Skip to content

11-7-11: Γιατί χανόμαστε. Και, υπάρχει ελπίδα;

Posted by (Regular StockWatch Contributor) on July 19th, 2011 - 43 Comments
avatar
Το πολιτικό σύστημα συζητά λανθασμένα ερωτήματα!

13 ζωές χάνονται από την έκρηξη στη Ναυτική Βάση «Ευάγγελος Φλωράκης», 121 από την πτώση αεροπλάνου της ΗΛΙΟΣ το 2005.  Η ηλεκτροπαραγωγική ικανότητα της χώρας γυρνά πίσω 30 χρόνια.  Μένουμε χωρίς νερό.  Πληρώνουμε φόρους στην ευρωπαϊκή ένωση για υπερβολικές εκπομπές αέριων ρύπων.  Και, για να θυμόμαστε, ο Ευάγγελος Φλωράκης ήταν ο αρχηγός της Εθνικής Φρουράς που σκοτώθηκε από πτώση στρατιωτικού ελικοπτέρου. Σε ειρηνική επιχείρηση χάνουμε τον αρχηγό του στρατού μας, σε καιρό ειρήνης χάνουμε πιο πολλή ηλεκτροπαραγωγική ικανότητα από ότι έχασε το Ιράν σε πόλεμο.  (Το Ιράν πώς βρέθηκε εδώ;).  Όλα αυτά συνέβηκαν με τρείς διαφορετικούς προέδρους στο πηδάλιο .  Πρόκειται για συμπτώσεις; 

Διερωτόμαστε ποιος φταίει.  Για την ΗΛΙΟΣ ευθύνονται ιδιωτικά συμφέροντα, για τα εκρηκτικά στο Μαρί ευθύνεται το Συμβούλιο Ασφαλείας που δεν βοήθησε.  Αιτιολογίες.  Αλλά όχι δικαιολογίες.  Οι ικανοί ηγέτες προλαμβάνουν τα προβλήματα.

Ο υπουργός Άμυνας, επί θητείας του οποίου χάσαμε τον αρχηγό της Εθνικής Φρουράς το 2002, διερωτάται ποιος φταίει που χάσαμε τη ναυτική βάση που τιμά την μνήμη του.  Τραγική ειρωνεία ή σύμπτωση; Ο υπουργός Συγκοινωνιών, που επόπτευε την ΗΛΙΟΣ, ηγείται σήμερα της ΑΗΚ και επιτυγχάνει την ψηλότερη επίδοση ηλεκτροπαραγωγικής ικανότητας στην ιστορία της Δημοκρατίας – στα αρνητικά! Τραγική ειρωνεία ή σύμπτωση; Όσο για τα εκρηκτικά στο Μαρί: Αν ο Πρόεδρος «δεν γνώριζε», τότε έχουμε εγκληματική αμέλεια.  Αν γνώριζε, έχουμε εγκληματική ενέργεια.  Εγκληματική, και στις δύο περιπτώσεις.  Οι ικανοί ηγέτες ενεργούν προδραστικά στους κινδύνους. 

Όμως δεν αρθρογραφώ για ψυχολογική εκτόνωση.  «Χρειάζεται νηφαλιότητα», είπε ορθά ο Πρόεδρος.  Χρειάζεται όμως κάτι περισσότερο: Ικανότητα αντίληψης.  Χανόμαστε, διότι το πολιτικό σύστημα της χώρας δεν κατανοεί το σύγχρονο διεθνές περιβάλλον.  Δεν αντιλαμβάνεται πως δουλεύει ο κόσμος.  Ζούμε σήμερα σε ένα «κόσμο φευγάτο» που το χαρακτηρίζει η «κατασκευασμένη αβεβαιότητα» των τεχνολογιών και της παγκοσμιοποίησης.  Σε ένα δυναμικό κόσμο αλληλεξαρτήσεων, η αδυναμία κάποιου είναι αδυναμία όλων. Αδυναμία κάπου είναι αδυναμία παντού.

«Η διεθνής οικονομική κρίση θα μας ξεπεράσει».  «Ο πόλεμος κατά της τρομοκρατίας δεν μας αφορά».  «Είμαστε μικρή χώρα για να ασχοληθούμε με τις κλιματικές αλλαγές».  Ναι, σίγουρα!  Δέστε το 25% των νέων ανέργων.  Και τα 98 εκρηκτικά εμπορευματοκιβώτια του Ιράν στο Μαρί.  Α, ξέχασα.  Τα κιβώτια στο Μαρί εξαφανίστηκαν.  Μαζί εξαφανίστηκε και το πρόβλημα από τους αέριους ρύπους του ηλεκτροπαραγωγικού σταθμού.  Τραγική ειρωνεία ή σύμπτωση;

Σε ένα δυναμικό περιβάλλον έχουμε τρεις επιλογές.

Αν θεωρούμε ότι η δυναμική καθορίζεται αποκλειστικά από άλλους, μπορούμε να κρύψουμε το κεφάλι στην άμμο προσβλέποντας στην επάνοδο της σταθερότητας.  Αναβάλλουμε την αντιμετώπιση των προβλημάτων για κάποιο νεφελώδη μακρινό χρονικό ορίζοντα, μέχρι να εμφανιστούν καλύτερες συνθήκες, τις οποίες όμως ούτε να προσδιορίσουμε μπορούμε ούτε να βεβαιώσουμε ότι θα έρθουν.  Χάνουμε όμως το μπούσουλα.  Μέχρι τα προβλήματα να σκάσουν μπροστά στα έκπληκτα μάτια μας.  «Να σκάσουν», όπως λέμε, «να εκραγούν».

Από την άλλη, μπορούμε να αντιπαρατεθούμε με το περιβάλλον.  Παρορμούμενοι από τις επιθυμίες μας υιοθετούμε μη ρεαλιστικές προσεγγίσεις, στηριγμένες σε ευσεβοποθισμό, υποτίμηση των κινδύνων και υπερβολική εκτίμηση των πιθανοτήτων επιτυχίας.  Επιδιώκουμε ανεδαφικές και εξωπραγματικές πολιτικές, οι οποίες τελικά υποδεικνύονται καταστροφικές.  Η αλληλεπίδραση με το περιβάλλον υπαγορεύεται από την «επίσημη γραμμή» μέσα από ανελαστικές γραφειοκρατικές διαδικασίες.  Το περιβάλλον όμως δεν συμπεριφέρεται όπως η επίσημη γραμμή θα το ήθελε, και οδηγούμαστε σε συνεχείς αστοχίες.  Τα προβλήματα πέφτουν βροχή πάνω μας.  «Πέφτει», όπως λέμε, «καταρρέει», π.χ., η οικονομία.

Οι συμπτώσεις δεν είναι συμπτώσεις.  Ήταν αναπόφευκτο αποτέλεσμα συσσωρευμένων λανθασμένων επιλογών.  Αν είχαμε πυρηνικό ηλεκτροπαραγωγικό σταθμό, το επόμενο ατύχημα θα έκλεινε τη νήσο Κύπρο.  «Κλείνω», όπως λέμε, «να κλείσει το Κυπριακό».

Χανόμαστε διότι το πολιτικό σύστημα διαπληκτίζεται εάν θέλουμε «αριστερό τουρκοκύπριο αντί δεξιό ελληνοκύπριο» ή «ελληνοκύπριο» πρόεδρο.  Συζητά λανθασμένα ερωτήματα!

Δεν έχει σημασία τι θέλουμε.  Σημασία έχει τι χρειαζόμαστε: ΙΚΑΝΟ πρόεδρο, ΥΠΕΥΘΥΝΟ για τα μακροχρόνια συμφέροντα της χώρας, πρόθυμο να ΔΙΑΜΡΟΦΩΝΕΙ ΕΝΕΡΓΑ την κοινή γνώμη.  Λέγεται ότι οι πολιτικοί ασκούν λειτούργημα και όχι επάγγελμα.  Και όμως χρειαζόμαστε ΕΠΑΓΕΛΜΑΤΙΣΜΟ, όχι επαγγελματίες πολιτικούς. Στο σύγχρονο κόσμο της κατασκευασμένης αβεβαιότητας οι παραδοσιακές ιδεολογίες δεν δίνουν λύσεις.  Οι τραγικές ειρωνείες δεν είναι συμπτώσεις.  Συμβαίνουν διότι το πολιτικό σύστημα δεν έχει διαμορφώσει σύγχρονο ιδεολογικό στίγμα.  Επιμένει στα παλιά επιδιώκοντας την υπαρξιακή δικαίωση του.

Υπάρχει ελπίδα; Ναι, αλλά ούτε αυτό έχει σημασία.  Σημασία έχει το «γιατί» και το «πως».  Όποιοι κατανοούν τον κόσμο ερμηνεύουν τα γεγονότα.  Σε αυτούς ανήκει το μέλλον.  Έχουμε και τρίτη επιλογή.  Συνεχίζεται…

 Ο Σταύρος Α. Ζένιος είναι καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Κύπρου και πρόεδρος της Συνόδου των Πανεπιστημίων των Ευρωπαϊκών Πρωτευουσών .

Ο Σταύρος Α. Ζένιος είναι καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Κύπρου στο Norwegian school of Economics, και senior fellow στο Wharton School, University of Pennsylvania. Διετέλεσε πρόεδρος της συνόδου των πρυτάνεων των Πανεπιστημίων των Ευρωπαϊκών πρωτευουσών (2007-2015) και πρύτανης του Πανεπιστημίου Κύπρου (2002-2010). Έχει δημοσιεύσει πέραν το 150 επιστημονικών άρθρων σε χρηματοοικονομικά και διοικητική επιστήμη. Βιβλία του έχουν μεταφραστεί στα κινέζικα και βραβεύτηκαν από την Αμερικανική Επιστημονική Εταιρεία Επιχειρησιακής Έρευνας. Το 2006 βραβεύθηκε με το Βραβείο Αριστείας της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Επιχειρησιακής Έρευνας. Απέκτησε διδακτορικό τίτλο από Princeton University (1986) και διετέλεσε επίκουρος καθηγητής και αναπληρωτής καθηγητής στο University of Pennsylvania.

Categories → Οικονομία

43 Comments
  1. avatar
    αθηνα on July 19, 2011 - (permalink)

    Συγχαρητήρια.Αναμένουμε τη συνέχεια κύριε πρύτανη.

  2. avatar
    CivEng on July 19, 2011 - (permalink)

    Τα πράματα είναι πολύ πιο απλά. Ο καθένας να περιορίζεται στις γνώσεις του και να ακούει και να σέβεται τις απόψεις των άλλων. Οι πολιτικοί (κρατική μηχανή) έχουν πλέον άποψη για όλα και οι αποφάσεις που λαμβάνονται τελικά σε όλες τις επιτροπές είναι με καθαρά πολιτικά κριτήρια και άλλα συμφέροντα. ΟΙ απόψεις των επιστημόνων-τεχνοκρατών σπανίως λαμβάνονται υπόψη με κάποια βαρύτητα. Απο οικονομικές επιτροπές, ταμείο κοινωνικών ασφαλίσεων, τεχνικά πρότυπα για κατασκευές, πολεοδομικές ζώνες και Αρχιτεκτονική, κ.τ.λ. Και φυσικά το ίδιο στα στρατιωτικά θέματα. Έλεγαν οι ειδικοί για τον κίνδυνο έκρηξης αλλά φυσικά με την λογική του “μέν το φοβάσε”- απο τον πρόεδρο μέχρι και τον τελευταίο πολιτικό στις επιτροπές- η κατάσταση δέν άλλαζε. ΑΥΤΟ ειναι το πρόβλημα της Κύπρου. Όλοι έγιναν ειδικοί σε όλα.

  3. avatar
    FM on July 19, 2011 - (permalink)

    Κύριοι. Χρειαζόμαστε επειγόντως αλλαγή πλεύσης, για το καλό των παιδιών μας, του περιβάλλοντος και της Κύπρου. Ο χρόνος είναι πολύ σημαντικός. Όσοι έχουν προετοιμαστεί για την αλλαγή πρέπει να δράσουν τώρα. Διαφορετικά οι εξελίξεις θα μας προκαταλάβουν.

    κ. Ζένιο σας ακούμε και χαιρόμαστε για την καθαρότητα του λόγου σας.

  4. avatar
    marinos l on July 19, 2011 - (permalink)

    Ισως(μαλλον χωρις το ‘ισως’ ) το καλυτερο και το πιο προσεγμενο άρθρο που εχει γραφτεί μετά την τραγικη 11η Ιουλιου!!Μακαρι να ειχαμε τέτοιους πολιτικους,που να γνωριζουν αλλά και να σου μεταδίδουν με τοση σιγουρια και απλοτητα το γίγνεσθαι!!!Συγχαρητηρια κυριε πρυτανη!!

  5. avatar
    Γιωργος on July 19, 2011 - (permalink)

    Μπορεί να φαίνετε λίγο να αστυνομεύουμε ο ένας τον άλλο, αλλά μόνο έτσι θα αλλάξει το πράμα. Αν εσύ απαιτάς από το εαυτό σου να μην παρκάρη πάνω σε διπλή κίτρινη γραμμή θα έχεις και την απαίτηση και από τον κυβερητικό να κάνει την δουλεία του. ΟΛΑ ΞΕΚΙΝΟΥΝ ΑΠΟ ΕΜΑΣ. ΤΟΝ ΚΑΘΕ ΕΝΑ ΜΑΣ ΞΕΧΩΡΙΣΤΑ. ΜΟΝΟ ΕΜΕΙΣ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΑΛΛΑΞΟΥΜΕ ΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΚΑΙ ΜΕ ΑΥΤΟ ΘΑ ΑΛΛΑΞΟΥΝ ΚΑΙ ΟΙ ΠΟΛΙΤΙΚΟΙ.

  6. avatar
    Nicos Clerides on July 19, 2011 - (permalink)

    Εχετε απολυτο δικαιο κυριε καθηγητα, και δυστυχως καταφεραμε να στελεχωθουν ολες οι νευραλγικες θεσεις κλειδια στην Δημοκρατια απο ανικανους κομματαρχες που προωθουν σαν πρωτο μελημα τα κομματικα συμφεροντα και τον παραγοντισμο. Αποδειξη ,η μεγαλυτερη συμβατικη εκρηξη πυριτιδας ολων των εποχων , που σκορπισε τον θανατο και την καταστροφη ,και οφειλοταν καθαρα στην εγκληματικη αμελεια και ηλιθιοτητα των πολιτικων που αρνουνται να αναλαβουν τις ευθυνες τους.

  7. avatar
    Κυρ on July 19, 2011 - (permalink)

    Συγχαρητήρια για το πολύ καλό άρθρο και στη stockwatch που δίνει φωνή σε ανθρώπους που έχουν να προσθέσουν κάτι, πέραν της κομματικής ταμπέλας.

    Συμφωνώ με αρκετά από αυτά που λέει ο πρώην πρύτανης, και κυρίως ότι ακόμα και στην πολιτική, χρειάζεται κάποιου είδους επαγγελματισμός. Δεν έχω πειστεί ότι ο πρόεδρος Χριστόφια είναι ο μόνος που στερείται του πολιτικού επαγγελματισμού. Και συμφωνώ ότι το πρόβλημα είναι δομικό, όπως στην ουσία λέει και ο κ. Ζένιος.

  8. avatar
    Andreas on July 19, 2011 - (permalink)

    Συγχαρητήρια για το πολύ καλό σας άρθρο. ”Δυστυχώς” το άρθρο σας αποτελεί την εξαίρεση του κανόνα σε σχέση με την πλειονότητα των όσων έχουν γραφτεί τις τελευταίες μέρες. Και αυτό γιατί πέραν της κριτικής στα πρόσωπα (που αναμφίβολα έχουν ευθύνη) γίνεται επιτέλους αναφορά στους θεσμούς και στις δομές (η ουσία του προβλήματος κατ’εμένα).

    Πέραν τούτο θα ήθελα να τονίσω ότι οι πολιτικοί είναι καθρέφτης της κοινωνίας και για αυτό έχουμε και εμείς ως απλοί πολίτες και ως κοινωνία ανάλογο μερίδιο ευθύνης για ότι συμβαίνει γύρω μας. Εμείς έχουμε ”επιτρέψει” στους πολιτικούς να συμπεριφέρονται όπως συμπεριφέρονται. Εμείς τους ”επιτρέπουμε” να δημιουργούν πόλωση, εμείς τους ”επιτρέπουμε” να λαϊκίζουν, εμείς τους ”επιτρέπουμε” να ενεργούν ανεύθυνα και με κομματικό συμφέρον.

    Εαν θέλουμε να αλλάξουν, ας αλλάξουμε πρώτα εμείς.

  9. avatar
    Aντώνης Σοφοκλέους on July 19, 2011 - (permalink)

    κύριε Καθηγητά,

    Σε ένα μόνο πράγμα διαφώνώ μαζί σας….στο ότι δεν γράφετε πιο συχνά!

  10. avatar
    Γιώργος Δημητρίου on July 20, 2011 - (permalink)

    Ας ιδρυθεί ένα κόμμα από ικανούς ακαδημαικούς και ο κόσμος θα το στηρίξει.

    Πρέπει επιτέλους να έρθει μια αλλαγή σε αυτό τον τόπο. Για να έρθει η αλλαγή πρέπει να υπάρχει και η επιλογή αυτής της αλλαγής η οποία δυστυχώς δεν υπάρχει. Έχουν δοκιμαστεί σχεδόν όλες οι μεγάλες πολιτικές δυνάμεις αυτού του τόπου χωρίς καμια να έχει επιδίξει κάτι διαφορετικό.

    Οι υφιστάμενες πολιτικές δυνάμεις στερούνται ΟΛΕΣ όλα αυτά που έχει αναφέρει ο κύριος πρύτανης.

  11. avatar
    Chrysso Agapiou on July 20, 2011 - (permalink)

    Αγαπητέ Σταύρο,

    Το άρθρο σας, όπως έχει αναφερθεί και πιο πάνω, είναι «η εξαίρεση του κανόνα» …. με βρίσκει σύμφωνη.

    Το θέμα είναι εάν υπάρχουν σήμερα «Πολιτικοί» που να είναι διαθεμένοι να πάρουν θαρραλέες απόφασης για τον τόπο που μπορεί να έχουν «πολιτικό κόστος». Όπως πολύ σωστά κάποιος έχει αναφέρει, σε μια συγκέντρωση έξω από το Προεδρικό Μέγαρο, «Ο Λαός είναι εδώ …. Ζητούνται ΗΓΕΤΕΣ»!

    Ερώτηση: Το «πολιτικό κόστος» είναι μεγαλύτερο από την απώλεια ΑΝΘΡΩΠΙΝΩΝ ΖΩΩΝ;

    Αναμένουμε τη συνέχεια ….

    • avatar
      Andreas on July 20, 2011 - (permalink)

      Το θέμα είναι εάν οι πολίτες αυτού του τόπου είναι διατεθειμένοι να απαρνηθούν τους κομματικούς δογματισμούς τους για να αναγκάσουν και τους πολιτικούς να αλλάξουν.

  12. avatar
    ΓΣ on July 20, 2011 - (permalink)

    Η χειρότερη υπηρεσία σε αυτό τον τόπο είναι να γίνουν οι ακαδημαϊκοί πολιτικοί.

    Δέστε το αποτέλεσμα της μετάλλαξης στις σημερινές δηλώσεις Ορφανίδη.

    Ο κορυφαίος – στα χαρτιά – τεχνοκράτης της πολιτείας λέει ότι είναι συγκρίσιμο το Βασιλικό με την εισβολή του 1974.

    Οι ακαδημαϊκοί να κάτσουν στα έδρανα τους, αν τελικά θα μεταλλάσσονται σε πολιτικούς.

    • avatar
      panayiotis on July 20, 2011 - (permalink)

      Και ο Orfanides for President.

    • avatar
      Strovoliotis on July 20, 2011 - (permalink)

      Ναι, το Βασιλικό είναι καταστροφή αντίστοιχη του 1974 όσον αφορά τις συνέπειες στην οικονομία – το θέμα του Ορφανίδη.

      Γιατί διαφωνείς δηλαδή;

      Σπουδαίο το κείμενο. Γεμάτο ορθολογιστική οργή.

  13. avatar
    panayiotis on July 20, 2011 - (permalink)

    Ερώτηση προς Σταύρο Ζένιο.

    Θεωρείς ότι ο Χριστόφιας ή/και ο Αναστασιάδης είναι πιο έξυπνοι και πιο εργατικοί από εσένα;

    Αφού απαντήσεις την ερώτηση stop the talk, do the walk, either way.

    Zenios for President. Τι άλλο να σου πω;

    • avatar
      ΓΑ on July 20, 2011 - (permalink)

      Για να υπαρχει ελπιδα να βγουμε απο το τελμα ο επομενος προεδρος δεν πρεπει να προερχεται απο το κυκλωμα/συστημα που παραγει τους ανθρωπους μας οδηγησαν εδω.

      Να μην ανηκει σε κομμα, και οπωσδηποτε να μην ειναι πολιτικός
      Να ειναι νεος/νεα (κακα τα ψεματα η ηλικια εχει σημασια)
      Να ειναι τεχνοκράτης
      Να εχει χαρισμα

      Υπαρχει κανενας?

      • avatar
        panayiotis on July 20, 2011 - (permalink)

        Για να ρωτάς αν υπάρχει κανείς σημαίνει ότι δεν έχεις κανένα υπόψη σου. Καλά, άποψη δεν έχεις;

        Αντί να κάθεστε και να παριστάνετε όλοι σας τα θύματα, “μα εγώ εν`τζαι″ και να κτυπάτε στο πληκτρολόγιο με το φραπέ στο χέρι, θα σου πρότεινα να πας σε κανένα κόμμα για να δεις πως γίνονται οι διεργασίες και να μιλήσεις με άτομα που είναι ενταγμένοι και παρουσιάζονται καθημερινά στα γραφεία κομμάτων για να καταλάβεις σε πιο επίπεδο βρίσκεται η πολιτική και οι πολιτικοί του τόπου.

  14. avatar
    Ανώνυμος on July 20, 2011 - (permalink)

    Ο νέος πρόεδρος θα πρέπει να έχει τα πιο πάνω χαρακτηριστικά και ένα επιπρόσθετο:

    Να έχει δουλέψει στον ιδιωτικό τομέα έστω για κάποια χρόνια, σε οργανισμούς με ιεραρχία, σε θέση που να έχει ευθύνη.

    Για να μπορεί να καταλάβει τους πλείστους από εμάς που διερωτόμαστε πως μπορεί ο ηγέτης μιας χώρας να λέει ότι δεν έχει ευθύνη επειδή δεν ήξερε.

    Δεν μας ενδιαφέρουν πλέον οι επαγγελματίες πολιτικοί που δεν δούλεψαν ποτέ στη ζωή τους. Αρκετά.

  15. avatar
    αθηνα on July 20, 2011 - (permalink)

    Μπράβο στον ΓΣ. Απλως μιά απορία,έχει και άλλους τόσο brilliant η μάνα σου;

  16. avatar
    Μίμης Θεοδότου MA Industrial Relations and Health & Safety on July 20, 2011 - (permalink)

    Η ασυγχώρητη αδράνεια και επιπολαιότητα στους χειρισμούς που έγιναν, όσο αφορά την κατάσχεση και αποθήκευση των επικίνδυνων εκρηκτικών υλών που ταλανίζει και θα ταλανίζει για αρκετά χρόνια την κοινωνία μας θα έχει προεκτάσεις ,επιπτώσεις και στα εργασιακά δρώμενα. Δυστυχώς την υπεροψία κάποιων και την ομφαλοσκόπηση θα την πληρώσουμε όλοι και ιδιαίτερα οι εργαζόμενοι.

    Όλα θα είχαν αποφευχθεί με μια απλή εκτίμηση κινδύνου που θα καταδείκνυε το μέγεθος των συνεπειών μιας πιθανής έκρηξης, δυστυχώς μάθαμε με το πιο σκληρό τρόπο. Τώρα θα πληρώνουμε μια ζωή όλοι, γιατί έτσι θέλει μια μικρή παρέα….

    Αναδείξτε και αυτή την πτυχή κύριε Καθηγητά, ο λογαριασμός έρχεται, κατά τα άλλα τα λέτε πολύ καλά.

  17. avatar
    Παρατηρητής on July 20, 2011 - (permalink)

    Εξαιρετικό άρθρο…

  18. avatar
    evansi on July 20, 2011 - (permalink)

    Ειναι δυνατο ενας λαος που στον 21 ον αιωνα εκλεγει κομμουνιστη προεδρο να εχει μελλον? Αυτο το το ερωτημα πρεπει να απαντησουν οι ακαδημαικοι μας αλλα και εμεις ολοι.Ειναι καλα ενας φοιτητης να ασχοληθει στο Διδακτορικο του με αυτην την παγκοσμια πρωτοτυπια.

    Κυριε Ζενιο,ειναι πολυ ενδιαφερον το αρθρο σας αλλα δεν χρειαζονται τοσο περιπλοκες αναλυσεις.Εδω εχουμε να καμουμε με ενα αρρωστο λαο που τον ποτιζουν με διαφορα ψυχοφαρμακα τα κομματα και ιδιως η θρησκευτικη ηγεσια. Ουτε τι του γινεται ξερει ουτε οτι βαδιζει προς την καταστροφη το αντιλαμβανεται

  19. avatar
    NAN on July 20, 2011 - (permalink)

    Επιτελους ενα πραγματικα σπουδαιο αρθρο. Συγχαρητηρια κυριε πρυτανη. Μονο ενα μικρο παραπονο εχω. Επρεπε να ησουν πολυ πιο επικριτηκος παρολο που αντιλαμβανομαι οτι δεν επιθυμεις να δωσεις αφορμη στους διαφορους εντεταγμενους να κανουν ανοητα σχολια.

    Πραγματι εχετε θεσει το προβλημα στην σωστη του διασταση. Δυστηχως οπως βλεπετε μερικοι ειναι ακομα προσκολλημενοι στις πολιτικες τους καταβολες και με παρωπιδες προσπαθουν να αντικρουσουν θεσεις και επιχειρηματα.

    Παρακαλω οπως συνεχισετε και με αλλα αρθρα γιατι το εργο σας ηταν και παντα θα ειναι η σωστη και επιτημονικη αναλυση αλλα και προσφορα γνωσης σε ολους εμας τους αδαης.

  20. avatar
    Soto on July 20, 2011 - (permalink)

    Δεν καταλαβαινω τον ενθουσιασμο των ποιο πολλων για το αρθρο. Περιμενω να δω την συνεχεια του.Οι διαπιστωσεις του καθηγητη μπορει να ειναι σωστες. Αυτο που λειπει ειναι οι προτασεις για λυσεις. Και αυτες ειναι που χρειαζομαστε. Διαφορετικα μπορει να χαρακτηριστει και αρθρο εμπαθειας αναλογα ποιος το διαβαζει….

  21. avatar
    αθηνα on July 20, 2011 - (permalink)

    Απαντώ στον Soto. Πρός το παρόν θα πληρώσεις τα σπασμένα του Χριστόφια [20-30.000 ευρω ο καθε Κύπριος] και μετά θα βράζεις στο ζουμί σου μέχρι το 2013 πού θα γίνουν εκλογές. Ελπίζω τότε να μην κάνεις το ίδιο λάθος!!!

    • avatar
      Σήφης on July 21, 2011 - (permalink)

      Θα πάψεις επιτέλους να γράφεις σε όλους τον δήθεν αποστομωτικό σου αφορισμό για τα €30κ ευρώ σπασμένα του Χριστόφια;
      Να σου το θέσω απλά. Εβαρεθήκαμε σιώνα μου να πληρώνουμε τα σπασμένα του καθενός… 500 εκ λίρες παρακαλώ του Κληρίδη για τους s300, €30k Χριστόφια, το υπόλοιπο κρατικό χρέος που μας άφησε ο κάθε Λεβέντης κυβερνώντας, τζι έχουμε σε τζι εσένα με τις αρλούμπες σου…
      Βάλε χρυσή μου υποψηφιότητα για βουλευτίνα ή πίεννε εθελόντρια στο στρατό αφού είσαι τόσο ευσυνέιδητη ή το πολύ πολύ ανάλαβε κανά πρωινό μαγκαζίνο σε κανά κανάλι…. Τι άλλο να σου πω;

  22. avatar
    Athinodoros on July 20, 2011 - (permalink)

    Απαντώ στην Αθηνά. Είναι κακό κάποιος να ζητά προτάσεις; Ο Soto αυτό έκανε… ζήτησε από τον έγκριτο ακαδημαϊκό συγκεκριμένες προτάσεις και ιδέες. Το ίδιο ζητώ και εγώ… και για να σε προλάβω το 2008 δεν τους ψήφισα. Αν εσύ αγαπητή Αθηνά έχεις κάποιες ιδέες πολύ ευχαρίστως να τις ακούσουμε αυτές τις δύσκολες μέρες!

  23. avatar
    Καμπουροφορολογημένος on July 20, 2011 - (permalink)

    Σίγουρα τα γραφόμενα του κυρίου Ζένιου είναι μύδροι ενάντια στο σάπιο του πολιτικού μας συστήματος, το οποίο, με το τελευταίο συμβάν, έβαλε απο μόνο του ταφόπλακα ή αν θέλετε διακτίνισε τις οποίες ελπίδες υπήρχαν για εξυγίανσή του. Τι κάνουμε; Ειναι το βασανιστικό ερώτημα που ακολουθεί…Λοιπόν, δεδομένου του τρόπου λειτουργίας των πάντων(διαπλεκόμενα συμφέροντα, συγγενής του τάδε, φίλος του φίλου, ομοϊδεάτης του ομοϊδεάτη κλπ) τα βλέπω μαύρα κι άραχνα…ΚΑΙ επαναλαμβανόμενα απο τους όποιους τυχαίους της λαγνοεξουσίας….Ίσως βρεθούν ΑΜΟΛΥΝΤΟΙ και αντέξουν στην πίεση των αλληλοεπιδράσεων που φέρνει η αναρρίχηση στην εξουσία και μας δώσουν το ζητούμενο…ΠΡΩΤΑ ΟΜΩΣ Ο ΚΑΘΕΝΑΣ ΝΑ ΚΑΘΑΡΙΣΕΙ ΤΑ ΤΟΥ ΟΊΚΟΥ ΤΟΥ…

  24. avatar
    NAN on July 20, 2011 - (permalink)

    Μια και μοναδικη προταση. Παραδειγματικη τιμωρια ολων. Και οταν λεω ολων, εννοω ολων. Απο τους γνωστους πραξικοπηματιες, αυτους που εκλεψαν το κρατος, τους φοροφυγαδες, τους Μολεσκηδες και αυτους που οδηγησαν στον θανατο τους 13. Δεν φανταστηκα ποτε να ζηλευω τους εγγλεζους αλλα αυτοι τους βουλευτες που εφαγαν εστω 2-3 χιλιαδες στερλινες οχι μονο τους παρετησαν αλλα τους εστειλαν και φυλακη. Μονο ετσι μπορουμε να διασφαλισουμε οτι στο μελλον ολοι αυτοι που σεληνιαζονται με την πολιτικη εξουσια, θα γνωριζουν επισης και την ευθυνη που συνοδευετε.

    Γιατι κυριε Χριστοφια που φωναζεις για τους φασιστες και πραξικοπηματιες, σαν προεδρος τα τελευταια 3,5 χρονια και σαν συγκυβερνηση τα προηγουμενα 5, δεν εκανες τιποτα για να τους οδηγησεις στην δικαιοσυνη. Ποιον περιμενεις να το κανει? τον απλο μεροκαματιαρη πολιτη?

    Και να μπουμε και στο τεχνικο κομματι. Τι κανουμε απο εδω και μπρος. Γιατι ο οποιοσδηποτε ακαδημαικος ή τεχνοκρατης να προτεινει οποιεσδηποτε λυσεις αφου οι πολιτικοι δεν ειναι διατεθιμενοι να τους ακουσουν? Δεν ειναι λιγες φορες που οι διαφορε τεχνοκρατες προσφεραν λυσεις αλλα κυνιγηθηκαν απο τους πολιτικους οταν οι λυσεις δεν τους συμφεραν. απλο παραδειγμα το τι γινετε με τον κυριο ορφανιδη. Μπορει ο καθε ασχετος για πολιτικους λογους να λεει την μπουρδα του γιατι ετσι του ειπε το κομμαν, αλλα δεν παυει να ειναι αληθεια το οτι ο κυριος ορφανιδης ειναι ο μονος που κατεχει τεχνοκρατικη γνωση για το αντικειμενο του. Μην ξεχναμε οτι και ο Πισσαριδης μπορει για το παγκοσμιο να ειναι κατοχος βραβειου νομπελ, αλλα για την κυβερνηση ηταν (και φοβαμαι θα ειναι) φασιστας/δεξιος/πραξικοπηματιας/ιμπεριαλιστης. Ξερετε, το γνωστο ποιημα.

    • avatar
      Cynic on July 21, 2011 - (permalink)

      Yes Orphanides the great technocrat who exposed our banks to Greece with his excellent supervision/regulation of these institutions and the downgrades of our economy were never directly linked to our Bank’s exposure to Greece and the fact that our bank’s assets are 9 times our GDP…Make Mr Orphanides president he is a goot technocrat and we need him…

  25. avatar
    Andreas on July 20, 2011 - (permalink)

    Φανατισμός, συναίσθημα, κομματισμός, συνθήματα, ερασιτεχνισμός, επιπολαιότητα, και.. φυσικά ο ομφαλός της γής. Η συνταγή της καταστροφής. Δεν είναι τυχαίο που χάθηκε η μισή Κύπρος, σκοτώθηκε ο Αρχηγος της Ε.Φ. σε καιρό ειρήνης, κατέπεσε αεροσκάφος με 120 ανθρώπους και έγινε η τρίτη μεγαλύτερη έκρηξη στον κόσμο και πολλά άλλα…. Και δυστυχώς υπάρχουν ακόμη άτομα που υποστηρίζουν το χρώμα τους (και μιλώ για ΟΛΑ τα χρώματα).

  26. avatar
    Kostas P on July 20, 2011 - (permalink)

    Το άρθρο θίγει ακριβώς τα μεγαλύτερα μας προβλήματα. Ναι θέλουμε ένα πρόεδρο που θα διαμορφώνει ενεργά την κοινή γνώμη ΟΛΩΝ που να έχει όραμα που όλοι μας το αντιλαμβανόμαστε. Με απλά λόγια ένα ηγέτη που να ξέρει που είμαστε και που ακριβώς θέλουμε να πάμε και όχι με την πρώτη ευκαιρίια να δημιουργεί πόλωση και να προβαίνει σε χαρακτηρισμός τύπου “ναιναίκοι″ και “πραξικοπηματίες” για να μας αποσπά την προσοχή μας απο την ουσία των προβλημάτων μας…

  27. avatar
    Andreas Demetriou on July 20, 2011 - (permalink)

    Συγχαρητήρια κύριε Πρύτανη.

    Πολύ εύστοχο άρθρο. Θέλουμε περισσότερα από εσάς, να τα διαβάζουν μπας και μάθουν κάτι όλοι οι πολιτικοί…

    Συγχαρητήρια και στην StockWatch που δίνει φωνή σε λαμπρούς ακαδημαϊκούς

  28. avatar
    Outsider on July 20, 2011 - (permalink)

    Συγχαρητήρια κύριε καθηγητά,

    Πολύ χρήσιμες οι απόψεις σας. Περιμένουμε πιο πολλές και συχνές στην συνέχεια…

  29. avatar
    αθηνα on July 20, 2011 - (permalink)

    Απαντώ στον Αθηνόδωρο. Πρός το παρόν μία επιλογή υπάρχει,δημοψήφισμα γιά να αποφασίσει ο λαός αν θα παραμείνει ο πρόεδρος στην εξουσία. Οποιαδήποτε άλλη ιδέα θα είναι ”άλλα λόγια ν’αγαπιόμαστε”.

    • avatar
      αθηνα on July 21, 2011 - (permalink)

      Απαντώ και στον Σήφη. Θα σου τα επαναλαμβάνω συνεχώς,μπάς και τα εμπεδώσει το φτωχικό σου μυαλουδάκι.Διότι ελλείψει επειχειρημάτων καταφεύγεις στό παρελθόν.Αφού θέλεις όμως να μιλήσουμε γιά τον πρό-προηγούμενο πρόεδρο δεν θα σου χαλάσω το χατήρι.Ο Κληρίδης έκανε τό μεγάλο λάθος να νομίζει ότι ίσχυε το ενιαίο αμυντικό δόγμα που συνομολόγησε με τον Α.Παπανδρέου.Οταν όμως ”έκλωσε” ο Σημίτης και τον άφησε εκτεθειμένο στις απειλές της Τουρκίας, αναγκάστηκε να στείλει τούς πυραύλους στην Κρήτη.Λάθος κατ’εμέ, αλλά να μου το συγκρίνεις αυτό με το μπαρούτι μιάς ξένης χώρας που το ξεχάσαμε μέσα στο λιοπύρι γιά 2,5 χρόνια, έ αυτό πάει πολύ !

  30. avatar
    P on July 21, 2011 - (permalink)

    Ολόκληρη η κοινωνία να θρηνήσει για το κατάντημα της. Πάντα ισχύει το μη χείρον βέλτιστο. Μέχρι να αλλάξουμε το σύστημα σε πραγματική άμεση δημοκρατία, αυτό έχουμε, με αυτό εκλέγουμε κυβερνήσεις. Ας ξέρουμε τι κάνουμε, ποιες είναι οι επιπτώσεις, όταν ψηφίζουμε ή δεν ψηφίζουμε. Το ποιόν του καθενός τους είναι γνωστό από τις πράξεις, τις δηλώσεις, την ιστορία τους, τι άλλο θα μπορούσε να περιμένει κανένας από τον συγκεκριμένο, ήταν απλά θέμα χρόνου. Η κάθε κοινωνία έχει τον ηγέτη που της αξίζει. Να αλλάξουμε, να συνειδητοποιήσουμε τι μας γίνεται, και να απομονώσουμε αποφασιστικά το κάθε φιλόδοξο μηδενικό.

  31. avatar
    kax on July 21, 2011 - (permalink)

    ‘Ολοι οι πολιτικοί και όσοι έχουν θέση με λεφτά η δύναμη σκέφτονται με τον ίδιο τρόπο και ενεργούν το ίδιο.Γι αυτό και ο Χριστόφιας ελίσσεται προσφέροντας τους πόστα και όσα συνεπάγονται.Να δούμε ποιοί θα δεκτούν αν και αυτοί που δεν θα δεκτούν ίσως θα είναι διότι δεν τους έγινε ή κατάλληλη πρόταση.Οποιαδήποτε σύγκριση είναι αχρείαστη.Μέχρι σήμερα δεν είχε πολιτικό που να έθετε το δημόσιο συμφέρον πάνω από το δικό του,του κόμματος η του περίγυρου του.Είναι καλό που ξυπνούν οι πολίτες αλλά ο δρόμος είναι μακρύς εκτός αν έρθει μηχανισμός στήριξης οπότε θα πάν όλοι σπίτι τους,κυρίως διότι θα έχει τελειώσει το πάρτι.

  32. avatar
    Chris A on July 21, 2011 - (permalink)

    Κύριε Πρύτανη
    Κάνετε κάτι να μη βρεθούμε πάλι στο ίδιο δίλημμα που βρεθήκαμε στις προηγούμενες πρόεδρικες εκλογές η μας ετοιμάζουν να αντιμετωπίσουμε στις επόμενες. Δεν θέλουμε να έχουμε να επιλέξουμε μεταξύ δύο κακών,”το μη χείρον βελτιστο”. Θέλουμε και δικαιούμαστε να επιλέξουμε τους καλυτερους και τους πιο άξιους για να μας κυβερνήσουν. Άνθρωποι σαν εσάς μπορούν να μας δώσουν μια αισιόδοξη προοπτική που τόσο πολύ έχουμε ανάγκη. Ας βγάλουμε τη χώρα μας από την τραγική κατάσταση που την έχουν φέρει οι πολιτικοί μας.

  33. avatar
    dimitris on July 22, 2011 - (permalink)

    Συγχαρητηρια κυριε καθηγητα. Συνεχιστε να γραφετε γιατι ο ρόλος του πανεπιστημιου και των πανεπιστημιακών στην αναγκαια καθαρση και αλλαγη της νοοτροπιας κυπριακης κοινωνιας ειναι απαραιτητος.

    Συμφωνω επίσης απόλυτα στην διαπίστωση σας για εγκληματική αδράνεια του προεδρικού και απουσίας αντιληψης του συγχρονου περιβάλλοντος.

    Περιμένουμε το β μερος με ελπίδα αφου πράγματι το ΖΗΤΕΙΤΑΙ ΕΛΠΙΣ του αντωνη σαμαρακη ειναι σημερα πολυ επικαιρο

  34. avatar
    nana on July 22, 2011 - (permalink)

    Ευτυχώς που υπάρχουν άνθρωποι που μπορούν να εκφράσουν μια άποψη τεκμηριωμένη, σε ευχαριστούμε για τις γνώσεις σας.
    Εγω θέλω να ρωτήσω γιατί η κυβέρνηση ζητά να δείξουμε κατανόηση…??
    ‘Από το site της ΑΗΚ: Σταθμός Βασιλικού: Ο Ηλεκτροπαραγωγός Σταθμός Βασιλικού αποτελεί το μεγαλύτερο έργο υποδομής που έγινε ποτέ στην Κύπρο. Η σημασία του βασικού αυτού έργου υποδομής είναι στενά συνυφασμένη με την ευρύτερη οικονομική ανάπτυξη της Κύπρου. ‘

    Ωραία.., Και τώρα η σημασία του ‘έργου’ είναι στενά συνυφασμένη με την ευρύτερη Οικονομική κρίση της Κύπρου για τα επόμενα χρόνια…. Απορίά ? Γιατί ζητούν από τις επιχειρήσεις (που ζημιώνουν οικονομικά καθημερίνα..) και τους πολίτες να δείξουν κατανόηση? Κατανόηση σε τι? Δεν έγινε καμιά φυσική καταστροφή και διελύσαμε τα πάντα…Αλλά έγιναν σοβαρά & ‘γελοία’ λάθη και κατεστρεψαν το μεγαλύτερο έργο υποδομής μας….Κατανόηση που πληρώνουμε φόρους για να μας παρέχονται τα βασικά, αλλα αντι αυτού μας δίνετε απλόχερα ενα ταξίδι στο χρόνο 40 χρόνια πίσω? Απορία..? Πρέπει να δείξω κατανόηση?

  35. avatar

    Αγαπητοί, ευχαριστώ για τα σχόλια.

    Μεταξυ του “κάτσε κε καθηγητά στην έδρα σου” στο “Zenios for President” υπάρχει πολύς δρόμος και πολύ πρόσφορο έδαφος.

    Ενδιαφέρον όμως το αγωνιώδες ερώτημα της nana: “Πρέπει να δείξω κατανόηση;”

    Όχι, δεν θα έδειχνα κατανόηση! Κατανόηση για ΤΙ, λάθη και παραλείψεις που θα μπορούσαν να είαν αποφευχθεί; Το πιο σημαντικό όμως είναι να ξεπεράσουμε την οργή μας και να δείξουμε ΑΠΟΦΑΣΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑ για να αλλάξει το σύστημα. Δημιουργήσαμε ένα πολιτικό σύστημα τέρας που μας βόλευε, δεν καταλάβαμε ότι στον σύγχρονο κόσμο το βόλεμα δεν μας πάει μακριά.

Leave a Reply

Note: XHTML is allowed. Your email address will never be published.

Subscribe to this comment feed via RSS