Skip to content

Μπορούμε να αποφύγουμε το Μηχανισμό Στήριξης;

Posted by (Regular StockWatch Contributor) on August 11th, 2011 - 40 Comments
avatar

 Η κατάσταση με τα δημόσια οικονομικά και τις μεταλλασσόμενες εισηγήσεις (αν προσπαθήσει κάποιος αναλυτής θα βρει όλα τα σχετικά στοιχεία) φαίνεται περίπλοκη αλλά είναι κατά βάση απλή.  Η ερώτηση είναι αν η κυβέρνηση Χριστόφια θα μπορεί να ανταποκρίνεται στις υποχρεώσεις του κράτους μέχρι τη λήξη της θητείας της.  Περισσότερο συγκεκριμένα, θα μπορεί η κυβέρνηση να δανειστεί για να καλύψει τη θετική διαφορά μεταξύ εξόδων και εσόδων το 2011 και το 2012;

Η απάντηση από τη χθεσινή υποβάθμιση του οίκου αξιολόγησης Fitch είναι αρνητική.  Μετά τη χθεσινή υποβάθμιση στο ΒΒΒ, μέσα στην ευρωζώνη έχουμε την τρίτη χειρότερη διαβάθμιση.  Οι μόνες χώρες κάτω από μας είναι η Ελλάδα (διαβάθμιση ΓΓΓ) και η Πορτογαλία (διαβάθμιση ΒΒΒ-).  Η Ιρλανδία (που είναι ήδη στο μηχανισμό στήριξης) έχει διαβάθμιση (ΒΒΒ+).

Ποιοί είναι οι λόγοι που οδήγησαν τους Fitch σε αυτή τη νέα υποβάθμιση, εν μέσω τόσο έντονων διεργασιών της κυβέρνησης Χριστόφια να λύσει τα προβλήματα των δημόσιων οικονομικών; Οι λόγοι έχουν να κάνουν με την πραγματική και αναμενόμενη χειροτέρευση των δημόσιων οικονομικών που θα επιδεινωθεί (σύμφωνα με τη γνώμη του οίκου) διότι το κράτος δεν θα μπορεί να δανειστεί στις διεθνείς αγορές για να αναχρηματοδοτήσει το χρέος που λήγει στο δεύτερο εξάμηνο του 2011 ή στο πρώτο εξάμηνο του 2012.  Το έλλειμμα το 2011 αναμένεται στο 7% του ΑΕΠ και δεν περιλαμβάνει ακριβή στοιχεία για τις επιπτώσεις της έκρηξης στο Μαρί.  (Αγγλιστί, “The two-notch downgrade of Cyprus’s ratings to ‘BBB’ reflects the actual and anticipated fiscal slippage, compounded by Fitch’s expectation that the sovereign will be unable to access the international debt markets in order to refinance an increasing debt maturity profile in H211 and H112.  The 2011 deficit is now expected to be close to 7% of GDP and not all of the increase, from 4%, since the agency’s most recent analysis in June, can be attributed to the naval base explosion, which took out half of Cyprus’s electricity generating capacity.”)

Ο οίκος χρησιμοποιεί τα επίσημα, δημοσιευμένα, κυβερνητικά στοιχεία για να υπολογίσει ότι η κυβέρνηση χρειάζεται €1.1 δισ. μέχρι το τέλος του 2011, από τα οποία €650 εκ. είναι για αναχρηματοδοτήσεις.  Η κυβέρνηση έχει €570 εκ. μετρητά για να καλύψει αυτές τις ανάγκες, που είναι περίπου το μισό του €1.1 δισ.  Η κυβέρνηση ισχυρίζεται ότι το υπόλοιπο μισό θα αναχρηματοδοτηθεί από τοπικά ιδρύματα (τράπεζες και συνεργατικά) αλλά ο οίκος πιστεύει ότι αυτό μπορεί να είναι δύσκολο δεδομένων των δυσκολιών που έχουν οι τράπεζες από τη μείωση στην ποιότητα των δικών τους ενεργητικών στοιχείων.  Έστω ότι αυτό μπορεί να γίνει όταν κλείσει το 2011, ο οίκος πιστεύει ότι η κυβέρνηση θα μπει στο 2012 με σχεδόν μηδέν μετρητά και θα χρειαστεί €1.2 δισ. τους πρώτους δύο μήνες του 2012 για αναχρηματοδότηση χρέους.  Με δεδομένο το επιτόκιο για την Κύπρο στις διεθνείς αγορές (η απόδοση του ομολόγου τριών χρόνων έχει φθάσει μέχρι το 15.4% τον Αύγουστο), ο οίκος Fitch πιστεύει ότι η κυβέρνηση δεν θα μπορεί να αναχρηματοδοτήσει αυτό το χρέος χωρίς εισαγωγή σε κάποιας μορφής μηχανισμό στήριξης.  Η βασική ερώτηση είναι απλή.  Θα μπορέσει η κυβέρνηση Χριστόφια να βρει τα χρήματα για να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις του κράτους; Ο οίκος πιστεύει όχι.  Έχει ο οίκος φθάσει δικαιολογημένα σε αυτό το συμπέρασμα;

Υπάρχουν δύο κίνδυνοι στα δημόσια οικονομικά αυτή τη στιγμή, ένας βραχυπρόθεσμος και ένας μακροπρόθεσμος.  Ο μακροπρόθεσμος έχει να κάνει μερικώς με διαρθρωτικές αδυναμίες (τρόπος υπολογισμού συντάξεων κρατικού τομέα για παράδειγμα) που έχουν φανεί τώρα λόγω της οικονομικής κρίσης και μερικώς με τη ραγδαία αύξηση σε μόνιμες κυβερνητικές δαπάνες από το 2008 και εντεύθεν.  Υπάρχει όμως και ο βραχυπρόθεσμος κίνδυνος αδυναμίας πληρωμών των υποχρεώσεων του κράτους και η αδυναμία να πεισθούν οι διεθνείς αγορές ότι τα μακροπρόθεσμα σχέδια μπορούν να υλοποιηθούν.

Τα μέτρα που έχει συμφωνήσει ο Πρόεδρος Χριστόφιας αυτή την εβδομάδα με τις Συντεχνίες (δίνοντας κάποια λήξη σε μια διαδικασία που άρχισε το Φεβρουάριο του 2010) έχουν να κάνουν με τα περισσότερο μακροπρόθεσμα μέτρα.  Για παράδειγμα η έκτακτη μισθολογική εισφορά 3% από όλους τους δημόσιους υπαλλήλους (προσωρινή για τρία χρόνια, μάλλον μόνιμη στο μέλλον δεδομένων των οικονομικών δυσκολιών) θα φέρει €90 εκ. ετησίως (και το ένα τρίτο αυτού του ποσού το 2011 αν τα μέτρα περάσουν τον Αύγουστο και υλοποιηθούν από το Σεπτέμβριο και μετά).  Αυτά τα μακροπρόθεσμα μέτρα όμως δεν λύουν το άμεσο πρόβλημα ρευστότητας που θα παρουσιαστεί, το αργότερο, στο πρώτο εξάμηνο του 2012.

Περισσότερο συγκεκριμένα, οι νέες οικονομικές εισηγήσεις της κυβέρνησης έχουν περισσότερο να κάνουν με αύξηση στους φόρους παρά με συγκράτηση των δαπανών σαν τρόπο λύσης και των μακροπρόθεσμων προβλημάτων, αλλά και των βραχυπρόθεσμων προβλημάτων ρευστότητας.  Η αύξηση στους φόρους υπολογίζεται ότι θα φέρει από το 2012 και εντεύθεν περίπου €270 εκ., ενώ οι διάφορες εισφορές περίπου €120 εκ.  Ας δεχτούμε ότι οι εισηγήσεις θα περάσουν (προσωπικά το αμφιβάλλω δεδομένων των κομματικών αντιδράσεων αυτή τη βδομάδα) από τη Βουλή.  Μιλούμε δηλαδή για περίπου €400 εκ. «κέρδος» για την κυβέρνηση από το 2012 και μετά.

Είναι αυτά τα μέτρα αρκετά για να λύσουν το άμεσο βραχυπρόθεσμο πρόβλημα ρευστότητας που αντιμετωπίζει η κυβέρνηση Χριστόφια; Είναι αρκετά για να πείσουν τις διεθνείς αγορές ότι μπορεί το κυπριακό κράτος να αναλάβει καινούργια δάνεια και να τα αποπληρώσει πλήρως; Αν ναι, τότε σήμερα θα πρέπει να δούμε το επιτόκιο στις διεθνείς αγορές για το κυπριακό χρέος να πέφτει σε επίπεδα Ισπανίας – Ιταλίας (6%).

Δυστυχώς, αν κάποιος κοιτάξει σήμερα τις οθόνες του Reuters ή του Bloomberg μάλλον θα ανακαλύψει ότι το κόστος δανεισμού της Κυπριακής Δημοκρατίας είναι πάνω από 15% (αυτή είναι πρόβλεψη καθώς το άρθρο έχει γραφτεί πριν ανοίξουν οι Ευρωπαϊκές αγορές).  Αν τέτοιο ψηλό επιτόκιο ισχύει και σήμερα, αυτό σημαίνει ότι οι αγορές δε συμμερίζονται την αισιοδοξία του οικονομικού επιτελείου της κυβέρνησης.  Δυστυχώς, αν κάποιος επίσης ανατρέξει στα στατιστικά στοιχεία του Γραφείου Διαχείρισης Χρέους του υπουργείου Οικονομικών (από το καλοκαίρι του 2010 η διαχείριση του Δημόσιου Χρέους έχει περάσει από την Κεντρική Τράπεζα στο υπουργείο Οικονομικών), θα ανακαλύψει ότι τα στοιχεία των Fitch είναι ορθά.  Επίσης θα ανακαλύψει ότι έχουμε ακόμη τουλάχιστον €410 εκ. χρέους που λήγουν μέχρι το Μάϊο του 2012, στοιχείο που αγνοείται από τους Fitch.

Αλλά έχουμε και το μακροπρόθεσμο πρόβλημα.  Οι δηλώσεις που ακούμε, είτε από το νυν υπουργό Οικονομικών κ. Κίκη Καζαμία, είτε από το νυν γ.γ. της ΠΕΟ, κ. Πάμπη Κυρίτση, ότι στόχος της κυβέρνησης είναι να μειωθεί το έλλειμμα στο 2,5% το 2012, δηλαδή στα €425 εκ. από €1100 εκ. (περίπου 7% του ΑΕΠ) που αναμένεται να είναι φέτος, είναι χωρίς νόημα και ουσία.  Διότι και ο γ.γ. της ΠΕΟ και ο υπουργός Οικονομικών θα πρέπει να μας εξηγήσουν πως το έλλειμμα των €1100 εκ. θα μειωθεί στα €425 εκ., δηλαδή περίπου €675 εκ. βελτίωση, όταν στα καλύτερα σενάρια της κυβέρνησης, για τα μέτρα που δεν έχουν ψηφιστεί ακόμη, θα πάρει η κυβέρνηση περίπου €400 εκ. το 2012.  Και ακόμη υπάρχει η αβεβαιότητητα κοστολόγησης των επιπτώσεων της έκρηξης στο Μαρί.  Και ακόμη δεν έχουμε λάβει υπόψη τις αρνητικές επιπλοκές στην οικονομία από την πολύ πιθανή ανάγκη προσφυγής σε εξωτερικούς μηχανισμούς στήριξης για να μπορούμε να εκπληρώσουμε βασικές κρατικές υποχρεώσεις.  Και ακόμη δεν λογαριάζουμε τα προβλήματα από την κρίση εμπιστοσύνης που όλα τα πιο πάνω γεγονότα αυξάνουν.

Πολλοί οικονομολόγοι σοφά δεν κάνουν προβλέψεις για οικονομικές προοπτικές σε ένα χρόνο.  Πολλοί αστάθμητοι παράγοντες μπορούν να επηρεάσουν μία οικονομία είτε θετικά είτε αρνητικά σε ένα χρόνο.  Δυστυχώς η οικονομική κατάσταση στην Κύπρο παραμένει πολύ δύσκολη και είναι μεγάλη η πιθανότητα του χρόνου το καλοκαίρι να βρισκόμαστε σε μηχανισμό στήριξης.  Αυτό τουλάχιστον φαίνεται να προεξοφλούν οι διεθνείς αγορές.  Αν αυτό το σενάριο όντως δεν αποφευχθεί, το πολιτικό κόστος για την κυβέρνηση Χριστόφια θα είναι δυσβάχτακτο, όπως θα είναι και το οικονομικό κόστος για τον κάθε πολίτη της Δημοκρατίας.

Ο Αλέξανδρος Μιχαηλίδης είναι καθηγητής χρηματοοικονομικών στο Πανεπιστήμιο Κύπρου.

Categories → Οικονομία

40 Comments
  1. avatar
    kax on August 11, 2011 - (permalink)

    Εγώ διερωτώμαι γιατί ένα πολύ μικρό ποσοστό από τις καταθέσεις Ρώσσων που είναι στις τράπεζες και παίρνουν μηδαμινά επιτόκια να μην μπορούν να δανειστούν στο κράτος έστω και σαν βραχυπρόθεσμα έντοκα μέχρι να ξεκαθαρίσει η κατάσταση.Μιλώ για άτομα με τεράστια οικονομική επιφάνεια που εμπιστεύονται τις τράπεζες μας με μεγάλα ποσά που δεν είναι ασφαλισμένα από την κυβέρνηση.
    Αυτή είναι η απορία μου αλλά προσωπικά δεν με ενοχλεί να έρθει η Τρόικα να επιβάλει νέαν οικονομική πολιτική .

  2. avatar
    γ.χρ. on August 11, 2011 - (permalink)

    Η κυβέρνηση οφείλει σήμερα να δώσει ξεκάθαρες απαντήσεις στο που θα βρεθούν τα πρόσθετα 300 εκ. για κάλυψη του ελλείμματος.

  3. avatar
    Kostas P on August 11, 2011 - (permalink)

    Είναι τραγικό να συζητάμε ένταξη στο μηχανισμό στήριξης για πόσα τύπου 1,1 δισ όταν χώρες όπως η Ιρλανδία μπήκε για 85 δις. Αν σκεφτεί το θέμα πλυθησμιακά κάποίος η Ιρλανδία έχει περίπου 4,5 εκ πλυθησμό εμείς 800 χιλ άρα αναλογικά θα έπρεπε να ζητάμε περίπου 15δις η σύγκριση δε με την Ελλάδα που πηρέ 110 δις είναι περίπου 10εκ 8,8δις!!!!

  4. avatar
    Aganaktismenos on August 11, 2011 - (permalink)

    Αγαπητέ καθηγητή,

    Δεν κουράστηκες να τα λες και να τα ξαναλες; Αφού οι κυβερνώντες δεν ακούν κανέναν. Το μόνο που τους νοιάζει είναι οι εκλογές. Την οικονομία την έχουν γραμμένη……

  5. avatar
    phylarchus on August 11, 2011 - (permalink)

    Κι’ εγώ θα προτιμούσα κι’ άλλα μέτρα αλλά περισσότερο με ανησυχεί η δογματική, απόλυτη αντιμετώπιση του θέματος από την αντιπολίτευση παρά η ανεπάρκεια του αριθμητικού υπολογισμού.
    Ας είμαστε ειλικρινείς όσο και αν τα πρόσφατα γεγονότα προκαλούν μια έντονη αντιπάθεια και έλλειψη εμπιστοσύνης στις επιλογές αυτής της κυβέρνησης: εδώ ανέλαβε ένας νέος υπουργός οικονομικών και σε δυο-τρεις μέρες έφερε ένα πρόγραμμα μέτρων συμφωνημένο με τις συντεχνίες, που πριν μερικές βδομάδες αν το πρότεινε κανείς θα τον κρέμαζαν. Επίσης έφερε και υποσχέσεις που δεν διέψευσαν οι εργατοπατέρες: ότι θα ληφθούν επιπρόσθετα μέτρα σε μερικούς μήνες, τέτοια, όπως η διαφοροποίηση του ΦΠΑ, που και μόνο να τα ψιθύριζε κάποιος πριν, θα τού έκοβαν το κεφάλι.
    Δεν θα ήταν καλύτερα να ξεφύγει και κάποιου ένας θετικός λόγος, έστω για ενθάρρυνση και μόνο των εμπλεκομένων και κυρίως του υπουργού, αντί της απόλυτης άρνησης και άγριας επίθεσης; Τι προτιμούμε δηλαδή, να ξεκινήσει άλλος ένας ατέλειωτος διάλογος κουφών; Με απροσμέτρητο κόστος, όχι μόνο στην οικονομία αλλά κυρίως στο ηθικό του κόσμου που βαρέθηκε πια να ακούει λόγια, λόγια, λόγια;
    Όσον αφορά στην αριθμητική εξίσωση, αυτή μπορεί να διαφοροποιηθεί ανάλογα με την επόμενη βαθμολόγηση των οίκων αξιολόγησης. Διότι αν, έστω και τον Δεκέμβρη, έχουμε κάποια αναβάθμιση της οικονομίας κυρίως λόγω εξοικονομήσεων, μπορούμε να βασιστούμε στη μερική επαναχρηματοδότηση του χρέους του χρόνου. Πάντως άλλη τακτική, που θα περιλάμβανε περισσότερα μέτρα, παρόλο που, επαναλαμβάνω, και εγώ θα προτιμούσα περισσότερα από τα συμφωνηθέντα, (για παράδειγμα κάτι που δεν έχει καν συζητηθεί και θα αύξανε την παραγωγικότητα εν όψει της ανακοινωθείσας μείωσης του αριθμού των Δ. Υ.: κατάργηση της αυτόματης παροχής ετήσιας προσαύξησης και ενίοτε της αναγωγής σε ψηλότερη κλίμακα και προαγωγής σε όλους ανεξαίρετα τους υπαλλήλους και θεσμοθέτηση ανάγκης να προηγείται αξιολόγηση και βαθμολόγηση από ομάδα υπευθύνων, με την περιορισμένη δυνατότητα να δίδεται όχι μόνο απλή αλλά ακόμη και διπλή προσαύξηση όπου ενδείκνυται!), μάλλον αντίθετα αποτελέσματα θα φέρει.

  6. avatar
    George on August 11, 2011 - (permalink)

    Τελικα κ. καθηγητα, ποια ειναι η απαντηση? Ενα ηχηρο ΟΧΙ?
    Διοτι εδω και 5 μηνες, αυτοι που ασχολουνται με την Κυπριακη οικονομια αυτο το προ-εβλεπαν, ασχετα αν η ηγεσια φοραει “κοκκινα γυαλια”. Αλλα κανενας μεχρι τωρα δεν μιλαει για ενα σοβαρο “plan B”. Τα προανακοινωθεντα μετρα δεν φτανουν και το ξερουν ΟΛΟΙ. Τι προτεινετε λοιπον σαν ακαδημαικος για να ΑΠΟΦΥΓΟΥΜΕ τον μηχανισμο? Ξεκαθαριστε τις προτασεις σας. Για παραδειγμα, να δανειστουμε απο Αγγλια/Ρωσσια? Να κανουμε αυτο που δεν τολμησε η Ελλαδα (selective default)? Αν δεν εχετε προτασεις ουσιαστικες τοτε σας καλω να σταματησετε και εσεις την φλυαρια και να πειτε ΞΕΚΑΘΑΡΑ οτι μπαινουμε στον μηχανισμο. Τα υπολοιπα ειναι χιλιοειπωμενα απο αλλα στοματα.

    Με εκτιμηση

    Δρ. Γ. Καρβουνης

  7. avatar
    panayiotis on August 11, 2011 - (permalink)

    ο λόγος που δεν πρέπει να φοβόμαστε την Τρόικα είναι γιατί υπάρχει μια Βουλή με το 62.5% πλειοψηφία που θα μπορεί να ψηφίσει όλα τα μέτρα σε ένα πακέτο.

    Ποια θα είναι αυτά τα μέτρα;

    Ότι αποφασίστηκε μεταξύ κυβέρνησης και κομμάτων μαζί με την αύξηση της “εισφοράς” τον δημοσίων υπάλληλων από το 3% στο 10% και την απάληψη όλων τον προνομίων που έχουν για να υπάρχει ισότητα με τους ιδιωτικούς υπάλληλους.

    • avatar
      Μ.Κ. on August 12, 2011 - (permalink)

      Αυτό δεν είνια δημοκρατία αγαπητέ. Ειδικά όταν υπάρχουν 400 εκατομμύρια ευρώ ασύλλεκτοι φόροι (κάποιοι δηλαδή δεν πληρώνουν φόρους αν δεν κατάλαβες) στο Τμήμα Εσωτερικών Προσόδων. Να γίνουν 10% στου Δημοσιους υπαλλήλους επειδή αμοίβονται πολύ ψηλά; Σε σχέση με τί όμως; Με αυτά που δηλώνουν οι Ιδιωτικοί ή αυτά που πιάνουν πραγματικά. Με άλλα λόγια, ένας Δημόσιος Υπάλληλος που αμοίβεται με €2000 αμοίβεται περισσότερο απο ένα αυτοεργοδοτούμενο που παίρνει €1000 άσπρα και €5000 μαύρα ΜΟΝΟ ΣΤΑ ΧΑΡΤΙΑ! Αν κάποιος το αμφισβητεί αυτό να τον παρακαλέσω να ανατρέξει στην φορολογική αμνηστία και στο €1.5 δις περίπου ΜΑΥΡΑ που έγιναν άσπρα με φόρο 5% ενώ οι άλλοι οι μ…ες που δηλώνουν τα ειδοσδήματα τους και οι Δημόσιοι που φορολογούνται και στο τελευταίο σεντ να πλήρώνουν 20% και 30% πάνω στους μισθούς τους. Δεν λέω ότι η Δημόσια Υπηρεσία δεν έχει προβλήματα. Εμείς οι Δημόσιοι Υπάλληλοι είμαστε οι πρώτοι που θέλουμε να τα λύσουμε. Δεν είδα όμως κανένα μέτρο προς αυτή την κατεύθυνση π.χ. παραγωγικότητα, αξιοκρατία κλπ. Ίσως γιατί αυτά τα προβλήματα συντηρούνται απο τα ίδια τα κόμματα (που ακούστηκε η Επιτροπή Δημόσιας Υπηρεσίας να αποτελείται απο εκπροσώπους κομμάτων!). Η εύκολη λύση είναι να μας κόψουν μισθούς για να καλύψουν το ρουσφέτι που έκαναν (οι βουλευτές) τόσα χρόνια. Βλέπε παράδειγμα Eurocypria που επι διακυβέρνησης Κληρίδη προσέλαβαν 1200 άτομα και πέρσι η εταιρεία χρεωκόπησε. Τέλος τα €2000 και €3000 που παίρνουν Δημόσιοι Υπάλληλοι είναι αξιοπρεπείς μισθός ναί αλλά με κανένα τρόπο δεν συγκρίνονται με 200 και 300 οικόπεδα που έχουν κάποιοι γαιοκτήμονες και δεν θέλουν να πληρώνουν φόρο ακίνητης ιδιοκτησίας

      • avatar
        panayiotis on August 12, 2011 - (permalink)

        Σίγουρα όμως δημοκρατία δεν είναι να παίρνει ο δημόσιος υπάλληλος δυο συντάξεις, και σίγουρα δημοκρατία δεν είναι να μην πληρώνει ένα γρόσι για αυτές τις συντάξεις αλλά και για το εφ`παξ του. Ουτε δημοκρατία είναι να υπολογιζεται διαφορετικά η συνταξη του από την συνταξη του ιδιωτικού υπάλληλου.

        Αφού όπως λες υπάρχουν 400 εκατομμύρια ευρώ ασύλλεκτοι φόροι, γιατί δεν πάνε οι υπάλληλοι, μέλη της ΠΑΣΥΔΥ του ΤΕΠ για να τα εισπράξουν;

        Αν θα μιλούμε για υπαλλήλους να μιλούμε για δημοσίους και ιδιωτικούς. Σε σχέση με τους δημοσίους, οι ιδιωτικοί υπάλληλοι αμείβονται από 20-70% λιγότερο από υπαλλήλους του δημοσίου με τα ίδια προσόντα και με τα ίδια καθήκοντα. Επίσης να σου επισημάνω ότι και οι ιδιωτικοί υπάλληλοι πληρώνουν φορους μέχρι και το τελευταίο σεντ.

        Όσον αφορά τους αυτόεργοδοτουμενους, το ότι δεν πληρώνουν φορους είναι εξαιτίας της ανικανότητας των δημοσίων υπαλλήλων να κλείσουν τις τρύπες που τους το επιτρέπει και να εισηγηθούν μετρα για την αντιμετώπιση του. Η δίκαιολογία ότι ο πολιτικός μου προϊστάμενος δεν μου το ζήτησε, δεν ευσταθεί.

        Έχεις δίκαιο ότι τα κόμματα φταίνε. Άλλα αν πας πίσω στο πισωγύρισμα που έκανε ο πρόεδρος μετά που αποφάσισαν μαζί τα μετρα που εισηγήθηκε και το ΑΚΕΛ, τα κόμματα αυτή την στιγμή νίπτουν τας χείρας των και την παλλουκιαν εσείς θα την φάτε για αυτό ξυπνήστε και επαναστατήστε εναντίον της ηγεσίας σας αν θέλετε να δείτε άσπρη μέρα.

        Δεν έχω κανένα πρόβλημα να παίρνεις και €2000 και €3000 και €4000, φτάνει να βγάζεις δουλειά που να τα δικαιολογεί. Εσύ τώρα αν πιστεύεις ότι βγάζεις δουλειά που να δικαιολογεί τις €2000 και €3000 και €4000, με γεια σου με χαρά σου. Εμένα πάρα πολύ λίγοι δημόσιοι υπάλληλοι με έχουν πείσει μέχρι στιγμής.

        • avatar
          mariaki on August 12, 2011 - (permalink)

          δηλαδή βρε παναγιώτη ποιο είναι το κριτηριο που μπορεί να δικαιολογήσει την αξια(ας πουμε απλοικα το μισθό) της δουλείας που κάνει κάποιος. λες “σε σχέση με τους δημοσίους, οι ιδιωτικοί υπάλληλοι αμείβονται από 20-70% λιγότερο από υπαλλήλους του δημοσίου με τα ίδια προσόντα και με τα ίδια καθήκοντα”. Να σου πω μια λύση: ας κρατηθούν οι μισθοι των Δ.Υ εκει που είναι και ας κινηθούν ανοδικα για να συγκλίνουν μαζί τους αυτοί των δημοσίων υπαλλήλων. Πώς σου φαίνεται? Ξαφνικα ανακαλύψατε ότι φταίν οι Δ.Υ. Θα μπορούσες σε παρακαλώ να μου πεις πόσους απασχολούμενους στο δημοσιο τομεα έχει η Νορβηγία? Πόσο κομματι του Αεπ τους αναλογεί? Επίσης πως επηρεάστηκε η οικονομία της απο την οικονομική κρίση?

          • avatar
            Panayiotis on August 13, 2011 - (permalink)

            Δέχομαι την λύση που προτείνεις mariaki. Κατανοείς ότι η λύση συνεπάγεται ότι αν ένας δημόσιος υπάλληλος έχει συνολικό μισθό 3,000 ευρώ, αυτά θα παίρνει για όσα χρόνια χρειαστεί ο ιδιωτικός υπάλληλος να φτάσει αυτό το ποσό. 3,000 το 2011, 3,000 το 2017.

            Τώρα που κατάλαβες τι προτείνεις ελπίζω να κατάλαβες και από που προέρχεται το πρόβλημα. Δεν μπορεί ο μισθός σου να είναι 3,000 το 2008, 3,300 το 2009, 3,630 το 2010 και 3,993 το 2011 και όλα να είναι καλά. Κάποτε θα τελειώσουν τα λεφτά στα ταμεία και δεν θα σου δίνουν άλλα.

            Τώρα θα σου απαντήσω και για το κριτήριο. Αν ένας υπάλληλος στο ΤΕΠ του Υπ. Οικονομικών διεκπεραιώνει 10 φορολογικές δηλώσεις την ημέρα και η διπλανή της 5 φορολογικές δηλώσεις την ημέρα σίγουρα δεν θα πρέπει να παίρνουν τον ίδιο μισθό. Ελπίζω να συμφωνεις και μην μου μιλήσεις για συντελεστή δυσκολίας και άλλα μάραχα. Αλλά επειδή είναι στην ίδια κλίμακα παίρνουν ακριβώς τον ίδιο μισθό. Στον ιδιωτικό τομέα, μετά από μερικούς μήνες, ο διευθυντής της δεύτερης θα την προσέγγιζε και θα της έλεγε ότι θα πρέπει να είναι πιο αποδοτική και να διεκπεραιώνει τουλάχιστον 8 φορολογικές αιτήσεις την ημέρα. Θα της πρόσφερε εκπαίδευση και καθοδήγηση και σε τρεις μήνες θα ξανακοίταζε την απόδοση της. Αν δεν γινόταν πιο αποδοτική δεν θα έπαιρνε αύξηση, ενώ η πρώτη θα έπαιρνε. Και σε μερικά χρόνια η πρώτη θα είχε μισθό των 3,000 και η δεύτερη μισθό των 2,000 και κανένας δεν θα είχε κανένα πρόβλημα. Είμαι σίγουρος ότι το concept, μπορεί να σου διαφεύγει αλλά στον ιδιωτικό τομέα έτσι δουλεύει. Και να σου πω γιατί δουλεύει. Γιατί αν δεν έδινε αύξηση στην πρώτη, αυτή θα έφευγε για άλλο εργοδότη που θα της έδινε πιο πολλά λεφτά και ο εργοδότης το ξέρει πολύ καλά.

            Τώρα ας μιλήσουμε και για την Νορβηγία. Γιατί είναι τόσο σημαντικό να σου πω πόσους απασχολούμενους στο δημόσιο τομέα έχει η Νορβηγία, ΑΕΠ και κρίση? Μήπως μιλάμε για όμοια πράγματα; Πραγματικά συγκρίνεις Νορβηγία με Κύπρο;

            Δέχομαι από αύριο να πληρώνω τους ίδιους φόρους και να παίρνω τις ίδιες κοινωνικές παροχές που δίνουν στην Νορβηγία και να εργάζονται οι Κύπριοι δημόσιοι υπάλληλοι το ίδιο με τους Νορβηγούς. Αλλά ξέρεις πως τα καταφέρνουν οι Νορβηγοί. Με την καλύτερη επενδυτική πολιτική για τα έσοδα τους από τα πετρέλαια τους και το χαμηλότερο κόστος στους μισθούς των δημοσίων υπαλλήλων σε σύγκριση με τους ιδιωτικούς.

            Παναγιώτης,

            ΥΓ. Επίσης δεν έχω κανένα πρόβλημα τα εισοδήματα μου να είναι διαθέσιμα στο Ιντερνετ για όλους να τα βλέπουν, όπως γίνεται και στην Νορβηγία. Ξέρω, δύσκολο να το πιστέψεις αλλά έτσι γίνεται.

          • avatar
            mariaki on August 15, 2011 - (permalink)

            Καταρχάς καλό θα ήταν όλοι εσείς που μιλάνε για τους δημόσιους υπαλλήλους να παρουσιάζετε στοιχεία. Δηλαδή στοιχεία που να δείχνουν πόσοι δημόσιοι υπάλληλοι αντιστοιχούν σε κάθε μισθολογική κλίμακα(π.χ πόσοι Α8 υπάρχουν και πόσοι Α2). Στοιχεία που να δείχνουν πόσοι απασχολούνται στο δημόσιο και αν αυτός ο αριθμός υπερκαλύπτει της ανάγκες του δημόσιου τομέα. Και μετά να μπορούμε να αξιολογήσουμε και να ιεραρχήσουμε κατά σημαντικότητα τις ανάγκες αυτές(π.χ τι είναι ποιο σημαντικό η εξασφάλιση της εθνικής άμυνας, ή η εξασφάλιση της πυροσβεστικής άμυνας-θα μπορούσε να ήταν και η υγεία στο δεύτερο πόλο)
            Την παραγωγικότητα για π.χ. των μονίμων αξιωματικών(χαμηλόβαθμων και υψηλόβαθμων) πως θα την μετρούσες άραγε, ή την παραγωγικότητα των αστυνομικών?
            Το κράτος έχει δύο τρόπους να αντλεί έσοδα: είτε να ασκεί παραγωγικές δραστηριότητες(ατηκ, αηκ όπου φορολογούνται με 25%, αλλά και σε άλλους τομείς αν λάβεις υπόψη σου το νορβηγικό μοντέλο) , είτε από την φορολόγηση. Είναι σαφές ότι η Κύπρος με ένα από τα πιο ευνοϊκά παγκοσμίως φορολογικά καθεστώτα απέναντι στις επιχειρήσεις(10% φορολογικός συντελεστής και συνολική επιβάρυνση από φόρους σε επιχειρήσεις γύρω στο 23% την στιγμή που οι αντίστοιχοι μέσοι όροι στην Ε.Ε. είναι 25 και 40%) μάλλον έχει τρόπους να γεμίσει τα ταμεία(ας πω εδώ ότι ο πρώτος στη Μάλτα είναι 30%).
            Αν όντως δέχεσαι ως κριτήριο καθορισμού της αξίας του μισθού την παραγωγικότητα(που από την άποψη πολιτικής οικονομίας είναι τελείως λάθος, οπότε μάλλον δεν κατάλαβες καλά τι σε ρώτησα αλλά ούτε και για πιο λόγο), πες μου τώρα πώς «κριτηριάζει» αυτό τους απασχολούμενους στις αγορές των χρηματοπιστωτικών προϊόντων. Ή έναν επιχειρηματία που τα καθήκοντα διοίκησης της επιχείρησης τα ασκεί μια διευθυντική ομάδα.
            Δεν μου διαφεύγει καθόλου το concept λειτουργίας του ιδιωτικού τομέα. Το αντίθετο θα έλεγα(δηλαδή εσένα σου διαφεύγει). Ας παίξω λίγο με το παράδειγμα σου: αυτός που θα έκανε την δουλεία στο φόρο θα είχε μισθό 1200-1300 ευρώ εάν ήταν μόνιμος. Ο αντίστοιχος στον ιδιωτικό(λέμε τώρα) θα είχε μισθό 800-1000(ιδανική περίπτωση ). Όσο για για την αύξηση των 1000 ευρώ μάλλον φαντασιώνεσαι.

            Κάποια μέτρα που μου είπε ένας φίλος μου για να γεμίσουν τα ταμεία: αύξηση φορολογικού συντελεστή επιχειρήσεων, αύξηση φορολόγησης ακινήτων(έτσι ώστε να λειτουργήσει ως αντικίνητρο παρακράτησης της περιουσίας σε στασιμότητα) , αύξηση Φ.Π.Α. σε αγαθά πολυτελείας, περικοπές σε μισθούς και επιδόματα υψηλά αμοιβομένων δημόσιων υπαλλήλων και αξιωματούχων, περικοπές στην Ε.Φ. (τόσο σε εξοπλιστικά προγράμματα όσο και σε μισθους υψηλόβαθμων), ….

            Και για να ξέρουμε τι λέμε:
            Το δημόσιο χρέος της χώρας ανήλθε το 2010 σε μόλις 60,8% του ΑΕΠ, όταν, π.χ., το δημόσιο χρέος της ίδιας της Γερμανίας ανήλθε στο… 83,2%, της Γαλλίας στο 81,7% και της Βρετανίας στο 80%! Μόνο πέντε από τις δεκαεφτά χώρες της Ευρωζώνης έχουν δημόσιο χρέος μικρότερο από εκείνο της Κύπρου.
            Όσο για το έλλειμμα του προϋπολογισμού κατά το 2010, στην Κύπρο ανήλθε στο 5,3% του ΑΕΠ. Δεν πρόκειται για άριστη επίδοση, αλλά και πάλι είναι καλύτερη της Γαλλίας (7%), της Ισπανίας (9,2%) ή της Ολλανδίας (5,4%), αλλά και από τις προβληματικές Ελλάδα (10,5%), Πορτογαλία (9,1%) και Ιρλανδία (32,4%)!Άλλωστε, από τις δεκαεφτά χώρες της Ευρωζώνης μόνο οι… τρεις (Λουξεμβούργο, Εσθονία, Φινλανδία) είχαν έλλειμμα μικρότερο του 3% που ορίζει το Μάαστριχτ.

            Όσο για την Νορβηγία θα προσθέσω σχόλιο κάποια άλλη στιγμή(σύντομα), αν και λες μια λέξη κλειδί: «πετρέλαιο τους». Η έμφαση όχι στο πετρέλαιο αλλά στο τους.

  8. avatar
    Christos Savva on August 11, 2011 - (permalink)

    Plan B
    Οι ξένοι επενδυτές χαύουν τα μέτρα που προτείνονται και εντυπωσιασμένοι
    με την ωριμότητα των συντεχνιων μας επανέρχονται.
    Plan C
    Από μηχανής θεός μας δίνει τα χρήματα που χρειαζόμαστε για τον επόμενο χρόνο υπό μορφή χαμηλότοκου δανείου, συν κάποια χρήματα για να εξαγοράσουμε υφιστάμενα ομόλογα από την δευτερογενή αγορά σε έκπτωση. Τα αρχικά μέτρα που συμφωνηθήκαν περνούν από την βουλή και οι ξένοι επενδυτές επανέρχονται.
    Plan D
    Τα αρχικά μέτρα που συμφωνηθήκαν περνούν από την βουλή, συν συμφωνούνται και νέα μέτρα. Οι συντεχνίες δείχνουν την απαραίτητη ωριμότητα και οι ξένοι επενδυτές επανέρχονται.
    Plan E
    Προσφεύγουμε στον μηχανισμό στήριξης. Προσευχόμαστε ότι τα μέτρα δεν θα συμπεριλαμβάνουν το εταιρικό φόρο. To IMF μας σώζει.

  9. avatar
    αθηνα on August 11, 2011 - (permalink)

    Εν βρασμώ ψυχής, θα ήθελα να συμφωνήσω με τον Παναγιώτη.Ομως η άποψη του Δρ.Γ.Καρβούνη με εκφράζει απόλυτα. Το μετέωρο βήμα του πελαργού και τα ερωτηματικά δεν δίνουν διέξοδο.

  10. avatar
    The Invisible Hand on August 11, 2011 - (permalink)

    Συμφωνώ με τες απόψεις του Δρ Μιχαηλίδη. Θα ήθελα μόνο να προσθέσω ότι τα πρόσθετα έσοδα 400 εκ της κυβέρνησης το 2012, αν εφαρμοστούν τα μέτρα του δύστυχου ΥπΟικ, δεν θα μειώσουν το έλλειμα από 1,100 εκ σε 700 εκ. Αντιθέτως πιθανότατα το έλλειμα θα αυξηθεί σημαντικά σε επίπεδα Ελλάδας.

    Επειδή το 2012 αναμένονται και πρόσθετα έξοδα: Τα γνωστά, όπως η αναμενόμενη 5% αύξηση του κρατικού μισθολογίου (περίπου 100 εκ) και τα λιγότερο μετρήσιμα αλλά σοβαρά, όπως 800 εκ δανεικά κι’ αγύριστα στην ΑΗΚ, αύξήσεις στα επιτόκια κρατικών δανείων, πιθανότατη βοήθεια στες Κυπριακές Αερογραμμές και άλλους ημικρατικούς, ενδεχόμενα πρόστιμα από Βρυξέλλες για παράτυπες επιδοτήσεις και θέματα ανταγωνισμού. Επι πλέον ακόμη και Κυβερνησις αριστερών φρονημάτων θα πρέπει να δώσει πολυδάπανα κίνητρα για ανάπτυξη και περιορισμό της ανεργίας.

    Η εικόνα είναι πολύ πιο μαύρη, εκτός αν, στο δρόμο προς τη Δαμασκό, φωτισθεί η πολιτική ηγεσία να καλέσει στρατηγικούς επενδυτές στην ΑΗΚ και σε άλλους παραπαίοντες ημικρατικούς πριν είναι αργά.

  11. avatar
    P. Demetriades on August 11, 2011 - (permalink)

    Thanks this Alex, it is very timely. From your analysis of the numbers it appears that there is a short-term liquidity problem and not a long term solvency one.

    This, in essense, illustrates another glaring deficiency in the eurozone architecture: a system of central banks that is not allowed to provide short term liquidity support to governments! Wow. Households and firms can have overdrafts, but democratically elected goverments no, they cannot be trusted. Once again another example of a dogma that has done more to destabilise the eurozone than anything else (sorry, I forgot that the people of the eurozone are now enjoying unprecedented price stability, which no doubt more than compensates them for the unemployment, deprivation and other troubles).

    Incidentally, why has the Cypriot parliament postponed the voting of the measures to 25th August? Here’s a minister who achieved more in less than a week than his predecessor in years and the MP’s, who were demanding measures yesterday, remain on holiday while the markets continue to hammer Cyprus?

    Even the Italian MP’s are breaking their holidays to avert the crisis…

    • avatar
      The Invisible Hand on August 11, 2011 - (permalink)

      But my dear professor, countries, like individuals and firms, HAVE access to short (and long) term liquidity. Individuals and firms after assessment by their bank branch managers and at interest rates ranging from LIBOR +1 to an usuriouw 18% depending on their security. Countries after assessment by S&P or Fitch at equivalent low or penal rates. The moral is that we must maintain the trust of our bank managers and rating agencies. Unfortunately trust that is lost in a year or two may require ten years of effort to regain.

      • avatar
        Louis Solomou on August 11, 2011 - (permalink)

        bravo invisible hand…I totally agree with you. Μας βγήκε το όνομα και τώρα πάμε για μηχανισμό με τα χίλια. We had opportunities and overdraughts upon overdraughts but our government have being choosing to invest people’s money in the wrong place for a number of years. Primarily, these money were used to pay for politicians marketing and ensure their reelection. This is very simple and clear to all that follow Cypriot economic life closely and unbiasedly. Κουράγιο στους νέους και στους άνεργους που η άυξηση του κατώτερου μισθού εν μέσο κρίσης αύξησε

      • avatar
        P. Demetriades on August 11, 2011 - (permalink)

        In year 1 economics we teach the students that among the functions of a central bank is to be a banker for the government. That clearly does not apply to the eurozone, whose governments are forced to go to the market even for their short term funding needs. If that is not building instability into the system, then what is? Unless, of course, you believe that markets are perfect.

        • avatar
          The Invisible Hand on August 11, 2011 - (permalink)

          A central bank in non-EU countries prints money and is the banker to the government, but unless the central bankers go through some year two and three (and four and five?) courses in economics, they may end up with a bubble in Zimbabwe (by poor choice) or Weimar (by a harsh peace treaty).

          May I suggest that you assign your first year students some readings (a case study would be ideal) on recent Cyprus economic history? Central banking can come later in their academic travails.

          With all its shortcomings the European Central Bank and EU regulations (which we freely agreed and signed) are far more trustworthy guardians of our economy than our current left wing (and most previous right wing) leaders.

          In the unlikely event you are a devout Marxist (I actually think Marx was a great thinker, but his latter day followers are less so) please read Milovan Djilas, to understand that this is not the first time that Marxists in power have degenerated to cronyism, private jets and destructive behaviour reminiscent of the lesser Roman emperors.

        • avatar
          Louis Solomou on August 11, 2011 - (permalink)

          The Euro zone needs a European ministry of finance. This was and is the Achilles heel of Euro. This innate weakness of EURO was known by everyone. However, all expected that governments and politicians in Euro area will be responsible. Politicians being politicians turn out to be irresponsible starting from the Greeks and going all over the European south. Also, one misconception you may have Central Bank is the banker but not the lender of the government. Also Central Bank is independent from the the government to ensure commitment of the central bank to low inflation. If you need any details, I can send you reference.

          • avatar
            John Taylor on August 12, 2011 - (permalink)

            May I suggest you both read Hyman P Minsky “Stabilizing an Unstable Economy” before trying to suggest reading on economic history to an economics professor!

          • avatar
            The Invisible Hand on August 13, 2011 - (permalink)

            Dear John Taylor

            I vaguely remember Hyman Minsky at the Bear’s Lair cafe in Berkeley, California in the sixties. A most exciting time of anti-war protests, free love (for all) and free pot (for some). His neo-Keynesian theories and his debt cycle make a lot of sense. But how can Minsky pull us out of the Cyprus crisis in this down cycle, if we have already shot our wad, spending high and taxing low, during the good times? I would gladly dump Orphanides and even read Minsky over again if it would help find a banker or institution to lend money now to Kikis and Dimitri. Honest, I am really desperate, aren’t you?

    • avatar
      panayiotis on August 11, 2011 - (permalink)

      A liquidity problem will occur when you have a business that has contracts but no cash (for any reason) to execute them.

      Long term solvency problem is when the business has consistently been spending more than it earns and has been doing this for a large number of years. At some point in time the bill is due.

      By the way, as a member of the eurozone, I can state that because of the euro retail stores such as IKEA and Lidl and soon Leroy are setting up shop in Cyprus so that I can buy quality staff at lower prices. This is just one example.

      By the way, the minister who achieve more in less than one week, you are not seriously saying this right? He took a 15 page document, changed 4 numbers, and eliminated 5 sections and you are calling this an achievement?

  12. avatar
    loucas on August 11, 2011 - (permalink)

    Συμφωνώ με την ανάλυση του καθηγητή. Τα γωνστά αρνητικά δεδομένα της κυπριακής οικονομίας τα γνωρίζουν όλοι οι ιθύνοτνες του τόπου (ακόμα και οι άμεσοι προαναφερόμενοι εμπλεκόμενοι π.χ συντεχνίες και Υπουργείο Οικονομικών- αλλά συνεχίζουν να παραπληροφορούν τον κόσμο και να στρουθοκαμηλίζουν). Το ζητούμενο είναι, εκτός απο τις ενέργειες της κυβέρνησης- οι οποίες είναι ανύπαρκτες μέχρι σήμερα- τι πρωτοβουλίες λαμβάνουμε εμείς οι υπόλοιπο ενεργοί και μη πολίτες για να βοηθήσουμε έστω και τους κυβερνώντες να καταλάβουν τι γίνετε (αν και γνωρίζουν κάνουν την πάπια), μπας και διερωτηθούν τι στο καλό συμβαίνει.Και εξηγούμε: εκτός απο το να αρθρογραφούν έγκυροι ακαδημαικοί και επιστήμονες, εκτός απο την αντιπολίτευση και τα υπόλοιπα κόμματα που παρελαύνουν απο τους τηλεοπτικούς και ραδιοφωνικούς δέκτες μας για να ικανοποιήσουν την ματαιοδοξία τους (όχι όλοι), θα πρέπει να οργανωθούν ομάδες πρωτοβουλίας ανθρώπων που κατέχουν το αντικείμενο, π.χ ακαδημαικούς, επιστήμονες, αναλυτές, επιχειρηματίες – και απο αυτούς ευτυχώς ο τόπος μας διαθέτει αρκετους τόσο στην Κύπρο όσο και στο εξωτερικό- και με συγκεκριμένες γραπτές εισηγήσεις να τις καταθέσουν ενώπιον του Προέδρου, Υπουργικού Συμβουλίου, αλλά ταυτόχρονα να δημοσιοποιηθούν και στον τύπο, έτσι ώστε να υπάρξει μοχλός πίεσης προς τους κυβερνώντες και όλα τα πολιτικά κόμματα για τουλάχιστον συζήτηση των εν λόγω προτάσεων.
    Μπορεί να είμαστε απο τις λίγες ευρωπαικές χώρες που διαθέτουμε οικονομολογούς με Νόμπελ, ακαδημαικούς παγκόσμιας εμβέλειας, καθώς και προσωπικότητες ευρωπαικής αποδοχής, τους οποίους η κυβέρνηση ούτε “εκμεταλλευεται”, ούτε ακούει τις εισηγήσεις τους αλλά ούτε και τους καλεί για να καταθέσουν τις επιστημονικές απόψεις τους για το κοινό καλό του τόπου.

    Ας αφήσουμε την μοιρολατρία (όντως η κατάσταση είναι πολύ δύσκολή και θα επιδεινωθεί περίσσότερο σύντομα) και ας τουλάχιστον προσπαθήσουμε με χειροπιαστές ενέργειες να επιδιώξουμε την προσοχή των κυβερνώντων στην κατανόηση τών πραγματικών δεδομένων-αφού αυτοί δεν μπορούν απο μόνοι τους να το κατανοήσουν.

    Δυστυχώς τα μέτρα και τις ενέργειες που αρνείται πεισματικά να εφαρμόσει η κυβέρνηση για την εξυγίανση της οικονομικής κατάστασης του τόπου, θα τους αναγκάσουν (και τον κυπριακό λαό μαζί – εννοείται) σύντομα κάποιοι άλλοι να τα εφαρμόσουν και μάλιστα δίδοντας σε αυτούς λευκή επιταγή οικονομικής διακυβέρνησης του τόπου μας.

  13. avatar
    αθηνα on August 11, 2011 - (permalink)

    Επιτέλους θα συμφωνήσουμε και σε κάτι με τον κ.Δημητριάδη. Εδώ ο κόσμος χάνεται και οι εθνοπατέρες μας σκέφτονται τα μπάνια τους.

    • avatar
      panayiotis on August 11, 2011 - (permalink)

      It is a calculated action. You see if there are going to have any strikes in the middle of August, the savings from such a strike will be small because most of government employees are already on holiday. If you wait when they come back, the savings will be more, because there will be more people back at work.

      If we assume that for each day that the government employees are on strike the government saves $10 million/day in pay, in 10 days you solved the funding issue.

  14. avatar
    αθηνα on August 11, 2011 - (permalink)

    Εχεις point Παναγιώτη,αν και είναι υπερβολικά τα νούμερά σου.

  15. avatar
    Louis Solomou on August 11, 2011 - (permalink)

    My question is what the unions and the president were discussing since February. Or they were just wasting time to come on vacation and force the parliament to pass the bill urgently and essentially without the opportunity to make alterations. If they dont vote in favor they are going to be blamed for not helping the economy. I think our politicians and the unions confuse the Economy with the Cyprus problem negotiations. Following their time wasting tactic in the economy we should never expect the outcome to be better than that of Cyprus problem. The only difference now they will not blame Turkey but markets, credit rating agencies, and possibly EU…
    Αλέξανδρε σου αφιερώνω δύο στοίχους από τον καβάφη
    «…Σαν έτοιμος από καιρό, σα θαρραλέος,
    αποχαιρέτα την, την Αλεξάνδρεια που φεύγει. …»
    Για όλους εμάς αφιερώνω κάποιους στίχους από το Περιμένοντας τους Βαρβάρους
    — Τι περιμένουμε στην αγορά συναθροισμένοι;

    Είναι οι βάρβαροι να φθάσουν σήμερα.

    — Γιατί μέσα στην Σύγκλητο μια τέτοια απραξία;
    Τι κάθοντ’ οι Συγκλητικοί και δεν νομοθετούνε;

    Γιατί οι βάρβαροι θα φθάσουν σήμερα.
    Τι νόμους πια θα κάμουν οι Συγκλητικοί;
    Οι βάρβαροι σαν έλθουν θα νομοθετήσουν.

  16. avatar
    αθηνα on August 12, 2011 - (permalink)

    Mr.Solomou,congratulations!

  17. avatar
    phylarchus on August 12, 2011 - (permalink)

    Είναι χαρακτηριστικό μας. Όταν έχουμε ένα δύσκολο και επείγον πρόβλημα αρχίζουμε να κάνουμε το ένα ή μερικά από τα εξής: 1. Δεν σταματούμε στιγμή να καταριόμαστε τους υπαίτιους (ή αυτούς που μας βολεύει να θεωρούμε υπαίτιους). 2. Γινόμαστε 1000% βέβαιοι ότι μόνο η θέση μας είναι σωτήρια (βέβαια. Σωτήρια. Όχι ορθή ή στη σωστή κατεύθυνση αλλά σωτήρια. παράβαλε έναν ποδοσφαιρικό αγώνα: ο νικητής είναι θριαμβευτής, ήρωας, ο έκπληκτος ξένος σκόρερ “θεοποιείται”, στεφάνια, δάφνες, διθύραμβοι). 3. Διασπείρουμε μίσος και κακία προς ό, τι δήποτε διαφορετικό. Η “νίκη”, αν βγει κάτι θετικό στο τέλος, είναι αποκλειστικά δική μας, η ήττα μόνο των άλλων.
    Γι’ αυτό δεν προοδεύουμε ως κοινωνία και ως κράτος. Η αρχή 1+1=πολλά μάς είναι αδιανόητη. Καταπολεμούμε με μίσος ο ένας τον άλλο, μήπως και πετύχει εκείνος, γιατί αυτό μας μειώνει, έστω και αν είναι προς το συμφέρον μας ως συνόλου. Τελικά αυτό που πάσχει είναι ακριβώς “το σύνολο”. Αφού αν ρωτήσεις δυο ποια ειναι η πατρίδα τους θα σού δώσουν τουλάχιστο τέσσερις τελείως διαφορετικές απαντήσεις: π. χ. η Κύπρος, η Κυπριακή Δημοκρατία, η Ελλάδα, Δεν υπάρχουν πατρίδες, και άλλες. Αυτός είναι ο κυριότερος λόγος που δεν πάμε μπροστά. Και αυτή η κατάσταση είναι αποτέλεσμα 1) των πολιτικών των κομμάτων μας, προϊόντων περασμένων εποχών 2) της ιδιοσυγκρασίας μας, των κατατρεγμένων κακομοίρηδων που έπρεπε επί αιώνες να βασίζονται στην επιβίωση με βάση το {ΟΠΟΙΟΥ ΔΕΝ ΚΛΕΒΕΙ ΑΠΌ ΤΑ ΔΙΚΑ ΣΟΥ “ΤΑΝΑ ΤΟΥ ΝΑ ΦΟΡΤΩΝΝΕΙ”}. Πράγματι πού είναι οι ψυχολόγοι να αναλύσουν τη ψυχή του Κύπριου; Να μας πουν γιατί δεν επιβιώνουν συνεταιρισμοί σχεδόν ποτέ για πάνω από δυο δεκαετίες, γιατί μόνο σε μάς (και ίσως στην Ελλάδα) έννοιες όπως η “εμπιστοσύνη”, η “συνεργασία” και η “ακεραιότητα” εξαφανίζονται μπροστά στο άμεσο ατομικό συμφέρον; Στη Γερμανία οι εργάτες εκπροσωπούνται με αντιπροσώπους τους στα Διοικητικά Συμβούλια όλων των δημόσιων εταιρειών με θαυμαστά αποτελέσματα για όλους. Σε όλες τις χώρες του κόσμου οι συνασπισμοί και οι εταιρείες είναι ο κανόνας και συνήθως δουλεύουν μια χαρά για την πρόοδο του συνόλου, στην Κύπρο ούτε καν για τη λύση του Κυπριακού δεν ήταν δυνατό να υπάρξει συνεργασία, έστω και αν τα δυο μεγάλα κόμματα συμφωνούσαν με τις βασικές αρχές προώθησης της λύσης (“ποτέ συνεργασία με το κεφάλαιο”: είπε σε ομιλία του στέλεχος του ΑΚΕΛ).
    Έτσι και σήμερα: τα κόμματα διαφωνούν με την κυβέρνηση για ένα θέμα εξαιρετικά σημαντικό για την οικονομία. Η κυβέρνηση φυσικά φέρει το συντριπτικά μεγαλύτερο μέρος της ευθύνης για την κατάντια.
    Όμως φτάνει πια παρελθόν. αυτό θα κριθεί στις επόμενες εκλογές, Δημοκρατία έχουμε. Εξ άλλου ας είμαστε ρεαλιστές: ο Υπουργός Οικονομικών άλλαξε. Ο νέος έδειξε από την αρχή όρεξη να αντιμετωπίσει το πρόβλημα και είχε αρκετές επιτυχίες με τα μέτρα που εξάγγειλε αν δεν θέλουμε να είμαστε ψείρηδες. Τι κάνουμε λοιπόν; Να αφήσουμε τη βουλή να νομοθετήσει διαφορετικά από ό, τι θέλει η εκτελεστική εξουσία; Αυτό είναι λύση; Ποια η απόδειξη ότι τα χρήματα από φόρους θα εισπραχθούν αν δε
    θέλει η κυβέρνηση και οι συντεχνίες; Τότε είναι που θα έλθει το πραγματικό χάος. Υπάρχουν λύσεις; Φυσικά. Αφού ΆΚΕΛ και συντεχνίες δέχονται ότι θα ληφθούν και άλλα μέτρα, ας πλησιάσουν ΔΗΣΥ και ΔΗΚΟ σιωπηλά, όμορφα και ωραία τις συντεχνίες και ας διαπραγματευτούν μαζί τους για τα νέα μέτρα του Δεκέμβρη. Είναι τόοοοσο δύσκολο αυτό; Αν διαφωνήσουν, ας το πουν, μετά θάχουν τουλάχιστο μια δικαιολογία να αρνηθούν συμνεργασία. Αν όμως τα βρουν, τότε να κλειδωστομιάσουν, γιατί εγώ τουλάχιστο έχω απαυδήσει πια.

    • avatar
      Kostas P on August 12, 2011 - (permalink)

      Πρέπει να πω ότι η τοποθέτηση του Phylarchus ήταν ότι πιο λογικό έχω ακούσει τον τελευταίο χρόνο. Αλλά δυστυχώς είμαστε εγκλωβισμένοι στην παροχημένη εποχή του φταιν οι δεξιοί, φταιν οι αριστεροί, φταιν οι ξένοι δάκτυλοι φταιν όλοι εκτός απο εμένα. Δεν άκουσα απο κανένα πολιτικό να πει “εγινε ότι έγινε προχωράμε.” Δεν λέω να ξεχνάμε την ιστορία μας άλλα το να παγώνεις το χρόνο και να κλαίμε την μοίρα μας δεν διορθώνει την κατάσταση.

  18. avatar
    αθηνα on August 12, 2011 - (permalink)

    Κύριοι,πρέπει να παραδεχθούμε όλοι πως,τα σχόλιά μας είναι γιά προσωπική εκτόνωση.Εγώ δεν έχω ακούσει κάποιον από τους κρατούντες,εκτός του κ.Περδίκη,να έρθει να έρθει να δώσει το καλό παράδειγμα, χαρίζοντας δύο-τρείς από τους μισθούς ”πείνας” που παίρνει, γιά να δώσει το καλό παράδειγμα στούς δημ. υπαλλήλους.

    • avatar
      loucas on August 12, 2011 - (permalink)

      Συμφωνώ απόλυτα με τις τοποθετήσεις του Phylarchus και της αθηνά. Αλλά επεκτέινω την σκέψη της αθηνά: αυτοί που νομοθετούν (βλεπε βουλευτές) δεν είναι διατεθειμένοι να προβούν σε ουσιαστικές μεταρυθμίσεις/νομοθετήματα, οι οποίες αγγίζουν και την δική τους τσέπη (βλέπε παρωδία ψηφίσματος διπλών συντάξεων κλπ). Αρα το πρόβλημα μας, δεν είναι μόνο το κομματικό συμφέρον αλλά και οι ίδιοι οι νομοθέτες, που κατα βάσει εξασκούν διπλά επαγγέλματα (δικηγόροι, γιατροί, επιχειρηματίες)- ας δώσουν πρώτοι αυτοί το στίγμα της αλλαγής με περικοπές οφελειμάτων και εξόδων παραστάσης, και δεν νομίζω να τολμίσει κανείς απο τους κυβερνώντες ή άλλα κοινωνικά σύνολα να αντιδράσει αρνητικά.
      Επιπλεόν απορία: γιατί στην συζήτηση του πρώτου πακέτου ήταν μόνο η Κυβέρνηση και τα κόμματα παρών και όχι και οι συντεχνίες? οι οποίες καλέστηκαν μόνες τους απο τον πρόεδρο εκ των υστέρων για σύζήτηση του πακέτου το οποίο τελικά διαφοροποιήσαν ερήμην των κομμάτων, και τώρα αντιδρούν τα κόμματα, προχωρούν σε μονομερείς κατάθεση προτάσεων κλπ? Ειναι πολύ δύσκολο να κάτσουν όλοι μαζί να συζητήσουν για να κερδιθεί αυτός ο πολυτιμος χρόνος που δεν έχουμε? Και ναι να δουλέψουν όλοι μαζί και το Σαββατοκυριάκο αν χρειαστεί για την σωτηρία του τόπου. Οι Ευρωπαίοι δούλεψαν και αποφάσισαν Σαβατοκυρίακο για την διάσωση της Ελλάδας. Οι δικοί μας πήγαν διακοπές και όταν θα έρθουν….. θα συζητήσουν…. Τρομάρα μας. Έφαμαν μας η αποφασιστικότητα σε τούτον τόπο…
      Επιπλέον..με τι μούτρα θα αποταθούμε στην ΕΕ για βοήθεια την στιγμή που εμείς οι ίδιοι πάμε διακοπές και μεταθέτουμε το πρόβλημα για μετά?

  19. avatar
    Takis Xenopoulos on August 12, 2011 - (permalink)

    ΚΎΡΙΟΙ Ενα πρέπει να ειναι το θέμα μας, πως θα σώσουμε το υπόβαρθρο του αγώνος μας που ειναι η Οικονομία και η Κύπρος μαζί με τον Κυπριακό λαό άν θέλουμε πράγματι να σώσουμε και να επιβιώσουμε στη γή των πατέρων μας. Τα αλλα όλα ειναι γνωστά προς όλους μας και χιλιοειπωμένα.. τώρα ειναι το τι κάνουμε…. ολοι μαζί… τα κόμματα επιτέλους ας παύσου να κάνουνε μικροπολιτική προς άγρα ψήφων και ας προσέλθουν με σύνεση και υπευθυνότητα όλοι μαζί με τις συντεχνίες έστω και σιωπηρώς δια να εύρου την χρυσή τομή έστω και με υπερβάσεις όλων μαζί εάν πραγματικά ενδιαφέροντε και νοιάζοντε τόσο για την οικονομία όσον και για το καλό του Λαού μας ξεπερνώντας την επ’ απειλούμενη οικονομική κρίση, που ειναι σάν δαμόκλειος σπάθη πάνω στα κεφάλια όλων μας. Διοτι στην Οικονομία δεν υπαρχει χρώμα η φρόνημα, και δεν θα υπάρχει νικητής και ηττημένος, Ηττημένος θα ειναι ολος ο λαός και η Κύπρος. Αλλιως να μήν αιτιαζόμεθα μεθ’ αύριο που θα ειναι ισως αργά, που θα μας το επιβάλου άλλοι με τρισχειρότερα μέτρα μάλιστα κάτω απο κηδεμονία της Τρόικας και του Δ.Ν.Τ. και δεν θα φτάνει μόνο αυτό, αλλά θα ειναι και η Πολιτική του εθνικού μας θέματος, που ο Λαός δεν θα αντέξει κάτω απο τέτοιες Οικονομικές συνθήκες διαβίωσης για μακροχρόνιο αγώνα και για μιά λύση δίκαιοι και ευρωπαική βασει των ψηφισμάτων του Συμβουλίου ασφαλειας και των Ηνωμένων Εθνών που όλοι εμείς θέλουμε εδώ και 50 χρόνια.
    Γι’ αυτο όλοι μας ας παραμερίσουμε τα προσωπικά συμφέροντα και όλοι σαν μια γροθιά ενωμένοι ας βαδίσουμε τον δρόμο του καθήκοντος να σώσουμε τον τόπο μας καιτην Οικονομία αλλά και τον Κυπριακό λαό.

  20. avatar
    constantinos kyriakou on August 13, 2011 - (permalink)

    O Δρ. Καρβούνης γράφει ότι τα μέτρα δεν αρκούν και το ξέρουν όλοι.

    Πολύ σωστό και ο καθένας το βιολί του.
    Οι βουλευτές έπρεπε αν ήτο δυνατό να κοιμούνται στη βουλή μέχρι να τελειώσει αυτή η κρύσιμη κατάσταση και όχι στις 25 Αυγούστου. Τέλος πάντων κανείς δεν δείχνει το καλό παράδειγμα σε αυτό τον τόπο εκτός του
    Περδίκη όπως γράφει η Αθήνα πιο πάνω. Θα εισηγούμου στο Πρόεδρο να ανακοινώσει ότι αποδέχεται 20% μείωση των μισθού του (και ωφελημάτων/και με τα μειωμένα δεν θα ζει αξιοπρεπή/πολυτελή ζωη?), μετά οι υπουργοί 10-15%. Η ανακοίνωση τους να λέει ότι προσμένουν να ακούσουν και από άλλους τα ίδια δηλ. βουλευτές δημ. υπαλλήλους κλπ.

  21. avatar
    Jami3003 on August 14, 2011 - (permalink)

    Δυστυχως οσο ασχημο και να ακουγετε τα μεγαλυτερα προβληματα τα δημιουργει η δημοσια υπηρεσια.Κομματα συντεχνιες και υπαλληλοι εχουν κανει ενα συστημα που βολευε ολους οσο καιτο υπηρχαν λεφτα.
    Δυστηχως αυτοι οι καιροι εχουν περασει και θα πρεπει ολα τα κακως δοσμενα ωφεληματα και προτερηματα να κοπουν αμεσα.
    Οι δημοσιοι ζουν σε ενα δικο τους κοσμο στον οποιο τους καθοηγουν οι συντεχνιες χωρις επιγνωση της πραματικοτητας και εξηγουμε.

    Μιλανε για ανυεισπρακτους φορους.Ποιος φταιει η ιδιωτικος τομεα?

    Μιλανε για μαυρα λεφτα.Μηπως μαυρα λεφτα δεν τα δημιουργουν οι δημοσιοι με την δευτερη δουλεια που κανουν τα απογευματα οταν σχολασουν? (ασε που πολλες φορες γινετε ειτε σε βαρος του δημοσιου ειτε με τα μεσα και την υποδομη του δημοσιου).

    Μιλανε για κετκτημενα.Τι ειναι κεκτημενο.Ολοι οι δημοσιοι να εχουν δωρεαν ιατροφαμακευτικη ενω αν εισαι στον ιδιωτικο με εισοδημα 13000 να μην δικαιουσε επειδη εισαι ψηλα αμοιβομενος.Ψηλα αμοιβομενος και ο κυριος με την Α12 και 4000 τον μηνα πηγαινει στο νοσοκομειο να παρει ασπιρινες επειδη ειναι δωρεαν.

    Κεκτημενο ειναι να δουλευεις ενα απογευμα την εβδομαδα μονο κατα τους χειμερινους μηνες?

    Κεκτημενο να δουλευεις μεχρι της 230?

    Κεκτημενο να μενεις εγκυος και καλα να εχει επιπλοκες και 9 μηνες να εισαι με αδεια γιατρου και ολα πληρωμενα?

    Κεκτημενο να μην τελειωενεις την δουλεια σου εγκαιρα για να μεινεις υπερωρια?

    Κεκτημενο να κανεις τηλεφωνα απο το υπηρεσιακο σου τηλεφωνο για να ρωτησεις την φιλεναδα πως ητανε το λουβι που εκανε χτες?

    Κεκτημενο να κρατας το διπλκαμπηνο της υπηρεσιας να κανεις δουλειες μεσα στο περβολι σου?

    Αυτα ειναι μερικα στην τεραστια λιστα.

    Δυστυχως ο κοσμος εχει αγανακτησει και ξυπνησει.Δεν ανεχετε πλεον την αδικια την εκμεταλλευση εις βαρος του.

  22. avatar
    αθηνα on August 15, 2011 - (permalink)

    Μα αγαπητοί μου,εδώ ο κ.Χριστόφιας εξακολουθεί να ”ζητιανεύει” τα 200 ευρώ ημερησίως επίδομα εξωτερικού, επειδή λέει, τα έπαιρνε και ο Κάρογιαν. Τώρα που τα αποποιήθηκε ο κ.Ομήρου,ο πρόεδρος τηρεί σιγήν ιχθύος.Αρα γιατί να περιμένουμε από τούς δημ. υπαλλήλους να επιδείξουν πνεύμα ευθύνης;Είμαστε χαμένοι από χέρι!

    • avatar
      Yiannis Papamichael on August 15, 2011 - (permalink)

      Κυρία Αθηνά,
      Συμφωνώ ότι είμαστε χαμένοι και απο χέρι και απο πόδι! Να σας θυμίσω όμως ότι το επίδομα δεν το ζήτησε ο κύριος Χριστόφιας αλλά το ζήτησε ο λογιστής του προεδρικού για λογαριασμό του, χωρίς να το γνωρίζει ο πρόεδρος!!! Αυτό είπε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος και εμείς όφείλουμε να τον πιστέψουμε!! Είναι δυνατόν να λέει ψέματα??? Και για να μιλήσουμε σοβαρά αυτοί νομίζουν ότι όταν λένε κάτι με σοβαρό ύφος τους πιστεύει και ο κοσμος!

      • avatar
        αθηνα on August 15, 2011 - (permalink)

        Ακριβώς όπως το είπες κ.Παπαμιχαήλ.Με μιά διαφορά,δεν νομίζουν ότι απευθύνονται σε Κάφρους,αλλά είμαστε πράγματι Κάφροι!

Leave a Reply

Note: XHTML is allowed. Your email address will never be published.

Subscribe to this comment feed via RSS