Skip to content

Φορολογική Αβεβαιότητα

Posted by (Regular StockWatch Contributor) on June 24th, 2011 - 12 Comments
avatar

 Ο Μέρβιν Κίνγκ, διοικητής της Κεντρικής Τράπεζας της Αγγλίας, έχει πει ότι «Η νομισματική πολιτική πρέπει να είναι ανιαρή».  Η ιδέα είναι ότι όταν αλλάζεις το διατραπεζικό επιτόκιο, σαν εργαλείο άσκησης νομισματικής πολιτικής, δεν πρέπει να εκπλήττεις τις αγορές διότι τότε δημιουργείται μεγάλη αβεβαιότητα, αυξάνονται οι διακυμάνσεις του χρηματιστηρίου και των αγορών ομολόγων και μπορεί να επηρεαστεί αρνητικά η πραγματική οικονομία (η κατανάλωση των νοικοκυριών και οι επενδύσεις των επιχειρήσεων).  Αυτός είναι ένας λόγος που συνήθως οι κεντρικές τράπεζες αλλάζουν τα επιτόκια σταδιακά και ταυτόχρονα εξηγούν τη λογική πίσω από τις πράξεις τους για να μην δημιουργούν περισσότερη αβεβαιότητα στην οικονομία.  Η ίδια λογική ισχύει για τη γενικότερη άσκηση οικονομικής πολιτικής.  Υπάρχουν οικονομολόγοι που υποστηρίζουν για παράδειγμα ότι μεγαλύτερη αβεβαιότητα είναι ένας λόγος παράλυσης της πραγματικής οικονομίας μέσω του φόβου αύξησης κατανάλωσης ή επενδύσεων σε ένα περισσότερο αβέβαιο κλίμα.Το πρόσφατο μέτρο των χίλιων ευρώ για κάθε κερδοφόρα επιχείρηση δεν συνάδει με αυτή την ιδέα της διατήρησης σταθερότητας στην οικονομική πολιτική.  Το μέτρο δεν φαίνεται να έχει συζητηθεί με τους επηρεαζόμενους και φαίνεται να είναι ξαφνικό.  Το οποίο σημαίνει ότι τώρα θα έχουμε και φορολογική αβεβαιότητα στην οικονομία, και οποιαδήποτε πρόσθετη αβεβαιότητα δεν βοηθά στην οικονομική ανάπτυξη.

Τί θα σταματήσει τον κόσμο να αρχίσει να ανησυχεί από πού θα έρθει ο επόμενος φόρος; Γιατί να μην εξετάσουμε και άλλα μέτρα φορολογικής πολιτικής, εφ΄ όσον η επόμενη υποβάθμιση έρχεται, με τη συνεπακόλουθη αύξηση στο κόστος χρέους της Δημοκρατίας; Για παράδειγμα, €100 εκ. θα μπορούμε να τα βρούμε με την εισαγωγή προσωρινού φόρου εξόδου από την Κύπρο για τους τουρίστες.  Με 2 εκ. τουρίστες και €50 τον καθένα θα πετυχαίναμε το σκοπό μας.  Ή θα μπορούσαμε να πούμε ότι οι δημόσιοι υπάλληλοι θα παίρνουν την ΑΤΑ πλην την αύξηση στην ανεργία, η διαφορά μπορεί να δικαιολογηθεί σαν το κόστος ασφάλισης επειδή οι δημόσιοι δεν χάνουν ποτέ τη δουλειά τους.  Ή θα μπορούσαμε να αυξήσουμε τον προσωρινό φόρο εισοδήματος από 30% σε 50% για όσους κερδίζουν πάνω από €50,000 το χρόνο.

Η ταπεινή μου γνώμη κ. υπουργέ Οικονομικών είναι ότι υπάρχει αρκετή αβεβαιότητα στην παγκόσμια οικονομία και ακόμη πιο συγκεκριμένα στην Ευρωπαϊκή/Ελληνική/Κυπριακή που δεν χρειάζεται να εισάγουμε και φορολογική αβεβαιότητα μέσω οικονομικής πολιτικής.

Ο Αλέξανδρος Μιχαηλίδης είναι καθηγητής χρηματοοικονομικών στο Τμήμα Δημόσιας Διοίκησης και Διοίκησης Επιχειρήσεων του Πανεπιστημίου Κύπρου.

Categories → Οικονομία

12 Comments
  1. avatar
    Χάρης on June 24, 2011 - (permalink)

    Πολύ καλό το επιχείρημα. Συμβάλλουμε και εμείς οι ίδιοι στην αβεβαιότητα που υπάρχει για το που οδεύει αυτός ο τόπος με ξαφνικά μέτρα μιας πνοής που είναι ΟΥΡΑΝΟΚΑΤΕΒΑΤΑ.

  2. avatar
    noname on June 24, 2011 - (permalink)

    I think this criticism would be valid if the corporate tax were to be raised by 1-2%, as it was proposed and rejected last year.

    The 1000 euros is such an insubstantial amount, that as surprising as it is (and agree it needed not be), it does not really add to the uncertainty.

    It signals that the government has no intention to make any significant changes to the existing tax regime.

  3. avatar
    kax on June 24, 2011 - (permalink)

    Αγ Κύριε Μιχαηλίδη
    Να μου επιτρέψετε να εκφράσω την πλήρη διαφωνία μου ότι δημιουργείται φορολογική αβεβαιότητα με την επιβολή του γελοίου ποσού των 1000 Ευρώ ανα κερδοφόρα εταιρεία.Δέχομαι ότι ίσως πρέπει να μπει κατώτερο όριο κέρδους αλλά το επιχείρημα ότι όλα πρέπει να γίνουν με την σύμφωνη γνώμη όλων δεν το καταλαβαίνω.Κανένας δεν δέχεται τίποτε και όλοι λέγουν ότι πρέπει να αντιμετωπιστεί το δημοσιονομ ικό έλλειμμα.Πως θα γίνει αυτό όταν οι συντεχνίες θέλουν αυξήσεις,οι λογιστές να μην αυξηθούν οι φόροι.Να μην πληρώσουν οι ξένοι διότι θα παν αλλού,να μην αυξηθούν οι φόροι στα ψηλα εισοδήματα,να μην μειωθούν οι συντάξεις,να μην επιβαρυνθούν οι τουρίστες είναι όλα επιθυμητά.Η δική μου απορία είναι τι πρέπει η μπορεί να κάμει η κυβέρνηση όταν καμμιά πρόταση της δεν περνά.Στο τέλος θα έρθουν οι Ευρωπαίοι με μνημόνια και τότε όπως τον καπνιστή που ως δια μαγείας κόβει το τσιγάρο μόλις πάθει έμφραγμα όλες οι ομάδες πληθυσμού θα δέχονται και 1000,και 10000 και 100000Ευρω έκτακτες εισφορές,μειώσεις μισθών και συντάξεων,αυξήσεις φορολογικών συντελεστών και θα είναι και ευχαριστημένοι που τα μέτρα δεν θα είναι ακόμα χειρότερα.Μακάρι να έχουν οι εταιρείες κέρδη και τα 1000 ευρώ είναι λίγα.

  4. avatar
    panayiotis on June 24, 2011 - (permalink)

    Έτσι για σκοπούς παράθεσης, ας πούμε υπάρχει μια εταιρεία στην οποία είμαστε όλοι μέτοχοι με 1 μετοχή ο κάθε ένας και αυτή την στιγμή εργάζεται με ζημιά και καλούνται οι μέτοχοι όχι να βάλουν κεφάλαια αλλά να πληρώσουν την ζημιά.

    Οι διευθυντές αυτής της εταιρείας αποφασίζουν ότι μερικοί μέτοχοι που έχουν τις δικές τους κερδοφόρες επιχειρήσεις θα πληρώσουν απευθείας €1,000, οι υψηλόμισθοι υπάλληλοι της εταιρείας μέχρι και €3,000 και όλοι οι μέτοχοι θα πληρώσουν μέσω χρεώσεων που τους επιβάλλει αυτή η εταιρεία όταν αγοράζουν προϊόντα που ελέγχει την εισαγωγή τους όπως καύσιμα, τρόφιμα, φάρμακα, κλπ.

    Εάν αυτό γινόταν σε οποιαδήποτε άλλη εταιρεία στον κόσμο, οι διευθυντές της θα απολύονταν από την πρώτη στιγμή γιατί το πρώτο πράγμα που δεν έκαναν ήταν να κοιτάξουν τα του οίκου τους πριν πάνε στους μετόχους για λεφτά.

    Γιατί δεν απολύουν δημόσιους υπάλληλους όπως γίνεται στον ιδιωτικό τομέα για να επιβιώσει μια εταιρεία;
    Γιατί δεν κλείνουν εταιρείες που δεν είναι κερδοφόρες όπως γίνεται στον ιδιωτικό τομέα για να επιβιώσει μια εταιρεία;
    Γιατί δεν κόβουν τις αυξήσεις σε όλους τους υπαλλήλους του δημοσίου όπως γίνεται στον ιδιωτικό τομέα για να επιβιώσει μια εταιρεία;

    Τελικά γιατί όλοι οι πολιτικοί φοβούνται αυτή την μειοψηφία που λέγεται υπάλληλος τους δημοσίου και προτιμούν να παίρνουν λεφτά από τους ιδιωτικούς υπάλληλους;

    Γιατί ο ιδιωτικός υπάλληλος δεν επαναστατεί;

    Γιατί ο επιχειρηματίας δεν επαναστατεί;

  5. avatar
    NAN on June 24, 2011 - (permalink)

    Πολυ καλο αρθρο. Παραθετει τα στοιχεια οπως εχουν εμπειρικα συσχετιστει κατα την διαρκεια της ιστοριας και συμφωνω απολυτα. Συμφωνω εν μερη και με διαφορα αλλα σχολια που φαινονται πιο πανω.

    Το προβλημα ειναι οτι ολοι εχουν δικαιο και ολοι εχουν και λιγο αδικο. Αυτο που δεν σκεφτηκε κανεις η αρχη της ισοτητας και νομιμοτητας και το τι ειναι δικαιο και δικαιολογημενο.

    Μια πιο σωστη μεθοδος θα ηταν να υπαρχει ταυτιση ολων των θεματων. Θα μπορουσαν οι εργοδοτες να εισφερουν με την ιδια βαση οπως και οι αποκοπες των δημοσιων. π.χ. 1,5% μειωση μισθων δημοσιων πανω απο Ε1500, τοτε και οι εργοδοτες να εισφερουν 1,5% για μισθους υπαλληλων τους που παιρνουν πανω απο Ε1500. Τι πιο δικαιο απο αυτο? Και νομιζω ολες οι πλευρες θα εχαναν ετσι και το δικαιωμα να παραπονιουνται για τους αλλους χωρις να αναλαμβανουν τισ δικες τους ευθυνες. Και δεν θα γινομασταν ρεζιλι μπροστα στους ξενους με τις παιδαριωδες μεθοδους που εμφανιζονται απο τα διαφορα επιτελεια.

  6. avatar
    Άννα on June 24, 2011 - (permalink)

    Κύριε καθηγητά, μου άρεσε αυτό.

    Ή θα μπορούσαμε να αυξήσουμε τον προσωρινό φόρο εισοδήματος από 30% σε 50% για όσους κερδίζουν πάνω από €50,000 το χρόνο.

    Μου κάνει εντύπωση που δεν το συζητούν καν.

  7. avatar
    A Michaelides on June 24, 2011 - (permalink)

    Καχ:
    “Μακάρι να έχουν οι εταιρείες κέρδη και τα 1000 ευρώ είναι λίγα.”
    Αυτή η τελική πρόταση επιβεβαιώνει (στο δικό μου το μυαλό) τη θέση μου για μεγαλύτερη αβεβαιότητα από τέτοιες πολιτικές.

    Άννα:
    Οι ιδέες αυτές δεν είναι για να εφαρμοστούν αλλά για να δείξουν το εύρος της φορολογικής αβεβαιότητας που μπορεί να δημιουργηθεί στο μυαλό του κόσμου. Γενικά, τους φόρους θα ήταν καλά να προσπαθούμε να τους κρατούμε χαμηλά αν θέλουμε να μην υπάρχει κίνητρο για μεγάλη φοροδιαφυγή και κίνητρο για παραγωγική εργασία, που μακροπρόθεσμα είναι ο μόνος σίγουρος τρόπος διατήρησης του βιοτικού επιπέδου ενός λαού.

    • avatar
      kax on June 24, 2011 - (permalink)

      Αυτοί που ανησυχούν ότι θα φύγουν οι ξένοι για 1000 Ευρώ τον χρόνο τους χρεώνουν 600 Ευρώ την ώρα και δεν φεύγουν.
      Αλλοίμονο με έτσι κρίση να υπήρχε και σιγουριά ότι οι εταιρείες θα κερδίζουν,αλλά η αβεβαιότητα δεν σχετίζεται με τα 1000 Ευρώ πάνω ,κάτω αλλά με την όλη κατάσταση.

  8. avatar
    NAN on June 24, 2011 - (permalink)

    και γιατι παρακαλω να αυξησουμε τον φορο απο 30% σε 50%? Που ξερετε ποσες θυσιες εκανε καποιος οσον αφορα σπουδες και ποσες ωρες δουλευει και εχει δουλεψει για να μπορει να παιρνει εναν καλο μισθο? και να πληρωσει αυτος και να την γλυτωσουν παλι αυτοι ολοι γιατροι, δικηγοροι και αυτοεργοδοτουμενοι που φοροδιαφευγουν? Ειναι εγκληματικα αδικο να τιμωρεις αυτους που ειναι καθολα νομιμοι για δευτερη φορα γιατι αυτοι που κλεβουν και φοροδιαφευγουν οδηγουν μας οδηγησαν μεχρι εδω.

    Συγνωμη αλλα για τον πιο πανω λογο παντα θα ειμαι εναντιων σε οτιδηποτε εχει σχεση με φορολογια.

  9. avatar
    Yiannisp on June 25, 2011 - (permalink)

    Κατα τη γνώμη μου αυτό που κάνουμε στην Κυπρο είναι ότι ψάχνουμε να βρούμε παυσίπονα φάρμακα για την σοβαρή ασθένεια μας δεν ψαχνουμε φαρμακα που θα θεραπεύσουν την αρρώστια. Και το πιο σοβαρό φαρμακο είναι ο περιορισμός των δημοσίων δαπανών (πλην των αναπτυξιακών)

    • avatar
      panayiotis on June 27, 2011 - (permalink)

      Και γιατί πλην των αναπτυξιακών?

      Αν υπάρχουν δαπάνες που δεν δημιουργούν θέσεις εργασίας, που δεν λύνουν σοβαρότατα προβλήματα πρέπει να κοπούν.

      Εγώ τον προυπολογισμό τον έχω διαβάσει αρκετές φορές. Σου δηλώνω ότι δεν υπάρχει οτιδήποτε που να μην μπορεί να κοπεί και σε προκαλώ να βρείς έστω και μια δαπάνη που πρέπει να γίνει αλλιώς χανόμαστε.

  10. avatar
    ΣΑΒΒΑΣ on July 3, 2011 - (permalink)

    Αγαπητέ κύριε καθηγητά.Συμφωνώ μαζί σας αν και τα είπαμε πολλές φορές για την κυπριακή οικονομία στο ΜΒΑ πρόσφατα. Αυτό που απορώ είναι όταν το κράτος δάνιζε τις τράπεζές μας με φθινό επιτόκιο γιατί δεν επέβαλε ένα πλαφόν ώστε και αυτές να δανίζουν τις εταιρείες – κοινό με φθινό επιτόκιο και με περιθόριο κέρδους όχι πάνω απο 2% ώστε, να δωθεί ώθησηση στην ανάπτυξη.Εξάλλου τι μέτρα να πάρουμε όταν σπαταλήσαμε 35 000 000,00 ευρώ για να σώσουμε δήθεν την EUROCYPRIA και μετα την κλέισαμε, όταν τα κυβερνητικά οχήματα είναι 35 κυβικών και άνω και βενζίνη καίγετε αλόγιστα λές και ο κάθε υπουργός – κρατικός αξιοματούχους δεν μπορεί να διακινηθεί με 18 κυβικών ΒΜW. Αν το κράτος δεν δείξει δείγματα λιτότητας δεν πείθει κανένα για τις προθέσεις του. Επίσης αν δεν απαλλαχθεί σύντομα απο τους ζημιογόνους ημικρατικούς οργανισμούς ( Σφαγείο κοφίνου, Κυπριακός οργανισμός γαλακτος, και άλλοι) δεν εχουμε σωτηρία.
    Περιμένω τα σχόλιά σας.

Leave a Reply

Note: XHTML is allowed. Your email address will never be published.

Subscribe to this comment feed via RSS