια 589 εκ και Τράπεζα Μαρφιν 616 εκ) απο τα οποία 1.4 δις ήταν αέρας/υπεραξία. Η Λαική πλήρωσε υπεραξίες πέραν του διπλάσιου απο τα ιδια κεφάλαια της. Δημιουργήθηκε μια φούσκα που ήταν θεμα χρόνου πότε θα έσπαζε………O χριστοδούλου έδωσε την άδεια να οπλίσει μια ωρολογιακή βομβα ή οποία ηταν θέμα χρόνου πότε θα έσκαζε. Δυστηχώς για όλους μας, οταν εσκασε χάθηκαν περίπου 11 δις ευρω μεταξύ αυτων και τα 1.8 δις που έχασε το Κυπριακό κράτος………

    Οι πιο πάνω πράξεις έκλεισαν τον Δεκεμβριο του 2006 και τον Μαιο του 2007 , λιγες μέρες πριν αφυπηρετήσει ο Χριστοδούλου και μερικές εβδομάδες πριν εισπράξει το 1 εκ. Τον Μαιο πληρώθηκαν και τα 52 εκ μπονους στους υπαλλήλους της Λαικής . Οι διευθυντές πήραν εώς 250 , 000 ευρω μπονους . (για να κλεισουν τα ματια)…………..Το μόνον που εχουν να κάνουν οι κυπριακές αρχές είναι να ακολουθήσουν το χρήμα….(follow the money) και θα βρούν τα στοιχεια που χρειάζονται

    Σάββας Τταντής……χρηματιστής

  13. avatar
    Σάββας Τταντής on September 28, 2014 - (permalink)

    ΤράπεζαΚύπρου και ΕΛΑ

    Η πραγματική οικονομία χρειάζεται ρευστότητα και αυτοι δώσανε τα λεφτα πισω στο ΕΛΑ. Πήρανε κεφάλαια (equity) η οποία είναι η ακριβότερη μορφή χρηματοδότησης και τα δώσανε για να εξοικονωμούν 2.5% επιτοκιο απο το οποίο κερδίζει το 2% η Κεντρική Τράπεζα Κύπρου και κατεπεκταση το κρατος. Το καθαρο κόστος είναι μονον 0.5%. Αυτα τα κεφαλαια ευκολα θα μπορούσαν να τα διοχετέυσουν στην οικονομία με επιτόκια 5% έτσι ώστε η τράπεζα να κερδίζει , η οικονομία να επωφεληθεί και να στηριχθούν οι επειχηρήσεις οι οποίες έχουν μεγάλη αναγκη απο ρευστοτητα τώρα. Μεγάλο λάθος/εγκλημα.

    Ελλειψη ρευστότητας στην οικονομία σημαίνει μεγαλύτερες ζημιές στην τράπεζα απο επισφάλειες……..

    Πολύ σωστά ζήτησε τις παραιτήσεις του Συμβουλίου τις ΤΚ η Κυρία Γιωρκάτζη.

    Το συμβούλιο και η διοίκηση της ΤΚ είναι επικύνδινοι. Θυμίζω σε όλους οτι κάνανε 18 μήνες να ΄κάνουν ενα ενημερωτικό δελτίο να βάλουν την μετοχή στο ΧΑΑ. Αφησαν επιτηδες την Τράπεζα προ των stress tests για να εκβιάσουν αυξηση κεφαλαίου στα 25 λεπτά ενω οι μετοχές τους καταθέτες δόθηκαν στο 1 ευρω. Χάσαμε το ράλλυ του ΧΑΑ οπου η ΤΚ θα μπορούσε να αντλησει κεφάλαια οπως κάνανε ολες οι άλλες Ελληνικές Τράπεζες……

    Σάββας Τταντής , Χρηματιστής 28/09/2014

Leave a Reply

Note: XHTML is allowed. Your email address will never be published.

Subscribe to this comment feed via RSS