Skip to content

The Return of the Sacred Cows

Posted by (Guest Contributor) on August 13th, 2015 - 44 Comments
avatar

Employees of the public sector seem to hold firmly their status as the country’s “sacred cows” as private sector employees appear to be “children of a lesser God”.

At a time when employees of the private sector are still struggling to come to terms with the debilitating  effects of the economic crisis, the public sector appears to have initially concluded a collective agreement which includes increases in the civil servants’  compensation.

The improvement in the government’s fiscal situation achieved during the last two years as a result of changes and controls largely imposed by the Troika, have not yet reached the real economy as evident by the number of unemployed people.

Unemployment, although lightly down recently, stubbornly remains at record high levels.

Even if employed, a large number of employees in the private sector are earning significantly less than what they used to before the crisis while the loss of a series of benefits remains without any real prospects for regaining them in the near future.

As a result, a large number of households are struggling to meet their debt and other obligations with the non-performing loans of the banking sector staying at unsustainable levels of around 50%.

At the same time, and before even officially exiting the economic adjustment program with a lot of crucial issues still pending, the increases to be given to the broader public sector from 2017 seem to have been agreed already.

According to initial information these will be related to the performance of the economy and are expected to be 2%-4% – an underestimate, given the better than expected macroeconomic environment.

For 2016 the current status will remain in place, and any changes to be agreed will be applicable for 2017 and beyond.

This will be a crucial period for the junk-rated Cyprus as it will be struggling to refinance a large chunk of its already high debt (about €7 billion) and to convince markets that the” good old” practice of giving pay raises to civil servants beyond their productivity rates, has come to an end.

The public sector union PASYDY portrays its positive stance during the crisis as the main factor for this improvement stating that the time has come for the “sacrifices” of the civil servants to come to an end, “sacrifices” that curtailed their scandalous super-privileges that they enjoyed all these years up to the time crisis hit Cyprus.

The public sector’s payroll has indeed been cut since 2012 but this happened after it enjoyed unsustainable increases during the previous years.

Wages and salaries of civil servants in 2014 not including pensions  amounted to about €1,7 bn meaning that a 4% increase will burden the taxpayer by about €70 mn per year, about 0,4% of GDP.

What if this money were funneled to improving infrastructure or making investments (not simply by constructing roads and buildings) that would generate sustainable employment.  What if, for example, the money went to funding new research that would generate jobs and potential innovation for hundreds of unemployed highly qualified youth, who are currently immigrating from Cyprus?

With the coming parliamentary elections of May 2016 rapidly approaching, employees of the private sector may once again feel indeed children of a lesser God.

George Vakis is a financial analyst and editor of StockWatch’s english edition.

 

Categories → Οικονομία

44 Comments
  1. avatar
    Anonymous on August 13, 2015 - (permalink)

    But if the civil servants spend more (consumption) or start paying their bad debts or increase their savings it is helpful for the economy too right? Or is there only one way to cure this economy .
    Also your argument on elections is probably weak given that private sector employees are actaully larger in size than the public sector ones, hence vote-hungry governments would always try to please private sector votes, right?

    • avatar
      Νεφέλη on August 13, 2015 - (permalink)

      Οι απόψεις σου,μου θυμίζουν το Χριστόφια λίγο προτού μας αποχαιρετίσει.Πάλαιψε με τη Τρόικα μέχρις εσχάτων,και ροκανίζοντας το χρόνο,για να δώσει τον 13ο του 2012 ,με το έωλο επιχείρημα της διατήρησης της αγοραστικής ικανότητας των δημοσίων υπαλλήλων κατα τις γιορτές.Να κινηθεί το παζάρι, όπως ”ευφυώς” έλεγε.Ομως το απελπιστικά απαισιόδοξο,είναι ότι και ο Αναστασιάδης κινείται στις ίδιες λα’ι′κίστικες ράγες,εν όψει,όχι τόσο των βουλευτικών του ’16,όσο των προεδρικών του ’18.Διότι μιά μόνο προεδρική θητεία,δέν είναι αρκετή για να…σώσει την Κύπρο.

  2. avatar
    SB on August 13, 2015 - (permalink)

    Well said, as you rightly point out, it seems Cyprus has not learned its lesson and at the rate they are dishing out pay increases, the government will give even more generous pay increases come election time. Such a pity.

  3. avatar
    Andreas N. on August 13, 2015 - (permalink)

    A very important contribution to a non-existing public discussion about the post-troika management of public finances and the signals the government has started sending ahead of the 2016 elections.

    With the troika departing after March 2016, one would have expected a country with over 100% of public debt, to start sending the opposite signals.

  4. avatar
    ... on August 13, 2015 - (permalink)

    Πες τα Χρυσόστομε… Ακόμα καλά-καλά δεν έφτιαξαν τα πράγματα και άρχισαν να αυξάνουν τις δαπάνες. Και σε ποιους διοχετεύονται αυτές οι πρόσθετες δαπάνες; Μα, σε ποιους άλλους; Στες ιερές μας κυπριακής εκτροφής αγελάδες.

    Και φυσικά, η αντιπολίτευση σιωπά, γιατί δεν θέλει να χάσει τους ψήφους των δημοσίων υπαλλήλων και εσφαλμένα πιστεύει ότι με τις αυξήσεις μισθών δημιουργείται ανάπτυξη.

  5. avatar
    Επιλήσμων on August 13, 2015 - (permalink)

    Εάν όντως οι υπαλλήλοι του ιδιωτικού τομέα θα αισθανθούν σαν παιδιά ενός κατώτερου Θεού, ας τιμωρήσουν την Κυβέρνηση με το μόνο όπλο που νόμιμα και ηθικά έχουν. Την ψήφο τους. Τόσο στις επερχόμενες βουλευτικές εκλογές του 2016 όσο (ιδίως) και στις Προεδρικές του 2017.
    Παρόλο που τυχόν αλλαγή στο υφιστάμενο πολιτικό ισοζύγιο δεν πρόκειται να φέρει καλύτερες μέρες.
    Με απλά λόγια, ποιό από τα πολιτικά μας Κόμματα να ψηφίσω?

    Δεν επιθυμώ να καταντήσω γλαφυρός, επαναλαμβάνοντας ποιήματα του Καβάφη. Ο πειρασμός όμως είναι μεγάλος.
    Ας θυμηθούμε το “Ας φρόντιζαν”, και παραθέτω μόνο τους τελευταίους 3 στίχους.
    ……………….
    ………………..
    Ας φρόντιζαν οι κραταιοί θεοί
    να δημιουργήσουν έναν τέταρτο καλό.
    Μετά χαράς θα πήγαινα μ’ αυτόν.

  6. avatar
    Anonymous on August 13, 2015 - (permalink)

    We never see articles regarding tax evasion in CY – reducing tax evasion could also contribute to improving”unsustainable” public finances, but then again civil servants are everyone’s favourite subject

  7. avatar
    Andis Kyprianou on August 13, 2015 - (permalink)

    Mr Anonymous is obviously a public servant so we can sympathize for his hard feelings and criticism about Mr Vakis article and arguments brought forward.

    But the most hilarious of all, is his suggestion to cure the economy: “Give more money to the civil servants so that they will spend more (consumption) or increase their savings”.

    Civil servants already earn a lot in comparison to private sector employees. Their existing salary levels cover not only their consumption needs but also a big portion of their salaries already goes directly to savings (with minor exceptions being the irresponsible ones who always overspent). So any increase in civil servant salaries will not go to consumption but rather directly to savings without any real benefit to the Economy.

    Consumption would have increased if pay rises were given to low paid employees that barely cover their needs.

    If the government found a way to link civil servants’ salaries with productivity then, (with minor exceptions) public sector salaries should have been reduced even further.

    However, I agree on the argument about fighting tax evasion which would also be a good measure. But again, who is supposed to fight tax evasion? The civil servants who work at the various Inland Revenue Departments…. Just to remind everybody, the parliament has already voted a lot of measures and tools to help them collect taxes and fight tax elation. So why haven’t they done it yet? The answer is simple, because there is no need for them to work harder, or get innovative, since their salary and any pay rises are not linked to productivity…

    I was reading Stockwatch the other day about the banking employees’ agreement with ETYK about their new low interest rate loan privileges. Banking employees loan interest rates range from 1,4% to 1,6%…. This is clearly a hefty Benefit in Kind….so …where are the Inland Revenue civil servants Mr Anonymous?? Tell them to get down to business….

  8. avatar
    Παναγιώτης Σαββίδης on August 13, 2015 - (permalink)

    Σε σχέση με προτεραιότητες, ο αρθρογράφος αναδεικνύει το λάθος θέμα.
    Κατά την άποψη μου οι αυξήσεις είναι στην τέταρτη θέση ως κόστος δημοσίων υπαλλήλων. Και ο αρθρογράφος έπεσε στην παγίδα της επιδερμικής απασχόλησης με δευτερεύοντα θέματα.
    1. Αριθμός δημοσίων υπαλλήλων
    Χρειαζόμαστε 48,500 (Cystat 10/8/15) υπαλλήλους στο δημόσιο; Η δουλειά, με τα κατάλληλα εργαλεία, μπορεί να βγει με τους μισούς. Εξοικονομήσεις €800εκ τον χρόνο.
    2. Συνταξιοδοτικό δημοσίων υπαλλήλων
    Στοιχίζει €540 εκ τον χρόνο. Παίρνουν σχεδόν τετραπλάσια από τον μέσο όρο του ΤΚΑ. Μπορούν να ζήσουν και με τα τριπλάσια. Εξοικονομήσεις €135εκ τον χρόνο.
    3. Μισθοί δημοσίων υπαλλήλων
    Μέσος όρος €2,775 τον μήνα για τους δημόσιους υπάλληλους με τον μέσο όρο μηνιαίου μισθού στα €1,879 (συμπεριλαμβανομένων και των δημόσιων υπαλλήλων). 10% μείωση δίδει εξοικονομήσεις €175εκ τον χρόνο.
    4. Αυξήσεις δημοσίων υπαλλήλων
    Στο 2% – 3% αυτό είναι δαπάνες από €35εκ – €52εκ τον χρόνο.
    Πραγματικά είναι οι αυξήσεις το πρόβλημα ή μήπως η προσπάθεια είναι να κρύψουμε την ανικανότητα της κυβέρνησης να πάρει θαρραλέες αποφάσεις;

    To the author. On the issue of development I suggest that you read “Start-up Nation” Senor & Singer. It only costs $8.98. After that, you will not write about “sustainable development”, “funding new research”, “potential innovation for hundreds of unemployed highly qualified youth, who are currently migrating from Cyprus? (sic)” and all the other BS that people in Cyprus write about when they do not understand how the world works.

    • avatar
      Νεφέλη on August 13, 2015 - (permalink)

      Αγαπητέ μου,να μου επιτρέψεις να διαφωνήσω μαζί σου.Μπορεί οι αυξήσεις στό μισθολόγιο των δημ.υπαλλήλων να μην είναι οι πρώτες σε σημαντικότητα,αλλά είναι εύκολο να μη δοθούν,χωρίς έντονη αντίδραση απο την ΠΑΣΥΔΥ. Διότι μπορεί θεωρητικά να έχεις δίκιο ότι με τη βελτίωση της παραγωγικότητας,θα χρειάζονταν πολύ λιγότεροι,αλλά μιά κουβέντα είναι να απολύσεις χιλιάδες άτομα σε σύντομο διάστημα.Ασε που οι αποζημιώσεις που θα δοθούν, θα βουλιάξουν τα εύθραυστα δημοσιονομικά μας.Δες τί τάζουν αυτές τις μέρες στους υπαλλήλους της CYTA για πρόωρη αφυπηρέτηση,και θα καταλάβεις.Ακόμη δες τι δίνουν στους αχθοφόρους στα λιμάνια [κοντά στο 1 εκατομμύριο ο καθένας],για να αποχωρήσουν λόγω ιδιωτικοποίησης υπηρεσιών,και δέν δέχονται!

      • avatar
        Παναγιώτης Σαββίδης on August 13, 2015 - (permalink)

        Αγαπητή μου, να μου επιτρέψεις να διαφωνήσω και εγώ μαζί σου.

        Κάθε μέρα που κάνει απεργία η ΠΑΣΥΔΥ, το κράτος εξοικονομεί €8 εκ. Και το καλύτερο, οι δημόσιοι υπάλληλοι δεν θέλουν απεργίες, οπότε τα περί ΠΑΣΥΔΥ αλλού.

        Δεν μίλησα για παραγωγικότητα, μίλησα για εργαλεία, μέσα στα οποία είναι η αυτοματοποίηση και η κατάργηση διαδικασιών. Σε κάθε αίτηση από τις 500+ για υπηρεσίες στο δημόσιο, το δημόσιο ήδη έχει το 85-100% των πληροφοριών που ζητά.

        Ούτε μίλησα για χρονοδιαγράμματα. Μπορείς να μειώσεις τον πληθυσμό και το κόστος σε μερικά χρόνια με μηδενικές αυξήσεις, μετακίνηση υπαλλήλων, πρόωρες αφυπηρετήσεις, απόλυση πλεονάζον προσωπικού.

        Το αστείο του επιχειρήματος σου για τις αποζημιώσεις είναι ότι αυτές θα δώσουν ώθηση στην οικονομία με την επιπρόσθετη ρευστότητα. Γιατί νομίζεις βγάλαμε το 2014 χωρίς μεγάλες απώλειες; Ταμεία προνοίας, αποζημιώσεις, ταμείο πλεονασμού, ανεργιακά επιδόματα. Τώρα που σταματήσαν οι απολύσεις, θα δεις την οικονομία να είναι στάσιμη.

        Όσο για τα “εύθραυστα οικονομικά μας” να μου επιτρέψεις πάλι να διαφωνήσω. Όταν ξοδεύεις σε μισθούς και συντάξεις €2.5 δις και παίρνεις κακή παιδεία, κακή περίθαλψη, κακή ασφάλεια, κακές υπηρεσίες ενώ σε λήπτες ΕΕΕ και ανάπηρους €205 εκ, ε κάτι δεν πάει καλά.

        Είδα τι τάζουν στην CYTA και στους αχθοφόρους, το οποίο επιβεβαιώνει το επιχείρημα μου, ότι είναι πολλοί και αμείβονται αδρά.

    • avatar
      Δημήτρης on August 14, 2015 - (permalink)

      Παναγίωτη Σαββίδη πριν από οτιδήποτε αλλο θα σε συμβούλευα να ελέξεις τα στοιχεία που παραθέτεις αν μη τι άλλο.
      Κατ’ αρχή πέραν του 50% του μισθολογικού κόστους των δημοσίων υπαλλήλων που αναφέρεις επιστρέφει στο κράτος ως: (α) φόρος εισοδήματος (average 20%) – ναι αυτοί πληρώνουν φόρους, ΤΚΑ, (β) έκτακτες και μονιμες αποκοπές που ξεπερνουν το 15-20% και περιλαμβάνονται στους ακαθάριστους μισθούς (δυστυχώς), (γ) εισφορές για τις συντάξεις (5%)
      Οπότε το πραγματικό μισθολογικό κόστος δεν είναι αυτό που αναφέρεις.

      Επίσης, αφού αναφέρεις κάποια στοιχεία όσο αφορά το κόστος του συνταξιοδοτικού θα έπρεπε να ξέρεις ότι αυτό μειώνεται σε ορίζοντα 15ετίας στο μισό και εξαλήφεται μέχρι το 2045, λόγο των αλλαγών που επιβληθήκαν στον τρόπο υπολογισμού των συντάξεων, στο όριο αφυπηρέτησης που ουσιαστικά για τους δημόσιους πήγε στα 65-67, στην αύξηση των εισφορών κατά 4,2% και εν τέλη στην απόφαση να κλείσει το υφιστάμενο σχέδιο για νέους υπαλλήλους. Οπότε μπορείς να ανασάνεις όσο αφορά αυτο το κομμάτι. (παρεπιπτόντως τα 540εκ. που αναφέρεις αφορούσαν χρονιές όπου το υπήρξαν μαζικές αποχωρήσεις προσωπικού και μεγάλο μέρος αφορούσε στην πληρωμή των εφάπαξ ποσών)

      Μιλάς επίσης για μέσο όρο μισθών στο δημόσιο, χωρίς να λαμβάνεις υπόψη (εκούσια?) ότι στα νούμερα που αναφέρεις περιλαμβάνονται απόκοπές μισθών ύψους 20% περίπου τις οποίες δεν έχει ο ιδιωτικός τομέας. Μια στρέβλωση που πρέπει να διορθωθεί αφού οι δημόσιοι πληρώνουν κοινωνικές ασφαλίσεις και εξαιρούνται από διάφορες χορηγίες (πχ επίδομα τέκνου, φοιτητική χορηγία) στη βάση εικονικών ακαθάριστων μισθών.
      Αν ήσουν σωστός θα έπρεπε να αναφέρεις ότι οι αποκοπές στους μισθούς, επιδόματα κλ΄π των δημοσίων κατά την τελευταία 4ετια επέφεραν εξοικονομήσεις πέραν των 300 εκ το χρόνο.

      Τέλος σκόπιμα πάλι δεν αναφέρεις ότι στις 48,500 περιλαμβάνονται οι εκπαιδευτικοί (12,000), οι δυνάμεις ασφαλείας (9,500), το ωρομίσθιο προσωπικό (10,000) και ο ιατρικό, παραιτρικό και νοσηλευτικό προσωπικό (6,000). Οι δημόσιοι δηλαδή που στελεχωνουν τις διάφορες υπηρεσίες του κρατους είναι περίπου 9-10,000. Σημείωσε ότι οι αριθμοί αυτοί εχουν ήδη μειωθεί κατά 4500, κατι που αποτελεί κατά τη δική σου αντίληψη αύξηση στην παραγωγικότητα κατά 10%.

      Και για να σε προλάβω, ναι είμαι δημόσιος υπάλληλος, με 15 χρόνια υπηρεσία στο δημόσιο και άλλα 8 στον ιδιωτικό τομέα, και αμοίβομαι με τον παχουλό, κατ’ εσένα μισθό των 1780 ευρώ μηνιαίως. Λυπάμαι που κρατώ την οικονομία πισω και απομιζώ κατ’ εσενα από τον παραγωγικό ιδιωτικό τομέα που πληρώνει στο έπακρο τους φόρους του, και δεν μας φεσώνει με επενδύσεις δισεκατομυρρίων (βλεπε τράπεζες, developers, κλπ)

      • avatar
        Παναγιώτης Σαββίδης on August 14, 2015 - (permalink)

        OK Δημήτρη. Ας ελέγξουμε τα στοιχεία, όπως με συμβουλεύεις.

        1. Φόρος εισοδήματος δημοσίων υπαλλήλων.
        Σύμφωνα με το Γενικό Λογιστήριο το 2014, οι δημόσιο κατέλαβαν €132,577,401 ως φόρο εισοδήματος. Σύμφωνα με το Υπουργείο Οικονομικών, το κόστος των δημοσίων υπαλλήλων το 2014 ήταν €1,702,687,000.
        Άρα το ποσοστό είναι 7.79% και όχι average 20%.

        2. ΤΚΑ.
        Γίνεται αποκοπή 3.95% για να παίρνεται την βασική σύνταξη του ΤΚΑ (δεν είμαι 100% σίγουρος για αυτό, ακόμη προσπαθώ να ανακαλύψω πως δουλεύει), ενώ οι ιδιωτικοί υπάλληλοι δίνουν 7.8% για να παίρνουν την βασική και την συμπληρωματική.
        Οπότε γιατί το παράπονο;

        3. Έκτακτες και μόνιμες αποκοπές.
        Με τον μισθό του δημοσίου υπαλλήλου να αυξανόταν 5-7% τον χρόνο για τα τελευταία χρόνια, και ας μιλήσουμε για τα 15 χρόνια που είσαι υπηρεσία, τότε οι αποκοπές που έχουν γίνει είναι και λίγες.
        Καταλαβαίνω το παράπονο όταν αυτή ήταν η συμφωνία που κάνετε με τους πολιτικούς, αλλά όλα κάπου, κάπως, πληρώνονται στο ταμείο, και δυστυχώς μέχρι στιγμής μόνο η δημόσιοι πλήρωσαν, για τους πολιτικούς ακόμη περιμένουμε.

        4. Εισφορές για τις συντάξεις
        Σύμφωνα με τα στοιχεία του Υπουργείου Οικονομικών, οι αποκοπές για συντάξεις είναι 3% που βρήκες το 5%. Αλλά το άλλο 2% είναι οι συντάξεις χηρείας που παλιά ήταν .75% (νομίζω).
        Αυτά εφαρμοστήκαν πριν από 2 χρόνια, μέχρι τότε καμία συνεισφορά.

        Περιμένω να μου εξηγήσεις εσύ Δημήτρη, γιατί ο φορολογούμενος πρέπει να σου δίνει 50% του μισθού σου, όταν αφυπηρετήσεις, μέχρι να αποβιώσεις (συν την βασική του ΤΚΑ) χωρίς να είχες συνεισφέρεις τίποτα μέχρι πριν δυο χρόνια, και μετά αυτό το ποσό να πάει στην χήρα σου.
        Πραγματικά, περιμένω ένα δημόσιο υπάλληλο να μου εξηγήσει την λογική πίσω από αυτό το μέτρο. Αν αυτό το μέτρο δεν είναι μια ΚΑΘΑΡΟΤΑΤΗ ΚΛΕΨΙΑ από τις επόμενες γενιές, δεν ξέρω τι είναι.

        5. Μείωση κόστους συνταξιοδοτικού
        Ευτυχώς έκανε και ένα καλό ο Τζιμή Δικομήτης, (χωρίς να το καταλάβει)
        Αλλά ας παραθέσουμε τα στοιχεία από το Γενικό Λογιστήριο.
        Το 2012 δόθηκαν €176εκ εφάπαξ και €455εκ επαγγελματικές συντάξεις δημοσίων.
        Το 2013 δόθηκαν €189εκ εφάπαξ και €496εκ επαγγελματικές συντάξεις δημοσίων.
        Το 2014 δόθηκαν €67εκ εφάπαξ και €521εκ επαγγελματικές συντάξεις δημοσίων.
        Τα στοιχεία μιλούν από μόνο τους, οι δαπάνες για συντάξεις καλά κρατούν. Θα ανασάνω όταν επιστραφούν τα €7.5 δις που έκλεψαν οι πολιτικοί από το ΤΚΑ, το ταμείο από το οποίο περιμένω να πάρω σύνταξη.

        6. Αποκοπές μισθών
        Δημήτρη αναφέρεις το ακόλουθο: ”Μιλάς επίσης για μέσο όρο μισθών στο δημόσιο, χωρίς να λαμβάνεις υπόψη (εκούσια?) ότι στα νούμερα που αναφέρεις περιλαμβάνονται απόκοπές μισθών ύψους 20% περίπου τις οποίες δεν έχει ο ιδιωτικός τομέας”
        Πάω πάσο. Υποκλίνομαι. Επειδή είμαι από τους τυχερούς του ιδιωτικού τομέα που δεν του έκαναν αποκοπές, δεν θα μιλήσω για το τι έγινε σε εκείνους που τους έκαναν αποκοπές και ο τρόπος που έγιναν. Μίλα με κάποιον που εργάζεται στα ΜΜΕ, ή σε διαφημιστικό γραφείο, ή στο λιανικό ή χοντρικό εμπόριο.

        7. Ο μισθός των €1,780
        Δεν θα κρίνω κατά πόσο ο μισθός των €1,780 είναι παχουλός ή όχι. Το γεγονός είναι ότι, ότι δουλειά και να κάνεις, στον ιδιωτικό τομέα θα αμειβόσουν λιγότερο. Και εγώ, ο Παναγιώτης, δεν είμαι εντάξει με αυτό. Γιατί το κόστος ενός υπαλλήλου στον ιδιωτικό τομέα προσαρμόζεται στην κερδοφορία των εργοδότη. Προτιμώ, παρά μέρος των €1,780 (και με ένα μέσο όρο κερδοφορία στο 25% είναι πολύ μεγάλο ποσό) να πηγαίνει στον εργοδότη να πηγαίνει στον υπάλληλο.

        Είναι όμως πρόβλημα, η αξία του έργου που παράγεις να είναι λιγότερο από το ποσό που πληρώνεσαι. Και δεν με έχει πείσει κανείς ότι αυτό συμβαίνει. Υπάρχουν κυβερνητικά τμήματα που πετούν. Η Αστυνομία, η πυροσβεστική, τα Ταχυδρομεία, το τμήμα Δασών. Δεν μπορώ να πω το ίδιο για την εκπαίδευση, τα νοσοκομεία, το Κτηματολόγιο, το τμήμα φορολογίας, το ΤΥΠ, κλπ.

        Έτσι τα βλέπω.

  9. avatar
    Anonymous on August 13, 2015 - (permalink)

    Σε σχεση με τους αριθμους στο δημοσιο οντως η ανακοινωση της 10/8/2015 αναφερει 48,500 ΔΥ. Περιλαμβανει ομως οπως λεει περ 10 χιλ. Στρατο, 9 χιλιαδες ωρομισθιους ως επι το πλειστον χαμηλομισθους και 12 χιλ δασκαλους + καθηγητες. Οι υπολοιποι ειναι οι γνωστοι δημόσιοι υπαλληλοι υψους 17 χιλιαδων και διερωτουμαι ποιος εχει ιδεα ποιος πρεπει να ειναι ο σωστος αριθμός. Τρεις-τεσσερις χιλιαδες; Δεκα; Παντως μαλλον ουτε αυτοι που φωναζουν κατα των ΔΥ ξερουν

    • avatar
      Παναγιώτης Σαββίδης on August 13, 2015 - (permalink)

      Πλανάσε αν πιστεύεις ότι οι δάσκαλοι, καθηγητές, στρατιωτικοί, αστυνομικοί, κλπ δεν είναι υπεράριθμοι. Πολλοί εκπαιδευτικοί με 17 εργάσιμες περιόδους, αρκετοί καθηγητές με 14 εργάσιμες περιόδους από τις 29-30, 300-400 εκπαιδευτικοί αποσπασμένοι στο Υπουργείο, στρατιωτικοί που βγάζουν 3 υπηρεσίες τον μήνα, κλπ.

      Συγκεκριμένα, για τους πιο πάνω ο μέσος μισθός είναι €4,230 τον μήνα.

      Στο Ισραήλ, ο μέσος όρος οπλίτη προς αξιωματικού είναι 9 οπλίτες για κάθε αξιωματικό. Στην Κύπρο είναι μετά βίας 3 οπλίτες για κάθε αξιωματικό.

  10. avatar
    George Vakis on August 14, 2015 - (permalink)

    Although most of the points have been addressed by other readers I will try to address them as well.

    To Anonymous:

    Your first point is being repeated by many but it is so obviously wrong.

    Should the government allocate this money to other social classes I have no doubt in my mind that they can spend it accordingly so as to positively affect the economy, this effect is not a “privilege” of consumption by civil servants only.

    If no raises are given to public employees, the need of taxes will be lower and consequently households will have more disposable income which they can then use for more consumption.

    As to your second point, the government cannot directly affect private sector employees’ salaries but it can do other things to gain their trust and ultimately their votes (see recent announcements about development projects).

    Regarding your point about tax evasion, Andis Kyprianou’s answer about who is supposed to implement efficient tax collection, suffices.

    To Epilismon:

    I tend to think that this is not the voters’ fault. Not voting for one party and voting for another is not a solution as all parties appear to act the same way when in power.

    The point is for the Cypriot politicians to change their whole attitude and mentality by putting the well-being of the society in general at the top of their priorities, this is what they are voted for anyway.

    But, for this to happen there is a need for a true leader, someone with vision and determination to change things for the better disregarding so-called political cost which in my opinion will be suffered in the short term but will turn into political gains in the long term.

    Unfortunately, our system does not give the opportunities to such persons to prove themselves.

    To be fair, the cases of Dromolaxia, Pafos sewage and probably few others offer a glimpse of hope that real changes can indeed happen.

    The driving force behind all these is one public servant who in my personal opinion is the kind we need and fortunately he appears to have the drive to continue in the same direction.

    To Panagiotis Savvides

    I certainly agree with your hierarchy but we have to be realists. As “Nefeli” mentioned you cannot just fire all those redundant public employees or do any of the other changes you suggest just like that.

    Look what had to happen in order for the number of employees to come down a little bit (by means of no new hirings and not by lay-offs) , or their compensation to decline somewhat.

    If the country did not come so close to total economic collapse none of these would have occurred.

    If not for the economic adjustment programme none of these changes would have been implemented by any politician of any political party.

    That is why I cannot be optimistic about what will happen after the end of the memorandum.

    The given suggestions about sustainable employment e.t.c. were meant to show a small part of a very wide spectrum of other options the government has in order to invest the funds to be given for salary increases in an efficient and fairer fashion.

    Anyway, thanks for your book suggestion, I will try to read it.

  11. avatar
    Anonymous on August 14, 2015 - (permalink)

    Σε σχέση με την φοροδιαφυγή είναι δικαιολογία και μικροπρεπές το επιχείρημα τύπου “φταίνε οι δημόσιοι υπάλληλοι αν δεν εισπράττονται σωστά οι φόροι″. Εδώ έχουμε σοβαρό πρόβλημα νοοτροπίας από επιχειρηματίες, μορφωμένους (βλ. γιατροί και δικηγόροι) και είναι καμάρι το να κλέψεις/να γελάσεις.
    Τραγικό είναι το παράδειγμα της Ελλάδας για κακή νοοτροπία για πληρωμή φόρων. Παρομοίως μπορούμε να πούμε φταίει η αστυνομία εάν οι κύπριοι οδηγούν σαν τα γαϊδούρια κλπ. Αλλά όπως προαναφέρθηκε οι δημόσιοι υπάλληλοι είναι η αγαπημένη σας καραμέλα.

  12. avatar
    Researcher on August 14, 2015 - (permalink)

    Ειλικρινά δεν έχει μέλλον αυτός ο τόπος, αφού επανέρχεται συνεχώς στο προσκήνιο το θέμα δημόσιου-ιδιωτικού τομέα σαμπώς και φταίνε για την τραγική κατάσταση της οικονομίας οι απλοί υπάλληλοι είτε του ενός είτε του άλλου τομέα. Μπορεί ο δημόσιος τομεας να έχει τα προβλήματά του αλλά δεν φταίνε εξ’ολοκλήρου οι υπάλληλοι γι′αυτό, αφού ουσιαστικά δεν έχει γίνει τίποτα για αλλαγή/απλούστευση των διαδικασιών, μηχανογράφηση για μείωση της γραφειοκρατίας, δημιουργία κοινών βάσεων δεδομένων μεταξύ των υπηρεσιων και εκπαίδευση του προσωπικου. Με λίγα λόγια δεν έχουν παρασχεθεί στο δημόσιο τομέα τα απαραίτητα εργαλεία για να αλλάξει ο τρόπος που δουλεύει.

    Αντίθετα το θέμα με τη φοροδιαφυγή είναι σαμπώς και δεν ενδιαφέρει κανένα. Έγινε καμιά καμπάνια για την υποχρεωτική έκδοση απόδειξης; Δόθηκαν κίνητρα για φοροαπαλλαγές με την επισύναψη αποδείξεων στις φορολογικές δηλώσεις; Ας πάρει το κράτος σύμμαχο τον πολίτη για την πάταξη της φοροδιαφυγής και φοροαποφυγής δίνοντάς του κίνητρα και θα δούμε τι έχει να γίνει! Απλώς δεν υπήρχε/υπάρχει η πολιτική βούληση για κάτι τέτοιο. Ούτε στα ΜΜΕ αρέσει να φέρνει στην επιφάνεια αυτό το θέμα.

  13. avatar
    Kosta P on August 14, 2015 - (permalink)

    This is one of the most unsubstantiated articles I have ever read so far in the blogspot. Apparently the level of articles in the blogspot seems to be deteriorating faster than than our economy. Mr. Vakis basic argument is made by throwing in some numbers on how much the salaries of civil workers are and then talks about funneling all that money into investment suggesting more or less that there is no need for a government whatsoever!! I am not even going to bother to comment on this argument. I really urge stockwatch to pay attention to what it publishes

  14. avatar
    XYZ on August 14, 2015 - (permalink)

    Ενδιαφέρον άρθρο. Επειδή όμως δεν είναι όλοι ειδικοί στην ερμηνεία στατιστικών ας μιλήσουμε την απλή καθομιλουμένη γλώσσα:
    (Α) Ποιός κατά την γνώμη σας είναι ο μηνιαίος μισθός που είναι δίκαιο – με βάση τις ευθύνες τους – να παίρνουν τη χρονιά 2017 τα πιο κάτω μεσοδιευθυντικά στελέχη της δημόσιας υπηρεσίας (τα αναφέρω μόνο σαν απλά παραδείγματα και τα έχω επιλέξει σερφάροντας στις κυβερνητικές ιστοσελίδες). Παρακαλώ σημειώστε σε ευρώ τον ακαθάριστο μηνιαίο μισθό έχοντας υπόψη ότι το τελικά καθαρό εισόδημα τους είναι περίπου 53% του ακαθάριστου:
    1. Ο Πρέσβυς της Κυπριακής Δημοκρατίας στην Ουάσιγκτον,
    2. Ο Διευθυντής Ενέργειας του αρμόδιου Υπουργείου Ενέργειας,
    3. Ο Διευθυντής του Καρδιολογικού Τμήματος του Γενικού Νοσοκομείου,
    4. Ο Διευθυντής της Μετεορολογικής Υπηρεσίας.
    Παρακαλώ δώστε χοντρικά την δίκαιη ακαθάριστη μηνιαία αμοιβή που εσείς θεωρείτε ceteris paribus, 2017 (π.χ. 2000 ευρώ, 3000 ευρώ, 4000 ευρώ, 5000 ευρώ κ.λπ.).
    (Β) Όταν διαχωρίζουμε την οικονομία σε δημόσιο και ιδιωτικό τομέα οδηγούμαστε στην πλάνη ότι όποιος δεν εργάζεται σε ιδιωτική επιχείρηση ανήκει στην δημόσια υπηρεσία. Στην πραγματικότητα, πάνω σε εργασιακή βάση, υπάρχουν πολλοί περισσότεροι τομείς με μεγάλες μισθολογικές διακυμάνσεις μεταξύ τους. Έτσι έχουμε τον ιδιωτικό τομέα των μικρών, μεσαίων και μεγάλων εταιρειών, των τραπεζών, των συνεργατικών, των αυτοεργοδοτουμένων, κ.λπ. Στον ευρύ δημόσιο τομέα έχουμε τους δημόσιους υπαλλήλους, τους ανεξάρτητους αξιωματούχους, τους πολιτικούς αξιωματούχους, τους εκπαιδευτικούς, τους αστυνομικούς, τους στρατιωτικούς, τους δημοτικούς υπαλλήλους, τους ημικρατικούς υπαλλήλους, κ.λπ. Και όλοι αυτοί οι τομείς υποδιαιρούνται σε επαγγέλματα (γιατρούς, νομικούς, οικονομολόγους, λογιστές, ηλεκτρολόγους, γραφείς, κλητήρες, κ.λπ., κ.λπ.). Οι μισθολογικές διαφορές μεταξύ όλων αυτών σε «μέσους όρους» ισοδυναμούν με τον μέσο όρο ενός κρεμμυδιού και μιας πατάτας και αποκρύβουν τεχνιέντως όσα δεν θέλουμε να γνωρίζει η κοινή γνώμη.
    (Γ) Όποιος γνωρίζει ένα κυβερνητικό Τμήμα ή Κλάδο με πλεονάζων προσωπικό, παρακαλώ να το αναφέρει για να το μάθουμε και εμείς από καθαρή περιέργεια. Για παράδειγμα, αν οι δάσκαλοι είναι πολλοί σημαίνει ότι θα πρέπει να έχουμε αντί 20 μαθητές σε κάθε τάξη, 30 μαθητές ή 40 μαθητές; Ή οι δάσκαλοι (σαν παράδειγμα) είναι τόσοι πολλοί ώστε οι μαθητές θα παραμείνουν 20 ενώ οι δάσκαλοι θα μειωθούν. Μπορείτε να αντικαταστήσετε τη λέξη «δάσκαλοι» με τη λέξη «οφθαλμίατροι», «πολεοδόμοι», «λογιστές», «αστυνομικοί», «πυροσβέστες» κ.λπ.
    (Δ) Μια τελευταία παρατήρηση (απορία): Δεν κατάλαβα το σημείο και τα σχόλια των αναγνωστών σχετικά με την πρόταση για διατήρηση του μειωμένου μισθολογίου στη δημόσια υπηρεσία ώστε είτε (1) να διοχετευθούν τα κεφάλαια σε αναπτυξιακές δράσεις ή (2) να χορηγηθούν σε ιδιώτες για αύξηση της κατανάλωσης τους ενώ σε αντίθετη περίπτωση αν δοθούν σε αυξήσεις στους δημόσιους υπαλλήλους θα μετατραπούν σε «αποταμιεύσεις» των ζάμπλουτων δημοσίων υπαλλήλων υπονοώντας ότι με τον τρόπο αυτό θα χαθεί το όφελος για την οικονομία. Πρώτα απόλα, αλοίμονον στην κυπριακή οικονομία, αν μετά τα όσα έχουμε πάθει, βασιζόμαστε στην κατανάλωση και όχι στις ιδιωτικές επενδύσεις. Δηλ. σε μια οικονομία που δεν παράγει σχεδόν τίποτε. Δεύτερο, ο λόγος (1) δεν συγκρούεται με τη νεοφιλελεύθερη προσέγγιση για λιγότερο κράτος; Τρίτο, η πρόταση για δημόσιες χορηγίες στον ιδιωτικό τομέα, συνδυασμένη με την πρόταση για μείωση του προσωπικού (και επομένως μείωση των ελέγχων από το κράτος) και με τον δεδομένο βαθμό διαφθοράς και πολιτικών/κομματικών εμπλεκόμενων συμφερόντων, πού αναμένεται να οδηγήσει; (δηλ. πάλι κάποιοι θα τα φάνε χωρίς όφελος για το ευρύ κοινό). Τέταρτο, πρώτη φορά ακούω άτομα που μιλούν για την οικονομία να θεωρούν «ανάθεμα» τις αποταμιεύσεις απομονώνοντας τις από την υπόλοιπη λειτουργία του οικονομικού συστήματος, τις επενδύσεις και την κατανάλωση. Πέμπτο και πρωτάκουστο για οποιαδήποτε χώρα διεθνώς, να θεωρούνται οι δημόσιοι υπάλληλοι που δεν αποταμιεύουν τις μισθολογικές τους αυξήσεις, ως σπάταλοι!
    Αναμένω με μεγάλο ενδιαφέρο τις απαντήσεις σε όλα τα πιο πάνω ερωτήματα και παρατηρήσεις.
    Ευχαριστώ.

    • avatar
      Παναγιώτης Σαββίδης on August 15, 2015 - (permalink)

      Ας δοκιμάσω να απαντήσω τις ερωτήσεις του ΧΥΖ

      (Α)
      Λάθος τοποθέτηση και πολύ επιδερμική ειδικά για τις θέσεις που αναφέρει ο ΧΥΖ.
      Ο μισθολογικές αποζημιώσεις για τον χρόνο κάποιου, θα πρέπει να μετρούνται με την απόδοση του παρά με την θέση του. Ελπίζω να συμφωνείς αλλιώς μην διαβάσεις παρακάτω.
      Εφόσον ο κάθε ένας από αυτούς που αναφέρεις ως παραδείγματα, έχει μετρήσιμους στόχους, τότε ανάλογα με την απόδοση να αμείβεται. Δεν έχω κανένα πρόβλημα ο Διευθυντής του Καρδιολογικού Τμήματος του Γενικού Νοσοκομείου να αμείβεται με €30,000 τον μήνα, εάν για παράδειγμα, κάνει 3 επεμβάσεις την ημέρα, 12 την εβδομάδα, 450 τον χρόνο. Γιατί αυτό σημαίνει ότι το κόστος για κάθε επέμβαση στο κράτος είναι γύρω στα €900 που είναι μούχτη.
      Οπότε ας πάρει όσο του αξίζουν μέσα από την απόδοση του και τα λεφτά που εξοικονομεί στο κράτος, όπως ακριβώς θα συνέβαινε στον ιδιωτικό τομέα, ο οποίος και αυτός έχει τα λάθη του και τις αμαρτίες του.

      Ο Πρέσβης της Κυπριακής Δημοκρατίας στην Ουάσιγκτον μπορεί να αμείβεται με λιγότερα λεφτά, αλλά και εκεί μπορεί να βάλεις στόχους, όπως τον αριθμό συναντήσεων, εκδηλώσεων, κλπ.

      Τα υπόλοιπα παραδείγματα, είναι ξεκάθαρα διευθυντικές ευθύνες. Μπορεί ο Διευθυντής Μετεωρολογίας (κενή θέση) να κάνει την δουλειά του με 45 άτομα αντί με 57; Χρειάζεται 2 ΑΜΛ και 6 ΜΛΑ, ή μπορεί να τα καταφέρει με 1 ΑΜΛ και με 4 ΜΛΑ; Αν τα καταφέρει δεν θα ήταν σωστό να τον επιβραβεύσουμε με ένα one off bonus της τάξης των €80,000 αφού θα εξοικονομήσει στο κράτος €200,000 τον χρόνο;

      (Β)
      Πάλι, δεν είναι ο μισθός που παίρνουν, είναι ο αριθμός των δημοσίων υπαλλήλων που σε συνάρτηση με τον μισθό διογκώνουν το πρόβλημα.
      Αλλά ας το κοιτάξουμε διαφορετικά. Αν οι υπάλληλοι του δημοσίου έπερναν μέσο όρο €1,200 τον μήνα, θα υπήρχε οποιοδήποτε που θα φώναζε για το κόστος του μισθολογίου; Κανείς. Θα είμασταν όμως ικανοποιημένοι από τις υπηρεσίες που προσφέρουν; Όχι αλλά κανείς δεν θα φώναζε γιατί τόσα πληρώνεις τόσα παίρνεις. Οπότε κάτι πρέπει να δώσει, και αυτό είναι να αυξηθεί το επίπεδο των υπηρεσιών που παίρνουμε για τα λεφτά που πληρώνουμε.

      Μίλησες και για γραφείς και για κλητήρες. Υπάρχουν κλητήρες που πληρώνονται περισσότερα από τους εκπαιδευτικούς. Το πρόβλημα δεν είναι ότι πληρώνονται περισσότερα. Το πρόβλημα είναι ότι 35 χρόνια την ίδια δουλειά κάνουν. Φαντάστου, ότι αυτό το κράτος δεν επένδυσε πάνω τους καθόλου, άλλωστε πόσο σημαντική είναι η θέση του κλητήρα. Αλλά με ένα καλό κλητήρα η υπηρεσία πετά και αυτό το ξέρουν οι δημόσιοι.

      (Γ)
      Δεν είναι καλό το παράδειγμα για τους εκπαιδευτικούς αλλά ας παραμείνουμε σε αυτούς οι οποίοι είναι το αγαπημένο μου θέμα. Αν ένας καθηγητής πρέπει να κάνει μαθήματα σε δυο αλλόγλωσσους σημαίνει 2 περιόδους εκτός τάξης. Αν πρέπει να κάνει και την Χριστουγεννιάτική γιορτή, ίσως άλλες τρεις. Αν είναι της πληροφορικής και πρέπει να συντηρεί και τα PCs του σχολείου τότε άλλες 2 ώρες.

      Ποιος ιδιώτης θα έβαζε τον πιο ακριβοπληρωμένο υπάλληλο του να επισκευάζει PCs ή να συντηρεί την ιστοσελίδα του σχολείου;

      (Δ)
      ΧΥΖ, είσαι λίγο συγχυσμένος εδώ, ας το κοιτάξουμε.
      1. Πρόσεχε όταν μιλάς για αναπτυξιακές δράσεις. Σημαίνει διάφορα πράγματα σε διάφορους. Για μένα σημαίνει να δανειστώ για να βάλω φωτοβολταικά. Για άλλον σημαίνει να αγοράσει καναπέ μάρκα.

      2. Πρόσεχε όταν μιλάς για ιδιωτική κατανάλωση μέσα από την μείωση φορολογίας. Υπάρχει μια απόσταση μεταξύ της πραγματικότητας και της εντύπωσης στην Κύπρο σχετικά με τις φορολογίες. Στην Κύπρο πληρώνουμε τους πιο χαμηλούς φόρους στην ΕΕ, είτε είναι εισοδήματος, εταιρικός, ΦΠΑ, μερίσματα, κλπ. Μειώνοντας την φορολογία, μειώνεις την δυνατότητα του κράτους να παρέμβει όταν χρειάζεται (σίγουρα όχι να προσλάβει και άλλους υπάλληλους)

      Ας δούμε τα θέμα τα που αναφέρεις.
      Πρώτο, η κατανάλωση είναι καλή. Ρώτα οποιονδήποτε επιχειρηματία, τι προτιμά, χρηματοδότηση από τράπεζες ή πελάτες. Θα πει πελάτες. Το θέμα όμως είναι αν οι πελάτες ξοδεύουν εισοδήματα ή δανεικά.

      Δεύτερο, περισσότερο κράτος από την Κύπρο διαθέτουν όλες οι χώρες της Σκανδιναβίας, η Γαλλία, Γερμανία, ΗΒ, Ιταλία, Ισπανία. Στην Κύπρο όμως εξαιτίας του αριθμού του πληθυσμού, δεν μπορείς να συντηρείς μεγάλο κράτος. Το μοντέλο για την Κύπρο είναι άλλο, πολύ λίγος χώρος για να επεκταθώ σε αυτό.

      Τρίτο, έχει δίκαιο για τα εμπλεκόμενα συμφέροντα, αλλά όταν το κράτος δαπανά περισσότερα από €6.5 δις τον χρόνο, θα είχες πρόβλημα να επενδύσει €10 εκ σε start-ups τα οποία θα δημιουργήσουν προϊόντα και υπηρεσίες τις οποίες το κράτος θα αγόραζε έτσι και αλλιώς;

      Τέταρτο και πέμπτο, συμφωνώ μαζί σου.

      • avatar
        XYZ on August 16, 2015 - (permalink)

        Αγαπητέ κύριε Σαββίδη,
        Ευχαριστώ για το μάθημα, αλλά ΔΕΝ απαντάτε στα θέματα που θέτω. Εγείρετε καινούργια θέματα που σκόπιμα αποπροσανατολίζουν αντί να διευκρινίζουν. Το παράδειγμα με τον Πρέσβυ ή τον Διευθυντή του Καρδιολογικού είναι crystal clear. Γιατί το συγχύζετε;: Δεν ρώτησα πόσα πρέπει να πληρώνονται ανάλογα με το ποιός είναι και ποιά είναι η απόδοση τους. Τα καθήκοντα και η αποστολή ενός Πρέσβυ είναι ΔΕΔΟΜΕΝΑ και αν δεν ανταποκρίνεται σε αυτά δεν θα έπρεπε να κατέχει αυτή τη θέση. Και σας ξαναρωτώ λοιπόν προσθέτοντας τώρα την υπόθεση ότι είναι ένας άριστος Πρέσβυς: ΠΟΣΟ μισθό (σε ευρώ) πρέπει να παίρνει αυτός ο άριστος Πρέσβυς; Ξέρετε γιατί σας ρωρώ; Γιατί ο κόσμος νομίζει ότι αυτοί οι άνθρωποι πληρώνονται τετραπλάσια απόσα στην πραγματικότητα. Και το νομίζει αυτό ο κόσμος, γιατί οι αντίστοιχοι του ιδιωτικού τομέα κατά κανόνα πληρώνονται τόσα.
        Την ίδια σύγχυση προκαλείτε με τον διευθυντή του καρδιολογικού, με τον εκπαιδευτικό, κ.ο.κ. Τα καθήκοντα τους, η αποστολή τους, το πρόγραμμα εργασίας τους είναι δεδομένα. Αν κάποιος υπάλληλος δεν ανταποκρίνεται στα καθήκοντα του είναι άλλο θέμα. Αν όμως ανταποκρίνεται ΠΟΣΑ (σε ευρώ) πρέπει να παίρνει;
        Είναι αστείο να λέτε αν ο διευθυντής του καρδιολογικού κάνει 3 επεμβάσεις την ημέρα. Αν κάνει 3 επεμβάσεις την ημέρα σημαίνει ότι είναι καρδιοχειρούργος και όχι διευθυντής του καρδιολογικού.
        Και ενώ ακολουθείτε την πιο πάνω προσέγγιση, έρχεστε (πολύ ορθά) και αγγίζετε το θέμα του κλητήρα, που με 30 χρόνια μπορεί να παίρνει περισσότερα από τον εκπαιδευτικό. Γιαυτό είχα αναφέρει ότι η χρήση μέσων όρων και άλλων παρόμοιων στατιστικών είναι παραπλανητική και συσκοτίζει αντί να ρίχνει φως στα προβλήματα του κρατικού μισθολογίου. Δυστυχώς η Τρόικα μέχρι σήμερα δεν έχει δείξει κανένα ενδιαφέρον στο θέμα της κατανομής του μισθολογίου: όσο δηλ. ανεβαίνει κάποιος στην ιεραρχία της δημόσιας υπηρεσίας τόσο μειώνεται και στο τέλος αντιστρέφεται η ψαλίδα μισθών μεταξύ ιδιωτικού και δημόσιου τομέα. Η Τρόικα ζήτησε απλά να βρεθεί το ποσό των εξοικονομήσεων. Δεν την απασχόλησε η ψαλίδα του μισθολογίου (λαμβάνοντας υπόψη και τους υπόλοιπους όρους εργασίας, όπως π.χ. το ωράριο). Η Βουλή μετρώντας ψήφους, ψήφισε τα ανάλογα μέτρα που βολεύουν τα κόμματα. Η πρώτη φορά που η Τρόικα ζήτησε συγκεκριμένες πηγές εσόδων είναι τώρα από την κυβέρνηση Τσίπρα και αυτός ήταν και ένας από τους λόγους αντίδρασης της ελληνικής κυβέρνησης.
        Όπως λοιπόν και ο κ. Βάκης έτσι και εσείς αποφεύγετε να αγγίξετε την πραγματική πληγή που μας οδήγησε στο μνημόνιο.
        Είστε καρδιολόγοι και σας έφεραν ένα ασθενή που μόλις έπαθε έφραγμα από το πολύ κάπνισμα. Και μας λέτε ότι το δίδαγμα που βγαίνει είναι ότι το πολύ κάπνισμα προκαλεί κιτρίνισμα στα δόντια. Κάτι που δεν είναι ψέμα. Όντως προκαλεί κιτρίνισμα στα δόντια. Ουδέν άλλο δίδαγμα προκύπτει;
        Ο κ. Βάκης είναι financial analyst και είμαι σίγουρος ότι έκανε φύλλο και φτερό τις δύο τελευταίες εκθέσεις των Moody’s (μια για το Δημόσιο και μια για τις Τράπεζες). Και οι Moody’s μίλησαν για το «κιτρίνισμα στα δόντια». Αλλά μίλησαν και για πολλά άλλα που εσείς αποφεύγετε.
        Ο κ. Βάκης είναι και editor της Stockwatch. Προ ολίγων μόλις ημερών η Stockwatch αποκάλειψε τα απόρρητα πρακτικά της τελευταίας συνάντησης της Τρόικας με τη Βουλή. Ούτε λέξη στο άρθρο του κ. Βάκη. (Παρενθετικά σημειώνω ότι διερωτούμαι γιατί ήταν απόρρητα, και αφού ήταν απόρρητα πώς δημοσιεύθηκαν, και αφού τα απόρρητα διέρρευσαν γιατί δεν διεξάγεται οποιαδήποτε έρευνα! Θα μου πείτε, αυτά είναι άσχετα με το άρθρο του κ. Βάκη. ΌΟΟχι! ΔΕΝ είναι καθόλου άσχετα. Αυτά δείχνουν τον βαθμό μπανανοποίησης της πολιτικής ζωής του τόπου και των ισχυρών οικονομικών παραγόντων και όχι των δημοσίων υπαλλήλων).
        Άρα λοιπόν, τους άνεργους, το κούρεμα καταθέσεων, τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια, τα δις ευρώ του ELA (όπως ΕΞΑΛΛΟΥ και τη φοροδιαφυγή!!!) την προκάλεσαν οι δημόσιοι υπάλληλοι. Συγνώμη, και ο εκπαιδευτικός που τον διέταξαν να συντηρήσει την ιστοσελίδα (τον ξέχασα αυτόν – απολογούμαι).
        Αυτές λοιπόν είναι οι μη επιδερμικές σας αναλύσεις.
        Μόνο μην υποτιμάτε την νοημοσύνη μας.
        Ευχαριστώ.

        • avatar
          Παναγιώτης Σαββίδης on August 16, 2015 - (permalink)

          “Δεν ρώτησα πόσα πρέπει να πληρώνονται ανάλογα με το ποιός είναι και ποιά είναι η απόδοση τους. Τα καθήκοντα και η αποστολή ενός Πρέσβυ είναι ΔΕΔΟΜΕΝΑ και αν δεν ανταποκρίνεται σε αυτά δεν θα έπρεπε να κατέχει αυτή τη θέση.”

          Έβαλες σε δύο προτάσεις αυτό που δεν θέλεις να καταλάβεις ή που δεν μπορείς να καταλάβεις. Στην λογική σου, ο πρέσβης στην Ουάσιγκτον πρέπει να πληρώνεται όσα και ο πρέσβης στο Ομάν.

          Θα σου περιγράψω με λίγα λόγια πως θα έκανα την επιλογή στον ιδιωτικό τομέα μέσα από ένα πρόγραμμα ένταξης, ας πούμε, των account managers (πρεσβευτών) σε χώρες δραστηριοποίησης.

          Για κάθε 10 αιτήσεις για account manager που πληρούσε τα προσόντα, θα έφερνα στο πρόγραμμα, τους 5. Μετά από εκπαίδευση, θα εργοδοτούσα τους 3. Τον πρώτο χρόνο θα τους έστελνα σε χώρες όπως τον Ομάν με μισθό επιβίωσης. Όσο θα απέδιδαν, θα έπαιρναν προαγωγές. Από τους 3, θα έκανα μόνο τους 2 Πρέσβης και θα ήταν κλίμακα Α15. Τον άλλο θα τον απέλυαν. Ο λόγος εδώ https://en.wikipedia.org/wiki/Peter_Principle

          Από τους 2 θα έκανα μόνο τον ένα senior πρέσβη και θα έπαιρνε €10,000 τον μήνα, αλλά θα δούλευε 16 ώρες την ημέρα. Ο τρόπος περισσότερα εδώ http://www.nytimes.com/2015/08/16/technology/inside-amazon-wrestling-big-ideas-in-a-bruising-workplace.html?hp&action=click&pgtype=Homepage&module=second-column-region&region=top-news&WT.nav=top-news&_r=0

          Τα ποιο πάνω δεν θα τα έκανα διότι είμαι μάγκας ή είμαι καλύτερος από τα άτομα που θα έκαναν αίτηση για ένταξη στο πρόγραμμα, δεν είμαι. Θα τα έκανα επειδή η αποτυχία να διαλέξεις τους καλύτερους πληρώνεται πολύ, μα πάρα πολύ ακριβά σε αυτές τις περιπτώσεις και ειδικά για την Κύπρο.

          Στην Κύπρο δεν υπάρχει διπλωματική σχολή. Όπως δεν υπάρχει σχολή δικαστών. Όπως δεν υπάρχουν πολλές άλλες διευθυντικές σχολές. Κάνουν “σεμινάρια” και παίρνουν μάστερ από το “που σου νέφκω που πάεις” College.

          Όσον αφορά την Τρόικα και τις επιλογές της Βουλής γιατί εκπλήσσεσαι; Υπήρχε οποιαδήποτε περίπτωση που αυτή η πολιτική νομενκλατούρα αποφάσισε ποτέ να πάρει την καλύτερη απόφαση ή να διορίσει τον άριστο ή να απολύσει τον άχρηστο; Όλα στο μέτριο, στον πιο χαμηλό κοινό παρονομαστή.

          Προσπαθώ να καταλάβω ποια νομίζεις εσύ ΧΥΖ ότι είναι η πραγματική πληγή που μας οδήγησε στο μνημόνιο.

          Να σου πω εγώ τι είναι. Είναι η διαφθορά περισσότερο και λιγότερο η φοροδιαφυγή. Στην Κύπρο δεν έχουμε καταλάβει τι είναι διαφθορά. Είναι ο υπάλληλος στο κτηματολόγιο που τσιλλά την υπόθεση σου στον πάτο της λίστας επειδή θα μπουν από πάνω οι αιτήσεις των βουλευτών. Είναι ο διευθυντής που κρατά λίστα και αποφασίζει ποιος θα κάνει καθετηριασμό σήμερα και ποιος τον άλλο χρόνο. Είναι ο επιθεωρητής στο σχολείο του παιδιού σας που πήρε προαγωγή επειδή είναι κομματόσκυλο και θα υποφέρει η εκπαίδευση για 15 χρόνια μέχρι να αφυπηρετήσει. Είναι ο ανίκανος υπάλληλος στην Κεντρική Τράπεζα που ενώ είχε την εξουσία να περιορίσει τις τράπεζες από το να δανείζουν αλόγιστα, δεν έκανε τίποτα επειδή οι πολιτικοί ήθελαν ανάπτυξη και οι developers πελάτες.

          Φυσικά οι πιο πάνω είναι όλοι τους δημόσιοι υπάλληλοι.
          Σχετικά με “τα απόρρητα πρακτικά” και η κουτσή Μαρία τα έχει. Αν τα θέλεις γράψε το e-mail σου να σου την στείλω. Και εδώ είναι η σοβαρότητα των πολιτικών μας. Μια συζήτηση στην οποία δεν παρουσιάστηκε τίποτα νέο, ούτε υπήρχε οτιδήποτε που είχε τον βαθμό εμπιστευτικότητας επειδή θα δημιουργούσε περιβάλλον για εκμετάλλευση, κρίθηκε απόρρητη. Τόσο σοβαροί είμαστε. Ποιος εκπαίδευσε τον Νικόλα ή την γραμματεία της Βουλής τι είναι απόρρητο και τι όχι;

          Τώρα σχετικά με τους δημόσιους υπαλλήλους. Σε συζήτηση με ένα φίλο που εργάζεται σε διευθυντική θέση σε υπουργείο, τον ρώτησα πως γίνεται αφού δεν μπορούν να τους απολύσουν ή να τους μειώσουν τον μισθό, ανέχονται τους πολιτικούς και τις βλακείες τους. Και η απάντηση του ήταν οι προαγωγές, οι οποίες εντωμεταξύ καθορίζουν το εφάπαξ και την σύνταξη. Τις προαγωγές όμως τις δίνει η Επιτροπή Δημόσιας Υπηρεσίας. Και ξέρετε ποιος έβαζε τα περισσότερα εμπόδια για την αναδιοργάνωση και μεταρρύθμιση της ΕΔΥ, του πιο κομματικοποιημένου οργάνου της Κυπριακής Δημοκρατίας; η ηγεσία της ΠΑΣΥΔΥ.

          Δεν τα γράφω ΧΥΖ για σένα μόνο. Γράφω και για τους υπόλοιπους που τα διαβάζουν για να καταλάβουν ότι η διαφθορά είναι αυτό που έφερε όλα τα κακά στην Κύπρο και η οποία πηγάζει από το 1960 μέσα από τους πολιτικούς και τα κόμματα. Με πολύ λίγες εξαιρέσεις, 3 άτομα που ξέρω προσωπικά και από μαρτυρίες, ίσως 5 αν το ψάξω περισσότερο, κανείς άλλος δεν είδε το συμφέρον της χώρας του. Όλα για την παράταξη, όλα για την εξουσία.

          Τώρα όσο για την υποτίμηση της νοημοσύνης σας, ξέρετε ότι νοημοσύνες υπάρχουν διαφόρων ειδών. Είμαι σίγουρος ότι η δική μου δεν είναι από την ίδια πάστα με την δική σας.

          Αλλά νομίζω ότι εσύ υποτιμάς τον εαυτό σου με τον να γράφεις ανώνυμα και να φοβάσαι να εκφράσεις την άποψη σου επώνυμα.

          • avatar
            XYZ on August 17, 2015 - (permalink)

            Αγαπητέ κύριε Σαββίδη,

            a) Μας περιγράφετε κατά πολύ γλαφυρό τρόπο τι θα κάνατε αν ήσασταν ΕΡΓΟΔΟΤΗΣ του δημόσιου υπαλλήλου. Αυτός όμως που είναι μόνιμα κατηγορούμενος «στο σκαμνί» δεν είναι ο εργοδότης αλλά ο δημόσιος υπάλληλος. Ο εργοδότης του δημόσιου υπαλλήλου συχνά-πυκνά είναι και κατήγορος του μαζί με την υπόλοιπη «κοινή γνώμη». Γιαυτό λοιπόν θάταν πολύ πιο χρήσιμο (και ενδιαφέρον) να μας περιγράψετε με την ίδια λεπτομέρεια και το τι θα κάνατε αν εσείς ήσασταν δημόσιος υπάλληλος, ας πούμε ανώτερος στην κλίμακα Α14; Ξεκινήστε με ένα πρωϊνό στις 08:00 το πρωϊ, παρακαλώ.

            b) Το παράδειγμα σας με το Ομάν είναι τουλάχιστο ατυχές. Ο πρέσβυς δεν είναι account manager. Ανάλογα με τις συγκυρίες, η υπηρεσία στο Ομάν μπορεί να αποδειχθεί τεράστιας προστιθέμενης αξίας για την εξωτερική πολιτική του κράτους και την επιβίωση του κυπριακού λαού. Επιπρόσθετα οι πρέσβεις είναι εναλλάξιμοι: δεν μπορεί να αυξομειώνεται ο βασικός μισθός τους ανάλογα με το τόπο εργασίας τους. Εδώ υπάρχει πρόταση να γίνει όλη η δημόσια υπηρεσία εναλλάξιμη («φέξε μου και γλύστρισα» – σκεφτείτε τι μπάχαλο θα γίνει). Προτείνετε λοιπόν μισθό 10.000 ευρώ για τον άριστο. Καλά, μα τότε ο Γενικός Διευθυντής και ο Υπουργός θα παίρνουν λιγότερα; Λέτε θα του δώσετε του άριστου 10.000 ευρώ αλλά θα δουλεύει 16 ώρες την ημέρα. Ε, δεν νομίζω να έχει πρόβλημα αφού σήμερα ο άριστος δουλεύει 16 ώρες την ημέρα (με 5.000 ευρώ). Είστε πολύ γενναιόδωρος τελικά. Δηλ. δεν το ξέρετε ότι και σήμερα ο άριστος δουλεύει 16 ώρες την ημέρα; Πώς νομίζετε ότι «στέκει» η Κυπριακή Δημοκρατία; Με την σκληρή δουλειά των πολιτικών ηγεσιών μας;

            c) Μιλάτε για σεμινάρια και μάστερ, λες και αναφέρεστε στην εποχή πριν από 20-30 χρόνια. Σήμερα σχεδόν όλοι έχουν μαστερ και αρκετοί έχουν και δεύτερο μάστερ ή και Ph.D (κυρίως στον χώρο των ιατρικών επιστημών υπάρχουν και άτομα που δούλεψαν και σε post-doctoral fellowship). Εσείς τώρα θυμηθήκατε τα σεμινάρια; Τα σεμινάρια είναι χρήσιμα για να κρατούν τους υπαλλήλους ενήμερους για τις συνεχείς εξελίξεις.

            d) Ρωτάτε τι είναι αυτό που κατά την άποψη μου, μας οδήγησε στο μνημόνιο; Καλά δεν ξέρετε; Δεν έχετε υπόψη τα δισεκατομμύρια που χάθηκαν μέσα από την τραπεζική κρίση; Την κατακόρυφη αύξηση του δημόσιου χρέους σαν αποτέλεσμα της τραπεζικής κρίσης; Το ELA; Τον αποκλεισμό της Κύπρου από τις διεθνείς αγορές; Το κούρεμα των καταθέσεων και την εκθεμελίωση του οικονομικού συστήματος της Κύπρου; Τα δεκάδες δισεκατομμυρίων μη εξυπηρετούμενα δάνεια από τα οποία τεράστιο ποσοστό με ανεπαρκείς εξασφαλίσεις; Το μεγαλύτερο ιδιωτικό χρέος στην ευρωπαϊκή ένωση και ένα από τα μεγαλύτερα παγκοσμίως; Διαβάστε τις εκθέσεις των οίκων αξιολόγησης από το 2008 μέχρι σήμερα και θα καταλάβετε; ΔΙΕΥΚΡΙΝΙΖΩ ότι εγώ δεν θα περιπέσω στο ίδιο σφάλμα που κάνουν όσοι κατηγορούν τους δημόσιους υπαλλήλους. Η τραπεζική κρίση την οποία τονίζω δεν οφείλεται εξολοκλήρου στις τράπεζες και οπωσδήποτε όχι στους τραπεζικούς υπαλλήλους. Εδώ μιλάμε για πειράματα, αποτυχίες και πολιτικές και οικονομικές σκοπιμότητες ολόκληρου του οικοδομήματος της ευρωζώνης. Το ευρωσύστημα που μας φόρτωσε με 12 δις ELA και στο κρίσιμο eurogroup δεν βρήκε μια καλή κουβέντα να πεί για την μικρή και ημικατεχόμενη Κύπρο την ώρα που απλώχερα πρόσφερε δεκάδες δισεκατομμύρια στην Ισπανία και την Ιρλανδία για ανάλογες τραπεζικές κρίσεις.

            e) Μιλάτε πολύ σωστά για τη διαφθορά που μαστίζει τον τόπο μας από την ίδρυση της Κυπριακής Δημοκρατίας, αλλά ατυχώς πάλι τη φορτώνετε στους ώμους των δημοσίων υπαλλήλων. Αγαπητέ μου, δεν ζούμε σε κοινωνία αγγέλων. Και, ναι, υπάρχουν τεράστια περιθώρια βελτίωσης. Διαφθορά όμως ΔΕΝ είναι οι ατασθαλίες ενός απατεωνίσκου στο τμήμα κτηματολογίου (ειλικρινά αυτό το τμήμα μου προκαλεί δέος!) ή στο Γενικό Νοσοκομείο (τρόμος!). Διαφθορά είναι να έχεις ένα ολόκληρο πολιτικό και διοικητικό σύστημα στημένο και γαλουχημένο με τη νοοτροπία ότι ο ισχυρός ιδιώτης που θα τα βρει σκούρα με τον ευσυνείδητο δημόσιο υπάλληλο, θα τηλεφωνήσει στον ισχυρό πολιτικό και η δουλειά του θα γίνει (σε βάρος των άλλων). Και αυτό είναι που κατά κανόνα έχουμε. Τα περί «δεν μπορεί να απωλήσει τους δημόσιους υπαλλήλους και γιατί οι τελευταίοι ανέχονται τους πολιτικούς» είναι παραμύθια. Τον δημόσιο υπάλληλο μπορούν να τον κάνουν με τα κρεμυδάκια μέσα σε μια νύχτα την ώρα που αυτός ο δύσμοιρος (και τα παιδιά του) κοιμούνται. Η μόνη άμυνα για τον υπάλληλο είναι να υπάρχουν νόμοι για περισσότερες από τις υποθέσεις που χειρίζεται, οι οποίοι να ποινικοποιούν τις πολιτικές παρεμβάσεις, ώστε να ελαχιστοποιείται το περιθώριο τέτοιας πολιτικής παρέμβασης. Και μια λεπτομέρεια παρακαλώ: λανθασμένα αναφέρετε ότι ο υπάλληλος της κεντρικής τράπεζας είναι δημόσιος υπάλληλος. Ούτε έχει πολιτικό προϊστάμενο. Έχει ανεξάρτητο διοικητή.

            f) Μας μιλάτε για την ΠΑΣΥΔΥ και τον αρνητικό της ρόλο στον εκσυγχρονισμό της ΕΔΥ «του πιο κομματικοποιημένου οργάνου της Κυπριακής Δημοκρατίας» όπως λέτε. ΔΙΕΥΚΡΙΝΙΖΩ ότι ΔΕΝ είμαι μέλος και ΔΕΝ έχω σχέση ούτε με την ΠΑΣΥΔΥ ούτε με οποιαδήποτε συντεχνία ή κόμμα. Κάτι όμως δεν «κολλάει» καλά σε αυτό που λέτε. Δηλαδή, για να καταλάβουμε, τα κόμματα (ή οι πολιτικές ηγεσίες) επιθυμούν τον εκσυγχρονισμό του πιο κομματικοποιημένου οργάνου (της ΕΔΥ) αλλά παίζει αρνητικό ρόλο η ΠΑΣΥΔΥ; Καλά, δηλ. ποιός την κομματικοποίησε την ΕΔΥ; Οι δημόσιοι υπάλληλοι; Η ΠΑΣΥΔΥ; Επειδή ζούμε σε μικρό τόπο, αυτό που ψυθιρίζεται είναι ότι η ΠΑΣΥΔΥ (παίζοντας και αυτή πολιτικό ρόλο) έχει ξεπουλήσει τα καλώς νοούμενα συμφέροντα των δημοσίων υπαλλήλων και όλα τάλλα είναι για τους ονειροπαρμένους. Έτσι ακούετε. Εγώ δεν είδα δεν ξέρω. Η εξακοής μαρτυρία δεν μετρά.

            g) Συμφωνώ απολύτως μαζί σας ότι – όπως λέτε – η δική μου νοημοσύνη δεν είναι φτιαγμένη από την ίδια πάστα με τη δική σας νοημοσύνη. Αυτό είναι καλό γιατί διαφορετικά θα ήμασταν όλοι robot και δεν θα είχε λόγο ύπαρξης αυτό το blogspot. Λέγεται ότι στο μέλλον θα βάζουν στους ανθρώπους ένα micro-chip και θα είναι όλοι οι ίδιοι. Είμαι σίγουρος ότι στους πρώτους που θα μπεί αυτό το micro-chip θα είναι στους δημόσιους και τραπεζικούς υπαλλήλους. Ακόμη λέγεται ότι κάποιου είδους «άτυπου» micro-chip έχει μπει already (!) στο eurogroup (στην μετά-Βαρουφάκη εποχή). Ουδεμία διαφωνία. Ουδεμία αντίθετη γνώμη. Απείρου κάλλους παραγωγικότητα. Σαν το νερό που τζυλά μέστο αυλάτζιν, έτσι κυλάει και βγαίνει η δουλειά αυθημερόν. Στο «πι και φι». Μετά θα κλάψουμε και πάλι (επί ερειπίων).

            h) Τώρα τι το θέλετε το όνομα μου; Γιατί ειδικά εμένα; Στο συγκεκριμένο blogspot υπάρχουν 14 συμμετέχοντες αναγνώστες (σχολιαστές) από τους οποίους οι 12 δηλ. 85,71% είναι είτε ανώνυμοι ή χρησιμοποιούν μικρά ονόματα ή ψευδώνυμα. Μόνο εσείς συν ακόμη ένας αναγνώστης γράφετε επώνυμα. Γιατί εγείρετε θέμα μαζί μου; Νάστε σίγουρος ότι έχω το θάρρος να πω τη γνώμη μου επώνυμα εκεί που εγώ κρίνω ότι πρέπει να το κάνω.

            Πάντως σας ευχαριστώ για τις απαντήσεις σας.

  15. avatar
    laz on August 15, 2015 - (permalink)

    Σε συγχαίρω Παναγιώτη για πολύ εύστοχα και τεκμηριωμένα σχόλιά σου.
    Θα αποφύγω να σχολιάσω πάνω σε αρκετά που είδη έχουν ειπωθεί
    Θα ήθελα να γίνω πιο πρακτικός πως μπορεί να αρχίσει να διορθώνεται το στρεβλωμένο αυτό σύστημα που αδικεί τους περισσότερους συμπολίτες μας που ανήκουν στον ιδιωτικού τομέα είτε ως εργαζόμενη ή ως εργοδότες.

    Μια Ομάδα Πίεσης! Ένα κίνημα δηλαδή, η οποία, όπως άλλες εθελοντικές οργάνωσης να διέπεται με καταστατικό, ΔΣ κλπ και να έχει ως σκοπό να ενημέρωση και να αφυπνίσει επιτέλους την κοινή γνώμη.. τότε ίσως να ισορροπήσει και το πολιτικό κόστος για τους πολιτικούς μας και, γιατί όχι να γίνει ετεροβαρή προς όφελος των περισσοτέρων συμπολιτών μας που ανήκουν στον ιδιωτικό τομέα

  16. avatar
    Μ on August 15, 2015 - (permalink)

    The public sector needs competent persons and should pay for them as the private sector does. The problem is that any increase in the emoluments of the employees of the public sector is not contingent on achieving or exceeding certain quality standards. The compensation criteria should change, I am not sure though that the ratings will be objective. There should be an auditing mechanism in place in order to ensure that. On an aggregated basis the public and the private sector are equally responsible for the dire condition of our country. Take from not printing a receipt to lobbying and from lack of productivity to cronyism and corruption. If the journalists want to contribute in reforming this country, they should start dealing with the root of the problem.

  17. avatar
    Anonymous on August 15, 2015 - (permalink)

    Το να φταιει καποιος τους δημοσιους υπαλληλους για τη φοροδιαφυγη (συμπεριλαμβανομενου και του αρθρογραφου) σημαινει απενοχοποιει τον παρανομουντα φοροδιαφυγα. Σιγουρα με τετοιες αντιληψεις μπροστα δεν θα παμε.

  18. avatar
    Επιλήσμων on August 16, 2015 - (permalink)

    @ Mr G. Vakis,
    Thank you for commenting on my comment. We totally agree. It seems that you have only read my first 3 lines.

    @ κ. Π. Σαββίδη,
    Εάν όπως λέτε ο Δ/ντής του καρδιολογικού αμείβεται με 30.000 ευρώ τον μήνα, τότε επί 12+1 =390,000 ευρώ ετησίως και με 450 περίπου επεμβάσεις τον χρόνο σωστά λέτε πως η κάθε επέμβαση θα στοίχιζε στο κράτος περί τα 900 ευρώ. Σωστά. Νοουμένου ότι χειρουργεί στον διάδρομο και μόνος του, χωρίς αναισθησιολόγο και την απαραίτητη ομάδα από γιατρούς και εξειδικευμένους νοσηλευτές.

    @ ΧΥΖ,
    Συμφωνώ μαζί σας ότι ο διευθυντής του καρδιολογικού εάν κάνει 3 επεμβάσεις (χειρουργικές) την ημέρα, δεν είναι διευθυντής του καρδιολογικού αλλά δεν θα είναι όπως λέτε καρδιοχειρούργος αλλά καρδιοχειρουργός. Τα σύνθετα σε -ουργός τονίζονται στη λήγουσα, π.χ. λειτουργός, στιχουργός, ξυλουργός κ.α. επομένως χειρουργός , δλδ όλα είναι οξύτονα. Τα παροξύτονα σε -ούργος είναι μόνο τα κακόσημα, π.χ. κακούργος, πανούργος, ραδιούργος.
    Και μία λεπτομέρεια γιά χειρουργούς. Τον χειρουργό τον προσφωνούμε “κύριο” ή στα αγγλικά “Mr” Mister, ενώ τον παθολόγο, νεφρολόγο, καρδιολόγο κλπ, Δόκτωρ, Δρ, Dr, Doctor.

    • avatar
      Παναγιώτης Σαββίδης on August 17, 2015 - (permalink)

      @Επιλήσμων
      Sarcasm is the refuge of the imaginatively challenged.

      Κάνετο επί 10. Βάλε και €2,000 υποδομή/επέμβαση. Τα μισά από ότι στοιχίζει στον ιδιωτικό τομέα.

      Για τον απλούστατο λόγο ότι το κράτος δεν έχει βρει τον τρόπο να επιλέγει τους καλύτερους και να τους αμοίβει με την απόδοση τους.

  19. avatar
    George Vakis on August 17, 2015 - (permalink)

    To Kosta P and XYZ
    The main point the article tries to convey is that at a time when the economy is trying to stabilize and still faces many serious domestic challenges with unemployment (which is due to lay-offs in the private sector) and NPLs being the most important but also external ones like Greece, factors that can easily derail its fragile upward path, agreeing on pay increases in the public sector is at least premature.
    In my opinion the economy should be aided in finding a sound footing through further reinforcing government fiscals and when growth is secured, possible salary increases can then be considered.
    I doubt if such discussions would have occurred now if parliamentary elections were not to take place next May.
    The article does not suggest in any way that for all of the shortcomings of the economy the public sector is to blame.

  20. avatar
    Νεφέλη on August 17, 2015 - (permalink)

    Αγαπητέ XYZ, να μου επιτρέψεις να σου επισημάνω πως ”ουκ εν το πολλώ το ευ”.Και αναφέρομαι στο κατεβατό που αράδιασες πιό πάνω,απαντώντας στον Παναγιώτη Σαββίδη.Διότι στο τέλος της μέρας,ειδικά της καλοκαιριάτικης όπως σήμερα,ο αναγνώστης κουράζεται με την πολυλογία,και να με συγχωρέσεις.Ομως θα ήθελα να σε ρωτήσω κάτι.Δηλαδή είναι μύθος το ότι οι δάσκαλοί μας,πιθανόν και οι καθηγητές,είναι οι δεύτεροι ή τρίτοι καλύτερα αμειβόμενοι στην ευρωζώνη ; Και ότι ο μέσος όρος του μισθού των ακαδημα’ι′κών στο Πανεπιστήμιο Κύπρου,είναι υπερδιπλάσιος των ελληνικών πανεπιστημίων;Aν κατα τη γνώμη σου αυτό είναι λογικό,τότε πάω πάσο.Ασε που έπονται αυξήσεις και επαναφορά της ΑΤΑ απο το 2017.Δηλαδή δεκαπλασιάστηκε ο φόρος ακίνητης περιουσίας,έστω σαν μνημονιακή υποχρέωση,αλλά όταν ξεκουμπιστεί η Τρόικα γιατί να τον μειώσουμε.Ας τον δίνουμε σε μισθούς,γιατί έρχονται και εκλογές.

    • avatar
      XYZ on August 18, 2015 - (permalink)

      Αγαπητέ κύριε Βάκη και κύριε Σαββίδη,

      Θα ήθελα και εγώ να εκφράσω την εντονότατη διαφωνία μου να προσυμφωνηθεί οποιαδήποτε αύξηση του συνολικού ύψους του μισθολογίου της Δημόσιας Υπηρεσίας, μεσοπρόθεσμα. Μπορεί να γίνει αναδιάρθρωση του μισθολογίου ώστε να καταστεί πιο ορθολογιστικό υπό την προϋπόθεση όμως ότι το συνολικό ύψους του δεν θα αυξηθεί τουλάχιστο μέχρι το τέλος 2019 αρχές 2020 οπότε θα διαφανεί καλύτερα ο βαθμός βιωσιμότητας της κυπριακής οικονομίας ΑΛΛΑ ούτε και οι μισθοί των στελεχών θα πρέπει να μειωθούν.
      Η διαφωνία μου είναι (1) να απαξιώνονται οι δημόσιοι λειτουργοί και να τους φταίμε για όλα, (2) ότι η Κυπριακή Δημοκρατία θα αγωνίζεται να πείσει τις διεθνείς αγορές ότι δεν επιστρέψαμε στις κακές συνήθειες του παρελθόντος στη Δημόσια Υπηρεσία. Εκείνο για το οποίο θα αγνωνίζεται η Κυπριακή Δημοκρατία να πείσει τις αγορές είναι ότι οι προκλήσεις του τραπεζικού τομέα τυγχάνουν αποτελεσματικής διαχείρισης, και (3) αμφιβάλλω ότι οι περισσότεροι επιθυμούν βελτίωση της Δημόσιας Υπηρεσίας και όχι διάλυση της. Μόλις τώρα διάβαζα στη Stockwatch για το νομοσχέδιο της CYTA. Υπάρχει λέει πρόβλεψη όσοι υπάλληλοι της CYTA θέλουν, να μεταφερθούν στη Δημόσια Υπηρεσία. Παρακάμπτω το ερώτημα πώς θα αξιοποιηθούν εκεί και το ερώτημα πώς θα ενταχθούν σε κυβερνητικά τμήματα των οποίων οι προϊστάμενοι παίρνουν το μισό μισθό των υπαλλήλων της CYTA. Παραμένω μόνο στο τι μπάχαλο θα προκύψει. Ο κ. Σαββίδης μας εξήγησε πώς θα έκανε ο ίδιος τις προσλήψεις. Τώρα όμως βλέπουμε πώς θα γίνει στην πράξη. Και η απόφαση να δοθεί τέτοια επιλογή στους υπαλλήλους της CYTA δεν λήφθηκε από τους δημόσιους υπαλλήλους. Αύριο που το κρατικό μισθολόγιο δεν θα «βγαίνει» τη νύφη θα κληθούν να την πληρώσουν οι σημερινοί δημόσιοι υπάλληλοι (αλήθεια πού είναι η ΠΑΣΥΔΥ;) και ο απλός πολίτης. Όταν ο ιδιωτικός τομέας θα ορθοποδήσει, οι καλοί δημόσιοι υπάλληλοι να πάνε εκεί και στη δημόσια υπηρεσία θα μείνουν μόνο οι μετριότητες.

      Αγαπητέ Επιλήσμων

      Έχετε δίκαιο για το χειρουργός (εκ των υστέρων διαπίστωσα ότι έκανα και άλλα χειρότερα ορθογραφικά). Όμως με βάση τη γραμματική και εννοιολογική εξήγηση που δώσατε και χάριν ποιητικής αδείας, ίσως είναι καλύτερα για την περίπτωση του δημόσιου τομέα να διατηρήσουμε το «χειρούργος» αντί το χειρουργός ώστε να συνάδουμε με το «πνεύμα της εποχής» και με την «κοινή γνώμη». Τους δε δημόσιους λειτουργούς να τους προσφωνούμε ως δημόσιους λειτούργους.

      Αγαπητή Νεφέλη

      Λυπάμαι αν σας κούρασα. Εγώ απλά απαντούσα σημείο προς σημείο στα θέματα που είχαν εγερθεί. Κάποτε ο Μότσαρτ έγραψε ένα υπέροχο μουσικό κομμάτι. Τον φώναξε ο βασιλιάς και του είπε «αγαπητέ Μότσαρτ, η μουσική που έγραψες είναι αριστούργημα. Όμως έχει υπερβολικά πολλές νότες. Δεν μπορείς να κόψεις μερικές»; Και φυσικά ο Μότσαρτ τον ρώτησε: «ποιές ακριβώς η μεγαλειότητα σας έχει υπόψη της;». Αυτό που θέλω να πω και που πρέπει να σας προβληματίσει, είναι το ερώτημα αν σας κούρασε το σχόλιο μου λόγω έκτασης ή αν σας κούρασε λόγω θέσεων; Αυτό μόνο εσείς μπορείτε να το κρίνετε. Το ερώτημα σας για τη σύγκριση μεταξύ των μισθών των κυπρίων εκπαιδευτικών και των ξένων δεν ήταν ποτέ αντικείμενο του σχολιασμού που έκανα. Εγώ είχα μιλήσει για τη λανθασμένη χρήση στατιστικών δεικτών. Αυτοί οι δείκτες όταν χρησιμοποιούνται ερασιτεχνικά (ή σκόπιμα) είναι άκρως παραπληνητικοί. Για παράδειγμα, ο μέσος όρος του μισθολογίου στην εκπαιδευτική υπηρεσία είναι ψηλότερος από το μέσο όρο στη δημόσια υπηρεσία, όχι γιατί οι εκπαιδευτικοί πληρώνονται καλύτερα από το επιστημονικό προσωπικό της δημόσιας υπηρεσίας αλλά απλούστατα γιατί στο μισθολόγιο της δημόσιας υπηρεσίας εντάσσονται και όλοι οι χαμηλόμισθοι (κλητήρες, έκτακτοι γραφείς, καθαρίστριες, οι οποίοι δεν εντάσσονται στο μισθολόγιο των εκπαιδευτικών). Έτσι εντελώς τεχνητά, βγαίνει το λανθασμένο συμπέρασμα ότι οι εκπαιδευτικοί πληρώνονται καλύτερα από τους δημόσιους υπαλλήλους. Το ίδιο ισχύει όταν πάρουμε τον μέσο μισθό της δημόσιας υπηρεσίας που είναι ψηλότερος από το μέσο μισθό του ιδιωτικού τομέα. Αν όμως συγκρίνουμε τους διευθυντικούς μισθούς της δημόσιας υπηρεσίας με τους αντίστοιχους του ιδιωτικού τομέα, οι τελευταίοι είναι σαφώς ψηλότεροι. Με τον ίδιο τρόπο ο μέσος μισθός στην εκπαιδευτική υπηρεσία είναι πολύ πιο ψηλός από τον αντίστοιχο μέσο όρο στην ευρωπαϊκή ένωση γιατί η ευρωπαϊκή ένωση περιλαμβάνει και χώρες με μισθούς πείνας, όπου ολόκληρο το μισθολόγιο (συμπεριλαμβανομένου και του ιδιωτικού τομέα) της Κύπρου, το κόστος ζωής και το βιωτικό επίπεδο είναι ασυγκρίτως πιο ψηλά. Τώρα, αν πάρετε αναλυτικά στοιχεία θα διαπιστώσετε ότι τα συμπεράσματα του μέσου όρου ανατρέπονται. Για παράδειγμα ο μισθός ενός διευθυντή εκπαιδευτικού είναι σε πολύ χαμηλότερα συγκριτικά επίπεδα. Εάν βρω λίγο χρόνο μπορώ να ερευνήσω και να σας στείλω αναλυτικά στατιστικά.

      • avatar
        Νεφέλη on August 18, 2015 - (permalink)

        Μα εγώ φίλε ΧΥΖ,μίλησα για το μισθολόγιο των εκπαιδευτικών στην ευρωζώνη,και όχι συνολικά στην ΕΕ.Διότι αν βάλουμε μέσα και χώρες όπως η Βουλγαρία και η Ρουμανία,τότε η υπεροχή των δικών μας εκπαιδευτικών,θα είναι ακόμα πιό συντριπτική.Αλλά αν για παράδειγμα πάρουμε τη Σλοβακία,που είναι στην ευρωζώνη,το κρατικό της μισθολόγιο είναι πολύ πιό κάτω απο το δικό μας.Η Σλοβακία λοιπόν,αρνήθηκε να συμμετάσχει στα προγράμματα διάσωσης Κύπρου και Ελλάδας,γιατί όπως είπε,εμείς δεν πρόκειται να φορολογούμε τους πολίτες μας γιά να τα παίρνουν κράτη που οι δημόσιοι υπάλληλοί τους,είναι σε σαφώς καλύτερη θέση απο τους δικούς μας.Και πολύ καλά έκανε.

        • avatar
          Νεφέλη on August 18, 2015 - (permalink)

          Διότι είναι πολύ δύσκολο να πείσεις το μέσο Σλοβάκο, ότι μιά χώρα του μισού εκατομμυρίου,όπως η αφεντιά μας,χρειάζεται απο τη μιά μεριά βοήθεια για να μη χρεωκοπήσει,και απο την άλλη,όχι μόνο δίνει πχ στο γενικό της εισαγγελέα 13000 ευρώ το μήνα-πάλι καλά που αποποιήθηκε και της σύνταξής του- αλλά χρειάζεται και βοηθό γενικό εισαγγελέα που να παίρνει άλλα τόσα!!!

          • avatar
            XYZ on August 18, 2015 - (permalink)

            Αγαπητή Νεφέλη,
            Το θέμα είναι τι κράτος θέλουμε να έχουμε; δεν άκουσα κανένα Κυπραίο να λέει στη Σλοβακία έχουν, και στη Σλοβακία κάνουν, και στη Σλοβακία να πάτε να δείτε. Εμείς θέλουμε κράτος επιπέδου Αγγλίας αλλά με κόστος Σλοβακίας.
            Σας παρακαλώ ρίξετε μια ματιά στο πιο κάτω μισθολόγιο των ανώτατων δημοσίων υπαλλήλων της Αγγλίας λαμβάνοντας υπόψη ότι οι μισθοί είναι σε Στερλίνες και όχι σε Ευρώ και ότι το ΑΕΠ κατά κεφαλή (σε ονομαστικές τιμές) της Κύπρου είναι περίπου 55% του αντίστοιχου του Ηνωμένου Βασιλείου και σε όρους αγοραστικής δύναμης είναι 75%

            http://www.theguardian.com/news/datablog/2010/may/31/senior-civil-servants-salaries-data

            Αλλά τι συζητάμε; εδώ που καταντήσαμε και ΜΗΔΕΝ ευρώ να πληρώνουμε τους δημόσιους υπαλλήλους σωτηρία δεν υπάρχει.
            Μας συγύρισαν όμορφα και ωραία. Γίναμε Ευρωπαίοι!

          • avatar
            Νεφέλη on August 19, 2015 - (permalink)

            Παρόλο που και γω δεν θέλω να το συνεχίσω,αλλά δε με αφήνεις να’γιάσω.Η Σλοβακία αγαπητέ μου,που τη βλέπεις υποτιμητικά,πέρυσι είχε το ψηλότερο ρυθμό ανάπτυξης στην ευρωζώνη.Μα, θα μου πεις,ήταν αναμενόμενο σ’αυτές τις χώρες.Οχι φίλε μου,απλά έβαλαν τα κεφάλια κάτω,και είπαν, πρέπει να έχουμε σαν υπόδειγμα καλύτερους απο μας.Και μιά και τό φερε η κουβέντα,έχε υπόψιν σου ότι η…καθυστερημένη Σλοβακία, είναι η γεμάτη Κύπριους και Ελλαδίτες φοιτητές Ιατρικής.

          • avatar
            XYZ on August 19, 2015 - (permalink)

            Αγαπητή Νεφέλη,
            Φαίνεται ότι ούτε εσείς με αφήνετε να’γιάσω. Δεν υποτιμώ καθόλου τη Σλοβακία. Απλά δεν είναι συγκρίσιμη. Η Σλοβακία, οι πρώην ανατολικές χώρες (όπως και η Γερμανία – δύο φορές) είχαν την ευκαιρία να κάνουν μια καινούργια αρχή. Τους συγχωρέθηκαν όλες οι πολιτικές και οικονομικές τους αμαρτίες και ενώ ξεκίνησαν από το μηδέν βλέπουν συνεχώς να βελτιώνεται το βιοτικό τους επίπεδο, οι μισθοί τους, η οικονομία τους.
            Όταν ο κυπριακός λαός απέκτησε την ανεξαρτησία του το 1960 άρχισε να βλέπει μια λυσσαλέα προσπάθεια υπόσκαψης του κράτους με την υποκίνηση ξένων δυνάμεων, με τεράστιες κοινωνικοοικονομικές προεκτάσεις και πολιτική αβεβαιότητα. Ότι έκτισε στα πρώτα 14 χρόνια το είδε να χάννεται το 1974. Με χιλιάδες νεκρούς, αγνοούμενους, πρόσφυγες. Με απώλεια σχεδόν του 75% των πλουτοπαραγωγικών πόρων. Με μια στυγνή στρατιωτική κατοχή που θωπεύεται από τη διεθνή κοινότητα και η οποία υπάρχει εκεί ως αφέντης και απειλή για την υπόλοιπη Κύπρο.
            Ξεκίνησε ξανά το κτίσιμο της οικονομίας από την επόμενη μέρα. Δεν ξέρω πόσο χρονών είστε. Το ξέρετε ότι η εισβολή συνέχιζε τον Αύγουστο και τον Σεπτέμβρη ξεκίνησε η νέα σχολική χρονιά; Σημερινοί διαπρεπείς κύπριοι πανεπιστημιακοί διάβαζαν με την λάμπα πάνω σε ένα κιβώτιο μέσα στο τσαντίρι που μετά έγινε παράγκα. Με δασάλους πρόσφυγες, κατατρεγμένους, βασανισμένους. Φτάσαμε σε επίπεδα πάνω από τον μέσο όρο της ευρωπαϊκής ένωσης (και της ευρωζώνης). Μπήκαμε στην ευρωπαϊκή ένωση και στην ευρωζώνη μετά από αυστηρή προετοιμασία τόσο το δημόσιου όσο και του ιδιωτικού τομέα. «Περάσαμε τις ενταξιακές εξετάσεις» με άριστα. Ο καλύτερος μαθητής στην τάξη.
            Ακολουθεί ο οικονομικός «Ατίλλας». Η απόλυτη καταστροφή. Με λύσσα, με βαναυσότητα, με αναλγυσία, χωρίς αιδώ. Μας είπαν «κουμαρτζιήδες», μας είπαν οκνηρούς, μας είπαν πλυντήριο της Μεσογείου. Μας είπαν πειραματόζωο. Γιατί; Για να δικαιολογήσουν το δικό τους έγκλημα.
            Έτος 2013: Μνημόνιο. Έπαινοι. Ξανά ο καλύτερος μαθητής στην τάξη μαζί με την Ιρλανδία.
            Έτος 2014: βγαίνουμε στις διεθνείς αγορές με μεγάλη επιτυχία! Πρωτοφανές επίτευγμα για μνημονιακή χώρα. Το πρόβλημα όμως της οικονομίας παραμένει εκεί. Επικρέμμεται ως δαμόκλεια σπάθη. Με 70.000 άνεργους. Με 30 δις ευρώ μη εξυπηρετούμενα δάνεια.
            Έτος 2014-2015: προχωρούμε με διερευνητικές γεωτρήσεις στο ελεύθερο τμήμα της κυπριακής ΑΟΖ. Μια ελπίδα να ξανακτίσουμε ότι χάλασε. Ακολουθεί νέα εισβολή του τουρκικού στόλου 40 χρόνια μετά την πρώτη εισβολή. Τα υπόλοιπα γνωστά.
            Οι Σλοβάκοι «έβαλαν τα κεφάλια κάτω,και είπαν, πρέπει να έχουμε σαν υπόδειγμα καλύτερους απο μας». Ενώ εμείς; Μην υποτιμάτε τους εαυτούς σας. Σκεφτείτε μόνο τι θα ήταν η Κύπρος σήμερα αν ήταν το ίδιο ΕΛΕΥΘΕΡΗ όπως η Σλοβακία.
            Ο Κυπραίος αγαπητή νεφέλη έχει τα γνωστά ελαττώματα του. Είναι όμως άνθρωπος από καλή πάστα. Εργατικός, φιλότιμος, φιλοπρόοδος, υπεύθυνος. Δεν είναι οκνηρός, κουμαρτζιής και απατεώνας όπως θέλουν να μας εμπεδώσουν.

          • avatar
            Νεφέλη on August 19, 2015 - (permalink)

            Φίλε ΧΥΖ,νομίζω ότι είναι λάθος να βάζουμε όλες τις δύσκολες στιγμές που περάσαμε,στο ίδιο καλάθι.Θέλω να πώ αγαπητέ μου,ότι θα δυσκολευτώ πολύ να πειστώ ότι για όλα τα δεινά που μας βρήκαν,πάντα φταίει ο ξένος παράγοντας,και όχι το κακό μας το κεφάλι.Ακόμα και για το εθνικό μας θέμα,εμείς ανοίξαμε την κερκόπορτα.Ομως για τη φούσκα του χρηματιστηρίου,ή των ακινήτων,η ευθύνη είναι δική μας.Οσον αφορά τα περι των καλύτερων μαθητών στις ενταξιακές διαπραγματεύσεις,αυτό μόνο σαν αστείο θα το θεωρήσω.Γιατί μαγειρέψαμε αριθμούς,χωρίς να ζητήσουμε τίποτα απο την ΕΕ.Ο πολύς Βασιλείου,μας παρέδωσε ”ξεβράκωτους”,χωρίς μεταβατικές περιόδους όπως η Μάλτα,διαλύοντας τον αγροτικό μας τομέα,και μέχρι πρότινος,όπως είπες είμασταν και καθαροί εισφορείς.Αλλά,μετά την απομάκρυνση απο το ταμείο,ουδέν λάθος αναγνωρίζεται.

    • avatar
      XYZ on August 18, 2015 - (permalink)

      Προς τη Νεφέλη,
      Για τον φόρο ακινήτων και το μισθολόγιο, η απάντηση μου είναι όχι και στα δυο. Ούτε ο φόρος να μειωθεί ούτε τα έσοδα να χρησιμοποιηθούν για αυξήσεις στο μισθολόγιο των δημοσίων υπαλλήλων, αλλά ούτε και να χρησιμοποιηθούν αυτά τα έσοδα για τις ούτω καλούμενες «ευάλωτες ομάδες». Φτάνει πια. Ότι “περισσέψει″ πρέπει να χρησιμοποιηθεί για την αποπληρωμή μέρους του δημόσιου χρέους που είναι τεράστιο. Αυτή είναι η ταπεινή μου γνώμη αγαπητή Νεφέλη. Οτιδήποτε άλλο θα ήταν καταστροφικό.

      • avatar
        XYZ on August 19, 2015 - (permalink)

        Αγαπητή Νεφέλη (και με αυτό τελειώνω), γράψατε ότι

        «Η Σλοβακία λοιπόν,αρνήθηκε να συμμετάσχει στα προγράμματα διάσωσης Κύπρου και Ελλάδας,γιατί όπως είπε,εμείς δεν πρόκειται να φορολογούμε τους πολίτες μας γιά να τα παίρνουν κράτη που οι δημόσιοι υπάλληλοί τους,είναι σε σαφώς καλύτερη θέση απο τους δικούς μας.Και πολύ καλά έκανε.».

        Η Σλοβακία (και οι συν αυτώ) δεν είναι στους μισθούς των δημοσίων υπαλλήλων που αναφέρθηκαν. Μίλησαν για όλους τους μισθούς και συντάξεις και για το ελάχιστο εισόδημα. Μάλιστα η Lagarde είχε προχωρήσει ένα βήμα παραπέρα και μίλησε και για παιδιά στην Αφρική που πεθαίνουν από την πείνα και μετά έτρεχε να τα συμμαζέψει.

        Να πούμε ακόμη ότι με τέτοιες προσεγγίσεις που παρουσίασαν κάποιοι από τους εταίρους μας δεν θα υπήρχε ευρωπαϊκή ένωση. Να μου επιτρέψετε να σας θυμήσω ότι η μικρή και ημικατεχόμενη Κύπρος επί σειρά ετών ήταν καθαρός συνεισφορέας (πληρωτής) στην ευρωπαϊκή ένωση και την ίδια ώρα χώρες όπως η Σλοβακία καθαροί λήπτες των αναπτυξιακών κονδυλίων μέσω του προϋπολογισμού της ευρωπαϊκής ένωσης. Με τα ευρώ του κυπριακού κράτους, του κυπριακού λαού. Αλλά η ευρωπαϊκή ένωση δεν είναι μπουφέ για να διαλέγουν κάποιοι μόνο αυτά που μονομερώς τους συμφέρουν.

        Να μου επιτρέψετε ακόμη να σας θυμίσω ότι οι πρώτοι στην ευρωπαϊκή ένωση που παραβίασαν τους δημοσιονομικούς κανόνες ήταν η Γερμανία και η Γαλλία. Μάλιστα η Γερμανία τότε είχε φτάσει σε σημείο πλήρους περιφρόνησης των θεσμών (περιλαμβανομένης και της Νομικής Υπηρεσίας της Commission) της ευρωπαϊκής ένωσης.

        Αυτό που θέλω να πω είναι ότι πρέπει να έχουμε και κάποια αντισώματα στην ξένη προπαγάνδα. Ιδίως σε αυτούς τους δύσκολους και πονηρούς καιρούς. Όπου αξιωθήκαμε να μάθουμε από τους μεν ότι η Κυπριακή Δημοκρατία είναι εκλειπούσα, από τους δε ότι είναι απαχθείσα.

        Με όλα αυτά δεν θέλω να πω ότι πρέπει να χαλαρώσει η δημοσιονομική πολιτική της Κύπρου. Αυτό το έχω ξεκαθαρίσει. Δεν συμφωνώ με αυξήσεις στο μισθολόγιο (αλλά ΟΥΤΕ με αυξήσεις άλλων δημόσιων δαπανών ή μειώσεις εσόδων) μέχρι το 2020. Και το πιο σκανδαλώδες είναι να έχουμε και προσυμφωνημένη δημοσιονομική χαλάρωση λες και οι οικονομικές δυνατότητες και προοπτικές εξαρτώνται από πολιτικές προσυμφωνίες.

  21. avatar
    Economist on August 20, 2015 - (permalink)

    Bird’s eye (looking from above – having a perspective): all the discussion above is interesting but HILARIOUS at the same time, given the tsunami coming: BIZONAL FEDERATION (of 2 bankrupt “states”!!! )Somebody to make the calculations what that would actually mean in term of public sectors! !!!! I shall rather say no more

  22. avatar
    Επιλήσμων on August 22, 2015 - (permalink)

    @ Economist

    Την πολιτική σταθερότητα, την ασφάλεια και το τέλος της μακρόχρονης αβεβαιότητας (και της βλακείας του Μακροχρόνιου) δεν την μετρούμε με “terms of public sectors”. Έστω και εάν αρχικά το κόστος είναι μεγαλύτερο.

    Όταν ο Αριστοτέλης έλεγε, “Το όλον είναι μεγαλύτερο από το άθροισμα των μερών του” ή αγγλιστί “The whole is greater than the sum of its parts” δεν εννοούσε αυτό που μας λες εσύ, αλλά ακριβώς το αντίθετο.

    ΥΓ Το τσουνάμι αγαπητέ μου ήρθε τον Ιούλιο του 1974 και ξανά τον Μάρτιο του 2012. Πιθανόν όμως τότε να βρισκόσουν στο εξωτερικό.

    • avatar
      Economist on August 24, 2015 - (permalink)

      Dear Epilismwn,

      I wish it was like you say, more than the sum of its parts. But in the Cyprus problem case, I am afraid that the bizonal federation, will create an outcome far less than even the sum of its parts. And I am not talking just about the creation of many public sectors but in a much broader perspective.

      And its a joke that political instability will stop to exist with the federation, EXACTLY THE OPPOSITE!

      Anyway thats my personal opinion, I respect yours.

      PS: I wasnt abroad, dont worry.

  23. avatar
    Αργύρης on August 24, 2015 - (permalink)

    Κύριοι George Vakis και Παναγιώτη Σαββίδη, από ότι φαίνεται το σημερινό άρθρο (24/8/2015) “Ξεφούσκωσε το Κρατικό Μισθολόγιο” στο Stockwatch απαντά με στοιχεία στους “φόβους” σας για το ύψος του κρατικού μισθολογίου. Από το άρθρο αυτό κρατώ 2 πράγματα (α) το μισθολόγιο μειώθηκε 20% μέσα σε 4 χρόνια, (β) η μείωση θα ήταν περισσότερη αν κάποιος λάμβανε υπόψη ότι μεγάλο μέρος των εφάπαξ δόθηκαν πρόωρα τα τελευταία 3 χρόνια.

    Στα πιο πάνω καλό θα ήταν να προσθέσει τα σχόλια του Δημήτρη πιο πάνω ο οποίος ξεσκεπάζει, μεταξύ άλλων, μια μεγάλη αλήθεια που κάποιοι “άθελα” (η μηπως όχι) αποκρίβουν, ότι δηλάδή το συνταξιοδοτικό κόστος στο δημόσιο μόνο πτωτική πορεία θα ακολουθεί από εδω και πέρα αφου πέραν των αλλαγών που έγιναν, το σχεδιο έχει κλείσει. Αυτό σημαίνει σε ένα ορίζοντα 10ετίας το κρατικό μισθολόγιο μειώνεται κατά 10% και σε ορίζοντα 20ετίας κατά 20%.

Leave a Reply

Note: XHTML is allowed. Your email address will never be published.

Subscribe to this comment feed via RSS