Skip to content

Δυναμική Ασυνέπεια και Κυπριακές Κρίσεις

Posted by (Regular StockWatch Contributor) on January 5th, 2015 - 22 Comments
avatar

Θεωρώ ότι ένας από τους λόγους που υπάρχουν συχνές κρίσεις σε διάφορα επίπεδα στην Κύπρο είναι η αδυναμία λύσης του προβλήματος της «δυναμικής ασυνέπειας». Τι είναι αυτή η θεωρητική ιδέα; Είναι η ιδέα βασικά ότι ο «λόος του αθρώπου» παύει να είναι σημαντικός όταν ο άνθρωπος φθάσει στο σημείο να κάνει πράξη την υπόσχεση του. Το καλύτερο παράδειγμα προέρχεται από τους πολιτικούς: υπόσχονται κάτι αλλά όταν φθάσουν στο μελλοντικό σημείο να κάνουν πράξη ότι έχουν πει, θεωρούν ότι είναι καλύτερα να μην το πράξουν. Δυναμικά (στο χρόνο) είναι ασυνεπείς. Όταν αυτό γίνεται πολλές φορές, κανένας δεν τους πιστεύει και άρα όταν θα πρέπει να κάνουν κάτι σημαντικό, δεν έχουν την αξιοπιστία να πείσουν την πλειοψηφία να τους ακολουθήσει. Θα δώσω τρία συγκεκριμένα παραδείγματα για να καταδείξω τη σημασία αυτού του προβλήματος.

Όταν δημιουργήθηκε για πρώτη φορά το Πανεπιστήμιο Κύπρου, η εξαιρετική πρώτη Διοικούσα Επιτροπή είχε ορίσει τους νόμους και για την αντιπροσώπευση των φοιτητών στα διάφορα σώματα και εκλογικές διαδικασίες. Τότε, το 1989, είχαν πολύ μικρό ποσοστό οι φοιτητές του Πανεπιστημίου. Με τον καιρό όμως, η βουλή (και μερικοί υποψήφιοι πρυτάνεις) υποσχέθηκαν καινούργια «δικαιώματα» και αύξησαν σημαντικά την αντιπροσώπευση των φοιτητών, έστω και αν αυτή η πρακτική δεν ακολουθείται από άλλα γνωστά Πανεπιστήμια διεθνώς. Η παραίτηση του αξιοσέβαστου πρύτανη Παπαμιχαήλ το 2002 δεν έκανε καμμία διαφορά στις αποφάσεις της τότε βουλής. Οι τωρινές διαδικασίες λίγο μοιάζουν με τον αρχικό νόμο και είναι από καθαρή τύχη (κατά τη δική μου άποψη) που το Πανεπιστήμιο Κύπρου δεν έχει καταστεί μέχρι τώρα κομματικό φέουδο.

Ένα πιο πρόσφατο παράδειγμα είναι οι αλλαγές για τους δημόσιους υπαλλήλους. Η δημόσια υπηρεσία μιας χώρας πρέπει να είναι αντικειμενική και απελευθερωμένη από κομματικές εξαρτήσεις. Ακούμε όμως τώρα ότι σχεδόν ομόφωνα τα κόμματα θέλουν να λύσουν «το πρόβλημα της υποκρισίας από το γεγονός ότι δημόσιοι υπάλληλοι είναι παράλληλα κομματικοί αξιωματούχοι». Σύμφωνα με αυτή τη λογική, «θα πρέπει να αλλάξει ο νόμος που απαγορεύει σε δημόσιους υπαλλήλους να είναι παράλληλα κομματικοί αξιωματούχοι». Ακόμη ένα παράδειγμα όπου υπάρχει ασυνέπεια επειδή πρόσκαιρα κάποιοι δημόσιοι υπάλληλοι θέλουν να έχουν πολιτικές καριέρες αλλά δεν θέλουν ταυτόχρονα να χάσουν τη σιγουριά του δημόσιου τομέα. Και πάλι κερδίζει η δυναμική ασυνέπεια. Χάνει όμως η κοινωνία (και η οικονομία). Εδώ το παράδειγμα είναι περισσότερο τραγικό από το προηγούμενο επειδή οι νομοθέτες δημόσια παραδέχονται ότι δεν μπορούν να τηρούν τους νόμους εδώ και πολλά χρόνια. Και άρα η λύση είναι να πάμε σε χειρότερους νόμους, ούτως ώστε να μην παραβιάζονται οι νόμοι που δεν τηρούνται! Μπορεί να λειτουργήσει μια οικονομία με μετακινούμενους νόμους που αλλάζουν συνεχώς με τέτοιο τρόπο και με βάση τη δύναμη που μπορεί να έχει πρόσκαιρα αποκομίσει κάποιος δημόσιος υπάλληλος ή κάποιο πολιτικό πρόσωπο ή κάποιος κομματικός σχηματισμός; Μπορεί να εμπιστευθεί κάποιος επενδυτής τις οικονομίες του μακροπρόθεσμα σε τέτοιο περιβάλλον;

Το τρίτο παράδειγμα δυναμικής ασυνέπειας είναι η πρόσφατη ψήφιση του νόμου περί εκποιήσεων από τη βουλή. Μας έδωσε η Τρόικα την αναγκαία δόση, και άρα τώρα (που προσωρινά) δεν τους χρειαζόμαστε, ας αλλάξουμε το νόμο. Κλασσικό παράδειγμα δυναμικής ασυνέπειας που εξευτελίζει την αξιοπιστία της χώρας. Χωρίς αξιοπιστία μην περιμένετε αντιμετώπιση με κατανόηση στην επόμενη κρίση που δεν είναι μακρυά δεδομένων των εξελίξεων στην Ελλάδα και στη Ρωσσία.

Πρέπει η πολιτεία να γίνει δυναμικά συνεπής αν θέλει να αντιμετωπίσει επιτυχημένα κάποιες από τις μελλοντικές κρίσεις που θα την κτυπήσουν. Μέχρι τώρα, θεωρώ ότι ο στόχος της δυναμικής συνέπειας δεν έχει επιτευχθεί από καμμία κυβέρνηση στην Κύπρο.

Ο Αλέξανδρος Μιχαηλίδης είναι καθηγητής χρηματοοικονομικών στο Imperial College Business School.

Categories → Οικονομία

22 Comments
  1. avatar
    Marios on January 5, 2015 - (permalink)

    Grexit και Κύπρος
    Αυτά που λέει ο Καθηγητής είναι ενδιαφέροντα αλλά υπάρχουν άμεσες εξελίξεις στην Ελλάδα που επηρεάζουν την Κύπρο και δεν έχω δει κανένα από τους οικονομολόγους μας, experts και άλλους ιθύνοντες να λένε οτιδήποτε (άρθρα κλπ) σε σχέση με τις εξέλίξεις στην Ελλάδα και πιθανό επηρεασμό της Κύπρου.
    Η διασύνδεση της Κύπρου με την Ελλάδα έχει μειωθεί μετά την αποχώρηση των Κυπριακών τραπεζών από την Ελλάδα αλλά εξακολουθεί να είναι σημαντική. Υπάρχουν οι Ελληνικές τράπεζες στη Κύπρο και υπάρχουν σημαντικά οικονομικά συμφέροντα μεταξύ των 2 κρατών (Ελληνικές επενδύσεις στη Κύπρο και Κυπριακές στη Ελλάδα κλπ).
    Θυμάμαι όλους τους experts να λένε το δικό του μετά τα γεγονότα στις 15/3/2013.
    Και ερωτώ όλους τους experts να μας πουν τις απόψεις τους τώρα για ένα ενδεχόμενο Grexit και πως θα μας επηρέασει και πιο σημαντικό τι πρέπει να κάνουμε τώρα για να μείωσουμε τυχον αρνητικές επιπτώσεις. Μετά θα είναι πολύ αργά.

  2. avatar
    MM on January 5, 2015 - (permalink)

    One of the ‘good’ things that came out of the bail-in process was the severing of the banking links with Greece. Imagine that euro 20BN Greek-loan portfolio becoming a NPL in the balance sheets of the Cyprus banks …

    Anyway, any Grexit should not affect Cyprus too much. Greek products would become cheaper since Greece would de-value the drachma. This would be a bonanza for Greek tourism and exports. Its the poor Greeks that will sustain the biggest hit.

  3. avatar
    Erol Riza on January 5, 2015 - (permalink)

    Marios and MM

    It is inconceivable that Greece will leave on its own as the euro is very popular. However, politicians in the eurozone have bungled the Greek initial crisis and I would not be surprised they do play a high stake poker game and it is a question of whether the markets forcing the issue. This is what the Germans and some EU officials mean they say that Greece could possibly not produce the contagion they feared. This is the view of the politicians and not the financial markets. For if one country can be pushed out there is no reason why the markets will not seek the next candidate.
    In my view if Grexit happens there will be serious consequences across the Eurozone and I can suggest some reactions by markets:
    1. Higher bond yields and cost of borrowing; decoupling is in normal markets and this would not be a market neutral event. The markets have shown better understanding. For heavily indebted countries this could mean more distress;
    2. If the markets turn risk averse no investments will be made in countries which are in the periphery since investors will only invest where there is a strong financial position.
    3. Higher interest rates and lack of investment could mean slower growth and higher unemployment
    4. Stock market volatility and coupled with higher bond yields could leave the ECB powerless.

    The above may be extreme scenarios but one should not underplay the consequences of Greece leaving the eurozone. The Syriza (if they should win outright which is unlikely) case of renegotiation of the MOU and debt relief if handled properly by the politicians, without threats from German and EU officials, seems logical if handled with care and in the end it can be therapeutic for Greece, and the EU.

    One thing to bear in mind in such extreme cases there is not mathematical answer or assumed reaction by markets that can be predicted as the speculators are free to make money and they place the bets on the weak links

  4. avatar
    IoannisTakis on January 5, 2015 - (permalink)

    Η εξήγηση που δίνεται σε ότι αφορά την συχνή ύπαρξη κρίσεων θυμίζει λίγο εισήγηση για “συμπτωματική θεραπεία, δηλαδή συνταγή για μια θεραπεία που θα ασχολείται με την καταπολέμηση των συμπτωμάτων μίας νόσου & όχι των αιτίων αυτής”. Συμφωνώ ότι η ύπαρξη “δυναμικής ασυνέπειας” μεταξύ των διαφόρων ανωτάτων (και μη) θεσμών της χώρας οδηγεί στην δημιουργία αναξιοπιστίας στο εσωτερικό και ιδιαίτερα στο εξωτερικό κάτι που έχει ως συνέπεια την δημιουργία πολύ αρνητικών παρενεργειών.

    Εάν θέλουμε όμως πραγματικά να βρούμε την λύση στο πρόβλημα δεν μπορούμε απλά να θεραπεύσουμε το σύμπτωμα (αναξιοπιστία στο σύστημα διακυβέρνησης του κράτους) αλλά την πηγή του προβλήματος, να εντοπίσουμε δηλαδή το γιατί υπάρχει/πως δημιουργείται αυτή η «δυναμική ασυνέπεια» και η ύπαρξη της αναξιοπιστίας. Η λύση του προβλήματος βρίσκεται στην επίλυση των ακόλουθων παθογενειών της Κυπριακής Πολιτείας:
    • Ανωριμότητα του λαού ο οποίος δεν έχει την πολιτική κρίση για να επιλέξει αυτούς που θα πάρουν τον τόπο μπροστά η οποία εν μέρει συνδέεται με το σχετικά «νεαρό» της ηλικίας της Κυπριακής Δημοκρατίας.
    • “Καπάρωμα” των ανώτατων θέσεων εξουσίας από άτομα/ομάδες που είναι κάτω του μετρίου, είναι ανέντιμοι και ενδιαφέρονται πρώτιστα για ικανοποίηση των προσωπικών τους φιλοδοξιών παρά του ευρύτερου καλού.
    • Αδιαφορία για εμπλοκή στα κοινά από ικανούς ανθρώπους.
    • Διαχρονική ατιμωρησία και εμπέδωση της διαφθοράς σε όλα τα στρώματα του λαού.

    Σε ότι αφορά τις πιθανές αρνητικές παρενέργειες στην Κύπρο από ένα ενδεχόμενο Grexit, εκ πρώτης όψεως και με μια μυωπική ματιά αυτές παρουσιάζονται μειωμένες λόγω της «αποχώρησης» των «Κυπριακών» τραπεζών από την Ελληνική επικράτεια. Διευρύνοντας ωστόσο τον φακό παρατήρησης αυτών των παρενεργειών και λαμβάνοντας υπόψη:
    α) Από την μια τους ισχυρούς δεσμούς που συνεχίζουν να υπάρχουν με την Ελλάδα λόγω ύπαρξης διαφόρων εμπορικών, πολιτικών, τραπεζικών (παρουσία θυγατρικών Ελληνικών τραπεζών στο νησί) και άλλων συνεργασιών και
    β) Από την άλλη τις απρόβλεπτες συνέπειες που μπορεί να έχει σε ολόκληρη την Ευρωζώνη ένα GRexit.

    Καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι ειδικά κάτω από τις σημερινές οικονομικές/πολιτικές συνθήκες θα είναι καλύτερα να μην ζήσουμε (εμείς αλλά κυρίως η Ελλάδα) άμεσα το GRexit.

    Σχετικά με προληπτικές ενέργειες για μείωση πιθανών αρνητικών συνεπειών, σήμερα δεν προλαβαίνουμε να κάνουμε και πολλά πράγματα λόγω της υφιστάμενης κατάστασης. Θα μπορούσαμε διαχρονικά με σωστή στρατηγική να μειώναμε την εξάρτηση μας από αρνητικές εξελίξεις σε άλλες «συνδεδεμένες» χώρες (Ελλάδα, Η.Β. Ρωσία κ.α.) εάν καταφέρναμε αυξήσουμε την διασπορά του κινδύνου και να κτίσουμε μια οικονομία που να στηρίζεται σε πολλούς τομείς και «συνδεδεμένες» χώρες.

  5. avatar
    A on January 6, 2015 - (permalink)

    What about deposits held at the Cypriot branches of Greek banks? Are they matched with local (more broadly non-Greek) euro-denominated assets? If not, what will happen to these deposits once assets are redenominated to drachmas and, quite likely, depreciate severely upon conversion? How about Greek sovereign debt held in HTM portfolios by banks to avoid market price pressures? Do we expect the Greek government to honor its debt?

  6. avatar
    Savvakis Savvides on January 6, 2015 - (permalink)

    Just some food for thought: What about the possibility of dissolving the myth of the evils of abandoning a hard currency that is outside your control as a country when the only cure to the enormous accumulated debts is a write-off or at the very least a huge reduction to a level that affords the country a chance to regain its competitiveness and thereby open the path to solid economic development.

    Further food for thought: Countries going bankrupt is a huge myth. There is no way a country can go bankrupt. The people of a country can and surely do (as it happens and will increasingly be happening in Cyprus I am afraid to say). To say a country goes bankrupt is meaningless. It only serves to keep Governments in power and keep doing their thing.

    Note: I am not professing any of the above measures. But I am against dismissing any of them as taboos and without thinking and considering what it may be the consequences of the alternative course we are on.

    • avatar
      Anonymous on January 6, 2015 - (permalink)

      If it is a closed economy then sure, going bankrupt is meaningless. If it is an open economy (as they all are) then going bankrupt is as meaningless as a household trying to live on monopoly money. Not saying that countries should not consider defaulting on their debt, but call it what you want, it may come with dire consequences.

      • avatar
        Savvakis Savvides on January 8, 2015 - (permalink)

        It will probably come with dire consequences. The only question is if staying the course that we are on may come with even more dire consequences. I haven’t seen or know of anyone who is even willing to do the math on this. Surely not our Government or the rest of our politicians.

        • avatar
          Anonymous on January 8, 2015 - (permalink)

          Agreed, all rhetoric and no serious analysis either way.

    • avatar
      Μ on January 7, 2015 - (permalink)

      Mr. Savvides,

      Regardless of the other possible consequences of abandoning the Euro, I am afraid that it could possibly be accompanied by a simultaneous exit from the European Union. It appears that the Euro is an irrevocable currency and its adoption is compulsory for all Member States (except Denmark and the UK), as also that there is no way back after the obligations regarding the achievement of economic and monetary union are fulfilled and a Member State with a derogation finally adopts the Euro (please refer to the EC’s website at: http://ec.europa.eu/economy_finance/euro/adoption/who_can_join/index_en.htm and to articles 3(4) and 140(3) of the Consolidated versions of the Treaty on European Union and the Treaty on the Functioning of the European Union at: http://register.consilium.europa.eu/doc/srv?l=EN&f=ST%206655%202008%20REV%207).

      • avatar
        Savvakis Savvides on January 8, 2015 - (permalink)

        M, I know of this issue and you are right to bring it up. However, it is imperative to take control of our own destiny and find a solution (not necessarily by leaving the Euro or even the Union – although everything should be considered) if the alternative course that we are pathetically on leads to disaster. Instead of evaluating our situation which in my opinion is dire, and trying to find solutions, hard as they may be, all we hear is that we are doing fine and that we will borrow even more. It is like using the decease as a cure!

  7. avatar
    Anonymous on January 8, 2015 - (permalink)

    An exit from the Euro will result in an exit from the EU only if the core countries decide to kick us out. Economics/politics matter much more than treaties for such things. Treaties are mostly used to rubber stamp decisions, if they are well-aligned with the decision, and ignored otherwise.

    • avatar
      Επιλήσμων on January 11, 2015 - (permalink)

      Παρόλο που βασικά είναι ορθό αυτό που λες, πρέπει να γνωρίζουμε ότι υπάρχουν πολλά είδη Συνθηκών (Treaties). Οι Συνθήκες Συμμαχίας, όπως μπορούμε να χαρακτηρίσουμε τη Συνθήκη της Ρώμης στην οποία βασίζεται η ΕΕ, έχουν μιά επιπρόσθετη αδυναμία και πρόβλημα, αυτό της αποχώρησης μέλους από την Συνθήκη / Συμμαχία.
      Περίπωση αποχώρησης μέλους δεν προβλέπεται.
      Το νομικό αυτό πρόβλημα το βρίσκουμε να υπήρχε και στη Συμμαχία της Δήλου, στην Αχαϊκή Συμμαχία και σε όλες τις προσπάθειες δημιουργίας συμμαχιών και ομοσπονδιών στην Ελλάδα.
      Η παράλειψη αυτή είναι φυσικά ηθελημένη. (Εάν υπάρχει ρήτρα απαγόρευσης κάποιο κράτος πιθανόν να μη δεχόταν συμμετοχή, και εάν υπάρχει καταγραμμένη η δυνατότητα αποχώρησης, τότε η Συνθήκη / Συμμαχία αποδυναμώνεται πριν καν δημιουργηθεί).

  8. avatar
    Marios on January 8, 2015 - (permalink)

    Βλέπω τα Blogs και τα comments σε αυτή τη ιστοσελίδα πριν τις 15/3/13 ένα εκ των οποίων ήταν του Νομπελίστα μας στις 5/2/2013. Καμμία σχέση με τη καταστροφή που ακολούθησε. Υπάρχουν αναφορές για τα προβλήματα της οικονομίας μας αλλά κανένα σχόλιο σχετικά με το επερχόμενο κούρεμα.

    Παρακολουθώ διάφορα Ελληνικές ιστοσελίδες και Blogs. Υπάρχουν αμέτρητες αναλύσεις, άρθρα, blogs κλπ για τη πιθανότητα ενός Grexit και τις πιθανές επιπτώσεις στην Ελλάδα. Αρκετοί λένε ότι είναι μόνο Καταστροφολογία που ανεδυκνύεται από τη ΝΔ στην Ελλάδα για να κερδίσει ψηφοφόρους απο το Συριζα. Αλλά υπάρχουν και αμέτρητοι σοβαροί ξένοι αναλυτές που λένε ότι το Grexit είναι τώρα επιλογή. Υπάρχουν και σοβαροί ξένοι αναλυτές που λένε ότι δεν υπάρχει θέμα Grexit αλλά αυτοί είναι οι μειοψηφία.

    Στην Ελλάδα οι επιπτώσεις ήδη έχουν αρχίσει: σημαντικές αναλήψεις από Τράπεζες. Αν επιδηνωθούν οι Ελληνικές Τράπεζες θα χρειστούν πάλι ELA.
    Στη Κύπρο τι γίνεται με τις Ελληνικές Τράπεζες. Ποιος θα καλήψει τη ρευστότητα τους αν δεν έχουν ρευστότητα οι μητρικές στην Ελλάδα και υπάρχουν αναλήψεις στη Κύπρο. Είναι η ΚΤΚ υπεύθυνη για αυτές ή η Τράπεζα της Ελλάδος.
    Αν υπάρξει Grexit προφανώς οι Καταθέσεις στην Ελλάδα θα μετατραπούν στο νέο νόμισμα. Στη Κύπρο τι θα γίνει με τις καταθέσεις των Ελληνικών Τραπεζών.

    Να θυμίσω ότι επιβλήθηκαν ακραίες λύσεις στα Κυπριακά Παραρτήματα στην Ελλάδα για να μην μεταδοθεί η κρίση εκεί. Επίσης οι ΤΚ και Λαική στην Ελλάδα είχαν κλείσει όταν οι τράπεζες στη Κύπρο ήταν κλειστές.

    Αν γίνει Grexit to σενάριο του 03/2013 της Κύπρου θα αντιστραφεί με την Ελλάδα στη πρίζα και τη κρίση να μεταδιδεται στη Κύπρο μέσω των Ελληνικών τραπεζών στη Κύπρο.

    Για πολλά λεγόταν ότι δεν μπορούν να γίνουν πριν να γίνουν.
    Όλοι διαβεβέωναν ότι Κούρεμα Ελληνικού χρέους δεν μπορεί να γίνει ώσπου έγινε το PSI
    Όλοι διαβεβέωναν οτι Κόυρεμα Καταθέσεων δεν μπορεί να γίνει (είναι παράνομο είπε γραπτώς ο Δημητριάδης στη Λαική) ώσπου και έγινε.

    Όταν καείς με το χυλό φυσάς και το γιαούρτι.
    Οι καταθέτες στην Ελλάδα και στη Κύπρο αυτή τη φορά μπορεί να αντιδράσουν πολύ πιο γρήγορα έστω μικρή η πιθανότητα ενός Grexit.

    Αναφέρεται ότι οι συνθήκες δεν επίτρεπουν Grexit χωρίς έξοδο από ΕΕ.
    Δεν πιστεύω ότι υπάρχει θέμα εξόδου της Ελλάδας από την ΕΕ.
    Αλλά τα νομικά είναι υποδυέστερα των πολιτικών αποφάσεων (το είδαμε στη Κύπρο). Αν υπάρχει η πολιτική απόφαση τα νομικά θα αναπροσαρμοστούν. Π.χ. Συνθήκες μπορεί να αλλάξουν.
    Ή προσωρινά μπορεί να μην υπάρχει επίσημη αποχώρηση της Ελλάδας από το Ευρώ αλλά μια άλλη λύση (στυλ Dual Currency ή άλλων καινοτόμων λύσεων που θα σκεφτούν).
    Κανένας δεν λέει ότι θα πετάξουν την Ελλάδα πό το Ευρώ. Αλλά αν η ΕΚΤ σταματήσει τη ρευστότητα στις Ελληνικές Τράπεζες είναι το ίδιο πράγμα. Θα υπάρξει μια προσωρινή λύση μέχρι η ήδια η Ελλάδα παρακαλά τους υπόλοιπους να βρεθεί μια λύση να βγει από το Ευρώ αλλά να μείνει στη ΕΕ.

    Δέστε τι έγινε στη Κύπρο. Είπαμαι όχι στο 1ο κούρεμα και μετά παρακαλούσαμε για το 2ο κούρεμα για να ανοίξουν οι Τράπεζες.
    Ένα πράγμα βλέπω σίγουρο. Αν η ΕΚΤ πει ότι σταματά τη ρευστότητα στις Ελληνικές Τράπεζες την επομένη όλες οι Ελληνικές τράπεζες είναι κλειστές μέχρι να βρεθεί λύση.

    Η χειρότερη επίπτωση ενός Grexit για τη Κύπρο δεν είναι το οικονομικό αλλά το πολιτικό. Αναπόφευκτα το Grexit θα περιθωριοποιήσει την Ελλάδα στην ΕΕ και θα μείωσει την όποια επιρροή μπορεί να δώσει η Ελλάδα σε σχέση με το πολιτικό μας πρόβλημα. Μπορεί ακόμη να επηρεάσει τις εξελίξεις σε σχέση με τη συνεργασία Κύπρου, Ελλάδας, Αιγύπτου, Ισραήλ σε σχέση με το Φυσικό αέριο. Και μπορεί να αποθρασύνει τη Τουρκία στις διεκδηκήσεις της όταν γνωρίζει ότι η Ελλάδα είναι περιθωριοποιημένοι με τους εταίρους της.

    • avatar
      Anonymous2 on January 10, 2015 - (permalink)

      Συμφωνώ με τα περισσότερα που λες. Όμως δεν ειναι τόσο σίγουρο οτι θα υπάρξει πολιτική συμφωνία για να αφήσουν την Ελλάδα στην ΕΕ, η αλλαγή σε συνθήκη χρειάζεται ομοφωνία. Το πιο πιθανό ειναι να παραμείνουν οι τράπεζες κλειστές για πολλές μέρες μέχρι να βρεθεί συμφωνία. Το ELA θα εχει ήδη εκτοξευθεί. Όταν υποχρεώνεται ο ΥΠΟΙΚ να δηλώνει οτι η καταθέσεις ειναι ασφαλείς, τότε σημαίνει υπαρχει bank run.

      Παρεπιπτόντως η διάσωση με ιδια μέσα δηλαδή bail in δεν ειναι ακριβώς κούρεμα καταθέσεων, αφού οι καταθέτες δεν χάνουν απλά τα χρήματα τους αλλά μετατρέπονται σε μετόχους. Διεθνώς το bail in πλέον θεωρείται ως πολυ πιο δίκαιο απο το bailout, τόσο απο ακαδημαϊκούς όσο και από πολιτικούς. στην Κύπρο το bail in επηρέασε μόνο το 4% των καταθετών, ενώ το κουρεμα, όπως συμφωνήθηκε στο πρώτο eurogroup, θα επηρέαζε σχεδόν ολους.

  9. avatar
    Μ on January 9, 2015 - (permalink)

    In my opinion an exit from the Euro will not come alone. It will be a blow to the prospects of European Integration and therefore I don’t believe that the core states will let it happen without playing all their cards. Going all in didn’t work in the past and I think it won’t work in the future either, as I am afraid that we need the EU much more than it needs us or Greece.

    Indeed, our situation is dire and that’s frustrating; In fact is one of the countless triggers of frustration in Cyprus.

    BTW Mr Orphanides was on ANT1 bulletin last night (http://www.ant1iwo.com/news/oikonomia/article/196327/ath-orfanidis-provlepei-mazikes-ekpoiiseis-/). Even though it’s extremely difficult for me to choose just a few sentences, as the whole interview is very interesting, I will quote just the following:

    “«Εγώ διαφωνώ με αυτή την πορεία από τη στιγμή που έκλεψαν από τον κόσμο τις καταθέσεις τις μετοχές και τα αξιόγραφα του τώρα να του πάρουν και τα σπίτια του».”.

    Maybe it’s time for a global innovation. What about a Competent Authority that will supervise this industry in order to ensure that depositor’s/creditor’s money will not be endangered?

    “Καταλήγοντας επανέλαβε ότι πρέπει οι αρμόδιες αρχές στην Κύπρο να ζητήσουν από την Κεντρική να δημοσιοποίησει την έκθεση της Blackrock, για τις πραγματικές κεφαλαιακές ανάγκες των τραπεζών, η οποία θα αναδείξει, κατά τον ίδιο, ποιοι ευθύνονται για την κατάσταση στην οποία είχε περιέλθει η κυπριακή οικονομία.”.

    Blackrock or the Comprehensive Assessment of the ECB? Well that’s a serious dilemma.

  10. avatar
    Erol Riza on January 10, 2015 - (permalink)

    Let us hope there will be sincerity in how the closure of Cyprus Airways will be explained. Quite clearly the present government is least to blame since it inherited the problems which have accumulated over the last 10 years which the airline has made efforts to restructure. The key blame is on the govern,nets which appointed the boards since the corporate governance has been lacking. Please how corproate governance is defined by the Institue of Chartered Accountants in the UK.

    “Corporate governance is the system by which companies are directed and controlled. Boards of directors are responsible for the governance of their companies. The shareholders’ role in governance is to appoint the directors and the auditors and to satisfy themselves that an appropriate governance structure is in place.”

    Can the former governments answer if they applied such thinking when they appointed the boards? Did Parliament exercise its statutory duty to oversee the governance of Cyprus Airways as it approved the loans which were guaranteed by the government? This is their oversight role is it not? The rest is history.

    The key lesson from all the financial disasters and scandals we are witnessing is that unless there is good corporate governance at all levels of private and public enterprise the lesson will not have not have been learned.

    • avatar
      Marios on January 12, 2015 - (permalink)

      Every single government for at least the last 15 years (probably from before) is to blame for Cyprus Airways. That includes almost all political parties in Cyprus. So no-one will be blamed. Or more probably there will be a report that would blame Christofias and his government for giving the illegal assistance. A report in the same way that the report regarding the economy was made that blamed Christofias. Christofias and Akel will not accept this report either (as they did not accept the previous ones including Mari and the economy) and the thing will end there. No-one will actually have any consequences.
      From what I rememember Cyprus Airways was profitable at some point in the past. BUT as I remember at that point Cyprus Airways had the exclusive rights for the Duty Free stores at the airports paying well below market rent for the privilige and that part was profitable subsidising the airline operations. If you exclude the Duty free operations Cyprus Airways was probably not profitable for a few decades.

      The decision to close down Cyprus Airways was taken at least 3 months ago (probably even earlier). The rest was just going through the motions for legal and practical purposes in order to organise a snooth shutdown.
      Now whaty would probably happen is that the government will sell the logo to a private company tp start a new airline with a similar name. That company will employ 1/2 the employees at 1/2 the salary, so the new company would have a 1/4 of the Payroll cost and be viable.

      • avatar
        Erol Riza on January 13, 2015 - (permalink)

        Marios,
        You may be right in terms of the last years when profits were made. The key question is that the airline industry is very competitive and the government was not the right shareholder; CA should have been privatised as part of the first restructuring and it was not. The airline was awarded illegal state aid and the airline industry according to EU rules cannot be sustained on handouts from government. The same happened to Olympic in Greece when the EU ruled that aid had to be returned to the state so no excuses from the government which handed the state aid. They effectively sealed the fate of CA not the present government.

  11. avatar
    καχ on January 10, 2015 - (permalink)

    Η επόμενη κρίση έρχεται.Εκτός από Ρωσσία και Ελλάδα μόλις χθες φάνηκε ότι τα τελευταία πολυδιαφημιζόμενα στρες τεστ ήταν φούσκα.Η Σανταντερ,μια από τις ισχυρότερες τράπεζες του κόσμου που πέρασε με εύσημα τα τεστ ανακοίνωσε ότι χρειάζεται νέα κεφάλαια.Γιορτή δική της παραμονή πολλών άλλων ευρωπαικών τραπεζών.

    Η συνεχιζόμενη ύφεση στην Ευρώπη με την προβλεπόμενη ανάκαμψη στην Αμερική θα δημιουργήσουν νέες πιέσεις στο Ευρώ.Ακόμα και η ψαλίδα μεταξύ του μπρέντ και του Αμερικανικού αργού κλείει. Ενώ η Γερμανία επωφελείται από παντού,πτώση τιμών πετρελαίου και ευρώ ο Νότος θα πιέζεται παραπάνω.Τα προβλήματα είναι πραγματικά και λύση δεν φαίνεται στον ορίζοντα,όταν οι Γερμανοί και άλλοι βόρειοι κερδίζουν και οι υπόλοιποι χάννουν.Πως μπορεί να εχουν κοινό νόμισμα ?

    Ειδικά στην Κύπρο φαίνεται να ακολουθείται στα τυφλά η πολιτική που επιβάλλει η Τρόικα.Είναι όμως η πολιτική αυτή προς όφελος μας?

  12. avatar
    Επιλήσμων on January 17, 2015 - (permalink)

    Η δυναμική ασυνέπεια των πολιτικών μας, όπως την περιγράφει ο κ. Μιχαηλίδης, σταματά στις υποσχέσεις και δεσμεύσεις που οι πολιτικοί “τάσσουν” στον Κυπριακό λαό.
    Αυτό δεν θα έπρεπε να δημιουργεί εσωτερικό πολιτικό πρόβλημα, καθώς κάτι που είναι αναμενόμενο και επαναλαμβανόμενο, θεωρείται “normal”. Όπως πχ οι διαχρονικά συχνές αλλαγές κυβερνήσεων στην Ιταλία. Δεν προκαλούν αστάθεια στο σύστημα και θεωρούνται ως κάτι το φυσιολογικό.
    Το πρόβλημα μας είναι ότι είμαστε δυναμικά συνεπείς τόσο στα λάθη της εξωτερικής πολιτικής μας όσο και στις λανθασμένες πράξεις και σχέσεις μας με τον έξω κόσμον (Και μετά μας φταίει ο Ανάν και το Σχέδιο του, ο Ντάουνερ, ο Άιντα, ο Μούν. οι Αμερικάνοι, ο ΟΗΕ, ο Σόιμπλε και η Μέρκελ και ο Χατζηπετρής)..

  13. avatar
    Επιλήσμων on January 23, 2015 - (permalink)

    Η κα Λαγκάρντ δήλωσε ότι ανησυχεί γιά τυχόν πισωγύρισμα του οικ. προγράμματος της Κύπρου, εννοώντας ασφαλώς την γνωστή (δυναμική στο χρόνο, κατά τον κ. Μιχαηλίδη) ασυνέπεια της Κύπρου.
    Ο Πρόεδρος Αναστασιάδης της εξήγησε ότι η Κυβέρνηση δεν ελέγχει την νομοθετική εξουσία. Αυτή η δικαιολογία σίγουρα θα ενισχύσει τις ανησυχίες του ΔΝΤ, των άλλων δανειστών μας, και των Αγορών, και εν πάση περιπτώσει δεν αποτελεί δικαιολογητικόν διά την Κύπρο. Απλώς αποκαλύπτει το αλαλούμ στο οποίο ευρισκόμαστε.
    Και κάτι ακόμη, Ο Κυβ. Εκπρ. μας, δήλωνε ότι ο Πρόεδρος μεταβαίνει στο Νταβός γιά να ενημερώσει, εξηγήσει κλπ, κλπ.
    Δηλαδή, έχουμε την εντύπωση (ψευδαίσθηση μάλλον) ότι οι ηγέτες στο Νταβός, ο ΓΓ του ΟΗΕ, και ιδίως ο κ. Άιντα, περιμένουν να ενημερωθούν από εμας?
    22.01.2015

Leave a Reply

Note: XHTML is allowed. Your email address will never be published.

Subscribe to this comment feed via RSS