Skip to content

Αντιφατικά μηνύματα και απουσία συντονισμού

Posted by (Regular StockWatch Contributor) on April 11th, 2011 - 9 Comments
avatar

 Τα γεγονότα του τελευταίου δεκαημέρου μόνο κατάθλιψη θα μπορούσαν να προκαλέσουν σε όσους αγωνιούν για την πορεία της κυπριακής οικονομίας.  Η υποβάθμιση της Κύπρου από τους S&P δείχνει ότι οι διεθνείς οίκοι ανησυχούν για την έκθεση των κυπριακών τραπεζών σε Ελληνικά ομόλογα και την Ελληνική οικονομία γενικότερα.  Είναι δύσκολο να κρίνει κανείς σε ποια βαθμό οι ανησυχίες είναι δικαιολογημένες και σε ποιο βαθμό αντανακλούν τη νευρικότητα που επικρατεί στις αγορές.  Το σίγουρο είναι ότι οι ανησυχίες των οίκων μας επηρεάζουν και συνεπώς πρέπει να ληφθούν σοβαρά υπόψη.  Η σωστή αντίδραση από μέρους μας θα ήταν μια συντονισμένη προσπάθεια να καθησυχαστούν οι αγορές με την παράθεση στοιχείων και τη λήψη προληπτικών μέτρων. 

 Αντί αυτού, η πρώτη αντίδραση ήταν μια λακωνική ανακοίνωση του υπουργείου Οικονομικών που έκανε με την υποχρεωτική αναφορά στην ευρωστία του Κυπριακού τραπεζικού συστήματος αλλά την ίδια στιγμή δακτυλόδειχνε την Κεντρική Τράπεζα και το Διοικητή της ως υπαίτιους της υποβάθμισης.  Ο τρόπος με τον οποίο η κυβέρνηση απέφυγε την ουσία και μετέθεσε τις ευθύνες αλλού δεν νομίζω να εντυπωσίασε τους οίκους αξιολόγησης. 

 Υπάρχει όμως μια γενικότερη ασάφεια όσον αφορά την αξιολόγηση από πλευράς κυβέρνησης των πιθανών κινδύνων που αντιμετωπίζει το τραπεζικό σύστημα.  Η κυβερνητική πρόταση για φορολόγηση των τραπεζών στηρίχθηκε στη θέση ότι οι τράπεζες πραγματοποιούν υπερκέρδη.  Η κυβέρνηση δεν διστάζει να απευθυνθεί στις τράπεζες για δανεισμό, ενώ οι τράπεζες πιέζονται από διάφορες πλευρές για χαμηλότερα επιτόκια και περισσότερες χορηγήσεις.  Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας στη διάσκεψη της περασμένης Τρίτης κατηγόρησε τους οίκους αξιολόγησης ότι κινδυνολογούν αλλά ταυτόχρονα άφησε αιχμές κατά του Διοικητή για την επέκταση των τραπεζών στην Ελλάδα.  Ούτε αυτά τα αντιφατικά μηνύματα συμβάλλουν στη διαμόρφωση μιας καλής εικόνας για την Κύπρο στα μάτια των ξένων αξιολογητών. 

 Όμως εκείνο που πλήττει περισσότερο από οτιδήποτε άλλο την εικόνα της Κύπρου είναι η έκταση που έχει λάβει η ρήξη μεταξύ κυβέρνησης και Διοικητή.  Η σύγκρουση χρονολογείται από τα τέλη του 2007.  Μετά την εκλογή Χριστόφια η κυβέρνηση συγκρούστηκε με το Διοικητή για δηλώσεις του τελευταίου για την ΑΤΑ, για το θέμα της πώλησης του χρυσού, για τη μεταφορά της έδρας της Μαρφίν και πάει λέγοντας.  Τον τελευταίο χρόνο υπήρξε σοβαρή διαφωνία ως προς τον τρόπο αντιμετώπισης των δημοσιονομικών προβλημάτων. 

 Αφήνουμε κατά μέρος το γεγονός ότι οι απόψεις του Διοικητή συμπίπτουν συνήθως με τις απόψεις των περισσότερων οικονομολόγων και αναλυτών.  Η κυβέρνηση δικαιούται να έχει τη δική της γραμμή.  Όμως δεν είναι υγιής η συνεχής αμφισβήτηση ενός από τους σημαντικότερους πολιτειακούς αξιωματούχους από την ίδια την κυβέρνηση.  Δεν είναι υγιής η έλλειψη συντονισμού μεταξύ υπουργείου Οικονομικών και Κεντρικής Τράπεζας.  Η οικονομία αντιμετωπίζει πολλές προκλήσεις.  Πρέπει το γρηγορότερο να βρεθεί μια φόρμουλα επικοινωνίας για να μπορέσουμε να τις αντιμετωπίσουμε. 

 Σωφρόνης Κληρίδης

Αναπληρωτής Καθηγητής Οικονομικών 

Πανεπιστήμιο Κύπρου

Ο Σωφρόνης Κληρίδης κατέχει τη θέση του Αναπληρωτή Καθηγητή στο Πανεπιστήμιο Κύπρου από το 2009 μέχρι και σήμερα. Έχει σπουδάσει στο Yale University (PhD Οικονομικά, 1998) και στο University of Wisconsin (BA Οικονομικά και Μαθηματικά, 1993). Προηγούμενη εμπειρία • Επισκέπτης Ερευνητής, Northwestern University, 2009-2010 • Επισκέπτης Καθηγητής, European University Institute, 11/2008 • Επίκουρος Καθηγητής, Πανεπιστήμιο Κύπρου, 2002-200 • Επισκέπτης Λέκτορας, Yale University, 2002-2003 • Λέκτορας, Πανεπιστήμιο Κύπρου, 1998-2002 • Ερευνητής, Παγκόσμια Τράπεζα, καλοκαίρια 1995, 1996 Συντακτικές επιτροπές και ερευνητική δικτύωση • Βοηθός συντάκτης (Associate Editor), International Journal of Industrial Organization • Βοηθός συντάκτης (Associate Editor), Economica • Ερευνητικός συνεργάτης, Centre for Economic Policy Research (CEPR) • Ανώτερος συνεργάτης, Rimini Centre for Economic Analysis (RCEA)

Categories → Οικονομία

9 Comments
  1. avatar
    Κ Κωνσταντίνου on April 11, 2011 - (permalink)

    “Η κυβέρνηση δικαιούται να έχει τη δική της γραμμή. Όμως δεν είναι υγιής η συνεχής αμφισβήτηση ενός από τους σημαντικότερους πολιτειακούς αξιωματούχους από την ίδια την κυβέρνηση.”

    Ενώ είναι υγιής η συνεχής υπονόμευση της εκλεγμένης κυβέρνησης από ένα διορισμένο αξιωματούχο!!!

  2. avatar
    Κ Κωνσταντίνου on April 11, 2011 - (permalink)

    Και κάτι άλλο…

    Ο Ορφανίδης στη Βουλή έριξε σκιές για τα κρατικά ομόλογα της Κύπρου.
    Δηλαδή συνειδητά προσπάθησε να βλάψει την οικονομική ευρωστεία της Κύπρου ΜΑΣ.
    Πόσοι από τους υποτίθεται αντικειμενικούς σχολιαστές είπαν κάτι για αυτήν την εξωφρενική και αντικοινωνική εν τέλκει ενέργεια;
    Ζούμε εποχές όπως πριν το πραξικόπημα κατά του Αλλιέντε. Τότε στη Χιλή ακαδημαϊκοί, δημοσιογράφοι, επιχειρηματίες, συνδικαλιστές θεωρούσαν ότι είχαν διακίωμα να κάνουν το κάθε τι, δεοντολογικό ή αντιδεοντολογικό, να πουν το κάθε τι, αλήθεια ή ψέμα, νοουμένου ότι θα υπονόμευαν έναν πρόεδρο τον οποίο θεωρούσαν επικίνδυνο, αλλά τον είχε εκλέξει ο κόσμος με δημοκρατικές εκλογές.

  3. avatar
    Thucydides on April 11, 2011 - (permalink)

    I agree with Constantinou. The media in Cyprus have for unknown reasons NOT emphasised the treacherous behaviour of the CB Governor who has branded our country’s bonds as “dangerous” even if it were true the fact that the Governor of the CB of the Republic of Cyprus is saying this is nothing short of lunacy.
    It is NOT the first time Mr Orphanides has engaged in such behaviour. Last year when the Minister of Finance was on one of the roadshows abroad to sell the Cyprus Bonds to institutional foreign investors, ON THE SAME EXACT DAY Orphanides was speaking to foreign media and was emphasising the structural/fiscal problem of our economy!!! Is this cooperative behaviour?
    Even if academically he is correct, for all intents and purposes such behaviour by an appointed Cypriot official, no matter if he is independent or not, is DISGRACEFUL for the country. The CB Governor is not an agent of foreign investors or credit rating agencies and if he is interpreting his independent role as such, his non re-appointment is justified, despite his impressive CV!!

  4. avatar
    L.G. on April 11, 2011 - (permalink)

    Το ευχάριστο για μας και δυσάρεστο για σας είναι ότι ο Διοικητής της Κ.Τ. δεν προήλθε από την τάξη των ΕΔΟΝόπουλων. Έτσι δεν χειροκροτά και χορεύει στους ρυθμούς του προεδρικού, όπως δυστυχώς κατήντησε ο κος Σταυράκης (ένας εξαίρετος κατά τα άλλα οικονομολόγος).
    Πάρτε το χαμπάρι! Ο Διοικητής της Κ.Τ. είναι ανεξάρτητος αξιωματούχος και σαν τέτοιος διακαιούται να κρίνει και να τοποθετείται στα θέματα της οικονομίας.
    Από την άλλη η εκάστοτε κυβέρνηση δεν έχει απλά το δικαίωμα αλλά είναι υπόχρεη να χαράξει την οικονομική πολιτική. Τόσο απλή είναι η διάκριση των εξουσιών.
    Οπότε γιατί τόσο μένος κατά του Διοικητή και τόση βιασύνη. Υπομονή και ο χρόνος (δεν θα είναι πολύς) θα δείξει ποιος είχε δίκιο και ποιος άδικο. Και τότε θα κρίνουμε.

    Σε σχέση με το άρθρο συμφωνώ απόλυτα ότι επιτέλους πρέπει να βρεθεί μίνιμουμ κοινή γλώσσα μεταξύ των δύο για να αντιμετωπιστούν τα σοβαρά προβλήματα της οικονομίας. Και πάλιν όμως την απόλυτη ευθύνη έχει η κυβέρνηση γιατί απλά αυτή κυβερνά. Δυστυχώς από την ημέρα ανόδου της συγκεκριμένης κυβέρνησης στην εξουσία δεν είδαμε καμιά διάθεση τήρησης καλής σχέσης με τον Διοικητή. Τουναντίον από την πρώτη στιγμή υπήρξε προσπάθεια υπονόμευσης του θεσμού με διάφορους τρόπους και αυτό είναι λυπηρό.
    Α! Και για να μην ξεχνιόμαστε! Να το πουλήσουμε τελικά το χρυσάφι της Κεντρικής ή να περιμένουμε ακόμα λίγο να πλησιάσουν οι προεδρικές;

    • avatar
      Κ Κωνσταντίνου on April 11, 2011 - (permalink)

      “Εδονόπουλο” ούτε είμαι ούτε υπήρξα. Να μου επιτραπεί όμως μια ψυχαναλυτική παρατήρηση…
      Η αναφορά σε εδονόπουλα, Σιβηρίες, ανθρώπους των σπηλαίων δεν είναι τιποτα αλλό από προσπάθεια του κάθε νεόπλουτου ή μικροαστού να κατασκευάσει μια φαντασιακή ομάδα ανθρώπων οι οποίοι είναι στην δική του μίζερη ζωή κατώτεροι του.

      Για το χρυσό, ο Ευαγόρου του ΑΚΕΛ δήλωσε επίσημα και επανειλημμένα ότι κατέχει τα πρακτικά του ΔΣ της ΚΤ σύμφωνα με τα οποία η πρόταση για πώληση του χρυσού κατατέθηκε τον Ορφανίδη και εγκρίθηκε από τα τα άλλα μέλη πλην ενός. Επί τούτου, καμιά διάψευση δεν είδαμε και πολύ φοβάμαι ότι ούτε θα δούμε.

  5. avatar
    YiannisP on April 11, 2011 - (permalink)

    Πιστεύω ότι ο διοικητής είναι ο καλύτερος που είχαμε ποτέ στη συγκεκριμμενη θέση και ίσωσ ο καλύτερος κρατικός αξιοματούχος που είχαμε ποτε. Και θα είναι οπισθοδρόμηση αν ‘καταφέρουμε’ να τον διώξουμε. Εκτος των ακαδημαικων προσόντων και της τεράστιας πείρας που έχει, διαθέτει και κάτι άλλο που δυστυχώς σοανίζει στον τόπο μας. Έχει το θάρρος της γνώμης του να λέει αυτο που πιστεύει. Και αυτά τα πρπτερήματα υπερκαλύπτουν άλλα τυχόν λάθη που έκαμε (γιατί δε σημαίνει το ότι τον επαινω το θεωρώ και αλάνθαστο) Μακάρι να είχαμε και άλλους σαν τον Ορφανίδη. (Μάλλον μακάρι να έιχαμε και άλλους στην Κύπρο γιατί σίγουρα έχουμε αλλα δεν μας κάνουν το χατήρι να ασχολούνται μαζί μας. Μενουν στο εξωτερικό που αναγνωρίζουν την αξία τους.

  6. avatar
    kax on April 11, 2011 - (permalink)

    Συμφωνώ ότι πρέπει να σταματήσουν οι αντιπαραθέσεις και να κοιτάξουν να βρούν μιά λύση στα προβλήματα.Ο Κος Κληρίδης αποδίδει όμως λανθασμένα την ευθύνη στην Κυβέρνηση ενώ ότι είπε ο Υπουργός είναι 100% ορθό.Επιπρόσθετα στην προσπάθεια του ο Κος Κληρίδης να τεκμηριώσει την άποψη του ότι ο Διοικητής έχει δίκαιο εκφράζει θέσεις που δεν ανταποκρίνονται στα γεγονότα.Λέει ότι συνήθως ότι οι περισσότεροι οικονομολόγοι συμφωνούν με τις θέσεις του Κου Ορφανίδη ενώ είναι ακόμα και σε εμάς τους αδαεις περίι για οικονομικών ότι οι πλείστοι οικονομολόγοι αποδέχονται ως ορθές τις θεωρίες του Taylor.Ακόμα και τις θέσεις που υποχρεωτικά εκφράζει και απηχούν την επίσημη γραμμή ότι δεν θα υπάρξει αναδιάρθρωση χρέους δεν άκουσα ούτε ένα ανεξάρτητο οικονομολόγο να τις υιοθετεί από αυτούς που καθημερινά μιλούν στα κανάλια.Με ανεξάρτητο εννοώ οποιοδήποτε οικονομολόγο που δεν προέρχεται από τις υπό πτώχευση χώρες και δεν έχει απευθείας σχέση με την Κομισιόν η την ΕΚΤ.Αν ξέρει έστω και ένα ο Κος Κληρίδης ας μας τον ονομάσει.Είναι ένα πράγμα να συγχαίρομεν τον Διοικητή και τους καθηγητές που γράφουν εδώ για το ακαδημαικό τους έργο που πράγματι είναι όλων πολύ σημαντικό και άλλο να φτάνουμε στα άκρα και να θεωρούμε ότι πάντα είναι σωστοί.
    Λ.Γ Μπορεί ο Υπουργός να μην γαίζει από οικονομικά αλλά να μετρά ξέρει.Μιλώντας γιά μέτρημα αν έχεις την καλοσύνη πες μας πόσα κερδίζει η Κύπρος που δεν πούλησε το χρυσάφι.Λάβε υπόψη ισοτιμίες και ότι τα λεφτά θα έπαιρναν τόκο όλο αυτά τα χρόνια.

  7. avatar
    IΩANNΗΣ on April 12, 2011 - (permalink)

    Κ Κωνσταντίνου on April 11, 2011 ”Ζούμε εποχές όπως πριν το πραξικόπημα κατά του Αλλιέντε. Τότε στη Χιλή ακαδημαϊκοί, δημοσιογράφοι, επιχειρηματίες, συνδικαλιστές θεωρούσαν ότι είχαν διακίωμα να κάνουν το κάθε τι, δεοντολογικό ή αντιδεοντολογικό, να πουν το κάθε τι, αλήθεια ή ψέμα, νοουμένου ότι θα υπονόμευαν έναν πρόεδρο τον οποίο θεωρούσαν επικίνδυνο, αλλά τον είχε εκλέξει ο κόσμος με δημοκρατικές εκλογές.”

    και θέλουν και την πολιτική του εξοντοση…μηπως? Χαλαρά…

    .

  8. avatar
    Κάποιος.... on April 13, 2011 - (permalink)

    Ας αφήσουν οι κ. κ. του Προεδρικού και του ΑΚΕΛ τον κ. Ορφανίδη να κάνει την δουλειά που του έχει ανατεθεί.

    Πιστεύω ότι είναι πιο ειδικός από όσους τον κατηγορούν και επιπρόσθετα δεν κρύβεται κανένα συμφέρον πίσω από τις δηλώσεις του εκτός από το ότι ο ίδιος πρέπει να επιτελέσει το έργο του όσο πιο σωστά γίνεται.

    Ο Πρόεδρος και το κόμμα του από την άλλη, έχουν κάθε συμφέρον να τα παρουσιάζουν όλα ρόδινα ενόψει του ότι έχουν πάρει πολλές λανθασμένες αποφάσεις σε σχέση με την οικονομία (ή δεν είχαν πάρει άλλες αποφάσεις όταν θα έπρεπε) και πολύ σύντομα θα έχουμε εκλογές, οπότε και προσπαθούν να πληρώσουν όσο το δυνατόν μικρότερο τίμημα για τις πράξεις ή παραλήψεις τους.

    Εκτός αυτού, οι δηλώσεις του κ Ορφανίδη είναι στο ίδιο μήκος κύματος με αυτές άλλων διακεκριμένων οικονομολόγων και πρώην διοικητών της Κεντρικής Τράπεζας. Ε, δεν μπορεί όλοι αυτοί να βλέπουν φαντάσματα….

    Και τέλος, όλοι βλέπουμε κατά που τραβά η κατάσταση. Και τα γεγονότα δικαιώνουν μάλλον τον κ. Ορφανίδη και όχι τον Πρόεδρο και τον κύκλο του….

    Εύχομαι ο κ. Ορφανίδης (και ο κάθε κ. Ορφανίδης) να συνεχίσει να ασκεί κριτική όταν και όπου χρειάζεται και είναι εκ των πραγμάτων επιβεβλημένη και δικαιολογημένη….

Leave a Reply

Note: XHTML is allowed. Your email address will never be published.

Subscribe to this comment feed via RSS